The Bulldogs Geplaatst 15 november 2011 Geplaatst 15 november 2011 Het wordt zo langzamerhand tijd om over te gaan naar een GPS met kaarten. Nu is mijn oog gevallen op een Garmin Etrex 30. Heeft iemand ervaring met dit toestel?
De Haelder Geplaatst 16 november 2011 Geplaatst 16 november 2011 Hier geen ervaring met een etrex 30, maar ik denk dat je altijd goed zit met een garmin. Wij zelf cachen met de oregon.
regenboog2 Geplaatst 16 november 2011 Geplaatst 16 november 2011 Ik heb onlangs de etrex 20 aangeschaft. Natuurlijk heb ik nog niet alles onder de knie, maar ik ben daar wel tevreden over. De etrex 30 is in grote mate vergelijkbaar, heeft een ander/beter compas en enkele andere kleine mogelijheden meer, maar die gebruik ik niet. Daarom heb ik voor de 20 gekozen. Ik heb hem gekocht bij Waypoint, daar kun je je uitgebreid laten voorlichten over de verschillen en zij verlenen ook een goede service.
zuma Geplaatst 27 november 2011 Geplaatst 27 november 2011 Ik zit ook te twijfelen tussen een Garmin etrex 20 en 30. Ik kom van een android met Cgeo, printjes op A$ en Etrex Legend af. Ik vind het belangrijk om een lichte en zuinige GPS te hebben dus ik blijf weg van de touchscreens en uitgebreidere GPS-en(oregon, colorado 6x-serie). Ik ben namelijk ook nog eens een lichtgewicht wandelaar. Ik vond de Legend belabberd werken met oplaadbare batterijen. Ik heb begrepen dat de nieuwe serie (volgens de handleiding NiMh te gebruiken) daar geen problemen mee heeft. De hoogte meter op de 30 vind ik fijn maar niet noodzakelijk (heb er ook een aan mijn arm hangen). Het grote voordeel moet in het kompas zitten op de 30 in die 3D functie. Maar wat zijn nu de subtiele verschillen in de kompas functie van de 20 en 30 buiten 3D versus 2D? Doet de kompas van de 30 beter dan die van de 20 als je stil staat of erg langzaam loopt? Of heb je daar gewoon echt een magnetisch kompas voor nodig? mvg. Sander (die hier wel eens meeleest maar niet echt actief post)
Blade21 Geplaatst 21 januari 2012 Geplaatst 21 januari 2012 Ik zit ook te twijfelen tussen een Garmin etrex 20 en 30. Ik kom van een android met Cgeo, printjes op A$ en Etrex Legend af. Ik vind het belangrijk om een lichte en zuinige GPS te hebben dus ik blijf weg van de touchscreens en uitgebreidere GPS-en(oregon, colorado 6x-serie). Ik ben namelijk ook nog eens een lichtgewicht wandelaar. Maar wat zijn nu de subtiele verschillen in de kompas functie van de 20 en 30 buiten 3D versus 2D? Doet de kompas van de 30 beter dan die van de 20 als je stil staat of erg langzaam loopt? Of heb je daar gewoon echt een magnetisch kompas voor nodig? mvg. Sander (die hier wel eens meeleest maar niet echt actief post) Ik heb zelf een Dakota 10 met touchscreen en de batterijen gaan lang mee. Ze gaar geloof ik 12 uur mee, dus ik denk dat dat geen probleem zal geven. Ik denk zelf ook aan een nieuwe GPS maar alleen omdat ik een elektronisch kompas wil. De Dakota 20 en de Etrex30 hebben zo'n kompas. Het betekent dat wanneer je stil staat of langzaam beweegt je nog steeds een goede richting krijgt omdat de GPS nog steeds weet welke kant het op wijst. Dit is vooral handig als je vlak bij een cache bent en heel langzaam loopt of wanneer je op een berghelling aan het cachen bent. Dit is me al enkele keren overkomen in de Ardennen. Je bent aan het klauteren op een helling en de naald wijst steeds een andere richting op. Ik heb wel begrepen dat de etrex 30 veel nauwkeuriger is omdat die ook gebruik kan maken van het Russische GLONASS satellietsysteem. Je hebt dus op elk moment meer satellieten ter beschikking, n.l. GPS en GLONASS.
Blade21 Geplaatst 21 januari 2012 Geplaatst 21 januari 2012 Update voor mezelf. Ik begon te twijfelen nadat ik schreef dat de batterijen zo'n 12 uur meegaan. Ik denk dat het meer richting het dubbele gaat.
regenboog2 Geplaatst 21 januari 2012 Geplaatst 21 januari 2012 Ik vond de Legend niet slecht werken met oplaadbare batterijen. Nu houd ik nooit bij hoe lang ze meegaan, maar ik heb het idee dat de etrex 20 zuiniger is. Ik gebruik recyko's en heb daar twee setjes van, zodat ik nooit zonder zit. Bevalt goed.
Fotogravinnetje Geplaatst 21 januari 2012 Geplaatst 21 januari 2012 Nog een verschil tussen de etrex 20 en etrex 30: de 30 heeft NFC oftewel is geschikt voor chirp en draadloos info overzenden naar andere compatibele apparaten (zoals oregon, dakota, montana). Volgens garmin doet de dakota 20 uur op 2xAA en de etrex-serie (ook de nieuwe) 25 uur op 2xAA. Wat ik belangrijker vind in het verschil tussen touchscreen of niet: touchscreen is slechter af te lezen in de zon
Fam Vogel Geplaatst 21 januari 2012 Geplaatst 21 januari 2012 . Wat ik belangrijker vind in het verschil tussen touchscreen of niet: touchscreen is slechter af te lezen in de zon Nooit problemen mee, gewoon de achtergrond verlichting op zijn hoogst zetten slecht aflezen is wel lastig op de fiets in de steun. Batterijen nou ik neem altijd reserve oplaadbare mee. die vol opgeladen mee gaan. dus 1 keer wisselen op een dag.
zuma Geplaatst 23 januari 2012 Geplaatst 23 januari 2012 Ik heb de kogel door de kerk geschoten en een etrex 30 aangekocht. Hij is heerlijk licht gewicht. Doet lekker lang met batterijen (voor mij als een trekker erg belangrijk omdat ieder grammetje (dus ook reserve batterijen) telt. Inmiddels heb ik er al een stukje mee gelopen en gereden. Lopen is gewoon super nauwkeurig zeker met dat GLOSNASS aan, erg weing last van slecht ontvangst onder bomen en hoge gebouwen. Oké dan drinkt hij wel weer wat meer sap maar je loopt niet altijd continue in het bos of door de stad. Leesbaarheid scherm is helemaal in orde hij heeft weinig achtergrond nodig om ook in feller licht goed leesbaar te zijn. leuk is dat hij zijn achtergrond aanpast als de zon ondergaat (merkte ik op bij het auto rijden). Met een navigator kaart piept hij lekker vrolijk als er aanwijzing gevolgd moet worden. Maar ik vind wel dat je vooral in de stad goed moet opletten voor afslagen omdat de 50km/u wel wat aan de snelle kant is voor deze GPS op korte afstanden. Je kan er dus prima mee autonavigeren maar een echte autonavigator zal het beter (lees sneller) doen. Tot nu toe maakt hij zijn naam als alleskenner waar maar qua snelheid (verwerken positie bepalingen) is hij meer gebouwd op wandelen en fietsen dan autorijden. De instelprofielen (custom) zijn helemaal super. Zo heb ik al snel een wandel in NL profiel aangemaakt met RD-coordinaten en speciale kaart aan. Ga ik geocachem dan hoppetee ander profiel aanzetten en geen RD-ccordinaten meer etc. Leuk klein, licht, nauwkeurig en zuinig apparaat
llooijschelder Geplaatst 23 januari 2012 Geplaatst 23 januari 2012 . Wat ik belangrijker vind in het verschil tussen touchscreen of niet: touchscreen is slechter af te lezen in de zon Nooit problemen mee, gewoon de achtergrond verlichting op zijn hoogst zetten slecht aflezen is wel lastig op de fiets in de steun. Batterijen nou ik neem altijd reserve oplaadbare mee. die vol opgeladen mee gaan. dus 1 keer wisselen op een dag. Ik heb de origon 450t, en gebruik oplaadbare batterijen van de Hema (2400mAh) Hier kan ik ruim 12 uur mee het veld in. Ik heb mijn achtergrond verlichting van mijn touch screen in de zon juist helemaal uit staan, want dan zie ik de kaart het best. Alleen in schemer gaat de achtergrondverlichting omhoog, en in het donker weer onder het midden. Anders wordt je verblind door het scherm.
Team Gelaen Geplaatst 23 januari 2012 Geplaatst 23 januari 2012 Ja, dat laatste heb ik ook met mijn Oregon 450. Verlichting uit in de zon
team blei Geplaatst 10 mei 2012 Geplaatst 10 mei 2012 Ik heb de etrex 30 en kan je vertellen dat hij super nauwkeurig is wanneer je hem op GPS en GLONASS hebt staan (dit moet je wel zelf aanzetten) de batterijen gaan lang mee. je moet er wel even een tijdje mee spelen want de handleiding is wartaal. ik heb er ook extra kaarten opgezet gevonden via internet en gratis te downloaden. echt een aanrader deze gps. groeten van team blei
smetsersjes Geplaatst 11 mei 2012 Geplaatst 11 mei 2012 wij hebben een garmin 550t. fijn apparaat maar ook flink aan de prijs. ik zou altijd voor een bekend merk kiezen van gps, en niet zomaar een onbekende met kaarten en dergelijke kiezen. bij de bekende merken kun je nl altijd op het forum vragen stellen over het apparaat.
spirits Geplaatst 12 mei 2012 Geplaatst 12 mei 2012 Ik heb vroeger een 60CSX gehad en was daar heel tevreden over,nu bezit ik ook nog een oregeon 450 en daar ben ik super tevreden over.
Aanbevolen berichten