Spring naar bijdragen

Wie heeft er problemen met een Magellan SporTrak?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Tot nu toe heb ik één keer een vastloper gehad in de Sportrak en dat was na het snel bedienen van de toetsen. Kennelijk kan de CPU in de GPS dit niet snel genoeg verwerken. Uitzetten, batterijen eruit/erin en opnieuw opstarten was toen de oplossing!

Geplaatst

Afgelopen vakantie was het veelvuldig raak met onze Sportrak Basic. Er zit ECHT een probleem in, dat kan niet anders. Sinds een paar dagen ben ik dan ook in het bezit van een Garmin Venture ... ook leuk toch?

Hieronder de e-mail die nu onderweg is naar helpdesk@hollandnautic.nl, ik stuur mijn Magellan graag op en ze kijken maar wat ze er mee doen; als ze willen dan houden ze hem maar.

(want de pictogrammen op de toetsen zijn al half weggesleten en hij is niet meer waterdicht door scheurtjes in de batterijhouder, maar dat verhaal krijgen ze nog wel als ik hem daadwerkelijk opstuur)

--- copy van de e-mail ---

Geachte,

Een jaar geleden heb ik ook al eens contact met Holland Nautic gehad over mijn probleem met mijn Sportrak Basic. In Mei 2003 heb ik een Sportrak Basic gekocht via het internet. Deze GPS werkt zeer nauwkeurig en als hij werkt is hij ook perfect. Hieronder zal ik echter nogmaals een veelvuldig voorkomend probleem beschrijven. In het begin dacht ik dat het een fout was die wel moest mogen kunnen, omdat een GPS nu eenmaal een computer is; en dus fouten mag/kan maken. In de mail van Holland Nautic die ik terug kreeg was ook slechte ontvangst en/of slechte constellatie als mogelijke reden opgegeven. Ik heb het hier toen bij gelaten.

Een bijzonder groot nadeel is helaas het veelvuldig fout weergeven van de positie met afwijkingen van de positie met meer dan 200 kilometer. Als ik stilsta op de grond geeft de GPS dan ook snelheden van enkelen 100-den kilometers per uur en een hoogte van enkele kilometers. Na een volledige reset - waarbij waypoints, tracks e.d. verloren gaan - werkt de GPS - na het inladen van de nieuwe almanac - weer naar behoren, voor een niet te bepalen tijd. Soms herhaalt dit zich weer in dezelfde wandeling. Dit alles heeft in het geheel niets te maken met een slechte ontvangst, bomen, slechte constellatie o.i.d., want na de reset zijn is de positie weer perfect bepaald.

Een heel vervelend voorval was er afgelopen week in de herfstvakantie. Zo liepen wij in een voor ons totaal onbekend terrein in het bos, met een matige ontvangst. De SporTrak vertoonde weer het probleem, zodat een totale reset nodig was. Echter, het ontvangen van de nieuwe almanac duurde nu onder de bomen ongeveer 30 minuten. Zeer jammer in onze welverdiende vakantie. Wij hebben dan ook direct besloten om de volgende dag een nieuwe GPS te kopen; wat een aanslag is op onze portemonnaie, maar onze hobbie zetten wij graag voort.

Mijns inziens is er werkelijk iets fout in het apparaat zelf. Graag stuur ik met uw goedkeuring het apparaat naar u op ter observatie. Deze fout bestaat al sinds ik het apparaat in bezit heb en is lastig reproduceerbaar.

vriendelijke groet,

Johan Jacobs

Geplaatst
Hieronder de e-mail die nu onderweg is naar helpdesk@hollandnautic.nl, ik stuur mijn Magellan graag op en ze kijken maar wat ze er mee doen; als ze willen dan houden ze hem maar.

En nu maar hopen dat er een bevredigende reactie komt. ;)

Hou ons op de hoogte!

• 1 month later...
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb de Sportrak nu zo'n 3 maanden en er is mij wel iets opgevallen:

Origineel werden er gewone batterijtjes bijgeleverd en toen had ik geen problemen, zoals velen inmiddels aangegeven hebben. Toen die batterijtjes op waren, ben ik overgestapt op NiMH accutjes en sindsdien heb ik eigenlijk problemen gekregen met de Sportrak: vooral de (forse) afwijkingen in positie en richting van soms tientallen kilometers. Zou het verschil tussen 3 Volt en 2.4 Volt de oorzaak kunnen zijn?? Op pagina 66 van de handleiding (problemen oplossen) wordt wel gesproken over alkaline batterijen, maar niet over oplaadbare batterijen!

bewerkt door blokr
  • 1 month later...
Geplaatst

Een maandje verder en wat caches gedaan, wil ik nog wat ervaringen delen: als je een cache in eerste instantie met de auto gaat benaderen lukt dat prima, mits de Sportrak vlak bij de vooruit gehouden wordt. Een autosteun zou dus ideaal zijn. De ontvangst blijft dan goed. De auto uit en gelijk op de cache af, wil nog wel eens fout gaan. Beter is het om de GPS buiten de auto op een open plek even aan en uit te zetten en wachten tot de indicatie WAAS op het schermpje verschijnt. Lukt dit niet, dan even wachten tot hij een positie berekend heeft en de EPE zo laag mogelijk staat. Dan pas beginnen met lopen. Dit hebben we nu een paar keer gedaan en het werkt goed. Batterijen nog steeds dezelfde NiMH'tjes.

Geplaatst
Een maandje verder en wat caches gedaan, wil ik nog wat ervaringen delen: als je een cache in eerste instantie met de auto gaat benaderen lukt dat prima, mits de Sportrak vlak bij de vooruit gehouden wordt. Een autosteun zou dus ideaal zijn. De ontvangst blijft dan goed.

Dat lijkt mij normaal voor iedere GPSr, ook de jongens van de andere merken. Je zit namelijk wel "binnen" met het apparaat. Wil je het ding niet bij de voorruit dan wordt het ontvangst meestal wat minder tot zelfs slecht. Licht aan de "condities" . Wil je dit niet dan is ook een externe antenne aan te bevelen, Dan maakt het niet uit of je GPS op zijn kop staat of ligt of wat dan ook.

De auto uit en gelijk op de cache af, wil nog wel eens fout gaan. Beter is het om de GPS buiten de auto op een open plek even aan en uit te zetten

Dat is dus iets vreemds. Dit is niet gebruikelijk. Vanuit de auto naar buiten mag geen ander verschil opleveren dan dat je buiten de auto een iets betere ontvangst gaat krijgen. Dat aan en uit zetten staat hier dus gelijk aan een reset. Dit is dus gewoon fout wat voor mij al een aanleiding is om het ding te gaan ruilen.

en wachten tot de indicatie WAAS op het schermpje verschijnt. Lukt dit niet, dan even wachten tot  hij een positie berekend heeft en de EPE zo laag mogelijk staat. Dan pas beginnen met lopen.

Wat ook de oorzaak kan zijn. Ik zou de WAAS functie uitzetten omdat WAAS in een testfase zit en het vaker niet doet dan wel. WAAS is eigenlijk bedoeld voor horizonsignalen en dus voor scheepvaart en luchtvaart. WAAS helpt bij het DGPSsignaal dat via Satelliet en grondbakens gaat. Op het land kan het juist er voor zorgen dat je een slechter ontvangst hebt. Wil je cachen met een beter en constanter signaal? WAAS uitschakelen.

Dit hebben we nu een paar keer gedaan en het werkt goed.

Ik wil je niet boos maken, maar denk dat het suggestie is. :dribble:

Batterijen nog steeds dezelfde NiMH'tjes.

Dat is best mogelijk. Ligt eraan hoeveel stroomvretende functie je GPSr heeft. Een GPSr met een in en uitschakelbare electronische compas zal bij inschakeling waarschijnlijk 50% sneller de accu's leegtrekken. Levensduur van een paar NiMH AA batreijen tijdens normaal gebruik in een GPS is al snel goed 20 uur.

Maar ik zou, indien mogelijk, de WAAS uitschakelen en kijken of je dan nog het toestel moet uit en aan zetten als je uit de auto komt en wilt gaan lopen. Is dit dan nog het geval, zou ik er mee teruggaan. Dit is niet goed.

Nog even iets. Nooit stil blijven staan. Een GPSr doet het alleen als je in beweging bent. Als je stilstaat geeft het al snel een verkeerd signaal waar je in het geheel niet op vertrouwen kunt.

KruimelZOD.jpg

Geplaatst (bewerkt)

>Dat is dus iets vreemds. Dit is niet gebruikelijk. Vanuit de auto naar buiten mag geen ander verschil opleveren dan dat je buiten de auto een iets betere ontvangst gaat krijgen. Dat aan en uit zetten staat hier dus gelijk aan een reset. Dit is dus gewoon fout wat voor mij al een aanleiding is om het ding te gaan ruilen.

Deze tussenstap (uitstappen, reset, opnieuw positie laten berekenen) heb ik nu een aantal keren gedaan, maar is bij goede ontvangst inderdaad niet nodig!

>Ik wil je niet boos maken, maar denk dat het suggestie is. :blink:

De hele 'problematiek' met de Sportrak zou wel eens suggestie kunnen zijn!

>Maar ik zou, indien mogelijk, de WAAS uitschakelen en kijken of je dan nog het toestel moet uit en aan zetten als je uit de auto komt en wilt gaan lopen. Is dit dan nog het geval, zou ik er mee teruggaan. Dit is niet goed.

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen ben ik dan benieuwd naar HOE WAAS uit te schakelen is en vooral ook: HOE is die weer in te schakelen? In de manual waar daar met geen woord over gerept. Er schijnen 'secret codes' voor te zijn!!

>Nog even iets. Nooit stil blijven staan. Een GPSr doet het alleen als je in beweging bent. Als je stilstaat geeft het al snel een verkeerd signaal waar je in het geheel niet op vertrouwen kunt.

Uiteraard! Ergens borrelt er bij mij gewoon het idee dat de problemen van de Sportak puur te maken hebben met tussentijdse uitval van de ontvangst van de satellieten. Of dit de GPS satellieten zijn of de WAAS satellieten is dan nog even de vraag. Op de één of andere manier weet het apparaat er niet op de juiste manier mee om te gaan en gaat soms een forse misaanwijzing geven. Inmiddels heb ik bij Futurumshop een autosteun besteld, maar helaas tot nu toe twee keer een steun ontvangen voor een Meridiaan, maar als de juiste binnen is, ga ik daar zeker mee testen. Al met al ben ik wel tevreden over de Sportrak, zeker gezien de prijs (voor 115 euro in Amerika besteld) en de mogelijkheden (kompas en WAAS). Gisteren nog een cache gedaan in een kletsnat bos en continu optimale ontvangst gehad.

bewerkt door blokr
Geplaatst (bewerkt)
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, alleen ben ik dan benieuwd naar HOE WAAS uit te schakelen is en vooral ook: HOE is die weer in te schakelen? In de manual waar daar met geen woord over gerept. Er schijnen 'secret codes' voor te zijn!!

Hehe, ik ben geen Magellankenner. Dat ik als Garmingast al een Magellanbezitter probeer te helpen is al heel wat ;)

WAAS uitschakelen moet je volgens mij gewoon ergens in de instellingen uit en aan kunnen schakelen.

Gisteren nog een cache gedaan in een kletsnat bos en continu optimale ontvangst gehad.

Ja, dat is mooi.

Ik heb gisteren op een plek gestaan en had helemaal geen ontvangst meer. Maar, over het algemeen gisteren op sommige plekken in Friesland een ontvangst gehad van volle bak. Alle 12 satellieten voor 100% aanwezig en dat gebeurt niet zo vaak.

Ik vraag me af waar al die Magellanbezitters nu blijven met hun raad en daad in dit draadje naar jou toe. :thumbup:

Kruimel

bewerkt door Kruimeldief
Geplaatst (bewerkt)

Tsja, ben ik ook benieuwd naar: nog niemand die de combinatie geprobeerd heeft om WAAS uit en aan te schakelen? Er lijkt een risico aan vast te zitten, maar als er één schaap over de dam is.....

Upgraden naar een stabiele firmware zou ook nog een optie kunnen zijn!

bewerkt door blokr
Geplaatst
Zou het verschil tussen 3 Volt en 2.4 Volt de oorzaak kunnen zijn??

Lijkt me stug want ik gebruik ook NimH 2300 mA. De energie meter geeft dus ook nooit vol aan maar.......

De auto uit en gelijk op de cache af, wil nog wel eens fout gaan.

Dat kan komen als je een 12V autosnoertje gebruikt. Zet je het kontakt af dan valt die spanning weg. Deze spanning wordt omgezet naar drie volt.

Dus binnen een sekonde tijd zakt de 'batterijspanning' van 3 naar 2,4 volt.

En dat kan dus wel een probleem geven. Ik zelf heb het nooit gehad maar ik kan iets anders niet bedenken.

Het kan volgens mij niets met de ontvangst te maken hebben want dan zou je dit ook moeten hebben als je het bos in en uit loopt.

Ger@ld

Geplaatst

Hehe, eindelijk support uit de Magellan hoek. :eek:

Wel vreemd hoor, dat gedoe met die 12 V en dan 3 V en dan daardoor die reset.

Ik trek de Garmin ook gewoon van stroom en dan krijg ik een melding dat het apparaat zichzelf uitschakeld als ik niet binnen zovel seconden op enter druk. Dat is ter beveiliging van de batterijen.

Vreemd ook dat WAASverhaal. Wel wazig hoor. Dus dat zit er niet standaard op. Welnu, wat ze ook schrijven in dat draadje van 2003, gewoon uitschakelen. WAAS is niet operationeel en en en zie mijn relaas paar berichten terug.

Kruimel

Geplaatst

Ho Ho begrijp me niet verkeerd. ;)

In het snoertje zit een omvormer van 12 naar 3 volt.

Het toestel reset zich niet (althans niet bij mij) maar geeft keurig aan: "Externe voeding uitgevallen om xx.yy uur".

Ik heb zelf WAAS altijd ingeschakeld en heb er nooit nadelige effecten van gemerkt.

Het inderdaad wel vreemd dat dit via zo'n sneaky toetscombinatie moet. Waarom niet gewoon een menutje erbij, er zitten er toch al zoveel op dat de menulijst van de lokale chinees er klein bij is. :eek:

Ger@ld

Geplaatst
Vreemd dat ik dan zeer regelmatig de indicatie WAAS op het schermpje krijg.

Nee hoor helemaal niet vreemd. Waas is in testfase en zal dus zo nu en dan in beeld moetn komen. Als je er niets van zou meekrijgen dan zou het juist niet goed zijn. Maar operationeel is het niet en het is aan te raden om het uit te schakelen.

En zoals ik het al eerder schreef, het werkt tot de horizon en dat is alleen leuk voor vliegtuigen en schepen. Het signaal gaat via bakens op de grond. In Nederland hebben we geloof ik een 5 tal van die bakens. Maar nergens komen ze zo ver dat we er in het binnenland iets aan hebben

Ho Ho begrijp me niet verkeerd. :eek:

Doe ik ook niet ;) Blokr had steeds zoiets als hij uit de auto kwam.

Ik heb zelf WAAS altijd ingeschakeld en heb er nooit nadelige effecten van gemerkt.

Misschien dat het uitschakelen je dan een noge betere EPE had gegeven in Snits :P

Kruimel

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...