Spring naar bijdragen

Open Street Maps


Casteel

Aanbevolen berichten

Op openstreetmaps.org staat een prima gratis kaart van Nederland. In mijn browser ziet dat er zo uit:

openstreetmapPC.jpg

 

Deze kun je via de site van Garmin (http://garmin.openstreetmap.nl) beschikbaar maken voor MapSource en je Garmin-GPS.

 

Maar ja... als ik dan in MapSource kijk zie ik dit:

openstreetmapGarminMapsource.jpg

 

Dat is niet bepaald hetzelfde. Op mijn GPS (Dakota 20, fw 4.30) ziet het er zo uit:

openstreetmapDakota.jpg

 

In de laatste twee voorbeelden worden andere kleuren gebruikt en wordt de bebouwing niet weergegeven. De wandelpaden zijn veel te dik. Onder andere daardoor ziet het er lang niet zo 'strak' uit als de OSM-map op internet.

 

Heel anders ziet dat eruit op gratis kaarten van OpenFietsMap:

openfietsmapDakota.jpg

Alleen hier wordt de nadruk gelegd op (u raadt het al) fietspaden. Deze kaarten zijn alleen redelijk te routeren voor gebruik op de fiets terwijl OSM-kaarten nog wel redelijk te routeren zijn voor auto, fiets en voet.

 

Ik wil graag dat mijn OSM-kaarten er op mijn GPS uitzien zoals in de bovenste afbeelding. Ik heb begrepen (maar wellicht verkeerd) dat dat enigszins haalbaar moet zijn. Je kunt dingen veranderen in een *.TYP-bestand. In dat bestand wordt aangegeven welke wegen welke kleur moeten krijgen en hoe breed ze moeten zijn, welke kleur gebouwen moeten krijgen, etc. etc. Vervolgens heb je dan weer MkgMap nodig om dit allemaal om te zetten naar een *.img-bestand. Een behoorlijke kluif werk, verwacht ik.

 

Nu dan mijn vraag:

Heeft iemand dit al kant en klaar liggen voor Nederland? Of weet iemand hoe dit MAKKELIJK zelf te doen is?

 

Ik heb al met verscheidene programma's geprutst (MkgMap, GroundThruth) maar het wil niet lukken omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.

:crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ja, typ bestand onder mapsource meesturen naar de GPS

 

Klinkt makkelijk. Thex, leg mij eens uit hoe dat moet en of er kant en klare 'OSM' TYP-bestanden zijn die de kaart zo weergeven als de eerste afbeelding in mijn eerste post.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Castel

 

Ik heb deze laatst erop gezet http://www.wanderreitkarte.de/ vond het een mooie kaart en Up to date.

 

Groet Peter

 

Deze heb ik inderdaad al een keer op de GPS gehad (vorige week). Toen bleek half Deventer in het water te liggen. Dat is nu anders zie ik!

 

@Thex: 5.1 is gelukt, maar dan? Ik snap het echt niet... er begint iets te dagen...

bewerkt door Casteel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de maanstand en de vele regen, zucht.

 

Typ bestand in een willekeurige folder plaatsen

Kopietje maken

Tooltje draaien

Tooltje stamp kaartnr in de typ bestand (vandaar kopietje) en koppelt deze aan de kaart

Mapsource starten, beeld is beroerd

Kaart uploaden, typ komt mee in gps

Daarna de oude typ weer herstellen met tooltje.

 

Met een typ voor de gps en 1 voor mapsource heb je alles compleet.

 

Er zijn diverse knutselaars die typ bestandjes voor gps'en gemaakt hebben. Google is our friend.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet die duim op de downloadknop drukken en een mooiere typ voor je gps zoeken

De typ van openfietsmap kun je eens uitproberen op osm.

In principe bevat de kaart alleen nummertjes voor objecten, en bepaalt de typ hoe die eruit komt te zien. Als jouw openfietsmap er beter uitziet op je gps is dat je startpunt voor andere osm kaarten. Ik ga er dan vanuit dat dezelde nummers toegekend zijn aan dezelfde type objecten.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...