jbarretje Geplaatst 19 juli 2011 Geplaatst 19 juli 2011 Ik heb sinds kort een Oregon 450t. Als digibeet kom ik niet uit mijn apparaat, weet niet hoe ik mijn sd kaart kan gebruiken en hoe ik een topo map op mijn Oregon kan zetten. Is er iemand die me dat kan uitleggen, het liefst in persoon, dan leer ik het best. Daarnaast snap ik niks van GSAK. ik kom daar niet uit. jbarretje
expir_bofh Geplaatst 19 juli 2011 Geplaatst 19 juli 2011 Ik kan misschien wel uitleggen hoe je oregon werkt, maar ja Gouda is niet in de buurt. GSAK heb ik wel geinstalleerd, maar eerlijk gezegd snap ik daar zelf (en ik ben geen digibeet) ook nog niet alles van. Hele korte uitleg: Wat betreft de oregon 450t kan je het beste even denk ik basecamp downloaden bij Garmin en installeren. Heb je er trouwens kaarten bij gekocht? Die kan je dan met MapInstall installeren.
Mikijo Geplaatst 19 juli 2011 Geplaatst 19 juli 2011 Ja hoor, gebruik zelf GSAK en heb een Oregon 400. Uitleg moet geen probleem zijn. Ik heb je een PM gestuurd.
Snapernixvan Geplaatst 19 juli 2011 Geplaatst 19 juli 2011 GSAK is bepaald geen programma, dat je in een verloren uurtje met een borrel aan je zijde aan een ander uitlegt. De opties zijn legio. Ik ben er een aantal jaren geleden gewoon mee begonnen. Door experimenteren met alle mogelijke opties zie je vanzelf wat er gebeurt en kun je beoordelen, of zo'n funktie voor jou van belang is. Dus... gewoon downloaden en aan de gang gaan. En vervolgens langzaam gaan genieten van wat het programma allemaal te bieden heeft. Begin niet meteen te moeilijk. Laat de macro's even rusten totdat je voor jezelf op je scherm een bevredigende lijst krijgt van caches, die jij hebt gedaan. Is die layout in orde, dan ga je eens kijken wat je met de optie databases aanmaken kunt doen. Zoedoende krijg je langzaam een overzicht van caches, die je gedaan hebt, caches die je binnenkort wilt gaan doen, mystery caches die je hebt opgelost etc. etc. En vervolgens ga je eens kijken hoe de filterfunktie binnen GSAK werkt. Hoe krijg je de caches op je scherm, die jij op dat moment wilt zien? Welke filters moet je daarvoor aanklikken etc. etc. Welke toetsaanslagen kunnen dit proces versnellen. Al dat soort dingen. GSAK maakt prima backups (automatisch) dus als er eens iets fout kan gaan, dan kun je dingen snel herstellen. En als je dat allemaal een beetje onder de knie hebt (en dat hoeft nou ook weer geen weken of maanden te duren) dan ga je kijken wat de macro's kunnen doen om bepaalde processen te versnellen. Mocht je er toch niet direct uitkomen, dan heb ik hier op het forum prima verwijzingen voorbij zien komen naar handleidingen, die je een heel eind op weg helpen!!! Maar GSAK is en blijft een programma, waar je wat geduld mee moet hebben. Heb je dat dan word je beloond met een prachtig stukje software! De helpfunktie binnen GSAK is beslist niet slecht. Ik heb er eigenlijk alles in gevonden wat ik wilde weten. Enige kennis van de engelse taal is wel makkelijk. Bij de Oregon zit een behoorlijke handleiding waar je een heel eind mee komt. En vervolgens moet je gewoon eens alle opties doorklikken en rustig nadenken over wat een wijziging wellicht voor gevolgen zou kunnen hebben. Veel opties zijn duidelijk en hoeven geen verder betoog. Voor wat betreft het laden van kaarten is de combinatie Mapsource of Basecamp en Oregon eigenlijk onontbeerlijk. Ook hier kom je na een avondje rustig kijken, spelen en doen tot een goed resultaat. Belangrijk is ook om er gewoom op uit te gaan met het apparaat. Je ziet dan vanzelf wat er gebeurt... Wil je het pijltje op de kaart altijd naar boven laten wijzen of wil je het pijltje juist naar het Noorden laten wijzen als je onderweg bent? Dat zijn dingen, die je niet achter de eettafel kunt beoordelen. Maak een rondje door de wijk of door het bos en na vijf minuten weet je, wat jij het prettigste vindt. Ook zoiets... moet het pijltje de weg volgen of niet... Persoonlijk vind ik dat niet prettig als ik aan het cachen ben, want dan word je met afwijkingen geconfronteerd, omdat de pijl hardnekkig de weg blijft volgen terwijl jij in de naastgelegen bosjes wilt wroeten.... Uitzetten die optie dus... Maar dat waren eigenlijk allemaal puntjes, die je vanzelf onderweg ontdekt. Ik ben echt geen computergoeroe en beslist niet beter of slechter dan de gemiddelde gebruiker hier, maar ik heb wel veel geduld om de mogelijkheden van een programma of apparaat, waar ik wel wat in zie punt voor punt te onderzoeken en uit te proberen. Gewoon doen. Niet bang zijn. De praktijk is de beste leermeester!
The Scorpios Geplaatst 19 juli 2011 Geplaatst 19 juli 2011 Als je even googelt op gsak handleiding krijg je verschillende links, beginnende met dat wat op gsak-site staat. En daarna verdiepen in mapsource en je bent er al bijna. Gewoon uitproberen en je bent nooit utigeleerd. Suc6
jbarretje Geplaatst 20 juli 2011 Auteur Geplaatst 20 juli 2011 Alvast bedankt allemaal, ik zal eens aan de slag gaan. Ik hoop dat het lukt jbarretje
The Scorpios Geplaatst 20 juli 2011 Geplaatst 20 juli 2011 Oja, gsak heeft een macro voor export naar Oregon werkt uitstekend. er zijn er nog meer, special voor Oregon maar daar heb ik geen ervaring mee
Aanbevolen berichten