Wilxlii Carrotte Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 Vorige week werd ik opgeschrikt door een telefoontje van een opgewonden cacher die grote moeite had mijn cache Cachandra te vinden. In zijn haast de cache te willen ontmaagden had hij naar mijn mening niet al te nauwkeurig gemeten en kwam te ver van de stash area met als gevolg een vruchteloos zoeken. Zijn opmerkingen in het telefoongesprek zetten mij aan het denken. Hij beweerde nl iets wat mij hogelijk verbaasde. Ik zal het proberen uit leggen aan de hand van onderstaande figuur. Dat is een plaatje van 400 bij 400 pixels. Ik heb daar wat vierkantjes in getekend om het wat duidelijk te maken: Wat dacht ik nou altijd omtrent zo'n figuur? Ik dacht, dat waar je die figuur ook gebruikt - in HTML, in Word of een andere tekstverwerker, of in wat voor pakket ook, als je niet sleutelt aan de 400x400 pixels, dan blijft de figuur ALTIJD VIERKANT. De geachte geëmotioneerde geocacher dacht daar anders over. Indien hij gelijk heeft, kan het dus soms lastig zijn de positie van de Cachandra-cache te bepalen, omdat die is afgebeeld op een plaatje, waaraan je metingen moet verrichten. Intussen zijn de emoties verdwenen, zijn we weer dikke vrienden, maar zijn mening blijft wel!! Hij weet veel meer van computers en met name hardware dan ik, dus ik heb de neiging hem maar te geloven, maar IK BEGRIJP HET NIET! Kan iemand die het hem eens is, mij misschien een DUIDELIJK en HELDER voorbeeld geven wanneer deze figuur niet meer vierkant is en toch nog steeds 400x400 pixels?
whaley Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 Een beeldscherm zal een vierkant bijna nooit precies vierkant weergeven. LCD beeldpunten zijn vaak wel vierkant, maar CRT ('tv') schermen kloppen bijna nooit, en dan nog afhankelijk van de resolutie (800x600 of 1024x768 maakt ook weer uit). Printers drukken in principe wel 'vierkant' af, maar dat kan weer veranderen als je printer (-driver) het plaatje schaalt om het zo mooi mogelijk op het papier te passen.
Heirbaut Hunters Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 Hoe los je dat op? Welnu, ik heb hetzelfde probleem met een in ontwikkeling zijnde cache: Zet alles in een worddocument (of andere tekstverwerker), print dat uit en controleer of de figuur klopt. Zo ja, dan een PDF van maken, uploaden naar je webspace, en deze in de cache page vermelden. Die moeten de dames/heren dan maar downloaden. Fraai is het niet, maar het werkt wel.
mc gregor Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 als je een beetje crea bea bent is de oplossing niet moeilijk van deze cache knippen plakken copieren prikken
Wilxlii Carrotte Geplaatst 19 februari 2004 Auteur Geplaatst 19 februari 2004 Ik herhaal nog even mijn vraag: Kan iemand die het hem eens is, mij misschien een DUIDELIJK en HELDER voorbeeld geven wanneer deze figuur niet meer vierkant is en toch nog steeds 400x400 pixels? Daar wil ik graag antwoord op via dit draadje. Whaley heeft dit gedaan. Voor anderen: Blijf aub even bij de les.
mc gregor Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 staat zijn monitor wel goed ingesteld
Wilxlii Carrotte Geplaatst 19 februari 2004 Auteur Geplaatst 19 februari 2004 staat zijn monitor wel goed ingesteld Ik bedoel de vraag IN HET ALGEMEEN, dus daarom stel ik hem zo over een hypothetisch vierkant van 400x400 pixels. Het gaat dus niet om Cachandra of om de emtionele geocacher. Moet ik het nog duidelijker uitleggen? Nee toch?
mc gregor Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 Schiet geen Wortel! Ga meer Geocachen!
Wilxlii Carrotte Geplaatst 19 februari 2004 Auteur Geplaatst 19 februari 2004 Schiet geen Wortel! Ga meer Geocachen! Ooohhw, ik dat dat je me niet begreep...
Banjer Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 Ik herhaal nog even mijn vraag: Kan iemand die het hem eens is, mij misschien een DUIDELIJK en HELDER voorbeeld geven wanneer deze figuur niet meer vierkant is en toch nog steeds 400x400 pixels? Daar wil ik graag antwoord op via dit draadje. Whaley heeft dit gedaan. Voor anderen: Blijf aub even bij de les. Het probleem zit hem in de grote van de pixels. Het plaatje zal altijd 400 bij 400 pixels zijn, maar jammer genoeg hebben pixels geen vaste maat en vorm. Het missen van een vaste maat zou an sich geen probleem zijn, tot blijkt dat een groot aantal CRT monitoren een variabele pixelgrote hebben. (aan de randen van het scherm heeft is de pixel een andere maat dan in het midden) Daarnaast zijn op sommige monitoren de pixels niet helemaal vierkant. Als voorbeeld de specificaties van een Iiyame 17", een verschil van 0,04 mm in de dot pitch (pixelsize): Specs En een voorbeeld van verschillen in horizontale en vericale dot pitch: Specs Meten vanaf het scherm kan daarom afwijkingen geven. Printers worden behandeld in het volgend hoofdstuk...
Wilxlii Carrotte Geplaatst 19 februari 2004 Auteur Geplaatst 19 februari 2004 Dank je Banjer, dit kan ik goed begrijpen. Ga dus niet meten vanaf het scherm, want verhoudingen kloppen mogelijkerwijs niet.
Heirbaut Hunters Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 Een pixel is niet per definitie vierkant. De grootte van een pixel verschilt per resolutie, type scherm (of printer), monitorinstelling (heb je al eens aan die knopjes aan je scherm gedraaid waardoor de randen breder of smaller worden? Dan vallen er toch ook geen pixels af, alleen de grootte wijzigt). Op een scherm is een vierkant zelden vierkant. Helder genoeg?
Heirbaut Hunters Geplaatst 19 februari 2004 Geplaatst 19 februari 2004 Hoe los je dat op? Welnu, ik heb hetzelfde probleem met een in ontwikkeling zijnde cache:Zet alles in een worddocument (of andere tekstverwerker), print dat uit en controleer of de figuur klopt. Zo ja, dan een PDF van maken, uploaden naar je webspace, en deze in de cache page vermelden. Die moeten de dames/heren dan maar downloaden. Fraai is het niet, maar het werkt wel. Zal ik nog eens zeggen hoe ik het oplos....
Wilxlii Carrotte Geplaatst 19 februari 2004 Auteur Geplaatst 19 februari 2004 Een pixel is niet per definitie vierkant. De grootte van een pixel verschilt per resolutie, type scherm (of printer), monitorinstelling (heb je al eens aan die knopjes aan je scherm gedraaid waardoor de randen breder of smaller worden? Dan vallen er toch ook geen pixels af, alleen de grootte wijzigt). Op een scherm is een vierkant zelden vierkant. Helder genoeg? Ja dat draaien aan de knoppen is inderdaad een bewijs, dat pixels van vorm kunnen veranderen... Nooit aan gedacht. Dank HH.
Aanbevolen berichten