Spring naar bijdragen

Caches Langs Een Fietsroute Verzamelen


Miza

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb een paar honderd caches handmatig in GSAK in een aparte database gezet langs een Europese fietsroute. Deze wil ik nu updaten. Is er een manier om van deze groep caches een PQ te maken? Of een andere manier (buiten handmatig)? Met de macro CachesAlongARoute lukte het niet, deze zoekt alleen langs autowegen en niet langs fietspaden.

Wie weet er een oplossing?

Dank voor het meedenken.

Gr. Miza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Enige route die ik ken is ze opnemen in een bookmark (ik wete niet of er een gsak filter voro is), en daar een querie van te maken.

Maar waarom, de gpx die daaruit rolt kan gsak ook genereren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Thex, voor de tip van de Bookmark. Daar heb ik nog geen ervaring mee. Kan ik dat vanuit GSAK doen?

 

Het gaat er mij om dat ik alle verzamelde caches kan updaten, heb weinig zin om te gaan zoeken naar caches die inmiddels in het archief zitten.

 

Gr. Miza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Miza,

 

Wanneer ik het goed begrijp wil je caches, welke langs een bepaalde route liggen, geüpdate hebben in GSAK. Hierbij wil je het liefst enkel deze caches die langs de route liggen en niet die daarbuiten vallen.

 

Je geeft zelf al aan dat een route je enkel langs autowegen laat lopen. Dat klopt wanneer je de route plant met de routeplanner op geocaching.com. Voor zover ik momenteel kan zien, kun je dat niet anders instellen. (dus geen Fiets keuze)

 

Maar er zijn andere mogelijkheden:

 

1. Je kunt een eigen route uploaden op geocaching.com. Dit moet een route zijn in het formaat GPX, KMZ of KML. De PQ op basis van een route kijkt namelijk alleen maar naar de punten in de route. Het probleem bij het maken van een route op geocaching.com is dat deze enkel over autowegen plant en de punten dus enkel over autowegen lopen. Wanneer je deze punten over fietspaden kunt laten lopen, dan zal de PQ deze punten gebruiken om de caches te verzamelen.

Het genereren van een PQ gaat niet op basis van wegen, maar op basis van punten. Wanneer een 'routebestand' bijvoorbeeld bestaat uit slechts twee punten, één in Rotterdam en één in Amsterdam, dan zul je alle caches krijgen in een rechte lijn en een bepaalde opgegeven straal tussen deze twee punten. Natuurlijk bevat een routebestand veel meer punten.

Ik weet niet in welk formaat je de route nu hebt, maar je kunt eens proberen dit bestand te uploaden. Mocht dat niet lukken, dan zou je het routebestand moeten kunnen converteren (bijvoorbeeld door deze in te lezen in Google Earth en dan als een ander bestand op te slaan).

 

2. Wat ook een mogelijkheid is, is om alles via GSAK te doen. Maak een gewone PQ die het gehele gebied van de route omvat. Dus pak het middelpunt van de route, geef een straal in km aan en eventueel nog een aantal andere filteropies. Laad dit bestand in in de GSAK database. Je GSAK database zal dan dus veel caches bevatten doe buiten de route vallen.

Gebruik de Filter (CTRL-F) optie om een Arc/Poly (TAB) filter te maken. Upload hier het routebestand en de optie Arc/Line. Geef aan in welke straal van de route de caches zichtbaar mogen zijn.

Mocht het routebestand niet ingelezen kunnen worden, dan kun je zelf middels de GSAK Polygon/arc drawing tool, globaal de route natekenen.

Uiteraard kun je je filter hier eventueel nog verfijnen.

 

Het belangrijkste is, denk ik, dat je een routebestand (GPX/KML/KMZ) hebt die begrepen kan worden op geocaching.com of in gsak. Zonder dat je een bron van de route in een bestand hebt, word het lastig. Je zou dan de route globaal kunnen uittekenen via de Line drawing tool in GSAK.

 

SUCCES ! :thumbup:

 

Groet,

Team Veendammer

bewerkt door Veendammer
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast JackHoe

Bij de Fietsersbond hebben ze een Fietsrouteplanner , waarvan je de geplande route als GPX bestand kunt downloaden. Dit zou dus ook kunnen helpen bij het oplossen van het probleem.

bewerkt door JackHoe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de Fietsersbond hebben ze een Fietsrouteplanner , waarvan je de geplande route als GPX bestand kunt downloaden. Dit zou dus ook kunnen helpen bij het oplossen van het probleem.

Nu het toch over die fietsrouteplanner gaat, zoals je ziet is de deur-tot-deur planner nog niet beschikbaar. Op dit moment worden door vrijwilligers de gegevens voor de drie zuidelijke provincies ingevoerd.

 

We kunnen nog vrijwilligers gebruiken. Meld je aan op: http://www.fietsersbond.nl/vrijwilligers_fietsrouteplanner/

 

Je zult zien dat er meer geocachers zijn die de routes invoeren. Het gaat overigens niet alleen om de coordinaten maar ook om eigenschappen zoals het soort wegdek en de kwaliteit daarvan.

 

De begeleiding is erg goed: Er zijn uitgebreide handleidingen, je kunt per mail of in persoon hulp krijgen als het nodig is en er worden ook informatieavonden georganiseerd. Als vrijwilliger heb je ook toegang tot de testplanner, waarmee je nu al fietsroutes in het zuiden kunt plannen.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw, wat een reacties! Ben even niet langs geweest, omdat ik mijn nieuwe fiets moest uitproberen.

Globaal gezien kan ik uit de voeten met de Bookmarks (lijkt me nog een hele klus, maar mogelijk hebben anderen er dan ook wat aan in de toekomst)of de route uploaden in geocaching.com (ik heb hem in GPX-formaat, dus dat moet wel lukken).

Ik ga met beide opties aan de slag en laat weten wat het resultaat is.

Veendammer, dank voor je uitgebreide uitleg. Ik kende deze mogelijkheden niet. Optie 2 lijkt me voorlopig nog niet nodig, ik probeer eerst optie 1.

De Fietsrouteplanner van de Fietserbond is, voor zover ik kan zien, alleen bedoeld voor in Nederland. Onze tocht gaat richting het warme zuiden, dus voor deze reis niet geschikt. Wel fijn om te weten dat dit bestaat voor volgende fietstocht in Nederland. Dank voor de tip.

Ook alle andere reageerders bedankt, ik steek er iedere keer weer iets van op.

Ik laat nog weten wat en hoe het gelukt is.

 

Gr. Miza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bolle1961,

 

Met Openstreetmaps ben ik goed bekend. De door jouw bedoelde (fiets)kaarten zijn al aangemaakt, moet ze alleen nog overzetten naar de GPS. Heb al veel gebruik gemaakt van dit geweldige alternatief. Wij cachen in veel verschillende landen (15 de afgelopen twee jaar), dan ga je snel op zoek naar iets waar je niet voor ieder land een andere kaart hoeft te kopen. Voeg zo af en toe ook tracks toe, als blijkt dat bepaalde paden nog niet ingetekend zijn. Voor wat, hoort wat, is hier goed van toepassing. Een kleine bijdrage van mij in tijd, voor een gratis kaart op de GPS.

 

Toch bedankt voor de tip, misschien heeft een andere meelezer er wat aan.

 

Gr. Miza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed nieuws: De oplossing die Team Veendammer heeft aangedragen is precies wat ik zocht. Heb een deel van de route in gpx geupload in geocaching.com en er een PQ van gemaakt. Ik zal de tracks in delen moeten uploaden, omdat hij anders de toegestane afstand van 500 miles overschrijdt. Maar dat maakt niet uit, ben helemaal blij dat ik van het handmatige werk af ben en ze nu automatisch kan updaten. Ik ga ze ook in het publieke deel zetten, zodat andere er ook plezier van hebben.

Nogmaals dank voor ieders bijdrage en Team Veendammer in het bijzonder.

 

Gr. Miza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...