Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Lezers... Weet iemand raad op mijn probleem? Een beginnend cacher heeft bij het loggen van een cache van mij een leuke foto geplaatst (ben ik overigens helemaal gek op!!!), maar helaas met de open cache-constructie volledig in beeld.

Groet, Leo

Ik heb het lijntje niet helemaal gelezen, maar voor mij is het duidelijk: het plaatsen van spoilersfoto's in een log is absuluut "not done". Ook als op de cachepagina daarover geen opmerking staat.

Als ik het als cacheeigenaar belangrijk voor de cache vind dat er absoluut geen duidelijke spoilerfoto's geplaatst worden zal ik beginnen om de log te verwijderen en daaromtrent een berichtje met uitleg aan de logplaatser sturen met tevens de uitnodiging de log opnieuw te plaatsen, maar zonder de betreffende foto !

Het heeft alles te maken met respect voor de cacheeigenaar die in dergelijke gevallen voorgaat, want betreffende logger verdient voor zijn actie geen respect in dit geval.

Geopatra.

Geplaatst

@Geovlinder

Uh uh.... ...zoals mijn voorganger al zei.... Het is eigenlijk off topic..... En bovendien kunnen de beelden schokkend overkomen.... Zowel letterlijk als figuurlijk. Kinderen kijken ook naar dit forum en wij waren toen nog jong.... :dribble:

Via pb mag ook hoor. :D

Geplaatst

Iedereen mag een spelletje dat hij in zijn eentje speelt spelen zoals hij zelf wil. Al eet je de kaarten op bij een spelletje Solitaire....

Geocaching speel je niet in je eentje. Iemand legt een cache voor jou neer, zet een route voor jou uit, maakt mooie opdrachten voor jou, verzint een puzzel voor jou. En voor anderen. Loggen op de site doe je voor de maker, voor je zelf, en voor anderen. Zodat die anderen het zelfde spelletje kunnen spelen.

Spoileren hoort daar niet bij, daarmee pas je het spel aan. Je maakt een cache blijvend anders voor anderen die nog gaan komen. Je wijzigt het spel ten opzichte van zoals de maker het in elkaar heeft gezet. En de maker, de cache legger, die bepaalt de regels voor zijn cache. Dat maakt elke cache anders. En leuk. Geen routineklus, duizend in een dozijn, maar met iets unieks.

Je gaat ook niet het ene doel van de twee op een voetbalveld dichttimmeren omdat jij dat leuk vind, en dat 'volgens jouw regels mag'. Dat is niet leuk voor de andere spelers. En vind je dat niet leuk, dan moet je niet gaan voetballen.

Wil je geocachen als logger alleen volgens jouw regels spelen, en niet volgens de maker van het spel, de cache legger? Ga dan lekker wat anders doen. Schrijf je naam in zoveel mogelijk boekjes en schriften bij de lokale Hema. Je hoeft niet te zoeken, en kan toch doen waar je zo veel plezier aan beleeft: namen schrijven. Eventueel kan je ook nog evenzoveel berichtjes op Twitter zetten. Top!

• Top! 1
Geplaatst

@ Superboppe:

Laat ik voorop stellen dat ik tegen spoileren ben en helemaal als de cache owner vraagt om een log aan te passen, dan vind ik dat daar mensen op moeten reageren. Ik ben het ook mee eens dat je zegt dat als je een spel in je eentje speelt je zelf mag weten hoe je het doet en dat als je een spel met meerder mensen speelt je het volgens de regels moet spelen.

Maaaar dat neemt niet weg dat er in het geocachen geen regel bestaat dat je niet mag spoileren, het is meer een beetje normaal fatsoen om een spoiler weg als de cache owner er om vraagt. De cache owner is dan weer niet de bedenker van het spel, de regels worden gemaakt door groundspeak als je geocached ga je accoord met de regels die zij opstellen. Dus ook de cache owners mogen 'niet het doen van de tegenstander dicht timmeren' als ze daar zin in hebbeb.

Geplaatst

Ik meen, dat er is vastgesteld, dat degene, die de bewuste spoilerfoto heeft geplaatst nog maar een zeer beperkt aantal caches had gevonden. Aangenomen mag dus worden, dat de logger een beetje naïef is geweest, veroorzaakt door onervarenheid. Het is toch geen common practice, dat dit soort dingen gebeuren? En mocht het dan tóch eens (bedoeld of onbedoeld) gebeuren dan geloof ik heilig in de normale menselijke dialoog... Een mailtje met uitleg naar de logger zal toch wonderen kunnen veriichten, indien de juiste toon wordt gezet.

Hierboven wordt geschreven: " Iemand legt een cache voor jou neer, zet een route voor jou uit, maakt mooie opdrachten voor jou, verzint een puzzel voor jou. ".... Dit gaat me écht te ver..... Zoals het hier staat, lijkt de legger aan de gang te zijn gegaan met het plichtsbesef iets voor de mensheid te moeten doen..... Leggers zijn geen heiligen! Zij doen het in eerste instantie voor hun eigen plezier. De voorpret, die wij hebben gehad tijdens het uitzetten van tochten en het neerleggen van caches, het tackelen van problemen en al die dingen, die horen bij het leggen van een fatsoenlijke cache hebben wij bijzonder gewaardeerd! Wij hebben er minstens zo van genoten als de cachers, die de dozen en doosjes in een later stadium hebben gevonden. De rol van de legger is absoluut belangrijk, want zonder caches geen geocaching, maar laten we het niet te sterk overdrijven.

Geplaatst

Gepost Vandaag , 19:19

@ Superboppe: Maaaar dat neemt niet weg dat er in het geocachen geen regel bestaat dat je niet mag spoileren,

Uit een ander topic:

Gepost 20 april 2011 - 17:34

Groundspeak heeft een statement afgegeven:

Add Section 4(m):

Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner.

Naar mijn idee is het plaatsen van een foto die duidelijk spoilert niet toegestaan.

Geplaatst

Bedoelen ze met publish niet meer als buiten geocaching.com, dat is erin gezet toen iemand een spoiler filmpje op youtube had gezet en het niet weg wilde halen. Bij de logjes staat toch ook: Pas op kunnen spoilers bevatten. Ik denk dat als je echt geen spoilers zou mogen loggen er toch ook wel een regel zou zijn dat je spoiler logs mag verwijderen?

(Neemt niet weg dat ik gewoon vind dat als een Cache Owner vraagt de spoiler weg te halen, je dat gewoon moet doen)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...