Mopkes Geplaatst 11 mei 2011 Auteur Geplaatst 11 mei 2011 Tjonge, dagje naar mijn werk geweest (ja dat moet ook ) en kijk eens wat een reacties. Erg leuk dat er wat los komt. Hier en daar wat sentimenten, maar zeker allemaal bruikbaar. Ik heb me zelf ook al bedacht om de eerste paar caches met de Iphone te doen, en dan er achter te komen wat ik nodig heb, of niet. Maar nu al weet ik, na een weekendje Duitsland, dat alleen de Iphone, hoe zal ik het zeggen, het niet is. Niet dat er iets bij moet, maar iets anders. Gevoeligere ontvanger, nauwkeuriger, daar heb ik wel behoefte aan. Helemaal in het begin, bij de OP, vroeg ik naar de verschillen. Wat me bijvoorbeeld opvalt is, dat je zo eenvoudig een coördinaat invoert in de Iphone/GC Buddy. Op de Etrex H serie zit volgens mij maar een knop, gaat dat niet een eeuwigheid duren? En de kaart gebruik ik op de Iphone inderdaad ook nog niet. En dan het fysieke apparaat: ben ook nog op zoek naar een mapje voor de Iphone waarmee ik hem toch kan bedienen maar waar ook een keycord aan kan zodat als ik hem los laat, hij op mijn buik bengelt (of die van de kids ). Niet te vinden tot nu toe. O ja, ik ben ook een Garmin fan (in de auto).
Z3nuw& Geplaatst 12 mei 2011 Geplaatst 12 mei 2011 En dan het fysieke apparaat: ben ook nog op zoek naar een mapje voor de Iphone waarmee ik hem toch kan bedienen maar waar ook een keycord aan kan zodat als ik hem los laat, hij op mijn buik bengelt (of die van de kids ). Niet te vinden tot nu toe. Neem hier eens een kijkje. Heb er zelf een hoesje en beschermfolie besteld voor mijn HTC Desire HD, was snel geleverd en ik ben zeer tevreden mee.
Laekense Geplaatst 12 mei 2011 Geplaatst 12 mei 2011 Overbodig (obsolete) bestaat niet. Als je coördinaten kunt invoeren in dd.mm.mmm heb je genoeg. Sterkere ontvanger, kaarten, peilen, paperless, etc. is luxe en afhankelijk van wensen en staat van je bankrekening. Mmm. Coördinaten kunnen invoeren in andere notaties is wel handig, er zijn multi's waar je dat moet doen. Hetzelfde geldt voor peilingen maken. Maar goed, ieder zijn meug. Wij wij begonnen met de meest simpele Etrex, tweedehands via Ebay, zonder kaarten, niet zo sterke ontvangst, onnauwkeurig peilen (qua afstand) en zijn toch aan het spelletje verslaafd geraakt.(Heb er overigens wel een behoorlijk overbelaste duim aan overgehouden door het urenlang invoeren van alle coörds... ) Nu hebben we een Oregon 450, die het cachen een stuk aangenamer maakt. Maar het hangt natuurlijk helemaal af van wat je uit kunt en wilt geven. Succes met de keuze!
Mopkes Geplaatst 22 mei 2011 Auteur Geplaatst 22 mei 2011 Hier ben ik weer even. De eerste kras op mijn iPhone is een feit Maar goed, het is een gebruiksartikel. Ik heb wel een case gekocht ervoor, en in het contact met de webshop gevraagd naar iets met een keycord, er wordt naar gezocht. Hij snapte de toepassing, dat is al iets. Ik heb GC Buddy. Zijn er opmerkelijke verschillen tussen GC Buddy en de andere app (ben de naam even kwijt)? Momenteel is de link met de website en GC Buddy offline, dus met het handje invoeren. Maar goed, dat komt wel weer. We hebben de eerste 7 caches gevonden, en een paar niet. Dat laatste frustreert wel Maar we geven het niet op. Wie weet een goede shop in het zuiden waar ze verschillende GPS'en verkopen zodat ik eens wat kan zien. Ik kan me geen voorstelling maken van gebruiksgemak nu ik de iPhone gebruik (en nogmaals, ik ben geen Mac-adept!). Groeten
Marcel en Micha Geplaatst 23 mei 2011 Geplaatst 23 mei 2011 Wij cachen met een Dakota 20 en soms gebruik ik mijn telefoon wel eens (ik denk dat het niet zo veel uitmaakt wat voor telefoon je hebt). Bijvoorbeeld de Dakota 20 is erg gebruiksvriendelijk en als je je er even in verdiept is het allemaal heel logisch. Het spreekt veelal voor zich. Wij zijn wel een paar keer tegen wat dingetjes aangelopen, maar de aanhouder wint en nu ben ik helemaal happy met mijn Dakota. Wat ik idd een groot voordeel vind van een GPS is dat hij heel wat steviger is dan een telefoon. Nu doe ik het natuurlijk niet expres, maar mijn GPS is al vaak gevallen of ergens tegenaan gestoten. Wij hebben vooral in Engeland al aardig wat caches gedaan waar je best wat capriolen voor moet uithalen. Dan doe ik het liever met een GPS om mijn nek, dan mijn telefoon in de hand. Maar goed. Zijn er nog specifieke vragen die je hebt? Een winkel weet ik niet, ik heb hem via internet in England besteld. Ik heb eerst globaal wat gegoogeld en op youtube staan bijna van alle GPS'en heel erg duidelijke filmpjes waar ze alllllle opties van een GPS laten zien. Ik denk dat je daar misschien nog wel meer info kan vinden als in een winkel. Die filmpjes worden vaak gemaakt door mensen die en review maken en daar vertellen ze alles en vergelijken ze een GPS bijvoorbeeld met een andere. De filmpjes zijn soms wel 20 minuten of meer. In een winkel zullen ze nooit 20 minuten aan info geven. (Misschien duurt het gesprek wel meer dan 20 minuten, maar dan heb je denk ik nog niet alle info). Hier heb je bijvoorbeeld waar je zo even uit kan kiezen met een Dakota 20, maar zoek op een andere GPS en daar hebben ze net zo veel filmpjes van. http://www.youtube.com/results?search_query=dakota+20&aq=f
Zangvogel Geplaatst 23 mei 2011 Geplaatst 23 mei 2011 Grappig dat je zelf al een nadeel noemt waardoor wij uiteindelijk besloten hebben om een "echte" GPS te kopen. Namelijk het feit dat een Iphone (of een Android toestel, zoals wij hebben) toch wel gevoelig is voor schade door het gebruik outdoors. Wij cacheten met heel veel plezier met de Android maar in een wat ruiger gebied hebben we onze HTC dus beschadigd op een tamelijk vitaal onderdeel (de USB aansluiting). Hij is nog net bruikbaar, maar deze apparaten zijn toch wel gevoelig gebleken voor beschadigingen. Daarnaast houden wij erg van lange multi's (of gewoon lange wandelingen) waardoor we vrijwel altijd te maken kregen met een lege batterij bij de Android. En dat is niet leuk als je op 3/4 van de route bent en het apparaat nodig hebt om naar het eindpunt te navigeren! We hebben een tijd lopen 'klooien' met opladers tijdens de wandeling (zowel zonnecellen als opladers met batterijen geprobeerd), maar het is het gewoon allemaal 'net niet'. Ik bleek tijdens de route erg veel stress te krijgen van de constante zorg of de batterijen het wel zouden halen, het was voor mij en mijn vrouw op die manier niet ontspannend meer. Nu heb ik sinds een maandje een GPSMAP62s en die is veel robuuster. Ook gaan de batterijen een dag lang mee en kan je gewoon oplaadbare penlites gebruiken (dus als je voor de zekerheid een extra setje bij je hebt, kom je echt ver). De nauwkeurigheid is misschien ook iets beter, maar daar heb ik in de praktijk nog niet zo veel van gemerkt. De oudere caches zijn zowiezo neergelegd door mensen met oudere (dus wellicht minder nauwkeurige) apparaten en dan kan je dus zowiezo al een afwijking in je coördinaten hebben. Het laden van de caches vergt wel wat meer voorbereiding want die moet je van tevoren thuis van de PC naar de GPS doorsturen. Dat kan niet online in het veld. In de praktijk komt het er voor mij dan ook op neer dat we voor de langere dagwandelingen de route (GPS-track) en de geplande caches thuis voorbereiden en in de GPS zetten. De snelle oppikkers die ik bijvoorbeeld na mijn werk even meepak, doe ik nog steeds gewoon met de smartphone. Voor wat betreft het intoetsen van een waypoint: dat verschilt van GPS tot GPS, neem ik aan. De mijne heeft geen touch screen maar gewoon knoppen. Het is niet moeilijk. Ik gebruik de knop 'mark' en dan wordt er een invulscherm getoond waarbij je de coördinaten kan invoeren. Met de pijltjestoetsen beweeg je over het scherm van cijfer naar cijfer en dat gaat prima. En na het invoeren van het coördinaat kan je gelijk naar het punt toe navigeren. Bij GPS'en met touch screen is het waarschijnlijk nog eenvoudiger. Conclusie: ik ben erg tevreden met de combinatie van smartphone en GPS. Beiden vullen elkaar juist goed aan denk ik.
wirholt Geplaatst 23 mei 2011 Geplaatst 23 mei 2011 Met deze conclusie ben ik het in grote lijnen wel eens. Alleen wat betreft de kwetsbaarheid niet helemaal. Ik heb juist gekozen voor een toestel dat wel tegen een stootje kan. Zie de thread over de Motorola Defy. Mijn Garmin eTrex Vista Hcx is eigenlijk alleen bestand tegen spatwater De Motorola Defy kan een half uur onder water doorstaan. Ik heb de eTrex ook wel eens laten vallen, maar de filmpjes over de Defy laten nog wel wat sterkere staaltjes zien.
Snapernixvan Geplaatst 23 mei 2011 Geplaatst 23 mei 2011 Wij cachen met de Oregon 550 en als reserve een Dakota 20. De Oregon is al 3 keer zwaar stuiterend van de fiets gevallen (niet goed vastgezet op de houder). Hier geldt het beroemde reclameshot van Pontiac, toen Wim van Est in de vijftiger jaren een ravijn in stortte.... "Zijn hart stond stil, maar de Pontiac werkte nog..." En in ons geval dus de Oregon.... Wij hebben ook altijd de iPhone bij ons.... Die viel thuis op de plavuizen vloer.... Glas in 1000 stukjes.... T-Mobile wilde niets doen, Apple wilde niets doen, maar een winkel van sinkel telefoonshop in de buurt had het apparaat binnen 30 minuten weer helemaal netjes voorzien van nieuw glas tegen een bedrag van 65 Euro! Werkelijk top!!! Ik vind de iPhone niet goed geschikt om mee te cachen. Als noodvoorziening kan het, maar om er 20 caches mee te doen (anders dan voortuin- en carpoolcaches) wordt een moeilijk verhaal. Te onnauwkeurig, batterij snel leeg en buitengewoon kwetsbaar voor vallen en nattigheid.... De Dakota is gewoon een heerlijk apparaatje om mee op pad te gaan. Ligt prima in de hand, is nauwkeurig, heeft een mooi schermpje, dat ook bij zonlicht goed te zien is, batterijen gaan lang mee, heeft een fijn werkend kompas, in de bergen kun je zien hoe hoog je bent en het is degelijk gebouwd. Met een mooie topokaart en de City Select kaarten kun je er ook nog eens prima mee navigeren. En dat allemaal voor net iets meer dan 200 Euro. Daar moet je niet voor willen tobben, indien je besloten hebt dat geocaching een blijvende hobby wordt! De iPhone is wel buitengewoon handig voor het opvragen van gegevens bij geoaching.com (als je tenminste ontvangst hebt want de dekking van T-mobile is soms onder de maat) indien je onderweg nog even een spoilerfoto wilt zien of gewoon even wilt kijken of er nog caches in de buurt liggen. De applicatie van geocaching.com kost bijna 8 Euro meen ik, maar het is iedere cent waard!!! Het heeft ons al aardig wat tijdwinst opgeleverd onderweg.
Marcel en Micha Geplaatst 23 mei 2011 Geplaatst 23 mei 2011 Wij cachen met de Oregon 550 en als reserve een Dakota 20. De Oregon is al 3 keer zwaar stuiterend van de fiets gevallen (niet goed vastgezet op de houder). Hier geldt het beroemde reclameshot van Pontiac, toen Wim van Est in de vijftiger jaren een ravijn in stortte.... "Zijn hart stond stil, maar de Pontiac werkte nog..." En in ons geval dus de Oregon.... Ook hier is de Dakota al een paar keer op dezelfde manier van de fiets gestuiterd... En nogsteeds heel
Snapernixvan Geplaatst 23 mei 2011 Geplaatst 23 mei 2011 Ja, je moet goed oppassen als je weer verder gaat en de Dakota of Oregon in de houder schuift van de fiets. Het gebeurt dus wel eens, dat hij slechts in één uitsparing terecht komt en niet in beide... Dan LIJKT het wel, alsof hij vast zit, maar op het moment dat je gaat fietsen en een hobbeltje passeert komt de rauwe werkelijkheid naar voren..... Kletterdekletter en een hart, dat drie keer overslaat... Gelukkig was het met het hart totnutoe net als met de Oregon en de Pontiac.... Hij doet het nog steeds.... Maar het moet niet te vaak gebeuren haha!!!
Marcel en Micha Geplaatst 23 mei 2011 Geplaatst 23 mei 2011 Nee idd!! Moet zeggen dat ik denk dat mocht mijn Dakota stuk gaan, ik wel meteen een nieuwe bestel of misschien wel oregon. Bij veel andere luxe apparaten zou ik nog misschien wel denken, kan wel even wachten. Maar mijn GPS is mijn digitale richtingsgevoel Kan niet meer zonder (Ja ik weet het, wat dat betreft voldoe ik aan alle vooroordelen, ik heb het richtingsgevoel van een ei, of misschien kan ik wel gewoon zeggen, het richtingsgevoel van een vrouw )
Aanbevolen berichten