Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hallo,

Ik doe al een tijdje samen met mijn zus met de oregon 450 voor geocachen. Het blijkt toch niet zo handig aangezien we niet altijd tegelijkertijd samen op pad willen.

Nu wil ik er zelf wel een aanschaffen en het liefst niet te duur. Meestal lopen we (eenvoudige) multi's met het gezin.

Ik twijfel een beetje of ik voor een dakota zal gaan of toch de oregon 450.

Wie kan me de verschillen vertellen, voornamelijk in het gebruik van cachen. Zit bijv. op allebei een kompas? Van de oregon weet ik het wel, maar bij de dakota kan ik er niet echt achterkomen..

Groetjes,

Karlien

bewerkt door Beltiger
Geplaatst

Hoi Oemoemenoe

ik gebruik de dakota20 inmiddels alweer een poosje en er zit een kompas op dat ook werkt als je stilstaat!. Verder kun je er papierloos mee cachen omdat de complete cachebeschrijving als gpx file er op gezet kan worden. De batterijen gaan onwijs lang mee (ik gebruik oplaadbare 3200 mAh batt en daar kan ik zo 1 1/2 dag mee weg). Ik heb wel erg moeten wennen aan de bediening die soms wat onduidelijk is. Ik vind het vooral prettig dat je geen knoppen op de buitenkant hebt en het touchscreen werk verder prima al is het wel wat klein voor sommige gedetaileerde kaarten.

Als je nog specifieke vragen hebt kunje altijd mailen.

Succes.

Geplaatst

Gebruik zowel de Dakota 20 als de 450 om te cachen. De Dakota 10 heeft geen magnetisch kompas en kan niet draadloos info (bv. een cache of WP) naar een andere Garmin sturen, viel daarvoor voor mij af. De bediening van de 20 is gelijk aan de 450. De Dakota is compacter in je hand en broek/jaszak, gaat veel langer mee op de batterijen. De 450 heeft een groter scherm, toont daardoor meer kaart en is makkelijker te lezen als je van een leesbril afhankelijk bent (ik nog niet). Met de 20 kun je geen Wherigo doen, maar daarvan heb ik er tot nu toe nog maar eentje gedaan.

Ik moet zeggen dat ik de Dakota 20 door zijn compactere afmeting en batterijduur vaker bij me heb dan de Oregon. Het is een kwestie van smaak en afweging in prijs/eigenschappen wat je persoonlijk belangrijk vindt.

Geplaatst

Sinds mijn prille begin in 2007 heb ik de toen simpelste/beste versie gekocht, de Garmin GPS60 zonder kaarten dus alleen een pijl en een beetje kaart van (grote) steden.

Altijd vanuit huis via Google Earth eea uitgestippeld en de G60 bracht me steevast op het nulpunt! Dat ding zit nog altijd in mijn rugzak want als andere apparaten storingen hebben dan is deze simpele ziel mijn houvast, nauwkeurig tot op 1 meter!

Maar om ook nog een beetje wat handiger paadjes te vinden werd een GPS met kaart wat makkelijker en aangezien we al een iPhone4 hebben, hebben we geen duurdere Garmin nodig met camera en diverse etc etc etc. By the way een zeer goede HTC-smartphone deed hetzelfde als de iPhone.

Maar ik gebruik de Dakota 20 nu zo vaak dat dit toch wel een erg allround apparaatje blijkt te zijn, behalve bij verweggelegen objecten.

Als ik ver van huis ga dan stel ik de iPhone in op de gewenste parking coördinaat, en daarna ga ik volledig over op de Dakota20 ook navigeren kan dan nl via herberekenen via weg. Dan neemt de Dakota mijn iPhone over zonder alle in te kloppen WP's. Die staan nl via download in de Dakota20 lekker overzichtelijk.

Kortom voor mij inmiddels een heerlijke combi, want als er ergens een probleem zit dan kan ik met de iPhone lekker snel het www op en via de geïnstalleerde (betaalde) APP's ook wat extra info vergaren.

Dakota 20 is TOP! Ik heb me verbaasd (ondanks wetende dat het al tijden bestaat) dat het compas idd draait zodra je .....

Greetz AAPJ

Geplaatst

Volgens mij heeft de Oregon dat kompas ook. Als je wherigo’s leuk vindt moet je de Oregon nemen, want dat kan de dakota niet. Verder is er volgens mij weinig verschil en als wherigo niet je ding is, zou ik de goedkopere dakota nemen.

Geplaatst

Dank allen, Heb nu idd voor de goedkopere dakota gekozen! En als ik de wherigo's wil doen, kan ik altijd de oregon 450 van mijn zus lenen...

Geplaatst

Geen keuze waar je spijt van zult krijgen. Nog een kleine tip; doe er nog een siliconen-hoesje omheen, die is niet duur te krijgen bij de ANWB en beschermt toch mooi tegen stoten en beschadigingen. Een fietsstuurhouder is daar ook te krijgen, voor als je een fietscache gaat doen. Een collega van mij heeft die fietsstuurhouder zelfs op een zuignap-zwanehalsje in de auto gemonteerd en gebruikt hem ook als auto-navi.

• 1 month later...
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...