Spring naar bijdragen

Twijfel Tussen Etrex Hcx En Oregon 450

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik ben momenteel in het bezit van een etrex hcx maar twijfel of een oregon 450 beter bij ons zou passen.

Nu zit ik wel een beetje hier op het forum te kijken maar kom er nog niet helemaal uit. Op zich bevalt de etrex wel goed, wij vinden hem alleen niet snel met berekenen en het bedienen met het 'pookje' is soms erg lastig. In dat opzicht lijkt ons de oregon met touchscreen prettiger. Maar die is weer gevoeliger voor breuk.

Ik had ook gehoord dat je met de oregon paperless kan cachen, kan je hierbij dan ook extra gevens vermelden bijvoorbeeld de oplossingen tijdens de multi?

Wie kan mij een eindje opweg helpen met de grootste voordelen en natuurlijk ook de nadelen?

Groetjes,

Team diepenpj

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb heel recent een Oregon 450 gekocht (als vervanging van een bijna 7 jaar oude Magellan Meridian Gold). Nog niet veel mee gecached (nog niet 1 gevonden zelfs :-(), maar goed dat komt nog wel.

Paperless een multi doen met een Oregon lijkt mij niet handig. Traditions natuurlijk wel, je hebt tenslotte alleen de beschrijving nodig en hoeft niks op te schrijven.

Nee, geef mij maar een stuk papieren cache beschrijving en een potlood/pen erbij.

Rekenapparaat op de Oregon is wel handig.

Og heeft iemand nog een handigheidje op de Oregon dat ik nog niet gevonden heb?

Edit: en o ja het breken, ik hoop natuurlijk dat de mijne nooit breekt.... Ik heb een aantal keer min of meer voorzichtig flink op het scherm getikt (en heb daarnaast al jaren een touchscreen PDA). Volgens mij heeft het scherm toch wel flink wat kracht nodig om te breken. Dus niet los in tassen tussen andere spullen. Niet aan een keycord om de nek, kortom net wat voorzichtiger dan met een niet tochscreen GPS

Jan

bewerkt door Team Gelaen
Geplaatst

ik wilde ook voor eenOregon gaan maar heb uiteindelijk besloten om de Garmin GPSMAP62s te kopen en ik moet zeggen zonder spijt. Kijk eens hier op het forum, er staan nog wel wat ideeen en wetenswaardigheden, zo ben ik ook tot mijn besluit gekomen. Mijn GPSMAP62s is snel met satelieten zoeken en is erg gebruiksvriendelijk, je bediend hem met een hand. Ik had een Etrex Legend cX en het is een enorme vooruitgang. Ook het papierloos cachen is top en een echte vooruitgang. De doorslag voor mij om niet voor de Oregon te gaan was het scherm-issue, 'snel' kapot en daar tegenover de robuustheid van de 62s en zijn bewezen degelijkheid middels zijn voorganger de 60serie. Kijk hier mnaar eens over het forum en je kan er

heel wat info vinden, succes met je zoektocht.

Geplaatst (bewerkt)

Wij zijn net (nog niet eens een cache mee gedaan) overgestapt van de Etrex Vista Cx naar een Oregon 450, dus heb recentelijk een beetje rondgekeken met hetzelfde idee. De eerste indruk is dat de gebruikersvriendelijkheid in elk geval veel beter is, het touchscreen werkt makkelijk voor het invoeren van coordinaten etc. Zeer zeker een verbetering ten opzichte van dat pookje van de Etrex.

Paperless cachen ziet er goed uit, je kunt de cachebeschrijving makkelijk inladen en dan heb je netjes de beschrijving, containergrootte, moeilijkheid, additional waypoints, hints en laatste paar logs in het ding zitten, allemaal makkelijk te bekijken. Enige nadeel zoals genoemd: bij multi's kun je dus niet waardes invullen, dus je moet nog steeds de antwoorden ergens noteren en de nieuwe coordinaten berekenen en handmatig invoeren.

Wat betreft het scherm, ik heb inderdaad wel 1 of 2 verhalen voorbij zien komen over gebroken schermen, maar ik maak me daar niet zo druk om. Het lijkt me een degelijk apparaat en volgens mij moet hij echt wel een flinke klap maken wil het scherm breken. Daarnaast is het natuurlijk voor alle apparaten met touchscreen zo dat als het scherm breekt je er niks meer mee kan.

Verder wilden wij overigens graag Wherigo's kunnen doen, dat werkt ook fijn alhoewel ik meen gelezen te hebben dat de Wherigo player nog wel eens instabiel kan zijn. Voordeel is wel dat er geregeld firmware updates komen waardoor dat dus op te lossen is zonder dat je een nieuw apparaat hoeft te kopen.

Kortom: Ik denk dat de Oregon 450 een GPS is waarmee we de komende jaren vooruit kunnen, maar ik heb dus nog geen veld-ervaring ;-).

Edit: Ik ga NU weg om de eerste Wherigo te doen, dus veldervaring kan ik over een uur beschrijven.

bewerkt door J-Thread
Geplaatst

Ik ben zelf een jaartje geleden overgestapt van de Oregon 450t naar de 550t. Niet omdat het apparaat mij tegenviel, maar het elektronische kompas bezorgde me op een gegeven moment zóveel irritatie dat dat voldoende reden was voor de extra investering (en dus de overstap). De 550t heeft namelijk een driepunts kompas die je in elke hoek kan gebruiken. Ik heb nog steeds geen spijt van die overstap omdat irritatieloos cachen dus wel erg lekker is.

Het apparaat zelf is gewoon beresterk. Misschien wel handig om direct na aanschaf het schermpje even te beschermen met zo'n cover (tientje bij de GC-shop). Dan ben je ook van eventuele krasjes af.

Succes met het maken van je keuze.

Groet, Leo

Geplaatst

Ik ben zelf een jaartje geleden overgestapt van de Oregon 450t naar de 550t. Niet omdat het apparaat mij tegenviel, maar het elektronische kompas bezorgde me op een gegeven moment zóveel irritatie dat dat voldoende reden was voor de extra investering (en dus de overstap). De 550t heeft namelijk een driepunts kompas die je in elke hoek kan gebruiken.

Dan heb je volgens mij wel zinloos geld uitgegeven, want de 450t heeft volgens de specificaties net zo goed een drie-assig kompas.

De Wherigo ervaring was goed, alles werkte perfect, en ik ben zeer te spreken over de GPS ontvangst en het kompas. Ondanks het regenachtige weer toch overal goede ontvangst, dat was met de Vista Cx vaak wel anders (zeker naast hoge gebouwen bv). Wat mij heel erg opviel was dat de Oregon direct ontvangst had bij het aanzetten, we stapten van de fiets af, zette hem aan, en binnen een seconde of 5 gaf hij aan dat we op de locatie waren aangekomen.

Kortom, ik heb nog geen spijt van de aankoop, maar er zijn uiteraard veel verschillende modellen en veel verschillende types gebruikers dus zorg dat je goed bedenkt wat je zelf belangrijk vindt.

Geplaatst (bewerkt)

vreemd ja, de 450 heeft ook een 3-assig compas. Dat merk je ook bij de calibratie, die trouwens heel handig en snel gaat.

Nu heeft de 550 natuurlijk ook een camera. Handig denk ik, maar mij het geld niet waard.

bewerkt door Team Gelaen
Geplaatst (bewerkt)
Dan heb je volgens mij wel zinloos geld uitgegeven, want de 450t heeft volgens de specificaties net zo goed een drie-assig kompas.

Dan heeft men bij Garmin ingezien dat dat wel een hele belangrijke functionaliteit is. De eerste Oregon's 450t (ik kocht de mijne toen die net op de markt was) kwam bij het gebruik van het kompas volcontinu met de melding 'houd horizontaal' (o.i.d.). Ik kan je vertellen dat die opmerking je in heuvelachtig landschap én in de bergen op een gegeven moment de strot uit komt. Maar als de 450t 'm nu dus óók heeft, zou ik 'm zo weer kopen (want de ingebouwde camera gebruik ik nauwelijks omdat ik altijd mijn spiegelreflex bij me heb (= andere grote hobby)).

Groet, Leo

bewerkt door LeoCache
Geplaatst

bedankt allemaal voor jullie berichtjes.

Voor een 550 zou ik ook niet zo gaan, ook ik heb mijn srl altijd bij mij, en die kan denk ik wel betere foto's maken dan de camera van de 550.

Nu zat ik nog even naar het verschil tussen een 450 en een 450t te kijken. Is de t misschien handiger omdat deze al een topografische kaart heeft? Dat probleem van een basiskaart hadden vorigjaar op vakantie, ik had van de onroute wandelkaart niet het vakantie gebied erin gezet, dus heel creatief cachen met een oranje plattegrond en maar hopen dat er niet teveel opstakels onderweg kwamen. Ik denk dat je met een topografische kaart nog wel aardig uit de voeten kunt? Handig voor als je net even ook over de grens wilt?

fijne zondag

team diepenpj

Geplaatst

Ik heb gelezen dat er niet heel veel staat op de topgrafische kaarten die Garmin bij de 'T' versie levert.

Volgens mij kun je je dat geld beter besparen.

Ik heb zelf gekeken naar de openstreetmaps, en hoewel daar ook niet alles op staat (beetje afhankelijk van waar je naar toe gaat), is dat een veel goedkoper alternatief. Via de site Garmin OSN, is dat heel gemakkelijk. Onderaan op die pagina staat ook een pdf met Nederlandse uitleg. Die site levert je zelfs een img bestand dat je (na evt. hernoemen) rechtstreeks naar je Oregon kunt copieren.

Jan

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...