Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vandaag ben ik bezoek geweest bij de boswachter die het beheer doet van de SBB bossen bij Kootwijk. Ik had met hem een afspraak gemaakt om te praten over toestemming voor mijn cache "Het hoogtepunt".

Ik heb verteld wat de lol van geocaching is. Ik had een munitiekist bij me als demo. Ook heb ik hem de site laten zien. Hij kon zich goed voorstellen dat wij het heel erg leuk hebben met onze hobby.

Hij heeft echter ook zijn zorgen geuit. SBB heeft een meer jaren plan met ieder stukje bos. Sommige stukken zijn voor de hout productie en andere willen ze laten dichtgroeien. Er zijn stukken waar zeldzame planten groeien en op andere plaatsen wordt het bos door het wild gebruikt worden als rustplaats.

Aan de muur hangen kaarten. Echter geen kaarten van verstopte caches maar van locaties van dassen burchten, nestplaatsen van verschillende soorten vogels etc. Een collega van hem vertelde mij dat ze mogelijk de GPS in gaan zetten om te voorkomen dat er per ongeluk bomen met nesten worden omgezaagd.

Als iemand in zo'n bos een cache wil gaan plaatsen is het dus noodzakelijk om van te voren te overleggen. Zo'n cache moet namelijk de rust in het bos niet verstoren.

Als er cache is geplaatst moeten de zoekers naar die cache zich gedragen, net als de overige recreanten. SBB heeft als beleid niet overal verbods bordjes te plaatsen, maar een ieder aan te spreken op gezond verstand. Als dus ergens niet staat dat iets niet mag, dan betekent dat niet dat het wel mag. Ik viel bijna van mijn stoel toe ik hoorde dat afgelopen zondag 3 auto's van het Kootwijkerzand zijn gehaald die daar lekker in het winterzonnetje aan het krossen waren. (In de auto wel te verstaan. Ter info: Dit zijn enkele foto's van het Kootwijkerzand: Foto1, Foto2, Foto3 en Foto4 met dank aan de makers)

Natuurlijk waren de bestuurders van deze auto's geen geocachers, maar het geeft wel aan dat de natuurbeheerders hun handen vol hebben aan het beheren van de natuur en het in toom houden van haar bezoekers. Een horde geocachers die als gekken door de bossen zouden gaan stampen kunnen ze missen als kiespijn.

We hebben afgesproken dat ik waarschijnlijk binnen een maand terug kom om in een wat groter gezelschap wat te vertellen over geocaching in een poging de ongerustheid en onbekendheid weg te nemen. Mogelijk komt er zelfs een demo in de vorm van een event cache.

Ik heb ook beloofd nogmaals onder de aandacht te brengen dat wij bij het cachen, net als iedereen, op de paden moeten blijven en ons aan de overige regels te houden. Bij het uitzetten moet vooraf contact worden opgenomen. Hawkeyes heeft in dit draadje aangegeven hoe dat zou kunnen.

Meer info later...

Geplaatst

Hallo Reintje de Vos.

Het valt mij op dat er binnen SBB twee kampen zijn. Een kamp dat GC wel kan waarderen en een kamp dat GC absoluut niet kan waarderen. Vrij recentelijk voor de grap met twee collega's een beginnersroute gelopen bij SBB en wel Leemputten bij het dorpje Dorst :beerchug: . Tijdens onze wandeling werden wij aangesproken door de boswachter van SBB. Deze man was byzonder enthousiast over GC en doet zelf ook aan GC. Hij vertelde zelf hoe verslavend GC kan zijn, en hij vrij recentelijk in Duitsland een cach niet kon vinden en daar vreselijk van baalde. (wij kennen dat gevoel). Hij deelde ons terloops nog even mede dat de cach iets verplaatst was i.v.m. het uitdunnen van een gebied. Na wat tips konden wij weer op pad.

Helaas moesten wij constateren dat er een foutje in de coördinaten zat van de cach. (Positieformaat van GPS niet goed ingesteld door de Boswachter) Ik heb SBB een mailtje gestuurd met onze bevindingen. Binnen een dag had ik al antwoord van de desbetreffende boswachter die wij gesproken hadden met de mededeling dat hij de route zelf nog eens gaat lopen en de fouten gaat corrigeren. Voor de moeite kregen wij nog een ruitsticker van SBB met de tekst "Discover our nature by satellites". Eigenlijk zegt de tekst op de sticker voldoende. Geocachers zijn geen natuurvernielers en zijn zeker niet van plan om hele natuurgebieden plat te stampen. Als dat nu eens bij de tegenstanders van GC bij SBB duidelijk gemaakt kan worden en de enthousiaste GC "vrienden" van SBB deze tegenstanders eens meenemen op een van hun eigen routes. Misschien dat zij dan het enthousiasme proeven en willen meewerken aan het verstoppen van een cach, zonder dat de natuur daar enig schade van oploopt. Naar mijn idee zal er best nog wel een plekje zijn.

Jij bent in ieder geval weer een klein stapje verder. Sucses

Stealth Team

Geplaatst
Het valt mij op dat er binnen SBB twee kampen zijn. Een kamp dat GC wel kan waarderen en een kamp dat GC absoluut niet kan waarderen.

Voor alle duidelijkheid: De boswachter die ik vandaag heb gesproken is niet tegen geocaching. Hij gaat heel serieus om met zijn werk en wil vooraf overleg. En hij maakt zich wat zorgen over mogelijke gevolgen op wat langere termijn. Daarom wil hij het ook met anderen bespreken. Ook de flora en fauna moeten aan hun trekken komen. Als er goede afspraken te maken zijn schat ik de kansen positief in.

Geplaatst
Het valt mij op dat er binnen SBB twee kampen zijn. Een kamp dat GC wel kan waarderen en een kamp dat GC absoluut niet kan waarderen.

Voor alle duidelijkheid: De boswachter die ik vandaag heb gesproken is niet tegen geocaching. Hij gaat heel serieus om met zijn werk en wil vooraf overleg. En hij maakt zich wat zorgen over mogelijke gevolgen op wat langere termijn. Daarom wil hij het ook met anderen bespreken. Ook de flora en fauna moeten aan hun trekken komen. Als er goede afspraken te maken zijn schat ik de kansen positief in.

Mijn ervaringen lijken erg op die van Reintje, zij het dat ik inmiddels een stap of wat verder ben ;) .

In oktober ben ik gaan praten met de SBB boswachter Voorlichting en Public Relations op de Sallandse Heuvelrug. Ook hij reageerde niet negatief, maar heeft ook duidelijk uitgelegd waarom er absoluut stukken natuur zijn waar ze in geen geval geocaching zullen toestaan. Redenen (en goede redenen!) genoeg. Zo zijn er gebieden waar geen fatsoenlijke geocacher het zelf in z'n hoofd zou halen om een cache neer te leggen; denk aan vogelbroedgebieden, stiltegebieden etc. Maar er zijn ook stukken waar ook de geinteresseerde leek het niet zo gauw aan ziet, maar die eveneens erg kwetsbaar zijn. Ik heb best wel wat opgestoken tijdens die gesprekken...

Anderzijds staat zeker SBB ook voor recreatie (en dat geldt zeker niet voor alle natuurbeheerclubs...).

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb uiteindelijk een lijstje gekregen van gebieden waar ik caches neer mag leggen, op twee voorwaarden: 1) ik moet ze bij SBB aanmelden en 2) als er toch overlast ontstaat door de cache dan verplaats of verwijder ik 'em.

Inmiddels liggen er twee caches van mij in het Nationaal Park met toestemming (en twee van een ander team waarvan ze op de hoogte zijn en die gedoogd worden zolang er geen ellende komt). Er zijn er nog enkele bij mij in de planning in dat gebied.

Ik kan de samenwerking en communicatie inmiddels niet anders dan erg prettig noemen.

Als SBB op deze manier (andere geocachers zijn mij natuurlijk in andere gebieden al voor gegaan) steeds meer positieve ervaring met ons opdoet kunnen we dat natuurlijk weer als breekijzer bij andere organisaties gebruiken. Maar goed, daar hebben we natuurlijk ook Zenz en de stichting(en) voor.

Toch?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...