Spring naar bijdragen

Wat Heb Ik Nu Geladen?


Jansje

Aanbevolen berichten

Wij gaan proberen om onze niet willen wandelende kinderen in beweging te krijgen. Komende week gaan we een midweekje weg rond Herpen.

Omdat ik een GPS (etrex vista hcx, met topo benelux, en motoronroute) heb die ik met fietsen gebruik kwam ik op het idee van geocachen.

Ik heb mee aangemeld op geocaching.com en een aantal caches in de buurt van Herpen naar de gps verzonden, ook heb ik de bijbehorende info geprint. Voorlopig maar even niet paperless.

 

Als ik nu in mijn gps kijk zie ik inderdaad bij geocaching een aantal gesloten kistjes met nummer staan.

Maar wat zie ik nu bij de waypoints? Er staan vlaggetjes met een nummer, maar ook gesloten kistjes. Bij één waypoint staat een P(parking).

Dat laatste is mij duidelijk.

 

Als ik nu een bepaalde cach uitzoek, hoe ga ik dan verder te werk. Klik ik dan het kistje aan bij geocaching of ga ik naar de waypoints en moet ik er daar één van gebruiken?

 

We hadden het hier thuis al willen gaan doen, maar door onverwachte bezigheden lukt dat even niet.

 

Groeten, de dwaalgastjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goed dat je alle informatie ook hebt geprint.

In het kort je moet onderscheid maken tussen verschillende typen caches:

- traditional: hier is de cache te vinden op het punt dat is aangegeven. Deze caches zijn te herkennen aan het enkele doosje (met groen deksel) linksboven op de cachebeschrijving. In de GPS is dit punt gemarkeerd als een gesloten kistje. Als je je daarnaartoe laat navigeren kun je ook aangeven dat je de cache gevonden hebt en dan verandert het symbool in een open kistje.

- multicache: hier loop je een route van punt naar punt en aan het eind is een cache verstopt. Soms zijn alle tussenpunten vooraf gegeven en die kunnen dan in je GPS geladen worden (de vlaggetjes). Het beginpunt van zo'n multicache (dat is het coördinaat op de cachepagina) is op je GPS weer als een kistje aangegeven. Zijn de punten niet vooraf gegeven dan werkt het meestal als volgt. Je zoekt iets op het eerste punt. Dat gegeven wordt gebruikt om het coördinaat van het 2e punt uit te rekenen. Daar zoek je weer naar informatie en zo steeds verder tot het eind van de route. Multicaches zijn op de prints herkenbaar doordat er 2 doojes (met geel deksel) in een hoek van 90 graden linksboven op de cache-listing staan.

Wil je in het veld punten in de GPS zetten dan kan dat door middel van de knop "Mark" op je GPS. Je kunt dan punten (waypoints) in de GPS zetten. Dmv "Find" en de optie "waypoints" kun je deze zoeken.

- mysteriecache: Hier is het de bedoeling dat je een puzzel of vraag oplost. Deze levert op de een of andere manier het coördinaat van de cache op. Het coördinaat op de cache-pagina heeft meestal niets te beteken en daar is meestal niets te vinden. Te herkennen aan het vraagteken in de cache-listing. In je GPS is het coördinaat van de pagina (waar niets te vinden is) op de kaart weergegeven met een gesloten kistje. De meeste mensen kiezen er dan ook voor om de coördinaten van dit soort caches niet in de GPS te laden.

- earthcaches: Te herkennen aan het aarde-symbool op de cache-listing. Dit is eigenlijk geen echte cache. Hier is nl. geen doosje te vinden. Hier vind je aardkundig interessante informatie. Meestal is er een informatiebord of iets dergelijks. Meestal word je gevraagd om een foto te maken en die bij je log te plaatsen en informatie die je ter plekke kunt vinden (meestal op het informatiebord) naar de eigenaar van de cache te mailen. Ook hier is de plek weergegeven als een gesloten kistje.

 

Algemene informatie: iedere cache heeft een uniek nummer dat begint met GC. Onder dit nummer zijn de caches waarschijnlijk in je GPS te vinden. Bij caches waar de waypoints gegeven zijn is het GC-nummer meestal vervangen door een nummering 01, 02, 03. Heb je bv een cache GCXXXX, dan is het eerste waypoint genaamd 01XXXX.

 

Voorbeelden van caches in de buurt van Herpen:

traditional: TB-hotel Herpen

multi: stadscache Ravenstein, de prins op het witte paard (misschien nog wat lastig voor een eerste cache), BOEijend, Bossen bij Schaijk (I en II)

myterie: geschakeld, Typisch Hollands (is eigenlijk een multi tegenwoordig), TOPscore

earthcache: Herperduin, Grote Koolwijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Dwaalgastjes,

 

Het maakt niet uit of je het kistje in het waypoint menu of in het geocache menu kiest. Je kan er bij beide naar toe navigeren en als je de cache gevonden hebt op vind drukken, het kistje veranderd dan in een open kistje. Het voordeel van het geocache menu is dat je alle andere waypoints niet ziet. That's all! Veel plezier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie tips.

We zijn inmiddels halverwege de prins op het witte paard. De eerste aanwijzing was moeilijk te vinden, maar uiteindelijk toch gelukt, de rest ging een stuk makkelijker. De kinderen hadden veel plezier. Alleen vonden ze in het bos toch wel vreemde dingen, zoals een blaadje met ....... vrouwen en een nokia telefoon zonder batterij en sim kaart. Dit vlak bij de eerste aanwijzing, vandaar dat we wat afgeleid waren.

Verderop in het bos vonden we een opa en een oma met twee kleinkinderen die verdwaald waren. Omdat het al half vijf was en de arme mensen al meer dan drie uur gewandeld hadden en totaal uit de richting waren hebben we ze met ons blauwe paard thuis afgeleverd.

Morgen weer verder, ondertussen zal ik proberen wat de makkelijkste manier is om de waypoints in te voeren en hoe ik bij het knopje gevonden kom. Het gebruik van de gps is tot nog toe het lastigst voor ons.

Groeten, de dwaalgastjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak waypoints bij voorkeur op de pc met mapsource. Bij multi's waar de waypoints later duidelijk van worden maak ik toch het aantal benodigde waypoints in de pc. Ik geef ze meestal een naam die begint met het gc nummer (gcxxx wp1). Het gedeelte van het coordinaat dat bekend is voer ik ook in (N52 09.000 E006 10.000 bijvoorbeeld). Daarna stuur ik het naar de gps. Zo hoef ik "in het veld" minder in te voeren.

Als ik langer op reis ga dan nummer ik de bestaande waypoints (die je krijgt van .com) opnieuw. Ik vind de nummering niet handig omdat alle waypoints van meerdere multi's dan door elkaar staan. Ik wis de letters GC want die zijn bij elke cache gelijk, dan hoef ik in het veld weer minder in te toetsen. Waypoints krijgen dan het gcnummer (zonder gc) en daar achter een wp nummer.

Het gaat vrij makkelijk met de vista. Wij hebben er ook 1.

Wat betreft gevonden: daar kom je door de geocache te kiezen. Dan "ga naar" Kies daarna de optie "zonder wegen". De gps maakt dan geen route maar een rechte lijn naar de cache. Als dat is gelukt ga je naar het kompas. Daar kom je standaard door een paar keer op het bovenste rechter knopje te drukken, maar dat kan je zelf veranderen. Nu zie je onderin je scherm een knopje "vondst". Als je daarop klikt (met je klikstick) dan komt die geocache in je kalender als gevonden, en krijg je ook de volgende dichtst bijzijnde geocache te zien.

Suc6 en veel plezier.

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "vondst" knop is een extra die je alleen krijgt bij de kistjes voor geocaching. Kies je bij het maken van de waypoints voor een ander symbool (standaard blauw vlaggetje), dan hoef je niet aan te geven dat je het punt gevonden hebt.

Meestal gebruik ik als naam gewoon de nummers die mijn GPS voorstelt (eerstvolgende niet gebruikte nummer). Als je dan de lijst met waypoints op "dichtstbijzijnde" sorteert dan staan de waypoints in volgorde van afstand tot je huidige positie.

Dat kun je instellen door in de waypoint lijst op "menu" te drukken. Dan krijg je een aantal opties (sorteer op naam (alfabet), op afstand, op symbool, .....).

Succes met de rest van de tocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...