Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo Allemaal,

Ik ben nu een tijdje bezig met Geocachen en ik vind het echt leuk om te doen.

Na de eerste paar caches met een tomtom op een PDA gevonden te hebben heb ik een Garmin GPSmap CSx aangeschaft op aanraden van velen.

Nou moet ik zeggen dat ik nou niet zo heel wild word van de nauwkeurigheid van dat ding.

Soms gaat het heel goed, maar een andere keer is het ook ronduit bagger....zoals vandaag.

Ik was op zoek naar een cache op de fiets, en ik was bijna bij het punt. Toen ik ter hoogte van de cache afstapte wilde ik even gaan kijken waar of hij zou moeten liggen door een beetje heen en weer te gaan lopen.

Nou ben ik zeker 20 meter de ene kant op gelopen en 20 meter de andere kant, maar op volgens mijn gps bewoog ik geen millimeter.

Andere keren springt hij als een gek rond ... op het schermpje dan he.

Om kort te gaan .... erg onder de indruk ben ik niet.

Ik heb de software versie van de gps bekeken, en dat is V2.20m , wat volgens de diverse site zou inhouden dat er geen sirf chipset in zou zitten. Tot dat ik deze problemen bemerkte wist ik niet eens dat er verschillende versies waren eerlijk gezegd, ik dacht dat *ALLE* GPSmap 60CSx-en hetzelfde waren.

Kan ik er op een of andere manier achter komen of dat ding van mij soms stuk is ? Of dat ik misschien teveel verwacht.

Groeten

de Zimmertjes

Geplaatst

Hij is prima, je gedrag echter niet. Die dingen zijn geoptimaliseerd voor iets, in dit geval: lopen en niet heen en weer lopen. Betekent dat hij anticipeert. Probeer maar eens een tunnel in te lopen. GPS gaat nog een tijdje door.

Wat moet je doen.

1) Niet heen en weer lopen met de gps.

2) Elektronisch compass ijken

3) Compass aanzetten

4) Neerleggen.

Na enige tijd wijst hij de cache aan.

Succes

Geplaatst

Ik heb zelf een andere gps (oregon). De ontvangst/nauwkeurigheid van wordt ook beinvloed door weersomstandigheden en bladerdek. Onder beuken heb je bijvoorbeeld erg slechte ontvangst van satelieten

Geplaatst

Wij hebben met de Garmin 60csx ook van tijd tot tijd (onder het lopen van A naar B, waarbij het elektronische kompas meestal uit staat) dat het 'pijltje' niet meer of heel schokkerig over de kaart beweegt. Er zit dan ook geen rode cirkel om het pijltje.

Soms helpt het dan om het elektronisch kompas even aan te zetten en dan weer uit. Of om flink in te zoomen. Of om de navigatie te stoppen via het menu en vervolgens weer te starten. Maar regelmatig in zo'n geval lijkt het dat alleen uitzetten en vervolgens weer aanzetten helpt.

Hebben andere mensen hier ook ervaring mee?

Waar komt het door en wat doe je er aan?

groet!

Geplaatst

Ik denk dat de kaartopbouw (ik neem aan dat die aanstaat, en niet het compasroosje) teveel tijd kost. De 60csx is niet erg sterk op topo's en combi topo's met andere kaarten.

Wat je zou kunnen doen is kaart tonen, eigenschappen editen (menu knop), en details vban de kaart op een standje lager zetten.

Ook heeft de 60csx problemen met routeren op de topo, omdat de topo geen snelwegen accepteert. Er komen dan zoveel ritmogelijkheden naar boven dat hij na lange tijd kapt.

Geplaatst (bewerkt)

Met het elektronisch kompas aan (= page ingedrukt houden), moet je de goed gps vlak houden, en uit de buurt van je auto.

Ik heb hem altijd uit, behalve op de laatste paar meters naar de cache.

Kompas altijd calibreren na nieuwe batterij.

Bijzondere toetscombinaties:

• Reset van een GPSmap60CSx

ENTER en PAGE toets indrukken (vasthouden) en dan aanzetten.

• Master reset van een GPSmap60CSx

QUIT en MENU en ZOOM OUT indrukken (vasthouden) en dan aanzetten

This function will erase all the maps (60C, 60CS, 76C, 76CS) and data (waypoints, routes, tracks and almanac) in series 'X' memory card will be intact. There are also some informations that this function does not erase maps (to verify).

Eigen toestel instellingen gaan echter verloren

• Diagnosis: ENTER + POWER indrukken en dan aanzetten

• Enable / disable the electronic compass: press and hold PAGE

Debugging functions: press up, right, down, left in trip computer Additional screen displays diagnostic

• Double-clicking on the FIND button you'll go to the recent finds (last) found

• FIND FIND hold a little longer and the function MOB (man overboard) is activated.

• To reset the year;

MENU, MENU, Setup, Time, MENU, Set Date, reset the year then go outside and get a satellite fix.

De diagnosis mode laat je zien dat hij functioneert.

bewerkt door thex
Geplaatst

Nu ik dat allemaal zo lees zal het allemaal ook een hoop onkunde zijn van mijn kan.

Ik dacht effe simpeltjes een GPS te kopen en dat ding wijst me waar ik wezen moet...

Nou is dat in essentie natuurlijk ook wel zo , maar een beetje meer kennis van het apparaat en hoe het functioneert zou geen overbodige luxe zijn zie ik.

Nogmaals dank

Geplaatst

@ Thex: is er ook zo'n mooi toetscominatie lijstje voor de etrex vista?

Op deze website, in het hoofdstukje "undocumented features" zijn veel leuke toetscombinaties te vinden voor allerlei Garmin doosjes.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...