Spring naar bijdragen

Batterij-type Instellen


roewin

Aanbevolen berichten

Ik heb een Etrex-h en een GPSMap 60cx. Bij het laatste model moet ik het batterij-type instellen: alkaline of NiMH. Maakt verschil uit in performance.

Bij de Etrex kan ik dit niet instellen. Betekent dit dat ik hierin het beste alkaline-batterijen kan gebruiken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb een Etrex-h en een GPSMap 60cx. Bij het laatste model moet ik het batterij-type instellen: alkaline of NiMH. Maakt verschil uit in performance.

Bij de Etrex kan ik dit niet instellen. Betekent dit dat ik hierin het beste alkaline-batterijen kan gebruiken?

 

Het batterij-type instellen heeft alleen maar te maken met de ontladingsindicator. Een NiMH batterij heeft een spanning van 1,2 V. terwijl dit voor een Alkaline batterij 1,5 V. is. Kies de juiste instelling bij de juiste batterij en je hebt een redelijk betrouwbaar beeld hoever de batterijen zijn ontladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het batterij-type instellen heeft alleen maar te maken met de ontladingsindicator. Een NiMH batterij heeft een spanning van 1,2 V. terwijl dit voor een Alkaline batterij 1,5 V. is. Kies de juiste instelling bij de juiste batterij en je hebt een redelijk betrouwbaar beeld hoever de batterijen zijn ontladen.

 

Heb ooit begrepen dat ook de berekening van de coördinaten onderhevig is aan de juiste instelling van het type batterij. is daar iets van bekend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het batterij-type instellen heeft alleen maar te maken met de ontladingsindicator. Een NiMH batterij heeft een spanning van 1,2 V. terwijl dit voor een Alkaline batterij 1,5 V. is. Kies de juiste instelling bij de juiste batterij en je hebt een redelijk betrouwbaar beeld hoever de batterijen zijn ontladen.

 

Heb ooit begrepen dat ook de berekening van de coördinaten onderhevig is aan de juiste instelling van het type batterij. is daar iets van bekend?

 

Het gebruikte type batterij heeft niets te maken met het berekenen van de coords.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het batterij-type instellen heeft alleen maar te maken met de ontladingsindicator.

Niet helemaal waar: ook het punt van laatste waarschuwing en afslag (uitgaan) is mede door de instelling/meting bepaalt. Je kunt dus iets meer uit je batterij trekken door verkeerd op te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je meerdere NiMH accucellen in serie hebt dan bestaat het gevaar van 'ompoling'. Dan gaan ze kapot.

Raken ze echt heel erg leeg dan kan het zijn dat er in de serie-geschakelde cellen eentje is die minder spanning heeft dan de andere. De GPS moet dus bij NiMH op tijd uitschakelen voordat de spanning beneden de kritieke waarde komt.

Alkaline batterijen kan je totaal leeg zuigen. Mogelijk houd een GPS die je kan instellen op type batterij hier rekening mee. Weten doe ik dat niet.

Het wordt hier uitgelegd:

AKKU'S, HOE GA JE ER MEE OM?

In zo’n pakket worden alle cellen met dezelfde stroom geladen en ontladen. Als niet alle cellen gelijk zijn, betekent dat dus dat één cel eerder leeg is dan de anderen. Op het moment dat die cel leeg is, en je gaat door met stroom uit de akku trekken, wordt deze cel met een negatieve stroom geladen (ompolen)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...