BigFurryMonster Geplaatst 24 juli 2010 Geplaatst 24 juli 2010 Als ik het goed begrijp dat wordt bij ons, Deventer, de kans op natte voeten minder groot :-)Wel 2 cm, dat stelt me gerust. Dat valt nog te bezien. Je zult redelijk veilig zijn voor de zee, maar er loopt wel een grote rivier langs Deventer. Als daar de bodem van gaat stijgen ...
Wad-Seekers Geplaatst 24 juli 2010 Geplaatst 24 juli 2010 Als de bodem stijgt stijgt het water meestal niet mee. Althans niet in een rivier... Maar de genoemde 2 cm in 40 jaar (tot 2050) staan in geen verhouding tot de verwachte zeespiegelstijging van 40 cm tot 80 cm in dezelfde periode. "Dat stelt me gerust" was dan ook niet serieus bedoeld. Hier een citaat uit wikipedia: De zeespiegelstijging is actueel geworden door het broeikaseffect en klimaatverandering. Wetenschappers die zich daar mee bezighouden schatten in dat de zeespiegel tot 1 m gestegen zal zijn in 2100 en daarna in het zelfde tempo zal doorgaan. Dat kan/zal er toe leiden dat delen van Nederland ontoegankelijk worden, omdat het te duur wordt de zeewering in stand te houden. Ten zuidoosten van de lijn Breda - Amersfoort - Assen is er weinig gevaar, omdat dat deel duidelijk hoger ligt. Een recent internationaal onderzoek[4] voorspelt 2 meter stijging per eeuw, dus veel meer dan het IPCC had voorspeld. De oorzaak ligt in het ijs van Groenland dat al bij een lagere temperatuurstijging zou gaan smelten.
Aanbevolen berichten