Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb een eTrex Vista Hcx, dus met electronisch kompas en druksensor. De druksensor wordt voornamelijk gebruikt als een betere hoogtemeter, want de hoogte bepaling uit de GPS signalen is tamelijk onnauwkeurig.

Zowel het kompas als de hoogtemeter kunnen gekalibreerd worden. Mijn vraag gaat over de kalibratie van de hoogtemeter.

Als ik het goed zie, betekent de kalibratie van de hoogtemeter, dat de juiste druk op zeeniveau wordt bepaald. Met andere woorden, het verband tussen druk en hoogte wordt gekalibreerd, niet de druksensor zelf. Immers, voor de kalibratie van de hoogtemeter is maar één gegeven nodig, de druk op zeeniveau, of de actuele hoogte, niet de lokale druk. Voor de kalibratie van de druksensor is de lokale druk nodig, of zowel de hoogte als de druk op zeeniveau. Wat er bij de kalibratie wordt gebruikt, is de druk op zeeniveau, of de hoogte.

Ik heb sterk de indruk dat dit niet voldoende is. Wat ik ook zou willen kalibreren is de druksensor zelf. Ik constateer namelijk, dat als ik sterk verander in hoogte, bijvoorbeeld als ik in de auto door een landschap rijd met flinke hoogte verschillen, dan kan ik de verschillen in hoogte terugvinden als veranderingen in de druk op zeeniveau. Dat lijkt me onjuist. In zo'n korte periode zal de druk op zeeniveau niet zo hard schommelen en al helemaal niet gerelateerd met de hoogte. De enige verklaring die ik zie, is dat de druksensor afwijkingen heeft, bijvoorbeeld systematisch te hoog of te laag.

Weet iemand of kalibratie van de druksensor om dit te corrigeren ook mogelijk is? Is de druksensor te kalibreren met bijvoorbeeld de lokale druk (dus niet de veronderstelde druk op zeeniveau)? Of door zowel de hoogte als de druk in te voeren?

Geplaatst
Ik constateer namelijk, dat als ik sterk verander in hoogte, bijvoorbeeld als ik in de auto door een landschap rijd met flinke hoogte verschillen, dan kan ik de verschillen in hoogte terugvinden als veranderingen in de druk op zeeniveau.

Hoe constateer je dat, hoe/waar zie je die veranderingen in de druk ?

PS weet je dat er 2 manieren zijn waarop je de hoogtemeter kan gebruikten "Variable hoogte"en "Vaste hoogte" .

Geplaatst
Ik constateer namelijk, dat als ik sterk verander in hoogte, bijvoorbeeld als ik in de auto door een landschap rijd met flinke hoogte verschillen, dan kan ik de verschillen in hoogte terugvinden als veranderingen in de druk op zeeniveau.

Hoe constateer je dat, hoe/waar zie je die veranderingen in de druk ?

PS weet je dat er 2 manieren zijn waarop je de hoogtemeter kan gebruikten "Variable hoogte"en "Vaste hoogte" .

Je kunt de lokale druk aflezen, of de barometrische druk (op zeeniveau). Het gaat me om de laatste.

Er is een pagina waar je grafiekjes van de laatste 48 uur kunt zien.

Ik weet van het bestaan van de instelling "vaste hoogte". Die gebruik ik eigenlijk niet. Die helpt trouwens ook niet om de druksensor te kalibreren.

Geplaatst

Je schrijft dat je hoogte verschillen terug vindt als veranderingen in de druk op zeeniveau.

Je kijkt dus naar de grafiek "Barometer" want daar zie je de druk op zeeniveau afgezet tegen de tijd.

Deze druk zou naar mijn mening niet mogen veranderen hoe weet immers de GPS dat de druk op zeeniveau veranderd ?

Tenzij je de functie "Vaste hoogte" gebruikt, de GPS gaat er dan vanuit dat de lokale druk verandering niet door verandering in hoogte komt maar door verandering het verschuiven en hoge en lage drukgebieden.

De functie "vaste hoogte" komt eigenlijk van de ouderwetse hoogte meters, deze wordt functie normaal gesproken gebruikt bij overnachtingen in de bergen.

Als je snacht lekker ligt te slapen dan zou de luchtdruk kunnen veranderen, als je de hoogte meter dan niet blokkeert wordt je smorgens in eens een paar 100 meter hoger of lager wakker.

Bij gebruik van "vaste hoogte" blijft de hoogte aanduiding gelijk en worden veranderingen in druk toe geschreven aan de weersveranderingen.

Als jij op de grafiek “barometer” druk verschillen ziet dan zou ik zeggen dat de functie “vaste hoogte” aanstaat.

Geplaatst

Je schrijft dat je hoogte verschillen terug vindt als veranderingen in de druk op zeeniveau.

Je kijkt dus naar de grafiek "Barometer" want daar zie je de druk op zeeniveau afgezet tegen de tijd.

Deze druk zou naar mijn mening niet mogen veranderen hoe weet immers de GPS dat de druk op zeeniveau veranderd ?

Tenzij je de functie "Vaste hoogte" gebruikt, de GPS gaat er dan vanuit dat de lokale druk verandering niet door verandering in hoogte komt maar door verandering het verschuiven en hoge en lage drukgebieden.

De functie "vaste hoogte" komt eigenlijk van de ouderwetse hoogte meters, deze wordt functie normaal gesproken gebruikt bij overnachtingen in de bergen.

Als je snacht lekker ligt te slapen dan zou de luchtdruk kunnen veranderen, als je de hoogte meter dan niet blokkeert wordt je smorgens in eens een paar 100 meter hoger of lager wakker.

Bij gebruik van "vaste hoogte" blijft de hoogte aanduiding gelijk en worden veranderingen in druk toe geschreven aan de weersveranderingen.

Als jij op de grafiek "barometer" druk verschillen ziet dan zou ik zeggen dat de functie "vaste hoogte" aanstaat.

Ik weet wat "vaste hoogte' is en dat staat niet aan. Ik vind het niet nodig, want als de druk verandert, maar de hoogte niet, dan wordt dat vanzelf gecorrigeerd door de autokalibratie dmv het GPS signaal.

In de grafiek "Hoogte" zie ik dus duidelijk hoogte verschillen, die ook wel ongeveer kloppen. Dus staat "vaste hoogte" niet aan. Inderdaad zou dan "barometer" niet zo veel moeten wijzigen, maar dat doet het wel een beetje. Dat kan mijns inziens alleen als de druksensor niet goed gekalibreerd is en doordat de daardoor ontstane afwijkingen in de hoogte worden gecorrigeerd door het GPS signaal (autokalibratie), door de barometrische druk aan te passen. De variaties zijn niet erg groot, maar ik vind het wel storend.

Dus laten we, nu dit zijspoortje is platgetreden, teruggaan naar de vraag: "Is het ook mogelijk de druksensor te kalibreren?". Ik heb nergens iets daarover kunnen vinden, maar ik hoop dat iemand nog een magische combinatie van toetsen, of een geheim menu'tje weet, waarmee dat zou kunnen.

Geplaatst

Helemaal duidelijk, maar zover ik weet kan je de druksensor niet kalibreren.

Als ik het goed begrijp zijn we het met elkaar eens dat de afwijkingen wel eens door de auto kalibratie kan komen.

Ik weet ook niet precies hoe dat werkt maar als je ontvangst slecht is, is je hoogte meting daar door ook zeer slecht en als die dan vervolgens gebruikt wordt om de "barometer" te corrigeren dan is het logisch dat je daar grootte afwijkingen ziet.

Ik zou dus deze auto kalibratie eens uit zetten en kijken of je de verschillen nog steeds ziet.

Geplaatst

Bedenk dat het met de GPS zo is als vuistregel: "the vertical is two times worse then the horizontal".

Dus met een EPE van 9 is die voor de verticale zeker 18.

In ons vlakke landje zal je zodoende weinig hebben aan de hoogtemeting.

Ga je naar gebergten dan kan je beter goed uit je doppen kijken en niet naar je GPSr want 1 meter te ver zuid en de vertikaal gaat 120 meter down. Brr..

Voor positiebepaling op een kaart heb je weinig aan de bekende hoogte.

Het enige nut dat ik zie is: als de hoogteziekte toeslaat en je moet vele honderden meter lager zien te komen.

Zit je op een bekende hoogte (een bergpas vaak) dan kan je de hoogtemeter gelijk zetten (calibreren) maar laat je calibratie doen via de GPS-gemeten hoogte dan kan je vele meters verkeerd zitten.

Geplaatst (bewerkt)

De hoogtemeter kun je niet gebruiken in een rijdende auto. Probeer maar eens tijdens het rijden, ventilator aan of uit. Of raam open en raam dicht.

Verschil in snelheid is ook merkbaar. Let wel dit geldt alleen maar met een barometrische hoogtemeter. Je kan calibreren wat je wilt, maar in een rijdende auto krijg je verkeerde waarden. Stilstaand met uitgeschakelde ventilator werkt wel.

Groetjes

bewerkt door campflight
Geplaatst

Een beetje in vervolg op de vraag van de OP:

Ik heb sinds een paar weken een Garmin GPSMAP 60CSX, met een barometrische hoogtemeter dus. Nu valt mij op dat de hoogtemeter, of specifieker: de barometer, nogal een forse afwijking heeft, veel meer dan de in de handleiding gespecificeerde 3 m.

Ik woon volgens AHN op 2,1 m, volgens Garmin's topografische kaart in Mapsource op 1 m. Dat klinkt beiden wel als redelijk zinnige waarden. Mijn appartementje bevindt zich op de vierde verdieping, dus dat levert zo'n 12 m extra hoogte op. In totaal is dat dus 13 of 14 meter. Op dit moment is de luchtdruk op het dichtstbijzijnde meetpunt van het KNMI 1020,8 hPa. Mijn GPS-ontvanger vertelt me op het moment dat ik op zo'n 19 m hoogte zit, na een tijdje aan te hebben gestaan met automatische kalibratie erbij. Dat klinkt best aardig. De waarden voor de velden 'Barometer' en 'Ambient Pressure' vind ik echter nogal fors afwijken: respectievelijk 1017 hPa en 1015 hPa, dat valt vér buiten de gespecificeerde bandbreedte van 3 m (0,4 hPa). Als ik de correcte QNH invoer krijg ik logischerwijs ook een veel te grote hoogte: 46 m.

En dan nu de vragen:

1. Is deze afwijking 'normaal' voor dit apparaat?

2. Valt dit binnen de specificatie of wordt dit een RTM?

3. Hebben meer gebruikers hier last van?

4. Is dit door een gebruiker zelf op te lossen/te calibreren?

Op zich is de hoogtemeter prima bruikbaar, hij is alleen niet handmatig te calibreren aan de hand van QNH, wat toch wel erg gebruikelijk is.

Geplaatst

Ik heb hier ook eens mee zitten spelen tijdens een vakantie in Zwitserland. Mijn ervaring was toen dat Kalibratie vaak herhaald moest worden. Doordat je in het veld meestal de nauwkeurige barometerdruk niet weet en door de verschillen tussen hoge en lage luchtdruk en de daaraan gekoppelde hoogteverschillen bleek het kalibreren met de hoogte de enig werkbare methode. Dat is in Zwitserland over het algemeen goed te doen, want vaak wordt er op routemarkeringen in de bergen ook de hoogte aangegeven.

Een interessant draadje hierover is te vinden op:

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=10945

Geplaatst (bewerkt)
Helemaal duidelijk, maar zover ik weet kan je de druksensor niet kalibreren.

Als ik het goed begrijp zijn we het met elkaar eens dat de afwijkingen wel eens door de auto kalibratie kan komen.

Ik weet ook niet precies hoe dat werkt maar als je ontvangst slecht is, is je hoogte meting daar door ook zeer slecht en als die dan vervolgens gebruikt wordt om de "barometer" te corrigeren dan is het logisch dat je daar grootte afwijkingen ziet.

Ik zou dus deze auto kalibratie eens uit zetten en kijken of je de verschillen nog steeds ziet.

Autokalibratie uitzetten helpt niets, want dan krijg je het probleem dat de GPS niet door heeft dat de barometrische druk verandert en daardoor een miswijzing in de hoogte geeft. Dus moet je dan telkens handmatig kalibreren. Dat heeft weer hetzelfde effect als je dat op basis van bekende hoogte doet. Dat laat ik dan liever automatisch doen.

Als de druksensor zelf niet goed is, krijg je of een fout in de hoogte, of een fout in de barometrische druk. Het zal niet helpen om dan maar helemaal niet meer te kalibreren. Daar wordt alleen maar nog minder van.

bewerkt door wirholt
Geplaatst
Een beetje in vervolg op de vraag van de OP:

Ik heb sinds een paar weken een Garmin GPSMAP 60CSX, met een barometrische hoogtemeter dus. Nu valt mij op dat de hoogtemeter, of specifieker: de barometer, nogal een forse afwijking heeft, veel meer dan de in de handleiding gespecificeerde 3 m.

Ik woon volgens AHN op 2,1 m, volgens Garmin's topografische kaart in Mapsource op 1 m. Dat klinkt beiden wel als redelijk zinnige waarden. Mijn appartementje bevindt zich op de vierde verdieping, dus dat levert zo'n 12 m extra hoogte op. In totaal is dat dus 13 of 14 meter. Op dit moment is de luchtdruk op het dichtstbijzijnde meetpunt van het KNMI 1020,8 hPa. Mijn GPS-ontvanger vertelt me op het moment dat ik op zo'n 19 m hoogte zit, na een tijdje aan te hebben gestaan met automatische kalibratie erbij. Dat klinkt best aardig. De waarden voor de velden 'Barometer' en 'Ambient Pressure' vind ik echter nogal fors afwijken: respectievelijk 1017 hPa en 1015 hPa, dat valt vér buiten de gespecificeerde bandbreedte van 3 m (0,4 hPa). Als ik de correcte QNH invoer krijg ik logischerwijs ook een veel te grote hoogte: 46 m.

En dan nu de vragen:

1. Is deze afwijking 'normaal' voor dit apparaat?

2. Valt dit binnen de specificatie of wordt dit een RTM?

3. Hebben meer gebruikers hier last van?

4. Is dit door een gebruiker zelf op te lossen/te calibreren?

Op zich is de hoogtemeter prima bruikbaar, hij is alleen niet handmatig te calibreren aan de hand van QNH, wat toch wel erg gebruikelijk is.

Dat is precies het probleem wat ik bedoel. Als de druksensor niet goed gekalibreerd is, kan dat bovendien rare effecten hebben in de bergen, als je veel van hoogte verandert. Op zeeniveau komt 3m overeen met 0.4hPa, maar in de bergen is dat maar 0.3hPa. Als de druksensor systematisch bijvoorbeeld 3 hPa te hoog weergeeft en je hebt autocalibratie aanstaan omdat je graag de hoogte goed wilt hebben weergegeven, dan zal dat tevoorschijnkomen als een behoorlijke variatie in de barometrische druk tijdens een tocht door de bergen.

Ik had daarom verwacht dat ook de druksensor wel te kalibreren zou zijn. Dat zie je bij electronische druksensors normaal wel.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...