Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik speel al enige tijd met de gedachte een mysteriecache te maken op basis van een songtekst. Deze songtekst is eenvoudig op internet te vinden. Heeft een van jullie ervaring met het gebruik van een tekst uit internet en is vooraf toestemming aan de auteur gevraagd. Ik heb intussen gepoogd contact op te nemen met de auteur maar heb geen reactie gekregen. Ik weet wie de copyrechten heeft maar hij antwoord niet op een brief die ik hem geschreven heb. Ik heb geen andere mogelijkheid met hem in contact te komen.

Bariet

geocaching.com stat bar

Geplaatst

Het ligt er een beetje aan wat je gaat doen met die tekst.

Als je het puur als tekst gebruikt en dat bijvoorbeeld ten dele afdrukt in de beschrijving, dan denk ik niet dat er iemand achter je aankomt vanwege de copyrights (die er overigens wel op rusten). Iedereen kan die tekst tot zich nemen door het liedje elders te beluisteren en waarschijnlijk is de tekst sowieso op talloze plaatsen op het internet te vinden.

Als je het liedje als liedje gaat gebruiken, met geluid en/of clip, dan denk ik dat je meer kans maakt dat iemand bezwaar maakt.

Overigens is het niet waarschijnlijk dat je bezig bent er commercieel beter van te worden, dus kost het degene die bezwaar maakt tegen jou gebruik meer, dan dat het op zou leveren (vanwege mogelijke schade of misgelopen inkomsten).

Al met al zou ik me niet te druk maken, maar toestemming vragen is natuurlijk altijd netjes.

Overigens vervalt copyright 50 jaar na de dood van de copyrighthouder. Ik weet niet welke tekst het is, maar hele oude liedjes kun je daarom ongevraagd vrij gebruiken.

Geplaatst

Toevoeging:

Als je aangeeft uit welk lied de tekst komt, en wie het geschreven heeft en het dus duidelijk is wie de rechtmatige eigenaar is, dan is het duidelijk dat je citeert en niet misbruik (of plagiaat) pleegt.

Volgens staat het je dan vrij om de tekst te gebruiken.

Zie het als een cover band die vrijuit op feesten en partijen liedjes van anderen ten gehore brengen. Het is dan altijd evident dat de liedjes van anderen afkomstig zijn, en is er ook geen bezwaar.

Geplaatst
Zie het als een cover band die vrijuit op feesten en partijen liedjes van anderen ten gehore brengen. Het is dan altijd evident dat de liedjes van anderen afkomstig zijn, en is er ook geen bezwaar.

Dit is niet juist. Een coverband moet ook geld betalen aan de copyrighthouders. Meestal gaat dit via het boekingsbureau. Dit boekingsbureau betaalt dan aan Buma Stemra.

Zie het als je netto loon: je werkgever betaalt voor jou al een heleboel aan de belasting. Daar hoef je zelf niets voor te regelen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...