Spring naar bijdragen

Een Paar Verschillende Vragen


Marcel en Micha

Aanbevolen berichten

Hoi mede geocachers,

 

Sinds een paar weken zijn ook wij aangestoken door het geocaching virus. We hebben er nu 22 gevonden (in verschrillende maten) en zijn er nu al wel van overtuigd dat dit een blijvende verslaving gaat worden. :thumbup: Ook dit forum lijkt een plek waar je kan blijven lezen ;) Even iets opzoeken, loopt vaak uit tot uren lezen :)

 

We hebben een garmin dakota 20 aangeschaft en zijn premium member geworden. Hoe leuk het achter een pijltje aanlopen en de caches stuk voor stuk naar de gps sturen ook is, toch willen we iets meer... Hier op het forum hebben we al heel veel informatie gevonden en onze vragen zijn hier vast al een keer beantwoord, maar toch gaan we ze nog een keer stellen. Wij hopen dat jullie ons kunnen helpen door een makkelijk antwoord in stappenplan te geven. Want we zijn wat betreft de technische kant van geocachen echte beginners....

 

1) Allereerst, de kaart.

We hebben een mooie basismap van garmin, waar je vrijwel niets aan hebt ;) We zitten nu heel erg te twijffelen wat voor een kaart eventueel aan te schaffen (bv een topo of wandelkaart). Via deze site zijn we open streetmap tegengekomen, maar daar snappen we vrij weinig van... Wat raden jullie aan, wat gebruiken jullie en het allerbelangrijkste, hoe werkt het.

 

2) Pocket query.

Wij denken dat dit betekend dat je door bepaalde dingen in te stellen een soort 'map' aanmaakt die je dan eens in de zoveet tijd kan 'updaten' zodat als je caches naar je gps stuurt, je van alles de nieuwste informatie hebt. Ook denken wij dat je dan alle caches in die map in één keer naar je gps kan sturen.

Klopt dit? Of zitten we helemaal verkeerd? We horen het graag, ook zouden we heel blij zijn met een uitlet in Jip en Janneke taal...

 

3) Route maken.

We zijn tegen gekomen dat je een route kan maken en dan alle caches in de omgeving kan vinden... Ook nu weer, zou iemand ons dit in Jip en Janneke taal aan ons uit kunnen leggen.

 

Wij horen het graag!!!

 

Groetjes Marcel en Micha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Welkom! Dat doen jullie vlot, direct pm geworden! Wij zijn ook nog niet lang bezig. Met pocketq. geen ervaring. Kaarten vinden wij prettig. We gebruiken zowel de onroute fiets en onroute wandelkaarten. Om te fietsen is de wandelkaart niet geschikt, zeker niet op onze etrex. Dan is de kaart te traag. In combinatie met een auto gps zou je je goed kunnen redden met de wandelkaart. onroute is alleen nederland. Er is ook een benelux topo. Als je denkt in de benelux te cachen dan zou je die kunnen overwegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) Allereerst, de kaart.

We hebben een mooie basismap van garmin, waar je vrijwel niets aan hebt :) We zitten nu heel erg te twijffelen wat voor een kaart eventueel aan te schaffen (bv een topo of wandelkaart). Via deze site zijn we open streetmap tegengekomen, maar daar snappen we vrij weinig van... Wat raden jullie aan, wat gebruiken jullie en het allerbelangrijkste, hoe werkt het.

Ik gebruik ook osm kaarten en vind ze sloom, maar ik hou ze wel omdat ze gratis zijn! :thumbup:

Het is verstandig om te beginnen met osm kaarten en dan pas een kaart te kopen, want dan weet je of je het leuk vind of niet. Zo vind ik bijv. cachen zonder kaarten veel leuker!

 

Zo maak je een kaart met osm:

1)Ga naar deze site van osm:http://garmin.na1400.info/routable.php

2)Klik op het vierkantje naast [reset selection]

3)Zoom in op Nederland en klik op de vierkanten waarvan jij een kaart wil hebben

4)Nu zie je onder het menu de geselecteerde kaarten staan. Daarboven zie je enter email adress, vul hier je email adress in.

5)Klik op [build my map]

6)Binnen 48 uur krijg je een email met daar in een link. Klik daarop, nu zie je nog meer linken.

7)Klik op de link voor OpenSource.

8)Sla dat op

9)Open MapSource en open daarin de kaart

10)Verzend de kaart naar je GPS!

 

3) Route maken.

We zijn tegen gekomen dat je een route kan maken en dan alle caches in de omgeving kan vinden... Ook nu weer, zou iemand ons dit in Jip en Janneke taal aan ons uit kunnen leggen.

1)Ga naar je profiel: http://www.geocaching.com/my/

2)Klik onder het menu User Routes op create route

3)Vul de from(van) en to(naar) in

4)En klik op Search

5)Nu kan je de route wijzigen

6)En nu moet je premium member zijn, en dat ben ik nog steeds niet.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Dat doen jullie vlot, direct pm geworden! Wij zijn ook nog niet lang bezig. Met pocketq. geen ervaring. Kaarten vinden wij prettig. We gebruiken zowel de onroute fiets en onroute wandelkaarten. Om te fietsen is de wandelkaart niet geschikt, zeker niet op onze etrex. Dan is de kaart te traag. In combinatie met een auto gps zou je je goed kunnen redden met de wandelkaart. onroute is alleen nederland. Er is ook een benelux topo. Als je denkt in de benelux te cachen dan zou je die kunnen overwegen.

 

 

Jeeje wat leuk die snelle reacties!!

 

Wat betreft het snel premium member worden, wij vonden het zo een leuk initiatief dat we het wel de moeite vonden om de site te steunen... (we zijn voor we lid geworden zijn eerst met vrienden op pad gegaan en hebben de eerste 10 zonder PM gedaan).

Toen we een gps hadden aangeschaft hebben we besloten dat we het toch wel heel fijn zouden vinden om de omschrijving en de tips ook naar de gps te kunnen sturen dus vandaar de snelle aanschaf.

Op dit moment wonen we tijdelijk in Engeland dus hebben nu nog even niets aan de Benelux topo :thumbup: Kaarten zijn dus wat jullie betreft zeker aan te bevelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) Allereerst, de kaart.

We hebben een mooie basismap van garmin, waar je vrijwel niets aan hebt ;) We zitten nu heel erg te twijffelen wat voor een kaart eventueel aan te schaffen (bv een topo of wandelkaart). Via deze site zijn we open streetmap tegengekomen, maar daar snappen we vrij weinig van... Wat raden jullie aan, wat gebruiken jullie en het allerbelangrijkste, hoe werkt het.

Ik gebruik ook osm kaarten en vind ze sloom, maar ik hou ze wel omdat ze gratis zijn! :thumbup:

Het is verstandig om te beginnen met osm kaarten en dan pas een kaart te kopen, want dan weet je of je het leuk vind of niet. Zo vind ik bijv. cachen zonder kaarten veel leuker!

 

Zo maak je een kaart met osm:

1)Ga naar deze site van osm:http://garmin.na1400.info/routable.php

2)Klik op het vierkantje naast [reset selection]

3)Zoom in op Nederland en klik op de vierkanten waarvan jij een kaart wil hebben

4)Nu zie je onder het menu de geselecteerde kaarten staan. Daarboven zie je enter email adress, vul hier je email adress in.

5)Klik op [build my map]

6)Binnen 48 uur krijg je een email met daar in een link. Klik daarop, nu zie je nog meer linken.

7)Klik op de link voor OpenSource.

8)Sla dat op

9)Open MapSource en open daarin de kaart

10)Verzend de kaart naar je GPS!

 

3) Route maken.

We zijn tegen gekomen dat je een route kan maken en dan alle caches in de omgeving kan vinden... Ook nu weer, zou iemand ons dit in Jip en Janneke taal aan ons uit kunnen leggen.

1)Ga naar je profiel: http://www.geocaching.com/my/

2)Klik onder het menu User Routes op create route

3)Vul de from(van) en to(naar) in

4)En klik op Search

5)Nu kan je de route wijzigen

6)En nu moet je premium member zijn, en dat ben ik nog steeds niet.

 

Succes!

 

Dankjewel voor de snelle, duidelijke en uitgebeide uitleg!!!

 

De map is aangevraagd met osm, nu maar even afwachten en gewoon proberen. Tot nu toe bevalt het ons ook goed zonder kaarten!! :) Als we de mail binnen hebben gaan we je tips zeker gebruiken.

 

Wat betreft de route, het maken van de route klinkt logisch, het is meer het gedeelte hoe stuur je de caches naar je gps gedeelte wat we ons afvragen....

 

Maar nogmaals bedankt voor je snelle duidelijke reactie.

 

Ik ga nu maar eens even iets anders doen dan met Geocachen bezig houden ;) En vanavond kom ik snel weer kijken!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft het snel premium member worden, wij vonden het zo een leuk initiatief dat we het wel de moeite vonden om de site te steunen... (we zijn voor we lid geworden zijn eerst met vrienden op pad gegaan en hebben de eerste 10 zonder PM gedaan).

Toen we een gps hadden aangeschaft hebben we besloten dat we het toch wel heel fijn zouden vinden om de omschrijving en de tips ook naar de gps te kunnen sturen dus vandaar de snelle aanschaf.

Op dit moment wonen we tijdelijk in Engeland dus hebben nu nog even niets aan de Benelux topo ;) Kaarten zijn dus wat jullie betreft zeker aan te bevelen?

 

Prima hoor. Zou iedereen (ik ook :blush: ) eigenlijk moeten doen. Groundspeak maakt dit immers mogelijk. (OK; de leggers ook maar zonder groundspeak is er weinig te leggen.)

Kaarten vinden we prettig maar ik weet inmiddels dat er ook genoeg cachers zijn die het met kaarten "niet meer echt" of "te makkelijk" vinden. Is dus een persoonlijke keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2) Pocket query.

Wij denken dat dit betekend dat je door bepaalde dingen in te stellen een soort 'map' aanmaakt die je dan eens in de zoveet tijd kan 'updaten' zodat als je caches naar je gps stuurt, je van alles de nieuwste informatie hebt. Ook denken wij dat je dan alle caches in die map in één keer naar je gps kan sturen.

Klopt dit? Of zitten we helemaal verkeerd? We horen het graag, ook zouden we heel blij zijn met een uitlet in Jip en Janneke taal...

 

Een Pocket Query is eigenlijk een selectie van geocaches die op basis van jouw instellingen/filtering naar je email worden verzonden. Je kunt zelf bepalen wanneer je een Pocket Query per mail wilt ontvangen.

Het voordeel is dat je altijd een up-to-date lijst met de door jou aangegeven geocaches kunt genereren.

 

De Pocket Query wordt als bijlage meegezonden in de email. Zelf gebruik ik het programma GSAK (Geocaching Swiss Army Knife) om de de bijlage in te lezen.

GSAK is een zeer handig programma waar je van alles mee kan, net als een Zwitsers zakmes. Omdat het zo'n uitgebreid programma is, vergt het wel even tijd voordat je helemaal door hebt wat het allemaal kan.

 

Het principe is als volgt:

Binnen GSAK heb je één of meerdere databases (deze kun je zelf aanmaken)

De database vul je met geocaches (dit kan d.m.v. een pocket query in te lezen)

Vervolgens kun je de caches filteren en de uiteindelijke selectie naar je GPS laten verzenden.

 

Jullie gaven aan iets meer te willen, dan raad ik jullie GSAK aan.

GSAK kan veel, heel heel veel... ik raad je aan om het zeker eens te testen.

 

http://gsak.net/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK kan veel, heel heel veel... ik raad je aan om het zeker eens te testen.

En juist daarom gebruik ik geen GSAK. Ik vind het fijner om met .loc's en MapSource te werken. Vooral met de nieuwe functie op gc.com!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK kan veel, heel heel veel... ik raad je aan om het zeker eens te testen.

En juist daarom gebruik ik geen GSAK. Ik vind het fijner om met .loc's en MapSource te werken. Vooral met de nieuwe functie op gc.com!

 

Heb wel eens een GSAK mini-event bijgewoond en gezien dat dit veel mogelijkheden biedt, maar MapSource voldoet voor ons vooralsnog prima.

 

Groeten,

Team GeoGorkum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK kan veel, heel heel veel... ik raad je aan om het zeker eens te testen.

En juist daarom gebruik ik geen GSAK. Ik vind het fijner om met .loc's en MapSource te werken. Vooral met de nieuwe functie op gc.com!

 

Een voor mij onbegrijpelijke reactie. Ik kan niet zonder GSAK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GSAK kan veel, heel heel veel... ik raad je aan om het zeker eens te testen.

En juist daarom gebruik ik geen GSAK. Ik vind het fijner om met .loc's en MapSource te werken. Vooral met de nieuwe functie op gc.com!

 

Een voor mij onbegrijpelijke reactie. Ik kan niet zonder GSAK.

 

Wanneer je de kracht van GSAK kent, dan wil je niet meer zonder. Je kunt het helemaal naar je eigen smaak inrichten. Vooral met de macro's.

 

Zo kun je bijvoorbeeld met een macro statistieken laten genereren: Link

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En juist daarom gebruik ik geen GSAK

Das jammer GSAK heeft zoveel meer dan het standaard verhaal.

En v.w.b. LOC's en Mapsource vind ik niet fijn.

GSAK los je een puzzel op en verandert de coordinaten en het icoontje, maakt een filter en stuurt alleen de traditionals (lees ook opgleoste mysteries ) en klaar is klara, alleen locaties waar echt iets te vinden is.

Multi's is handig als je ze toch uitprint vindt ik, maar de dakota kan veel meer dan miij ETREX Legedn HCX

Je kan de hele cachepagina inladen inclusief foto en hints/logjes, ook met GSAK maar heb hier geen ervaring mee

Maar is net hoe iemand het gewend is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

 

Allereerst bedankt voor alle reacties. Dat GSAK gaan we zeker eens bekijken, maar krijgen heel dit weekend bezoek dus dat gaat nu nog niet lukken.

 

Ik heb mijn eerste pocket querys gemaakt alleen zit nog een beetje met het sturen naar je gps. Net als met de kaart van open map source. 'Dan zet je hem op je GPS' klinkt voor andere mensen misschien heel logisch, maar ik vraag me dan echt af waar ik het op moet zetten. Zoals bijvoorbeeld in welke map op je GPS.

Net als de pocket query, kan je die ook zonder GSAK naar je GPS sturen en zo ja, waar ze je hem er dan op?

 

Sorry voor al de vragen, maar ben nog al bang een rommeltje van mijn gps te gaan maken....

 

Ik ga zo even een poging doen, ben benieuwd!!!

 

Nogmaals bedankt en ik hoor graag jullie antwoorden op mijn nieuwe vragen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee... poging gewaargd, maar ik snap er niet veel van...

 

Ik las bijvoorbeeld nog over de open street map, open hem in map source en zet het op je gps. Overal lees ik dat je map source gratis kan krijgen, kan niemand mij vertellen waar?

 

Dan nog een vraag over bestanden. Je hebt .loc bestanden en .gpx exchange, wat zijn de verschillen daartussen.

 

Ik voel me echt vrij dom met al mijn vragen, maar ik snap het gewoon echt niet.. hopelijk zijn er mensen die het aan mij kunnen uitleggen. Alvast bedankt!

 

Groetjes Micha

bewerkt door Marcel en Micha
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...