Spring naar bijdragen

Tracks Opslaan Op Gps, Data Kwijt?

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hoi

Ik loop al een tijdje met de Vista HcX, maar nu valt me iets op. komt doordat ik mijn foto´s wil gaan koppelen aan de GPS data.

Als ik mijn wandeling opsla als track op mijn Vista en ik laad deze daarna in mapsource, dan lijk ik de tijdsdata kwijt te zijn. Dus het tijdsmoment dat ik op een bepaald punt was. En die heb ik natuurlijk wel nodig om te kunnen linken aan mijn foto´s.

Als ik de ruwe ,niet gesavede, track bekijk, dan staat de tijdsdata er wel gewoon in.

Is dit iemand bekend, hoe vermijd ik dit?

bewerkt door MacDD
Geplaatst
Hoi

Ik loop al een tijdje met de Vista HcX, maar nu valt me iets op. komt doordat ik mijn foto´s wil gaan koppelen aan de GPS data.

Als ik mijn wandeling opsla als track op mijn Vista en ik laad deze daarna in mapsource, dan lijk ik de tijdsdata kwijt te zijn. Dus het tijdsmoment dat ik op een bepaald punt was. En die heb ik natuurlijk wel nodig om te kunnen linken aan mijn foto´s.

Als ik de ruwe ,niet gesavede, track bekijk, dan staat de tijdsdata er wel gewoon in.

Is dit iemand bekend, hoe vermijd ik dit?

Ik heb net even gekeken bij wat tracks die ik heb opgeslagen, maar hier staan wel de tijden bij de trackpunten. Waar het dan bij jou mis gaat weet ik niet, maar zoals ik uit je verhaal lees (in de gps staat het goed en in mapsource niet) dan denk ik dat er maar twee mogelijkheden zijn.

1 er gaat iets mis met het overzetten van de gegevens

2 mapsource geeft niet alles weer.

Kan het nu niet reproduceren aangezien ik mijn vista heb uitgeleend aan mijn zoon en als ikhet met de oregon doe is het toch weer net iets anders.

Geplaatst (bewerkt)
Ik heb net even gekeken bij wat tracks die ik heb opgeslagen, maar hier staan wel de tijden bij de trackpunten. Waar het dan bij jou mis gaat weet ik niet, maar zoals ik uit je verhaal lees (in de gps staat het goed en in mapsource niet) dan denk ik dat er maar twee mogelijkheden zijn.

Kan het nu niet reproduceren aangezien ik mijn vista heb uitgeleend aan mijn zoon en als ikhet met de oregon doe is het toch weer net iets anders.

Ik vond het ook zo´n vreemd verhaal.

Het gaat niet fout met overzetten denk ik, want de ruwe tracks, die je gps dus zelf opslaat, die hebben wel tijden, ook in mapsource. En die gesavede niet. En er staan echt geen tijden ik, want met geosetter kan ik de ruwe tracks dus wel linken aan foto´s en de gesavede niet. Er moet dus iets in mijn Vista gebeuren, maar ik heb geen idee wat.

Ik kan het repoduceren + een track met tijdsdat geupped naar mijn gps, gesaved en weer binnen in mapsource, alle tijdsdata weg

bewerkt door MacDD
Geplaatst

Ik vond het ook zo´n vreemd verhaal.

Het gaat niet fout met overzetten denk ik, want de ruwe tracks, die je gps dus zelf opslaat, die hebben wel tijden, ook in mapsource. En die gesavede niet. En er staan echt geen tijden ik, want met geosetter kan ik de ruwe tracks dus wel linken aan foto´s en de gesavede niet. Er moet dus iets in mijn Vista gebeuren, maar ik heb geen idee wat.

Ik kan het repoduceren + een track met tijdsdat geupped naar mijn gps, gesaved en weer binnen in mapsource, alle tijdsdata weg

Vreemd, als eerst wel alles goed ging en nu niet. Je weet zeker dat er niets aan de instellingen van zowel de gps als mapsource gewijzigd is? Het lijkt er bijna op dat het aan de gps ligt, maar dat is niet zeker. Als je van oude tracks wel de tijd gegevens kunt zien in mapsource, is de gps of de instellingen in de gps de eerste aanwijzing. Maar ik zou zo 123 niet weten wat.

Geplaatst

Nee, het is bij de oude ook niet. Enkel bij ruwe, niet gesavede data staat de tijdsdata. En aangezien ik die ook regelmatig op mijn computer zet, valt het me nu pas echt op.

Ik ga eens op zoek, maar het is maf.

Geplaatst

Dat klopt: als je op de GPS de actieve track bewaart, dan wordt deze track gestript van datum en tijd, en teruggerekend naar maximaal 500 trackpunten. Ook de duurdere modellen hebben dezelfde handicap

Geplaatst
Dat klopt: als je op de GPS de actieve track bewaart, dan wordt deze track gestript van datum en tijd, en teruggerekend naar maximaal 500 trackpunten. Ook de duurdere modellen hebben dezelfde handicap

Oke, daar baal ik dus van. Kijk, dan van die 500WP kon ik mee leven, maar dat mijn tijdsdata wegvalt!.

hoe kan ik dat het beste oplossen? Als ik op trektocht ben, dan ben ik dus gewend om dagelijx mijn track te bewaren. Ik heb dan geen pc bij me.

Maar ik heb die tijdsdata wel nodig om te taggen aan mijn foto's.

iemand een idee.

Geplaatst

Van mijn Vista weet ik het eigenlijk niet meer, maar met mijn oregon heb ik toch tracks met meer dan 500 trackpunten en daar kan ik de tijd gegevens gewoon zien.

Heb net even de track van 666 bekeken en daar staan ruim 3600 trackpunten (zowel de aanrijd route als de gehele tocht) gewoon met de alle tijd gegevens.

Heb ze even terug naar de oregon gestopt en weer naar mapsource, maar alle gegevens blijven er mooi in.

Geplaatst
Van mijn Vista weet ik het eigenlijk niet meer, maar met mijn oregon heb ik toch tracks met meer dan 500 trackpunten en daar kan ik de tijd gegevens gewoon zien.

Heb net even de track van 666 bekeken en daar staan ruim 3600 trackpunten (zowel de aanrijd route als de gehele tocht) gewoon met de alle tijd gegevens.

Heb ze even terug naar de oregon gestopt en weer naar mapsource, maar alle gegevens blijven er mooi in.

Maar heb je hem ook gesaved? Dus in je menu tracks en dan op save? En dan die file binnenhalen.

Geplaatst

Maar heb je hem ook gesaved? Dus in je menu tracks en dan op save? En dan die file binnenhalen.

Daar vraag je mij wat, wel laat ik alles opslaan op de microkaart en daarna zet ik thuis altijd alles rechtstreeks vanuit de gps naar de laptop en verwijder ze dan weer uit de gps. Maar ik weet wel als ik mijn gps aansluit aan de laptop hij eerst van alles en nog wat intern gaat vastleggen, of hij dan alles saved weet ik niet. Daar zou dus het verschil in kunnen zitten.

Geplaatst
Daar vraag je mij wat, wel laat ik alles opslaan op de microkaart en daarna zet ik thuis altijd alles rechtstreeks vanuit de gps naar de laptop en verwijder ze dan weer uit de gps. Maar ik weet wel als ik mijn gps aansluit aan de laptop hij eerst van alles en nog wat intern gaat vastleggen, of hij dan alles saved weet ik niet. Daar zou dus het verschil in kunnen zitten.

Dit bedoel ik niet remunj. Als je je GPS hebt, zit daar in main menu een menu tracks in.Als je daar in gaat kun je je track saven, En over die hebben wij het. Heeft nix met je computer te maken.

Geplaatst

Dit bedoel ik niet remunj. Als je je GPS hebt, zit daar in main menu een menu tracks in.Als je daar in gaat kun je je track saven, En over die hebben wij het. Heeft nix met je computer te maken.

Ik heb het ook over saven in de gps en niet in de laptop. Ik sla alles tracks op op de microkaart van de gps, maar of hij ze daar op saved als ik de gps aansluit op de laptop dat weet ik niet.

Ik weet wel dat ik dan op het gps scherm de tekst saved zie staan en dan is hij nog niet aan het overschrijven naar de laptop, want daar moet je apart het commando voor geven, maar wat hij dan precies wegschrijft weet ik niet.

Geplaatst

Ja dat klopt dus wel. Het was me al lang geleden opgevallen, als je een track opslaat op je GPS, dan blijven alleen de geografische aspecten (coordinaten en hoogte) van elk trackpunt bewaard. Het enige dat jij kunt gebruiken is je actuele tracklog. Overigens wordt je track bij het saven ook teruggebracht in aantal punten, tot een maximum van 500.

Ik weet even niet meer of je gemeld hebt welke gps je hebt (of was het een Vista?). In ieder geval zijn er een aantal interessante zaken waar je wel op kunt letten. Zelf heb ik overigens een GPSmap 60Cx, dus als je een Etrex hebt, weet ik niet of alles overeenkomt.

Allereerst, in je map-setup (vanuit de kaart-pagina druk je op menu) kan je naar het tabblad TRACKS. daar kan je het maximale aantal trackpoints invullen, dit staat standaard op 3000, je kunt dat uitbreiden naar 10000. Ook kan je hier aangeven hoe de trackpoints gemaakt worden, in jouw geval is het misschien een goed idee om dat bijvoorbeeld elke 5 minuten te laten doen. Of elke minuut. In ieder geval zou je dat kunnen uitrekenen op basis van 10.000 trackpoints en de tijd die je van plan bent om te gaan trekken zonder pc!

Mijn GPS maakt elke keer als ik hem aanzet een nieuwe Active Track aan, allemaal te onderscheiden met een volgnummer, hierbij wordt dus wél steeds datum/tijd onthouden.

Een andere optie heb ik zojuist pas gezien, mede door de opmerkingen van Remunj. In het Main Menu heb je ook een icoontje Tracks. Hier kan je allerlei opties instellen, maar dat wist je al, want het is dezelfde pagina waar je je tracks saved! Als je nu bij Setup kijkt, staat daaronder de optie Data Card Setup. Je kunt dan je track saven naar je micro-SD-kaartje. De track-gegevens komen dan in een GPX-bestand te staan, wat niet op je GPS terug te zien valt. Uitlezen doe je dus via USB mass storage of door het kaartje in een kaartlezer te stoppen.

Het voordeel hiervan is dat je niet beperkt wordt door een maximaal aantal trackpoints, tenzij je aan de datalimiet van je kaartje komt. Men zegt dat je ongeveer 9000 trackpoints per MB kwijt kunt.

Dus er zijn wel mogelijkheden om de door jou gewenste gegevens uit je GPS te krijgen, het hangt er een beetje vanaf welke optie je het best kunt gebruiken!

Overigens is het natuurlijk niet mijn eigen wijsheid die ik hier verkondig, ik vond veel info op onderstaande link:

Garmin GPSMap 60CSx FAQ

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...