Spring naar bijdragen

Geocaching met de TomTom BT GPS; Wat gaat er mis?


maja120

Aanbevolen berichten

Vandaag voor het eerst op pad geweest met een ipaq 2210, bluetooth gps en als software GPS tuner 2.0

Na eerst wat draadjes te hebben gelezen, een omreken programma bij bruineberen opgehaald, dacht ik makkelijk te beginnen bij mij in de buurt. De highlander cach in de buurt van Hooghalen.

Middels het omrekenprogramma van bruine beren de coordinaten opgezocht in de topografische atlas zodat ik ongeveer wist waar ik moest zijn.

Samen met de vrouw op weg. Dikke jas aan, muts op, het was -1 graad.

Om nu een lang verhaal kort te maken, volgens de ipaq was het snijpunt van de N en E graden midden in een weiland, volgens mij ruim een kilometer verder dan de xy coordinaten hadden aangegeven.

In de setup van de software heb ik bij format d m.mm' opgegeven.

Wat gaat hier fout?? :beerchug:

 

Groet,

Jan en Mariette, die toch een mooie wandeling hebben gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Beste Jan en Mariette,

 

Jammer dat je eerste poging niet geslaagt is.

 

Ik ken de Cache de Highlander niet, maar als ik zo op mijn computer alles een bekijk dan kom ik tot het volgende.

 

Volgens de site ligt de cahce op

 

N 52º 56,027

E 006º 34,077

 

Dit is in het WGS84 stelsel hdddº mm,mmm in dit stelsel kan je het ook op de volgende manier schrijven

 

hdddº mm ss,s

N 52º 56 01,6

E 006º 34 04,6

 

of

 

hddd,dddddº

 

N 52,93378º

E 066,56795º

 

In het Rijksdriehoeksstelsel is dat

 

X 234387

Y 550285

 

Ik weet niet wat jouw topogeafische atlas gebruikt maar een van deze moet goed zijn.

 

Maar het vreemde zit hem in het feit dat je GPS zegt dat het in een weiland is.

Immers kan je de vermelde coordinaten op de internetsite zo over tikken in je PPC.

Nu ken ik je programma GPS tuner 2.0 maar d m,mm kijkt mij een M tekort.

Het is d m,mmm of d m ss

 

In iedergeval als ik hier op de digitale kaarten kijk moet je uitkomen in een natuur gebiedje met de naam Het Paradijs.

 

Ik heb GPS Tuner gedownload.

Ik zal even kijken wat er fout kan zijn gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo BruineBeren,

Bedankt voor je snelle reactie.

Wat ik gedaan heb is het volgende;

Met je omrekenprogramma het gegeven

N 52º 56,027

E 006º 34,077

omgerekend naar het Rijksdriehoekcoordinaat. Net als bij jou had ik

X 234387

Y 550285

en dat is op een stafkaart inderdaad een natuurgebiedje.

Vervolgens parkeer ik de auto in de buurt en toets

N 52º 56,027

E 006º 34,077

in bij Set Target. Nogmaals, in het programma GPS tuner staat de instelling bij Setup, Format toch echt op

dº m,mm'

de andere instelling om te kiezen is dº m's,ss''

 

Vervolgens eindig ik op Rijksdriehoekcoordinaat X 23565 Y 55140

Raar he?

 

Groet, Jan en Mariette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er dan op dat je de verkeerde datum gebruikt. Dat heeft niets met de kalender te maken, maar is de ijking van coördinaat naar je werkelijke positie.

Voor geocaching moet die altijd op WGS84 staan.

In de handleiding van GPS Tuner kan ik er niets over vinden, dus ik denk dat je dit op je bluetooth gps moet instellen. Kijk dus eens op je GPS of je iets van datum of WGS84 kan vinden.

 

Succes,

 

Albert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....... ik denk dat je dit op je bluetooth gps moet instellen. Kijk dus eens op je GPS of je iets van datum of WGS84 kan vinden.

@albrt:

Albert, op een BT GPS kun je zo goed als niets instellen. Er zit meestal alleen maar een aan/uit knop op en een aansluiting voor een lader. Als je het kunt instellen is dat softwarematig en meestal is dan alleen maar de keuze uit NMEA en SIRF en de baudrates.

WSG84 is automatisch ingesteld.

Dit geldt voor alle BT GPSen behalve de buitenbeentje van Fortune die ook als een normale GPS is te gebruiken maar verder geen moer voorstelt ;)

 

maja120

Ik denk dat het grote probleem hem zit in de software. GPStuner ken ik niet. terwijl ik voor mijn PDA toch bijna alle GPS/Geocache-software heb dat er is.

Jullie gebruiken de TomTom BT GPS dus jullie hebben gegarandeerd TTN2 ook. Als jullie richting de cache gaan, gebruiken jullie dan ook TTN2 om zo dicht mogelijk bij de cache te komen?

De coördinaten van de cache zijn gemakkelijk als POI in TTN2 in te voeren en als de cache in de buurt van de openbaren weg ligt of bij een zandpad dat TTN2 kent, dan kom je een flink eind in de buurt.

Met het omrekeningsprogje van de Bruine beren kom je in ieder geval ver. Als het dan nog niet lukt, moet het aan de software op je PDA liggen.

Je zou nog Gartrax van P-Terminater kunnen gebruiken als converteerprogramma van je coördinaten.

Je kunt daarmee alle coördinaten van de cache pagina's gemakkelijk omzetten naar TomTom's OV2 files of naar Ozi-Explorer enz enz. Ik gebruik dit progje bijna dagelijks om ook alles over te zetten voor TTN2 en naar mijn GPS.

Verder zou ik eens het progje Vito Navigator II proberen. Of Navio.

Dit soort progjes zijn als trial te downloaden en te koop op Handango of Pocketgear.

Ik heb ze beide en het werkt goed. Vito Navigator II werkt ook beter en sneller dan zijn goedkopere voorganger Vito Navigator I.

Ik weet dat er zo nu en dan cachers zijn die een cache zoeken en vinden met hun PDA, ik weet ook dat ze in notime over stappen op een "echte" GPS, of erbij nemen. Al was het alleen maar voor de robuustheid van deze apparaten en de vocht en schokgevoeligheid van de PDA's. Verder kun je met de PDA natuurlijk geen dagje cachen omdat de accu na een paar uur intensief gebruik wel schoon leeg is, ook als je zoals ik een reserve accu hebt.

 

Ik gebruik de PDA om via TTN2 naar de cache te rijden en om alle cache-gegevens op te slaan inclusief logs en foto's en eventueel nog ff via GPRS of WiFi controleren op het Internet of de cache al gelogd is, ontmaagd is enz.

 

Daarna gaan we over op de Garmin GPSmap 76S en/of de Garmin Etrex Venture.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug: Enjoy life. There's plenty of time to be dead.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kruimeldief,

 

Ben inderdaad in het bezit van TTN2. En hartstikke nieuw op het gebied van geocachen. Het leek ons gewoon een leuk idee om de zondagen eens anders door te brengen dan de standaardwandelingentjes in het bos. Toevallig kwam ik op het net het pakket GPS tuner tegen en dat leek me wel wat (zie http://web.axelero.hu/megalith/gpstuner/ voor meer tekst en uitleg) Leek mij een leuk pakket dat ik zonder al te veel moeite moest kunnen begrijpen. Ook zonder kaarten, want ook die heb ik niet. Verder had ik de trial versie van Oziexplorer dedownd en bekeken, maar daar werd ik niet echt (echt niet) vrolijk van.

Tomtom gebruik ik alleen als ik mij met de auto van A naar een vreemde B moet begeven. Points Of Interest heb ik nog nooit gebruikt.

Extra geld uitgeven voor een "echte" plaatsbepaler zie ik niet zitten.

Met andere woorden, het moet voor mij en de vrouw gewoon leuk zijn en blijven en als dat niet kan dan houdt het gewoon op.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!! Dat waarderen we zeer zeker! :beerchug:

 

Groet, Jan en Mariette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik de PDA om via TTN2 naar de cache te rijden en om alle cache-gegevens op te slaan inclusief logs en foto's

De .com site stuurt mij een paar keer per week GPX-files toe met cache-info.

Maar zonder foto's.

Wat is er nog extra nodig om te beschikken over die foto's?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik de PDA om via TTN2 naar de cache te rijden en om alle cache-gegevens op te slaan inclusief logs en foto's

De .com site stuurt mij een paar keer per week GPX-files toe met cache-info.

Maar zonder foto's.

Wat is er nog extra nodig om te beschikken over die foto's?

Mobipocket heb je nodig. De reader in ieder geval om op je PDA de prc files te kunnen lezen die je ook via .com krijgt meegezonden met je gpx files.

 

Verder maak ik van een cache dat ik wil gaan doen een printversie met dus alle logs en alle foto's en ik laat het via mobipocket opslaan op mijn pda en print het daarna indien nodig ook uit.

De mobipocketreader is gratis te downloaden op http://www.mobipocket.com/en/DownloadSoft/default.asp

 

Als je nog meer wilt weten of voorbeelden toegestuurd moet hebben, je weet me wel te bereiken. ;)

 

GRTZ

 

Kruimeldief :beerchug:De wereld gaat toch kapot... zoniet, help ik er wel aan mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kruimeldief,

Groet, Jan en Mariette

Hallo Jan en Mariette :beerchug:

 

Helaas, als je wilt cache zul je toch iets moeten investeren. De GPStuner die jullie gebruiken is ook een trialversie denk ik. Tenminste volgens de site wel. Dan kun je ook de probeerversies downloaden en 14 dagen gebruiken van de progjes die ik voorstelde.

 

Je had ook de trialversie gedownload van OziExplorer. Welnu, ik denk dat de meeste cachers deze programma wel gebruiken met digitale kaarten van Nederland. Op een pocketPC kun je OziCE downloaen. OOk die kost helaas geld :ph34r:.

 

Je doelstelling is perfect. Dat is wat de meeste van ons willen. Eens wat anders dan de normale wandelingetjes in het bos op een zondag. Gewoon een doel hebben. Anders zit je de helft van de tijd toch tegen elkaar te zeuren of je nu rechts of links moet afslaan ......

 

Investeer een 100 euro in een redelijke 2e hands GPS van Garmin en ga cachen. Rijd er met TomTom mooi naar toe. Als je hulp nodig bent om TomTom zo ver voor elkaar te krijgen dat je in ieder geval dicht in de buurt van de cache komt dan geef maar een gil. En wat software betreft, de probeerversies kan ik je wel leveren.

Ik zit iedere dag wel ff op het forum :cry:

 

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:

Morgen wordt alles anders, misschien zoals...

overmorgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben inmiddels lid van de kabouterbond en deel jullie bij deze mee dat wij het komend week-end weer in de bossen van Hooghalen op pad gaan om onze eerste cache op te sporen met een geregistreerde versie van GPStuner 2.0, want daar moet het toch mee lukken??

We geven de moed niet op en worden door jullie reacties alleen maar aangemoedigd!!

Dikke dank hiervoor. Ook alle kabouters!! :beerchug:

 

Groet,

Jan en Mariette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...