Spring naar bijdragen

Oregon 300 Crashed Tijdens Rijden

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De laatste tijd craches onze oregon 300 regelmatig tijdens het auto rijden.

De zitten gewoon in geocach mode en op het scherm staat de kaart met de roze lijn waar we heen moeten.

(Het gebeurt trouwens ook als de de lijst met geocaches op het scherm hebben).

Na enige tijd verandert er niks mee rin het scherm en lijkt de GPS uitgevallen.

De lijst met caches ververst niet meer (de afstanden veranderen niet meer) en

de kaart wordt niet meer geupdate. Als je dan in- of uitzoomt, dan wordt de kaart niet meer geupdate.

We moeten de oregon uitzetten en weer aanzetten zodat ie weer werkt.

Het lijkt erop dat het apparaat het updaten niet bij kan houden omdat we te snel bewegen in de auto???

Iemand anders met hetzelfde probleem of heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt.

Geplaatst

Ook wij hebben dit probleem regelmatig. Zelfs zo dat de kaart op wit vliegt. We moeten dan de batterijen er even uithalen en dan doet de Oregon het weer. Het op wit gaan is tot nu toe opgelost door de software te upgraden.

Wat er nu nog resteert is dat het scherm niet meer reageert. De kaart is nog wel zichtbaar maar past zich niet meer aan.

Tips en oplossingen zijn zeer gewenst.

Geplaatst
Even de firmware bijwerken naar de laatste versie?

Da's te makkelijk. Dat hebben we natuurlijk allang gedaan! :D

Geplaatst
Even de firmware bijwerken naar de laatste versie?

Da's te makkelijk. Dat hebben we natuurlijk allang gedaan! :thumbup:

Kun je beter omschrijven welke firmware je hebt en welke kaarten plus versies ? Anders hebben we geen voeding tot analyseren :blink:

Geplaatst

Vroeger kwam het wel eens voor dat dat mijn garmin colorado (de software is bijna identiek) helemaal vasthing. Opstarten lukte niet meer ook na het verwijderen van de batterijen, de enige manier om hem opnieuw op te starten was om het flashkaartje met kaarten eruit te halen en opnieuw op te starten zonder flashkaartje, de garmin colorado uit te zetten om vervolgens het kaartje er weer in te doen.

Vasthangen doet die niet meer, maar vandaag gaf tomtom aan dat ik gearriveerd was bij een cache - echter de garmin colorado dacht dat ik nog 1.6 km verderop moest zijn. :thumbup:

Geplaatst
Vroeger kwam het wel eens voor dat dat mijn garmin colorado (de software is bijna identiek) helemaal vasthing. Opstarten lukte niet meer ook na het verwijderen van de batterijen, de enige manier om hem opnieuw op te starten was om het flashkaartje met kaarten eruit te halen en opnieuw op te starten zonder flashkaartje, de garmin colorado uit te zetten om vervolgens het kaartje er weer in te doen.

Vasthangen doet die niet meer, maar vandaag gaf tomtom aan dat ik gearriveerd was bij een cache - echter de garmin colorado dacht dat ik nog 1.6 km verderop moest zijn. :thumbup:

Vraagje, stond autorouting aan?

Ik herken het probleem namelijk. Als je in de buurt van de cache komt of er net een meter voorbij bent, gaat de Oregon een nieuwe route berekenen. Vermoedelijk moest je een blokje van 1,6 km omrijden, om op nagenoeg hetzelfde punt uit te komen.

Het probleem komt vaker voor, als de cash aan de "verkeerde" kant van de weg ligt of in de buurt van een parallel weg/pad.

Meestal teckel ik dit probleem, door net voor aankomst bij de cash om te schakelen van autorouting naar direct routing.

Geplaatst

Software version: 3.20

Versie GPS-software: 3.70

Kaart: MapSource Topo Nederland

Tijdens het lopen of fietsen heb ik nog geen problemen meegemaakt.

In de auto zie je op het geocache scherm alle dichtsbijzijnde caches met de afstand en de richting.

De afstand en richting veranderd in eerste instantie nog wel tijden het rijden, maar opeens staat alles stil.

In het begin gaf ik mijn vrouw nog de schuld omdat ze op de kaart zat te zoomen en verplaatsen tijden het rijden en dat

ie daar niet tegen kon (je moet iets als reden opgeven :thumbup: ), maar als je helemaal niks doet, dan stopt ie ook.

Ik denk dat misschien door de grotere snelheid, de Oregon de veranderingen niet kan bijhouden en crached, maar dat is een wilde gok.

Ik heb tijdens het rijden mijn profiel gewoon op 'Recreational' staan en niet op 'Automotive'.

Geplaatst
Vraagje, stond autorouting aan?

Ik herken het probleem namelijk. Als je in de buurt van de cache komt of er net een meter voorbij bent, gaat de Oregon een nieuwe route berekenen. Vermoedelijk moest je een blokje van 1,6 km omrijden, om op nagenoeg hetzelfde punt uit te komen.

Het probleem komt vaker voor, als de cash aan de "verkeerde" kant van de weg ligt of in de buurt van een parallel weg/pad.

Meestal teckel ik dit probleem, door net voor aankomst bij de cash om te schakelen van autorouting naar direct routing.

Waar kan ik dat instellen?

Onze lijn naar de cache is altijd een rechte lijn roze lijn. Maar ook als we geen actieve cache hebben waar we heen gaan, gebeurt het...

Geplaatst
Software version: 3.20

Versie GPS-software: 3.70

Kaart: MapSource Topo Nederland

Tijdens het lopen of fietsen heb ik nog geen problemen meegemaakt.

In de auto zie je op het geocache scherm alle dichtsbijzijnde caches met de afstand en de richting.

De afstand en richting veranderd in eerste instantie nog wel tijden het rijden, maar opeens staat alles stil.

In het begin gaf ik mijn vrouw nog de schuld omdat ze op de kaart zat te zoomen en verplaatsen tijden het rijden en dat

ie daar niet tegen kon (je moet iets als reden opgeven :thumbup: ), maar als je helemaal niks doet, dan stopt ie ook.

Ik denk dat misschien door de grotere snelheid, de Oregon de veranderingen niet kan bijhouden en crached, maar dat is een wilde gok.

Ik heb tijdens het rijden mijn profiel gewoon op 'Recreational' staan en niet op 'Automotive'.

Voor de test:

(1) (stel in->kaart->toon datavelden) Eens de datavelden uitzetten. dit kun je per profiel instellen dus wel aan met geocaching profiel en uit met recreational (bij jou auto profiel).

(2) Ook een optie is wat meer uitzoomen b.v. 200 meter ipv 5 meter op de kaart.

(3) (stel in->kaart->geav kaartinst.tekstform, zoomniv->zoomniveaus-> Land op off zetten

Geplaatst (bewerkt)

Laat ik ook eens proberen om een bijdrage aan de discussie te leveren. Ik heb namelijk het idee dat de oorzaak van dit probleem zit in het afhandelen van de kaart. Daar bedoel ik mee dat als je met Mapsource een hoeveelheid kaarten op de, in mijn geval Colorado 300, zet, ik al de volgende, redelijk grote, bestanden gebruik:

Interne geheugen:

B.v. de basemap is bij mij 50 mB

een aanvullende map met een paar kaarten 12 mB

Extern geheugen:

Een aantal kaarten Noord Nederland (1 bestand !) 182 mB (Dat is dus hoge resolutie zowel On Route als topo)

Zet daar nog eens een grote hoeveelheid poi's bij van ingeladen gpx bestanden dan is dat best wel een grote hoeveelheid

informatie die afgehandeld wordt met daarnaast nog de gps-ontvangst.

Om na te gaan of mijn vermoeden juist is heb ik al een paar keer met alleen de benodigde kaarten in het interne geheugen en de kaarten op het externe uitgeschakeld een paar ritjes gemaakt en caches gezocht. En dan treedt het euvel niet op.

M.a.w. ik vermoed dat het probleem ontstaat door lees/schrijf fouten naar de externe sd kaart, een probleem wat ook een heel enkele keer optreedt bij mijn digitale camera.

Wie volgt :thumbup:

bewerkt door pa3ems
Geplaatst

nee, ik had geen autorouting aan. overigens had mijn garmin niet overgeschakeld naar navigator, maar in de geocache mode laten staan - gedetailleerde kaartweergave. in de navigator mode heb ik altijd de euronavigator map aanstaan, in de geocache mode heb ik die uitstaan.

• 3 weeks later...
Geplaatst

Even een update van het probleem.

Het bleek dat ik een img bestand op mijn GPS had staan en alle kaarten stonden enabled.

Nu alle kaarten op 1 na uitgezet en tot nu toe (al een aantal dagen) geen vastloper meer gehad.

Geplaatst

Vandaag tegen hetzelfde probleem aangelopen. Scherm slaat op zwart, waarbij nog vaag de contouren van de kaart te zien zijn. Uitzetten en weer opnieuw aanzetten loste het probleem op. Ik had overigens alleen de kaart van City Navigator werkend (de rest was uitgezet, ook de basiskaarten - heb de 550T). Wellicht helpt het (zal dit eens uitproberen) door de details op normaal te zetten en niet op hoog of hoogst. Het apparaat heeft dan iets minder gegevens te verwerken.

Iemand schrijft dat Land op "off" gezet moet worden. Als ik dát doe, zie ik geen straatnamen meer op Navigator. Zodra ik Land weer op "on" zet komen de straatnamen weer te voorschijn...

Kortom, de Oregon is als een jonge vrouw..... Mooi, maar nukkig! :dribble:<_<

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...