Spring naar bijdragen

.GPX files


GeoGerard

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Als ik het goed begrijp heb jij dus al voor elkaar waar de al eerder door mij geciteerde (maar dat is een ander verhaal) CoyoteRed het over had bij opencaching? N.l. postje

http://www.opencaching.com/phpBB2/viewtopi...?t=160&start=15 waarin hij zegt:

"I'm working on a tutorial that explains how to handcode your own. (Besides, the GPX is heavily modified....."

 

Verder denk ik niet dat de gewone geocacher zoals Gerrit-met-de-GPS veel zal begrijpen van de metadefinities van een afspraak. Ook vraag ik me af of deze rubriek nu wel de juiste plaats is. Ik had gedacht aan 'software' waar diverse malen gepraat wordt over GPX files in verband met werkende toepassingen.

Wat me eraan laat denken: 'diverse applicaties'beschikbaar'. Kan je man en paard noemen? En er is sprake van: "A GPX file is not a GPX file if it doesn't pass the validator!" in het verhaal waarnaar je linkt. Waar is die validator?

En wie pushen dat format/description/definition? Opencaching?

Dan verval ik weer in het herhalen van de vraag in mijn postje van November 22 2003, 12:55:30

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadere inspectie van het document leert mij dat er kennelijk geen 'encoding' voorziening is. Wat dus betekent dat de symbolset van de inhoud van de GPX-file niet-gedefinieerd is en dus afhankelijk van de bron. Ik vermoed dat dat wel US-ASCII zal zijn, maar ik heb het nergens kunnen terugvinden. Of denkt men aan ISO-8859-1 (Latin1) ?

Ik kan het verkeerd hebben maar voor zover ik het begrijp is het internationale systeem-overbruggende GPX format van opencaching niet geschikt voor de notatie van de diverse Zweedse en Poolse letters.

Om mijn vraag kort te stellen: Is het nu multi-linguaal of niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De exacte layout (data types, nesting etc...) vaneen dergelijke gpx file wordt in een schema file vastgelegd. Ik zie in het voorbeeld dat een dergelijkbestand er ook is:

 

 

Eigenlijk zou je die moeten hebben. Deze schema's gebruik je ook voor het valideren van aangemaakte xml bestanden. Zijn deze beschikbaar ?

Greetz Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Willen GPX files afkomstig van GC kunnen vallen onder de definitie zoals die voor OC geldt en valide files zijn, dan zou er dus een schema file bij moeten komen?

 

Maar die encoding=utf-8 roept vragen op. Zit de data bij GC in een database die unicode aan kan? Dat alle tekststrings ook in utf-8 staan?

Maar ja, hoe komen die dan binnen? Bij het inklopen van een cache-log of een cache-page kan ik wel heel beperkt html-commando's meegeven maar dat is layout.

Toegegeven, ik heb niet geëxprimenteerd met het uploaden van tekst met zeg Japanse symbolen erin op de html-manier zoals men dat ook voor de weergave van html-pages doet. Ik laat dus de mogelijkheid open dat ze bij GC bij binnenkomende html-achtige teksten filteren op de aanwezigheid van layout aanwijzingen voor andere talen/symbolen en dan de zaak de database in sturen in uft-8 coding.

Aan de output kant hebben we dus GPX in files en html voor de browser.

Na het ophalen van de cachedata uit de database kan de html-codegenerator van GC aan de hand van de utf-8 gegevens komen tot de codegeneratie voor de layout van de desbetreffende taalsymbolen.

 

Kijk eens naar Japanse caches op gc.com. Die zijn nu allemaal in het Engels en Japanse teksten worden in Angelsaksiche letters geschreven. Dat is toch wel een keurslijf waarin ze zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik lees in het Belgische Forum dat Binkie de door mij eerder hier vermelde GPXSonar heeft geprobeerd. Hij is enthousiast over de filtermogelijkheden en het toevoegen van eigen tekst. En stipt aan dat je even met de muis moet frummelen op een waypoint om het commandomenu zichtbaar te krijgen. Wie probeert verder?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een GPX file gemaakt.

 

Wie kan het testen?

Wat moet er getest worden Gerard?

 

Het is geen GPX maar een XML. Althans, jij hebt het een xml extentie gegeven ipv GPX. Als ik het rename dan is het gewoon een GPX van Schoorl cache die het gewoon doet. Alleen mis ik een beschrijving.

 

GRTZ

 

Kruimeltester B)If you don't know where you are going, you will probably end up somewhere else.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het opsla dan heet het bestand al uit zichzelf: schoorl.xml

 

Dus maak ik er schoorl.gpx van.

 

Dan neem ik Gartrax 2.0 van P-Terminator en zie ik hetzelfde als dat ik de schoorlcache als GPX file zou downloaden. Als ik de output van Gartrax verander in Garmin, dan wordt jouw GPX zo doorgestuurd naar mijn GPS, jawel.

 

GRTZ

 

KruimelGPX B) "Ik heb je gemist vandaag", zei de sluipschutter tegen zijn vrouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees in het Belgische Forum dat Binkie de door mij eerder hier vermelde GPXSonar heeft geprobeerd. Hij is enthousiast over de filtermogelijkheden en het toevoegen van eigen tekst. En stipt aan dat je even met de muis moet frummelen op een waypoint om het commandomenu zichtbaar te krijgen. Wie probeert verder?

Ik heb GPXsonar even geprobeerd.

Het is mogelijk om te filteren tussen:

  • Bearing & distance (keuze tussen N, NE, NW, S, SE, SW, W)
     
  • Cache attributes (show ignored caches / Hide found caches)
     
  • Cache containers (Large, Micro, Not listed, Other, Regular, Unknown, Virtual)
     
  • Countries (keuze tussen de landen in de GPX-file)
     
  • Search (keuze tussen Exact of Partial search)
     
  • States (indien aanwezig in GPX-file)

Als je dubbelklikt op een cache in de file worden de cache omschrijvingen getoond zoals ze ook op de .com site staan. :beerchug: Om dit voor elkaar te krijgen moet het programma wel in het standaard geheugen van de PPC geïnstalleerd worden. Het ziet er echt vele malen beter uit dan in het concu-programma GpxView en is heel duidelijk leesbaar op het kleine schermpje van de PPC.

 

Wat ook een erg handige optie is, is de mogelijkheid om aan te geven dat je een cache gevonden hebt, op welke coördinaten en met eventueel een notitie erbij. Ook is de mogelijkheid de cache te negeren zodat hij niet in de lijst voorkomt.

Bovendien kan je (indien in de cache omschrijving aanwezig) de hints lezen.

Ook is zichtbaar dat er een TB in de cache aanwezig is, kan je je eigen TB's of gevonden TB's bijhouden.

De informatie van de GPX-file kan worden bekeken (aantal caches per soort, aantal TB's & plaats waar de file opgeslagen is)

 

Al met al wel een programma met veel mogelijkheden. Het is het één van de betere programma's om je cache informatie bij te houden en op te zoeken. :no:

Ik zal het nog sterker vertellen; als je de pocketqueries met enige regelmaat ontvangt is het niet meer nodig om de geocaching site te bezoeken (behalve de .nl dan ;) ), zo goed is het!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...