Malyenki Geplaatst 3 juli 2009 Geplaatst 3 juli 2009 'k Heb mijn laatste nachtcache alleen door gemeentelijk bos lopen, en mijn contactpersoon daar zei: "Als je maar niks in bossen doet waar je normaal 's nachts ook niet mag komen, dan vind ik alles goed!" Dat ging dus heel vlotjes. Bij m'n eerste nachtcache heb ik de boswachter precies verteld wat de plannen waren, en dus ook dat het om een nachtcache ging. Dat ging heel relaxed. Maar toestemming krijgen gaat nou eenmaal de ene keer makkelijk, de andere keer moeilijker, en weer een andere keer lukt het helemaal niet...
Vasc0 Geplaatst 3 juli 2009 Geplaatst 3 juli 2009 Er zijn zat nachtcaches die met toestemming in gebieden liggen waar je volgens de bordjes na zonsondergang niet mag komen.Waardeloos is daar een voorbeeld van. Waardeloos was zo'n waardeloze cache dat de boswachter er volledig toestemming voor heef gegeven en de laatste nacht zelf de hele nacht met de laatste zoeker heeft meegelopen. Er werd per bezoeker een vergunning geregeld zodat ze ook met eigen auto het bos in mochten. Vergunning stond op kenteken. Dat is knap waardeloos Zo kan je zien dat je toch wel veel kan als je goed samenwerk en goed afspraken maak. Waardeloos is natuurlijk het allermooiste voorbeeld.
TeamKroket Geplaatst 6 november 2009 Geplaatst 6 november 2009 'k Heb mijn laatste nachtcache alleen door gemeentelijk bos lopen, en mijn contactpersoon daar zei: "Als je maar niks in bossen doet waar je normaal 's nachts ook niet mag komen, dan vind ik alles goed!" Dat ging dus heel vlotjes. Bij m'n eerste nachtcache heb ik de boswachter precies verteld wat de plannen waren, en dus ook dat het om een nachtcache ging. Dat ging heel relaxed. Maar toestemming krijgen gaat nou eenmaal de ene keer makkelijk, de andere keer moeilijker, en weer een andere keer lukt het helemaal niet... Zijn er dan toch geen algemene regels bij Staatsbosbeheer? Wij hebben namelijk een principeakkoord voor het plaatsen van een nachtcache, maar vervolgens mag je (volgens de algemene richtlijnen) geen reflectoren gebruiken, iets aan bomen, borden of andere voorzieningen vastmaken of graafwerk in de hand werken. Ondertussen blijkt dat dit bij reeds bestaande nachtcaches wel toegestaan is. Zal wel aan de boswachter liggen of zo. Is er misschien nog iemand met leuke suggesties?
Malyenki Geplaatst 6 november 2009 Geplaatst 6 november 2009 'k Heb mijn laatste nachtcache alleen door gemeentelijk bos lopen, en mijn contactpersoon daar zei: "Als je maar niks in bossen doet waar je normaal 's nachts ook niet mag komen, dan vind ik alles goed!" Dat ging dus heel vlotjes. Bij m'n eerste nachtcache heb ik de boswachter precies verteld wat de plannen waren, en dus ook dat het om een nachtcache ging. Dat ging heel relaxed. Maar toestemming krijgen gaat nou eenmaal de ene keer makkelijk, de andere keer moeilijker, en weer een andere keer lukt het helemaal niet... Zijn er dan toch geen algemene regels bij Staatsbosbeheer? Wij hebben namelijk een principeakkoord voor het plaatsen van een nachtcache, maar vervolgens mag je (volgens de algemene richtlijnen) geen reflectoren gebruiken, iets aan bomen, borden of andere voorzieningen vastmaken of graafwerk in de hand werken. Ondertussen blijkt dat dit bij reeds bestaande nachtcaches wel toegestaan is. Zal wel aan de boswachter liggen of zo. Is er misschien nog iemand met leuke suggesties? Mijn nachtcaches gaan niet door bos van Staatsbosbeheer.. Beide gemeentelijk bos, dus via gemeente geregeld.
Sivota Geplaatst 6 november 2009 Geplaatst 6 november 2009 Zijn er dan toch geen algemene regels bij Staatsbosbeheer? Wij hebben namelijk een principeakkoord voor het plaatsen van een nachtcache, maar vervolgens mag je (volgens de algemene richtlijnen) geen reflectoren gebruiken, iets aan bomen, borden of andere voorzieningen vastmaken of graafwerk in de hand werken. Ondertussen blijkt dat dit bij reeds bestaande nachtcaches wel toegestaan is. Zal wel aan de boswachter liggen of zo. Is er misschien nog iemand met leuke suggesties? Nee, er zijn geen standaard afspraken over de voorwaarden waaronder je een cache mag plaatsen. Elke natuurbeheerder bekijkt voor het betreffende natuurgebied wat er gezien omstandigheden, waaronder bijvoorbeeld kwetsbaarheid, kan en mag. Over deze details kun je ook geen afspraken maken omdat dit verschilt en ook aan wisseling onderhevig is. De natuurbeheerder is de enige die dat bepaalt. Natuurlijk zitten er ook persoonlijke verschillen in de mensen die het gebied beheren. De een is wat strenger dan de ander en men heeft ook wisselend positieve of negatieve ervaringen met geocachen. Misschien kun je het "principeakkoord" wat gedetailleerder uitwerken. Uitleg en voorlichting willen nog wel eens helpen om goodwill en nadere toestemming te krijgen. Een optie is verder om te werken met licenties. Dat geeft de mogelijkheid om in de tussentijd de waypoints te verwijderen en weer te plaatsen. Voordeel is dan ook dat je de toestroom en hoeveelheid nachtcachers regelt. Dat hebben natuurbeheerders graag.
Phoenix-night Geplaatst 6 november 2009 Geplaatst 6 november 2009 Wat betreft licenties: helemaal mee eens. SBB wilde alle medewerking verlenen aan mijn Waardeloze ideeën, mits: er geen mensen gedurende de zomermaanden op pad zouden gaan (tussen 1 maart en 1 september) en er per nacht niet meer dan 8 personen het bos onveilig zouden maken. Door de cache van een licentiesysteem te voorzien (die je moet verdienen), heb ik goed zicht op wie wanneer gaat. Bovendien levert dit veelal leuke contacten op door de communicatie vooraf. SBB was na een eerste seizoen (waarbij de boswachter aanwezig was bij de middernachtelijke afsluiting met bier, broodjes worst, ouzo en sigaren) zo trots op deze cache in “hun” bos, dat de toestemming voor een tweede seizoen een fluitje van een cent (!) was. Volgens mij is een groot probleem dat in Nederland, in tegenstelling tot de ons omringende landen nachtelijke toegang tot het bos meestal niet toegestaan is. Blijven praten, plannen maken, op pad met de betreffende boswachter, misschien lukt het! Succes! PN
Aanbevolen berichten