Spring naar bijdragen

Externe Antenne Voor Gps?


Casteel

Aanbevolen berichten

Sinds een halfjaar ben ik in het bezit van een GPSMap 60C. Nu de bladeren weer gaan groeien merk ik dat de ontvangst slechter wordt. Een miswijzing van 4 meter in open veld vind ik zeer acceptabel. Als ik in het bos ben loopt de miswijzing echter vaak op naar 12 tot 20 meter.

 

Achterop mijn GPS zit een aansluiting voor een antenne. Volgens mij is dit een universele aansluiting want je komt ze ook tegen op andere elektronica: klein rond dingetje met schroefdraad en klein gaatje in het midden.

 

Ik heb op dit forum en internet al gezocht naar antennes. Echt bevredigende informatie levert dat voor mij niet op. Maar misschien heb ik niet diep genoeg gezocht...

 

Een andere GPS kopen wil ik niet.

 

Zijn er mensen onder jullie die in het bos gebruik maken van een antenne voor betere ontvangst?

Zijn er antennes die onder een bladerdek meer signaal opvangen dan mijn GPS?

Wellicht bestaan er antennes die werken op een batterij (zoals goede microfoons ook vaak doen) of zijn er B100 constructies (gezien in Bassie en Adriaan) in omloop?

 

Suggesties? Ideeën? Links?

 

Dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb op dit forum en internet al gezocht naar antennes. Echt bevredigende informatie levert dat voor mij niet op. Maar misschien heb ik niet diep genoeg gezocht...

 

Wat dacht je hiervan:

 

http://www.gilsson.com/garmin_gps/antennas/mcx.htm

 

Even googelen op 'GPSMap 60C external antenna' en je had hem ook gevonden ;)

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk alleen niet dat je ontvangst daar erg beter van gaat worden. zo'n externe ontvanger is toch meer bedoeld om in een voertuig de ontvangst te verbeteren door de externe ontvanger op een plek te plaatsen waar hij meer ontvangst heeft, dit bijvoorbeeld door een warmtewerende ruit waar gps signalen moeite mee hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk alleen niet dat je ontvangst daar erg beter van gaat worden. zo'n externe ontvanger is toch meer bedoeld om in een voertuig de ontvangst te verbeteren door de externe ontvanger op een plek te plaatsen waar hij meer ontvangst heeft, dit bijvoorbeeld door een warmtewerende ruit waar gps signalen moeite mee hebben.

 

Het gaat om een 'aktieve antenne' met 16 dB winst. Er zit dus echt een versterkertje ingebouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even googelen op 'GPSMap 60C external antenna' en je had hem ook gevonden ;)

Dank! Dit is geloof ik wel waar ik naar zocht!

Als iemand nog andere opties heeft, hoor ik dat graag. Anders mag het draadje na vanavond dicht.

 

[edit] Of heeft iemand hier juist slechte ervaringen mee in het veld? Is de ontvangst wel zo goed als ze op eerdergenoemde website beweren?

bewerkt door Casteel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het niet echt een verbetering zal zijn.

De CS 60 heeft van zichzelf al een behoorlijk goede antenne.

De externe antenne zal een dergelijk soort antenne zijn als wat op de Garmin zit.

 

Verder zit je dan in de natuur met de bungelende kabel waar je overal mee achter kunt blijven hangen.

Ook zal de kabel die tussen de antenne en de GPS zit zogenaamde "kabelverliezen" geven.

 

Ook met die externe antenne loop je onder het bladerdek dus dat zal de zaak ook niet verbeteren.

 

Kortom ik voorspel je dat het zonde van het geld en de moeite is.

 

Ik volg de discussie verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder zit je dan in de natuur met de bungelende kabel waar je overal mee achter kunt blijven hangen.

 

Dat zou ook mijn voornaamste bezwaar zijn. De keuze is dan: of aanklooien met een externe antenne of een andere GPS aanschaffen. Kijk eens om je heen en dan is de keus snel gemaakt. Een goede GPS met veel mogelijkheden en een goede ontvangst is tegenwoordig niet zo duur meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zit maar een 9 ft kabel aan een verlengkabel bij bestellen en een telescoop stok

dan kom je boven de boomtoppen uit :blush:

 

maar het lijkt me lastig om met dat externe gedoe door het veld te lopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat de gevoeligheid van de GPSMap 60CsX kan ik je nog berichten dat deze absoluut goed is.

Enige tijd geleden, bij een rit door Duitsland heb ik, voordat ik het ding in de kofferbak had gelegd, het ding vergeten uit te schakelen.

Dus liggend in "de kooi van Faraday" heeft ie toch de tracks keurig mee geschreven.

 

 

Dus de stap van GPSMap 60C naar de CS of CsX zou best wel eens een goede kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is hier op het forum in het verleden heel veel gesproken over externe antennes, met foto's en al. Dat was nog uit de tijd dat we veel slechtere GPSr bij ons hadden en ook toen was er zo goed als niemand die met een externe antenne liep. Immers, het zal je niets helpen. Vooral nu niet met de veel betere ontvangsten dan een paar jaar terug.

Wanneer is een externe antenne leuk? Als je in de auto zit en je auto van binnen teveel wordt afgeschermd. De meeste auto's hebben dat probleem zelfs niet, meestal de bakken met gecoate voorruiten of voorruitverwarming.

Trouwens, al die oude topics zijn er nog steeds hoor..

 

Signaal dat er niet is kun je ook niet versterken.

 

Wat me opvalt is dat er hier niemand is die reageert op de reden waarom topicstarter een externe antenne wil hebben. Namelijk "soms" een miswijzing van 20 meter.... Niemand die hier meldt dat dit heel normaal is op plekken met verminderde ontvangst. Onze GPSr zijn echt niet op de centimeter nauwkeurig en ook niet op de meter nauwkeurig. Er zijn zoveel factoren die het ontvangst beïnvloeden dat ook een externe antenne je hooguit een satelietje meer geeft. Niet noemenswaardig. De externe antennes mogen dan wel een zogenaamde versterking hebben van x aantal Db's, maar dat is kul. Het worden soms zelfs actieve antennes genoemd en dat is ook "verneu*erij". Je loopt echt niet met nog een extra accu in de rugzak en voeding vanuit de GPSr krijgt deze antenne niet.

 

Inmiddels kosten die externe antennes ook geen drol meer vergeleken met een aantal jaren terug, maar zou zelfs die drol er niet voor uitgeven omdat het verschil niet te meten is zo buiten. Per dag, per uur,per minuut, per plek, verschilt onze GPSr in ontvangst.

 

Dan is het gewoon wachten op De europese GPSnet die op de centimeter nauwkeurig zal zijn, nou, geloof het maar niet. 10/20 meter afwijking is normaal, is charmant, zorgt ervoor dat je zelf ook nog wat moet doen dan blindelings het pijltje te volgen.

 

Ik heb meerdere externe antennes versleten in het verleden, versleten omdat die piepkleine stekertjes heel erg gevoelig zijn en maar zo afbreken. Niet iedere antenne past, er zijn namelijk 2 soorten met verschillende bijna gelijke stekertjes.

 

Ook ik heb ooit eens zo'n antenne geprobeerd aan een van mijn GPSr, in het veld. Allereerst loop je voor joker met een vishengel en daar zo'n luciferdoosje aan geknoopt en ten tweede helpt het echt niet omdat het ontvangst nu eenmaal blijft schommelen. Verder maakt het wel degelijk uit of je blijft lopen of dat je stilstaat. Stilstand is achteruitgang zegt men, nou dat geldt ook voor een GPSr:)

 

Doe het niet, niet voor dit doel. Zonde van het geld. Ik heb in het verleden zelf 2 gehad voor de auto en meerdere over langere periodes getest. Je versterkt niet alleen het antennesignaal, maar versterkt ook de reden waarom je denkt dat je buiten een antenne nodig mocht zijn :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, een betere GPSr met ingebouwde antenne is vele mallen beter dan een slechtere GPSr met externe shit.

 

En ook mijn 60CSx heeft vaak genoeg een miswijzing van 20 meter of meer. Dat is niets bijzonders.

 

Het verschil is dat je met de CSx in dikke bladergebied eerder, beter en langer een fix hebt dan met de GPSr met de oude antennes, de goedkopere zeg maar :blush:

 

En antenne heeft niets met de sirfstarchipje te maken natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

off topic

He fire fox welke GPS adviseer jij dan?

 

Een beetje mosterd na de maaltijd gezien de vorige antwoorden, maar mijn keuze nu zou inderdaad een 60CSx of een 60Cx zijn. Gevoeligheid is meer dan uitstekend, kleurenscherm, mogelijkheid van projecteren en het belangrijkste: een geheugenslot om onbeperkt kaarten mee te nemen. Je kan hem zelfs als navigatiesysteem inzetten met de juiste software erop. Het enige wat het apparaat mist is de mogelijkheid van paperless cachen. Heb je daar geen behoefte aan, dan is de keuze heel snel gemaakt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...