boetnik Geplaatst 10 mei 2009 Geplaatst 10 mei 2009 Hoe kan ik op een bepaalde positie de tiende minuten vaststellen? En de boog tot de meridiaan van Greenwich. Graag uitgewerkt met een voorbeeldcoordinaat. Thanks!
wirholt Geplaatst 11 mei 2009 Geplaatst 11 mei 2009 (bewerkt) Hoe kan ik op een bepaalde positie de tiende minuten vaststellen?En de boog tot de meridiaan van Greenwich. Graag uitgewerkt met een voorbeeldcoordinaat. Thanks! Een coordinaat kan op verschillende manieren worden uitgedrukt. Naast allerlei plaatselijke coordinaatsystemen, zoals het Nederlandse of het Oostenrijkse grid, wordt meestal gewerkt met breedte en lengte, dat wil zeggen de (boog)afstand tot de evenaar (breedte, noord of zuid) en (boog)afstand tot de Greenwich meridiaan (lengte, oost of west). Op de meeste GPSr toestellen kun je instellen welk systeem je wilt gebruiken. Zelfs breedte en lengte kun je weer op verschillende manier uitdrukken. Bijvoorbeeld alleen in graden, maar ook in graden, minuten en seconden. Het vraagt wat rekenwerk om het één om te zetten in het ander. 1°6' (één graad en zes minuten) is bijvoorbeeld hetzelfde als 1,1° (1,1 graad). (Deel de minuten door 60, want er gaan 60 minuten in een graad.) Wat je bij het geocachen meestal tegenkomt is graden en minuten, waarbij minuten tot één cijfer achter de komma worden weergegeven. In dat geval is het simpel. Het cijfer achter de komma (de punt in het engels) van de minuten zijn per definitie de tiende minuten. De boog tot de meridiaan van Greenwich is per definitie de lengte. Omdat er zoveel systemen zijn, is het wat moeilijk een voorbeeld te geven, omdat onduidelijk is met welk systeem het voorbeeld moet beginnen. In het meest gebruikte systeem is het zo simpel, dat bovenstaande uitleg voldoende moet zijn. 11 mei 2009 bewerkt door wirholt
Team Gelaen Geplaatst 11 mei 2009 Geplaatst 11 mei 2009 Daarbij, als je met onze WGS84 kaartdatum, die we meestal bij Geocaching gebruiken, wat bedoel je dan met de Greenwich meridiaan? De '0' lijn op de GPS? Die ligt ongeveer 100 meter ten oosten van de geografische meridiaan, zoals die in Greenwich 'ligt'. Er is zelfs een cache die daar over gaat.... Jan
BigFurryMonster Geplaatst 11 mei 2009 Geplaatst 11 mei 2009 Dat is wel nieuws. Je zegt dat de WGS projectie afwijkt van de geografische 0-lengtegraad? Hoe zit dat? Welke cache gaat hier over?
Team Gelaen Geplaatst 11 mei 2009 Geplaatst 11 mei 2009 (bewerkt) Op zich is dat niet echt nieuws. WGS84 is een wiskundige beschrijving van de aarde, dat zal nooi thelemaal perfect kunnen. Waarom ze echter niet gekozen hebben om die 0-lijnen samen te leggen weet ik ook niet. Ik heb me destijds laten uitleggen dat dat iets te maken heeft met keuzes die gemaakt zijn bij het ontwerp en de onvolmaaktheid in vorm van de aarde etc. De cache: Cache in Greenwich Edit: Ik heb thuis nog een foto van mijn gps op die lijn, zal kijken of ik die vanavond effe kan posten. 11 mei 2009 bewerkt door Team Gelaen
boetnik Geplaatst 12 mei 2009 Auteur Geplaatst 12 mei 2009 Whirholt. Bedankt voor je reactie. Zou je in onderstaand voorbeeld kunnen aangeven hoe ik de vragen moet interpreteren. Uitgaande van WGS84 datum Coördinaat: N 53° 29.087 E 006° 09.124 Wat is nu de tiende minuut (0?) En wat is de boog tot de meridiaan van Greenwich? Thanks, boetnik Hoe kan ik op een bepaalde positie de tiende minuten vaststellen?En de boog tot de meridiaan van Greenwich. Graag uitgewerkt met een voorbeeldcoordinaat. Thanks! Een coordinaat kan op verschillende manieren worden uitgedrukt. Naast allerlei plaatselijke coordinaatsystemen, zoals het Nederlandse of het Oostenrijkse grid, wordt meestal gewerkt met breedte en lengte, dat wil zeggen de (boog)afstand tot de evenaar (breedte, noord of zuid) en (boog)afstand tot de Greenwich meridiaan (lengte, oost of west). Op de meeste GPSr toestellen kun je instellen welk systeem je wilt gebruiken. Zelfs breedte en lengte kun je weer op verschillende manier uitdrukken. Bijvoorbeeld alleen in graden, maar ook in graden, minuten en seconden. Het vraagt wat rekenwerk om het één om te zetten in het ander. 1°6' (één graad en zes minuten) is bijvoorbeeld hetzelfde als 1,1° (1,1 graad). (Deel de minuten door 60, want er gaan 60 minuten in een graad.) Wat je bij het geocachen meestal tegenkomt is graden en minuten, waarbij minuten tot één cijfer achter de komma worden weergegeven. In dat geval is het simpel. Het cijfer achter de komma (de punt in het engels) van de minuten zijn per definitie de tiende minuten. De boog tot de meridiaan van Greenwich is per definitie de lengte. Omdat er zoveel systemen zijn, is het wat moeilijk een voorbeeld te geven, omdat onduidelijk is met welk systeem het voorbeeld moet beginnen. In het meest gebruikte systeem is het zo simpel, dat bovenstaande uitleg voldoende moet zijn.
wirholt Geplaatst 13 mei 2009 Geplaatst 13 mei 2009 (bewerkt) Whirholt. Bedankt voor je reactie. Zou je in onderstaand voorbeeld kunnen aangeven hoe ik de vragen moet interpreteren. Uitgaande van WGS84 datum Coördinaat: N 53° 29.087 E 006° 09.124 Wat is nu de tiende minuut (0?) En wat is de boog tot de meridiaan van Greenwich? Thanks, boetnik Dat moet natuurlijk zijn: N 53° 29.087' E 006° 09.124' (minuten symbool vergeten). De vraag is nu, de tiende minuut waarvan? Van de noordcoördinaat, of van de oostcoördinaat? 0 of 1? Of nog iets anders? Dat zal uit de context moeten blijken, want deze gegevens alleen zijn onvoldoende. Zoals Team Gelaen eerder noemde, is de meridiaan van Greenwich niet helemaal eenduidig. Het verschil zou wel eens ongeveer een tiende minuut kunnen zijn. Maar als we dat vergeten en aannemen dat Greenwich exact op E 0° 0' ligt, dan is de boog ongeveer 006° 09.124'. (Langs de parallel. Het wordt ingewikkelder als je de exacte boog langs een grote cirkel zou willen weten. Die is iets kleiner, omdat de parallel op ongeveer 53° niet de kortste weg naar de meridiaan is, maar voor een boog van ongeveer 6° scheelt dat niet zo veel.) 13 mei 2009 bewerkt door wirholt
Aanbevolen berichten