DSprenger Geplaatst 17 april 2009 Geplaatst 17 april 2009 Na een tijdje veel op dit forum gelezen te hebben waag ik mij dan ook aan een topic. Met mijn 73 founds ben ik nog maar een beginnende cacher dus excuus als ik voor de hand liggende vragen stel. Goed, mijn vragen hangen allemaal rond het fenomeen 'paperless cachen' omdat dit mij ideaal lijkt. Ik vraag mij af of en zo ja hoe ik in mijn situatie kan overstappen op papierloos cachen. Mijn wat oudere Sony Clié handheld draait op een PalmOS en ik vraag mij of deze bruikbaar is bij het cachen. Als dat wel het geval is, welke software heb ik met de volgende combinatie dan nodig? - GPS60 - Palm Handheld (Sony PEG-TJ27) Alles wijst ernaar dat ik in ieder geval gebruik moet maken van het GSAK programma in combinatie met een premium account op gc.com. Op dit moment heb nog geen betaalde account omdat ik nog niet precies weet hoe ik de .GPX files kan gebruiken. Wanneer dit duidelijk is schakel ik direct over. Verder heb ik gelezen over programma's als iSilo, Cachemate, Plucker en nog enkele programma's. Goed, ik heb dus geen duidelijk beeld van hoe het precies in elkaar steekt. Welke (combinatie van) software raden jullie mij aan te gebruiken? Bij voorbaat super bedankt voor de hulp!
Sannekje Geplaatst 17 april 2009 Geplaatst 17 april 2009 GeoNiche is een programma waarmee je paperless kan cachen, ook CacheMate 4.1.2 is hiervoor geschikt. verder is her gratis programma Cetus natuurlijk onontbeerlijk op je palm. groeten René en Esther
DSprenger Geplaatst 18 april 2009 Auteur Geplaatst 18 april 2009 GeoNiche is een programma waarmee je paperless kan cachen, ook CacheMate 4.1.2 is hiervoor geschikt. verder is her gratis programma Cetus natuurlijk onontbeerlijk op je palm. groeten René en Esther Bedankt voor jullie reactie! Ik heb de genoemde programma's eens bekeken en het lijkt alsof deze zijn gemaakt voor PDA's waarbij de PDA zelf gebruikt wordt als GPSr. In mijn situatie is dit niet van toepassing aangezien ik een Garmin GPS60 gebruik voor het navigeren zelf. De PDA zou ik eigenlijk alleen willen gebruiken ter vervanging van de papieren printjes. Een mogelijke oplossing is het omzetten van de cachebeschrijvingen naar PDF zodat ik deze kan bekijken op mijn Palm Handheld. Ik vraag me alleen af of er geen betere/mooiere oplossing is. Het zou mooi zijn als er een GSAK-achtige applicatie zou bestaan zodat ik alle beschrijvingen van de ingeladen GPX bestanden altijd bij de hand heb.
ShadowXs Geplaatst 19 april 2009 Geplaatst 19 april 2009 (bewerkt) Cachemate is wel degelijk goed te gebruiken. Ook zonder de GPS functie kan je de tool goed gebruiken, je hebt alle info bij de hand, alleen doet de kompaspijl niets. MAar dat is ook niet nodig, daar heb je je "echte" GPS voor. Je gebruikt Cachemate dus alleen voor het lezen van de cachepagina. Middels GSAK alle gewenste caches converteren naar HTML is ook een optie. Ik gebruik zelf een PDA, maar neem aan dat je met een Palm ook gewoon kunt browsen. Je hebt dan alle info bij je en het kost niks (er van uitgaande dat je GSAK al hebt). Voor ik een oregon had, deed ik het eerst via HTML en ben later overgestapt op CacheMate. De laatste tool is net even iets handiger als je bijvoorbeeld op zoek bent naar "de volgende cache" die in debuurt ligt. Hij is gemaakt voor cachen en dat is de HTML download natuurlijk niet. Even goed werkt het ook met HTML gewoon. Edit. Ik lees dat je nog geen GSAK hebt en nog geen premium member bent. Tja, dan wordt het lastig. Je kunt met de hand alle .loc files inlezen in CaheMate, maar daar wordt je niet blij van. Even investeren in GSAK en een Premium account lijkt me verstandig als je serieus wilt gaan cachen. Kost wat, maar je hebt er gegarandeerd lol van. Cachemate kan je automatisch vullen middels GSAK en de al genoemde HTML export haal je daar ook uit. 19 april 2009 bewerkt door ShadowXs
DSprenger Geplaatst 19 april 2009 Auteur Geplaatst 19 april 2009 (bewerkt) Ik ben op dit moment alleen geen premium member omdat ik nog niet weet hoe het werkt. Vermoedelijk is het offline beschikbaar hebben van alle caches en hiermee paperless kunnen cachen het enige voordeel voor mij. Als ik weet hoe ik het kan gebruiken wordt ik dezelfde dag nog premium member . Jammer vind ik dat je via PayPal alleen maar kan kiezen voor een jaar en dus niet voor een maandje om het uit te proberen. Maargoed, de ideale combinatie zou dus zijn: Premium account + GSAK + Cachemate ? Zoals ik het begrepen heb zou ik dan de GPX bestanden in GSAK moeten laden om offline een goed overzicht te hebben van de beschikbare caches. Vanuit GSAK kan ik dan de caches exporteren naar Cachmate op mijn Palm om hierin de cachebeschrijvingen op locatie te kunnen bekijken. Als alternatieve methode zou ik de GPX bestanden vanuit GSAK kunnen exporteren naar html. Deze HTML bestanden zou ik dan via een palmOS browser kunnen bekijken op mijn handheld. Heb ik het zo goed begrepen? **EDIT** Ik heb ter test zowel GSAK op mijn pc als Cachemate op mijn Palm geïnstalleerd en het ziet er opzich goed uit. Is er iemand bereid een GPX bestand zoals gc.com deze aanbiedt aan mij op te sturen? Een GPX met één of twee willekeurige caches erin zou prima zijn om mee te testen. Bij voorbaat super bedankt! 19 april 2009 bewerkt door DSprenger
DSprenger Geplaatst 19 april 2009 Auteur Geplaatst 19 april 2009 Goed, de combinatie van GSAK en Cachemate (4.0.3) lijkt goed te werken! Met dank aan Martin heb ik kunnen testen met een GSX bestand zoals gc.com deze aanbiedt. Alleen de additional waypoints komen nog een beetje vreemd over maar dit zal wel een instelling zijn in of de export uit GSAK of de import in Cachemate. Nu staan alle additionalwaypoints met de naam 'parkeren' onder elkaar en worde dus gezien als losse caches ipv dat ze gegroepeerd als één cache worden weergegeven.
Aanbevolen berichten