Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Na een leuke discussie over Traditional of Multi, nu een vraagje over Virtual of Locationless.

Formeel heeft een Locationless ( de naam zegt het al) geen locatie en een Virtual is virtueel, bestaat dus niet, maar hebben wel een vaste plek.

Gc.com heeft de eerste categorie voorlopig in de ban gedaan, dus braaf burger als ik ben heb ik mijn ideeen op een laag vuurtje gezet tot het weer mag.

Tot mijn verbazing kom ik echter recente caches tegen onder de noemer Virtual die eigenlijk een Locationless zijn!

Bijvoorbeeld Zoek een pomp. Search for a pump by Lowlandfamily

Het tekentje virtual.gif is overigens hetzelfde voor Virtual of Locationless!?

Hoe krijg je het voor elkaar dit soort caches goedgekeurd te krijgen? Ik zag er zelfs één die ronduit schreef dat het een Virtual Locationless Cache betrof!

Ik vind het prima dat deze caches bestaan, locationlesses zijn een leuke methode om mooie plekken met eenzelfde onderwerp te verzamelen. Jammer alleen dat ze op deze manier niet in overzichten (Brillig's lijst, BeachBuddies page) terugziet.

Voor iedereen die een Virtual Locationless will analyseren (welke plekken zijn al gelogt) heb ik LocLess2Loc gemaakt. Deze genereert een locfile met alle coords uit de verschillende logs. En deze locfile kan je dan weer op een kaart laten zien met GPSVisualizer, CacheMaps of je eigen kaartsoftware zoals Ozi.

Maar mijn vraag blijft: hoe krijg je dit soort caches langs de approver?

bewerkt door BigBird
Geplaatst

He BigBird, ik ben een beetje verbaasd.

Ik dacht dat de virtuals in de ban waren en de locationless niet.

Recent is er nog een locationless bijgekomen: scouting emblemen oid.

En ik heb recent een aantal virtuele caches mogen inslikken.

Moet ik nu ook mijn ideeen op een laag vuurtje gaan zetten?

Zou heel jammer zijn, en onbegrijpelijk. Zal dan iets met hun definiering van het geocachen te maken hebben.

Straks krijg zelfs ik er nog de balen van.

Ik heb begrepen dat ook de caches in andere landen-tijdens vakantie- in de ban zitten.

Geopatra.

Geplaatst

Er is een discussie gaande (in de USA) of virtual caches wel caches zijn. Ik heb al eerder opgemerkt: een virtual cache is als een aquarium zonder vissen.

Volgens sommige berichten is er zo'n stortvloed van virtuals gekomen in de USA dat het een grote belasting legt op de server en aanverwante, wat dus aanleiding gaf om het eens to-the-point te bekijken.

Het is in de meeste gevallen zo: je wordt via een puzzle-, zoek-, reken- of ander schema naar een plek geloodsd of je wordt uitgenodigd om direct naar een opgegeven positie te gaan met behulp van een GPS. Dus kwa uitvoering kan het lijken op een traditionele cache, multicache e.d. maar dat is het niet. Er is geen logboek, geen doos, niets te vinden (of het zou een of andere observatie moeten zijn die je aan de cache-plaatser moet zenden om als 'find' te boek te komen staan).

Wat er gedaan wordt is gewoon een spel dat de scouts ook doen (zonder GPS weliswaar): aanwijzingen volgen, speciale kaarten lezen, vragen over de omgeving beantwoorden, navigatie vaardigheden beproeven en op het juiste eindpunt uitkomen. (waar de akela wacht met een kop warme soep.!).

Er zijn overeenkomsten met uitgezette GPS wandeltrajecten.: loop van Y tot Z.

Virtuals zijn dus plekken waarvan de opsteller vindt dat het de moeite waard voor anderen is om er te komen (en te ruiken, kijken, voelen oid.)

Ben je dol op hamburgers: pak de lijst met coördinaten van de McDonalds en je hebt weer xx virtuals. Op vakantie doe je een spannende wandeling met veel hoogtepunten. Maak er een tocht van langs diverse virtuals.

Je houdt van grotten. Je weet tientallen leuke in Z-Limburg. Maar om die nu van een cache te voorzien is veel werk dus maak ze maar virtual. Heb je gelijk ook minder kans op verstoring van eventuele vleermuizen. :dribble:

Met dat alles wil ik maar zeggen: virtuals hebben weinig met geocaching te maken.

Net zoals letterboxing niet bij onze sport hoort. Je kan wel beide beoefenen want als je het één leuk vindt vindt je vaak het andere ook leuk.

Geplaatst
Ik dacht dat de virtuals in de ban waren en de locationless niet.

Je vindt de formele beschrijvingen op de gc.com site.

Hier staat een uitgebreide beschrijving wat de regels voor virtuals zijn (McDonalds zal niet goedgekeurd worden ;-). Bij Locationless staat het volgende (incl kleurgebruik):

Locationless Caches

There is currently a moratorium on locationless caches. No caches will be approved until functionality is available to better serve this unique category.

Je kan een Locationless niet meer aanmelden. Over een Virtual wordt moeilijk gedaan en heeft bijna altijd extra uitleg nodig aan de approver. Bijvoorbeeld waarom op die plek niet een gewone cache geplaatst kan worden.

Persoonlijk vind ik Virtuals prima. Die schat vind ik niet echt nodig als de tocht de moeite waard is.

Maar mijn vraag blijft staan: Hoe krijg je een Virtual Locationless langs de approver?

Geplaatst
Recent is er nog een locationless bijgekomen: scouting emblemen oid.

Bedoelde cache is

Scouting Badges by Pentagram

Deze staat te boek als een Virtual maar is een duidelijk voorbeeld van een Locationless Virtual.

Off topic: er zijn meer scouting badge caches:

Scounting BADGE's: een Traditional van KwAnZuGo en

Buitenzorgcache: een Multi van Gimli.

Geplaatst

Ik zie een virtuele cache als een aardige oplossing als ik geen toestemming krijg om er een echte cache van te maken. Graag wil ik jullie deelgenoot maken van een leuke, spannende, rustgevend, etc omgeving, dus wil ik daar een cache plaatsen. Nu krijg ik geen toestemming, moet ik dan die cache maar laten? Welnee, maken we gewoon virtueel!

Ik stel de vragen om te kijken of jullie er geweest zijn, en het antwoord mail je aan me terug. Antwoord goed? Dan een vermelding op de cachepage. Hoezo toestemming nodig ??!

Locationless is het zeker niet, want het is echt wel op een bepaalde plek.

Geplaatst

Ik schets hetvolgende:

iemand met een GPS heeft nog nooit van geocaching gehoord. Graag wil die meerdere mensen deelgenoot maken van een wandeling naar een leuke, spannende, rustgevende, etc omgeving.

Hij zoek een site op het net en plaatst daar zijn GPS-wandeling samen met wat padvinders-achtige zoektocht vragen. Mensen kunnen hun verhaaltje ook in de vorm van logs op die site kwijt en zo weet de maker van de tocht wat er onder de lopers leeft.

Stel hij is motorrijder. Dan maakt hij een motortourtocht naar een leuke, spannende, rustgevende, etc omgeving en zet die ergens op het net waar motorrijders zich verzamelen en GPS routes opgegeven worden.

Stel hij houdt van oude gebouwen. En heeft een lijst van vele gebouwen 'die je moet bekijken/bezoeken'. Hij zet een route uit die langs wat gebouwen voert en zet die ergens op het net zodat andere oudegebouwen-liefhebbers het kunnen vinden.

Stel die iemand is geocacher. Dan kan hij een virtuele cache maken en het is kat-in-het-bakkie want 1. er is enorme versnippering van plaatsten op het net in voorgaande voorbeelden en 2. er is geen vergelijkbare database/interface nergens voor wandeltochten e.d.

Ik vraag mij altijd af als ik een cache wil plaatsen 'waarom, en waarom hier?' Is het belangrijk dat er iets gevonden kan worden en dat er een logboekje is? En is dat ook het doel? En wat blijft er van je bedoeling over als er geen cache geplaatst mag worden?

En als dat is: 'mensen naar een plek te lokken', is het dan niet zonder echte cache een gewone GPS wandel/zoektocht oid?

Eigenlijk zou er net zoals voor geocaching een wereldwijde database moeten zijn voor wandeltochten enz.

Ik zie onze geocaching sport dus als een variant op een veelmeer omvattende sport. En een heel groot gedeelte van die buitensport activiteiten kan je invangen met behulp van virtuals op de geocaching site. Maar dat allemaal is zoveel dat de gc.com site het niet kan behappen.

Nu zijn het nog geocachers van origine die virtuals maken, maar als onze Ned. cache-kaart ondergesneeuwd raakt met virtuals van lieden die verder niks met geocaching van doen hebben en het alleen maar zien als een prima manier om hun tochten bekendheid te geven, wat dan?

Ik denk dat de mensen van gc.com deze bui hebben zien aankomen en net op tijd een rem gezet hebben op de virtuals.

Geplaatst
Nu zijn het nog geocachers van origine die virtuals maken, maar als onze Ned. cache-kaart ondergesneeuwd raakt met virtuals van lieden die verder niks met geocaching van doen hebben en het alleen maar zien als een prima manier om hun tochten bekendheid te geven, wat dan?

Wat nu als onze kaart ondersneeuwd met gewone caches. Als je kijkt rond Den Bosch, dan ligt het daar al erg vol.

Als gc.com een rem wil zetten, moeten ze een regel (jawel, nog een :dribble: ) maken dat er niet meer dan x caches per vierkante kilometer mag zijn. Vind ik ook niks, maar op deze manier remmen is het ook niet.

Overigens kun je je bij een aantal caches sowieso al afvragen wat het met geocachen te maken heeft. Ik heb er al twee gedaan zonder achter mijn buro weg te komen. Geen GPS aangeraakt. Dan maar liever een virtuele met een wandeling.

Ik zie een virtuele cache als een uitwijkmogelijkheid als er geen traditionele/multi van gemaakt kan worden omdat je de cache niet kwijt kan.

Geplaatst
.... een wandeling naar een leuke, spannende, rustgevende, etc omgeving....

.... een motortourtocht naar een leuke, spannende, rustgevende, etc omgeving ....

Prof. Ik mis de (eenzame) fietser. Is daar geen leuke, spannende, rustgevende, etc omgeving voor :eek:

Groetjes Ruud :dribble:

Geplaatst
Prof. Ik mis de (eenzame) fietser. Is daar geen leuke, spannende, rustgevende, etc  omgeving

Zeer zeker wel , maar ik wilde het niet al te zeer op mijn persoon betrekken. :yes:

Wat meer algemeen filosofisch houden of zo.

Geplaatst
..., maar als onze Ned. cache-kaart ondergesneeuwd raakt met virtuals van lieden die verder niks met geocaching van doen hebben en het alleen maar zien als een prima manier om hun tochten bekendheid te geven, wat dan?

Volgens mij hebben we daar niet echt problemen mee. De SBB GPS wandeltochten staat ook op de NL kaarten.

En ik heb nog nergens gelezen dat de rem op de virtuals te maken heeft met serverruimte oid op de .com site. Zelfs bij de Locationless' wordt dit voor zover ik weet niet als argument gebruikt.

En nog steeds staat mijn vraag: Hoe krijg je een Locationless Vitual cache goedgekeurd? Gewoon indienen en hopen dat het goed is?

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...