reinier Geplaatst 12 februari 2009 Auteur Geplaatst 12 februari 2009 Ja, topo nederland. Zo kan ik het ook, maar waarvoor is navigeren dan ?? en wat moet ik zo met bereken routes voor fietser, voetganger of auto ?? Reinier.
Kruimeldief Geplaatst 12 februari 2009 Geplaatst 12 februari 2009 Topo nederland kun je niet mee navigeren. Dus navigeren uitschakelen
Team Firefox Geplaatst 12 februari 2009 Geplaatst 12 februari 2009 (bewerkt) @reinier: Het is eigenlijk heel simpel: - als je een volgend waypoint ergens in een bos wil vinden kan je achter de pijl aanhobbelen. Kijk je dan op je topokaart, dan zie je die vervelende paarse lijn, waardoor bospaden minder zichtbaar worden. Zet je navigeren uit, dan verdwijnt de paarse lijn, werkt je compaspijl niet meer, maar kan je via de kaart wel zien waar je bent en wat het volgende waypoint is. Je loopt dan in feite te navigeren op de topokaart en je kan de meeste bospaadjes netjes zien. Feitelijk loop je dan met een digitale kaart in je hand i.p.v. een onhandige papieren kaart. - echt navigeren over de weg via topo is onmogelijk, zoals kruimeldief al opmerkte. Daar heb je MetroGuide (met een tooltje genaamd MetroGold), CityNavigator of CitySelect voor nodig. Je kan de GPS dan gebruiken als routenavigator in de auto m.b.v. piepjes i.p.v. stemgeluid. Overigens staat het meeste van mijn verhaal (op het stukje van MetroGold na) ook in de handleiding van je GPS. 12 februari 2009 bewerkt door Team Firefox
reinier Geplaatst 12 februari 2009 Auteur Geplaatst 12 februari 2009 (bewerkt) hallo, die handleiding heb ik gedownload, en al drie keer doorgenomen, maar zoals jullie het omschrijven komt het bij mij toch iets duidelijker over. Wat kan ik dan met de instellingen voor volg-de-weg opties en dan de instelling bereken routes voor : daar kan ik kiezen uit auto, voetganger, fietser enz. Als ik aan geocaching doe, heb ik daar eigenlijk niets aan ?? Ben er inderdaad ook achtergekomen dat je beter navigeren uit kunt zetten of elke keer van waypunt naar het volgende waypunt herberekenen doen, dan krijg je een rechte paarse lijn vanaf het wayvertrekpunt naar waar je heen moet, plus de nog af te leggen meters, dat is ook wel handig. Bedankt voor jullie reactie, ik denk dat ik me nu wel red. Reinier. 12 februari 2009 bewerkt door reinier
eSeR2008 Geplaatst 12 februari 2009 Geplaatst 12 februari 2009 hallo, die handleiding heb ik gedownload, en al drie keer doorgenomen, maar zoals jullie het omschrijven komt het bij mij toch iets duidelijker over. Wat kan ik dan met de instellingen voor volg-de-weg opties en dan de instelling bereken routes voor : daar kan ik kiezen uit auto, voetganger, fietser enz. Als ik aan geocaching doe, heb ik daar eigenlijk niets aan ?? Ben er inderdaad ook achtergekomen dat je beter navigeren uit kunt zetten of elke keer van waypunt naar het volgende waypunt herberekenen doen, dan krijg je een rechte paarse lijn vanaf het wayvertrekpunt naar waar je heen moet, plus de nog af te leggen meters, dat is ook wel handig. Bedankt voor jullie reactie, ik denk dat ik me nu wel red. Reinier. En als je het niet red geef je maar ff een GIL.
t-bones Geplaatst 12 februari 2009 Geplaatst 12 februari 2009 De lijn doet wat je ingesteld hebt voor het routeren. Dus even in het menu oeken: de optie voor de instellingen van de 'route' zit er in. Een keuze is dan bv. 'Kortste weg': stel je die in dan trekt hij een rechte streep vanaf waar je bent naar waar je heen wil. Doe je in het menu instellingen die te maken hebben met auto's, te voet, geen snelwegen, motor o.i.d. dan zal hij de route niet rechtstreeks maar langs wegen laten lopen. Met in achtneming van de door jouw ingestelde parameters. Misschien dat je de kleur van je streep kunt wijzigen, maar dat weet ik niet; kan ook afhangen van het type GPSr misschien? Navigatie uitzetten (of dus gewoon niet gebruiken) is een keuze. Ik gebruik het wel; hij staat altijd op 'kortste weg' -dus op de rechte lijn- en wijst zo altijd naar het volgende waypoint. Afstand tot het volgende waypoint en andere gegevens vindt d één handig, de ander geeft er niet om. Je kunt op de GPSr een vracht gegevens gebruiken en instellingen doen. Welke je handig vindt is persoonlijk, doe ervaring op en verander wat je wilt. De GPS heeft maar één waarheid: de positie waar je bent -en dat elke seconde. De hele rest is rekenen met die gegevens èn gegevens die je er zelf instopt (waypoints bv) en je kunt laten zien wat je wilt... T-Bones (E)
MoonenMonkeys Geplaatst 12 februari 2009 Geplaatst 12 februari 2009 Ik zou best willen dat je de paarse streep wat dunner of doorzichtiger kon maken, want inderdaad als je in het bos loopt of over smalle paadjes, dan kan je vaak niet zien wat er onder de streep zit... (een pad, een huis etc.) Dus als iemand ooit nog eens ontdekt hoe je de streep wat minder opvallend kunt maken, dan hoor ik het graag
De Roode Loper Geplaatst 12 februari 2009 Geplaatst 12 februari 2009 Ik zou best willen dat je de paarse streep wat dunner of doorzichtiger kon maken, want inderdaad als je in het bos loopt of over smalle paadjes, dan kan je vaak niet zien wat er onder de streep zit... (een pad, een huis etc.)Dus als iemand ooit nog eens ontdekt hoe je de streep wat minder opvallend kunt maken, dan hoor ik het graag Misschien wat verder inzoomen, dan wordt de streep t.o.v. de kaartdetails dunner .
Team Firefox Geplaatst 12 februari 2009 Geplaatst 12 februari 2009 Dus als iemand ooit nog eens ontdekt hoe je de streep wat minder opvallend kunt maken, dan hoor ik het graag Dat zou dan via een software update van Garmin moeten komen. Misschien eens aankaarten bij Sailtron in Houten? Mooier zou zijn dat bij 'navigeren' die streep gewoon uit te schakelen zou zijn!
GoudHaartje Geplaatst 14 februari 2009 Geplaatst 14 februari 2009 Dankzij die paarse streep kan ik zien dat we in de goede richting lopen, ook als is de streep hemelsbreed. Maar het gebeurt regelmatig dat de map niet meedraait op het schermpje. Dan loopt de afstand terug, zodat ik weet dat ik ongeveer de juiste kant op loop, maar ik zou liever zien dat ik ten alle tijden de paarse streep in de juiste richting heb staan. Is dit een instelling of een eigenschap van de 60CXs ? groetjes wendy
t-bones Geplaatst 14 februari 2009 Geplaatst 14 februari 2009 Dat heeft lijkt mij te maken met de instelling 'track up'... Je kunt instellen dat de kaart met de route 'meedraait', waarbij je aan kunt geven bij welke schaal dat gebeurt. Ik heb hem op 2 kilometer staan. Zoom ik in onder de 2 kilometer dan draait de kaart mee en is de bovenkant van het scherm ook mijn route. Je kunt dat zien aan het noordpijltje linksboven in het scherm: het draait constant mee. Kom ik er boven, dan is de bovenkant van het scherm het noorden. Je stelt het in in de 'map setup', 1e menu, met de parameters 'Orientation' en 'below'.
GoudHaartje Geplaatst 14 februari 2009 Geplaatst 14 februari 2009 Dat heeft lijkt mij te maken met de instelling 'track up'... Je kunt instellen dat de kaart met de route 'meedraait', waarbij je aan kunt geven bij welke schaal dat gebeurt. Ik heb hem op 2 kilometer staan. Zoom ik in onder de 2 kilometer dan draait de kaart mee en is de bovenkant van het scherm ook mijn route. Je kunt dat zien aan het noordpijltje linksboven in het scherm: het draait constant mee. Kom ik er boven, dan is de bovenkant van het scherm het noorden.Je stelt het in in de 'map setup', 1e menu, met de parameters 'Orientation' en 'below'. Ik heb oriëntatie op koers boven staan en onder staat op 5 km. Moet die 5 km veranderen ? Moet dat minder worden ? groetjes wendy
Aanbevolen berichten