GeoTeeth Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Hallo, Ben nieuw, nog geen GPS in mijn bezit. Maar zag bij Futurumshop een aardige aanbieding (denk ik): de Magellan Sportrak. Heeft iemand daar ervaring mee en hoe istie in het gebruik? Wat ik ermee wil doen? Proeven aan Geocahing. tot horens!
cvcaelen Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Hoi , en welkom bij het geocachen - gebeuren Als trotse bezitter van een SporTrak Map kan ik enkel melden dat voor geocachen dit een perfekt toestel is. Zelfs in bossen "vangt" ie toch genoeg signaal om te blijven aanduiden waar ik naartoe moet. Deze GPS wordt bij mij ook ingezet als navigatie-systeem op de moto en in de auto (een beetje oneigenlijk gebruik, ik weet het) maar toch lukt dat best. Je zal het je niet berouwen Christiaan
Gast Yvonne (GOTCHA) Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Ik ben zelf niet zo vermogend en heb daarom ruim een jaar geleden gekozen voor een kale SporTrak. Ons bevalt ie uitstekend, we hebben er dan ook al meer dan 150 caches mee gedaan. We hebben tot nu toe geen functies gemist! Het apparaat is via het internet gekocht in de VS omdat dat toch wel een stuk goedkoper was. Wij vinden met name de knoppen aan de bovenzijde erg prettig ten opzichte van bijvoorbeeld de knoppen op een Etrex. Het enige nadeel van de SporTrak is dat bij de schroefjes minime scheurtjes ontstaan, dus of ie nu echt waterdicht is.... Wij gebruiken hem wel in de regen maar niet in bad. Als ik opnieuw de beslissing zou moeten nemen met mijn budget, dan zou ik hem weer kiezen. Yvonne
chamsin Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Heeft iemand daar ervaring mee en hoe istie in het gebruik? Sinds eind april 2003 ook in het bezit van een Sportrak Map (MSM) en zeer tevreden. Niet te groot (Meridians) en niet te klein (Etrex), dus perfect handzaam (, naar mijn smaak dan!) Menusturing vind ik ook helemaal prima en de ontvangst is, voor zover ik dat zonder vergelijken kan bepalen, helemaal prima... Klimatologische en andere omstandigheden uitgesloten Voor mij zou het opnieuw een Go zijn, ondanks de net ontdekte haarscheurtjes... (want net als bij Gotcha gaat ie niet mee in bad... )
GeoDoc Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Begrijp ik dat je via ons besmet bent met het geocaching virus? Ik denk dat - afgezien van wel erg simpele apparaatjes met slechte ontvangst - het niet zo veel uitmaakt welke je aanschaft. Eigenlijk heb je maar een paar funkties nodig en het opslaan van 100-den waypoints is in de praktijk niet zo nuttig. Verbinden met de PC en met Ozi stoeien maakt het wel leuker . Dus een PC/USB-aansluiting is aan te bevelen. SUKSES! Overigens vind ik onze Magellan Meridian Platinum ('MeriPlat') helemaal niet te groot!
tintoon Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Ben sinds niet al te lange tijd in bezit van een Magellan Sportrak Map, en hij bevalt prima. Mijn keuze is op deze gevallen vanwege: 1) betere ontvangst t.o.v. etrex series (andere antenne), 2) compacte behuizing (t.o.v. meridian) en 3) ondersteuning primair en secundair coordinatenstelsel. Ik vond een basiskaart wel prettig, vandaar gekozen voor de MAP. Ik gebruik tevens de Mapsend Europe Streets, en werkt prima samen. Haarscheurtjes ken ik niet, maar ik heb begrepen (via verschillende bronnen) dat dit kan opspelen bij "oudere" productieruns. Ben zeer tevreden.
chamsin Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Overigens vind ik onze Magellan Meridian Platinum ('MeriPlat') helemaal niet te groot! HiHi... Dan heb je zeker een hele grote binnen- of buitenzak.... Maar daarom zette ik er ook bij "naar mijn smaak", want ik vind het een hele schuit naast mijn MSM...
8BG Geplaatst 2 oktober 2003 Geplaatst 2 oktober 2003 Ik ben zelf in bezit van een Etrex Vista. Williii Carrotte heeft een SporTrak Pro. En omdat we regelmatig samen cachen kan ik wel een opsomming geven van de mij opgevallen verschillen. In de eerste plek moet ik zeggen dat de Vista veel directer reageert. Dit is fijn op open gebieden, maar minder fijn als je door een tunnel heen loopt en dan meteen al ontvangst kwijt bent. De SporTrak houdt het signaal een stuk beter vast. Nadeel van dit type is dat je vaak achter de waarheid aanloopt: tijdens de wandeling ben je al 30 meter verder dan waar het apparaat aangeeft. Indien we het bos ingaan gaat altijd de SporTrak mee. Dit omdat deze het nooit laat afweten in een dichtbegroeide omgeving. De Etrex heeft met een kleinere antenne minder ontvangst en zal vaker ofwel op hol slaan ofwel geen ontvangst hebben. Een ander nadeel van de SporTrak vind ik, en dat is heel persoonlijk, dat je altijd in beweging moet zijn om de richting te kunnen bepalen. Indien het apparaat stil ligt, of het heeft (nog) geen ontvangst zal het wel met een pijltje de richting aanwijzen, maar deze is gebaseerd op het noorden. Heeft niets van doen met waar heen zou willen. Misleidende informatie dus. Even wennen in het begin. Pas wanneer je met een minimale snelheid van 1,5 kilometer per uur beweegt vertelt het pijltje je wat je weten wil. Ik lees hier dat de schroeven van de Magellan haarscheurtjes vertonen (al eens geprobeerd batterijen te verwisselen? Je draait je een ongeluk!), van de Garmin laat de lijmlaag los. Geen van beide in bad proberen zou ik willen aanraden. Het menu van de Etrex vind ik duidelijker. Er zijn minder toetsindrukken gewenst voor het zelfde resultaat. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen even gelukkig wordt van zo'n joystickje boven het scherm. De bediening van de Magellan is dan weer beter. Verder heb ik het idee dat ze wat betreft levensduur van de batterijen niet veel van elkaar verschillen. Het formaat was voor mij de doorslag om toch voor een Etrax te kiezen. Maar ook dit is persoonlijk. Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik hoop dat je er toch wat aan hebt. Achtbaangek
Woezel & Pip Geplaatst 4 oktober 2003 Geplaatst 4 oktober 2003 Loop al jaartje met sportrakpro, in de meeste opzichten een fijn apparaat. Het enige nadeel is inderdaad dat je regelmatig tever door loopt doordat wat langzaam gereageerd wordt. Verder een fijne gps, zeer goede ontvangst, ligt prettig in de hand.
GeoDoc Geplaatst 4 oktober 2003 Geplaatst 4 oktober 2003 Overigens vind ik onze Magellan Meridian Platinum ('MeriPlat') helemaal niet te groot! HiHi... Dan heb je zeker een hele grote binnen- of buitenzak.... We hebben er apart een karretje voor aangeschaft, we dragen dat ding niet zeg!
Kruimeldief Geplaatst 4 oktober 2003 Geplaatst 4 oktober 2003 We hebben er apart een karretje voor aangeschaft, we dragen dat ding niet zeg! Klopt, hij woont hier niet zo ver vandaan, en ik heb hem zien cachen. Maar Geodoc wordt een daggie ouder en het cachen duurde op deze manier wat lang omdat die kelere bakfiets zo zwaar trapt. En nu, nu heeft hij van zijn partner een kadootje gekregen. Ik zag gisteren bij hem het volgende voor het huis staan: GRTZ Kruimeldief I don't care who you are! Get those reindeers off my roof!
Kruimeldief Geplaatst 4 oktober 2003 Geplaatst 4 oktober 2003 Overigens vind ik onze Magellan Meridian Platinum ('MeriPlat') helemaal niet te groot! HiHi... Dan heb je zeker een hele grote binnen- of buitenzak.... Zeker weten dat je het over de GPS ontvanger hebt huh? En niet de GPS als geheel GRTZ Kruimeldief Ik wil sterven in mijn slaap, net als mijn grootvader. Niet roepend en tierend zoals de passagiers in zijn bus.
GeoDoc Geplaatst 5 oktober 2003 Geplaatst 5 oktober 2003 Ha, ha, ha! Je denkt zeker dat ik je niet doorhad. Gisteren schoot ik met m'n buks nog zo'n ding uit de lucht, kwam erg laag over zeilen. Dat karretje gebruik ik overigens niet om de MeriPlat te sjouwen maar de kabelhaspel. De batterijen zijn nl. snel leeg snap je! Alleen lastig dat je we dezelfde track terug moet lopen. Wel weer gemakkelijk dat je niet REVERSE TRACK hoeft in te stellen, de GPS kan gewoon uit want je volgt gewoon de kabel terug.
delta123 Geplaatst 5 oktober 2003 Geplaatst 5 oktober 2003 Ik heb dit voorjaar een Sporttrak Map aangeschaft omdat ik wilde gaan cachen. Ik heb er inmiddels veel plezier aan beleefd. De gebruiksaanwijzing vond ik zeer sumier. Ik heb de werking toch eigenlijk zelf moeten uitzoeken en ik kom nog regelmatig nieuwe snufjes tegen zoals de epe en de mogelijkheid om RD coordinaten te gebruiken. Dit soort zaken stonden niet in de gebruiksaanwijzing. Inderdaad moet je oppassen dat je dicht bij de cache niet te snel loopt anders loop je er voorbij. Een vriend van mij heeft een Garmin geko en die reageert sneller. Daarintegen is de Sporttrak volgens mij nauwkeuriger hoewel het niet zoveel zal schelen. Onder bomen is de ontvangst slechter, je zult wat heen en weer moeten lopen. Batterijen gaan een uur of 4-5 mee. Je draait je inderdaad een ongeluk aan het schroefje. De Sportrak is een goede koop. Delta123
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 oktober 2003 Geplaatst 5 oktober 2003 [...]In de eerste plek moet ik zeggen dat de Vista veel directer reageert. Dit is fijn op open gebieden, maar minder fijn als je door een tunnel heen loopt en dan meteen al ontvangst kwijt bent. De SporTrak houdt het signaal een stuk beter vast. Nadeel van dit type is dat je vaak achter de waarheid aanloopt: tijdens de wandeling ben je al 30 meter verder dan waar het apparaat aangeeft. [...] En ik lees verderop ook opmerkingen over verschillen in gedrag tussen GPS-en. Laat ik het toelichten want anders blijft het VOODOO-Technologie voor de lezers. Het is leuk te horen dat men kan waarnemen dat GPS-en verschillen kwa manier van reageren. Het ligt niet zo zeer aan de antenne en de ontvanger want die hebben nagenoeg dezelfde specificaties wat betreft gevoeligheid, signaal/ruis verhouding e.d. Veel meer ligt het aan de instellingen van het Kalman filter dat in je GPS zit. Instellingen die de software kan veranderen indien nodig. (b.v. iets anders 'filteren' bij 4 km/uur dan bij 160 km/uur.) Kort gezegd: het Kalman fiter levert je een gemiddelde positie in de tijd. Hetvolgende beeld kan het denk ik wel verduidelijken: iedere keer als je GPS inlockt op een riedeltje van een satelliet dan kan hij de afstand uitrekenen tot die satelliet. En kan dus een nieuwe positie bepaald worden. Dit gebeurt vele malen per seconde. Van al die tussentijdse berekeningen merk je niets. Als gebruiker krijg je een soort gemiddelde positie te zien. Op zijn snelst krijg je zo'n 1 keer per seconde een update op je display of via de RS-232 poort een NMEA boodschap met de laatst berekende positie. Stel je voor dat iedere positiemeting een mistdruppel is. Je gaat ergens staan en zet de GPS aan. Om je heen verschijnen mistdruppels op de gemeten tussentijdse posities. Na een tijdje sta je in een mistwolk. Oude mistdruppels verdampen en nieuwe komen erbij. Zijn er erg veel satellieten dan heb je dichte mist. Heb je goede ontvangst dan heb je een compacte mistwolk, heb je slechte ontvangst dan spreiden de mistdruppels zich uit over een groter gebied. En je begrijpt wel: die EPE geef dus aan hoe de toestand van de wolk is: is die compact en niet erg groot dan is de EPE laag, is de wolk uitgestrekt over een groot gebied dan is de EPE hoog. Van een dichte compacte wolk kan je veel beter het middelpunt schatten dan bij zo een mistveld. Je GPS positie is dat geschatte middelpunt in de wolk. Nu ga je bewegen. Nieuwe mist zal dan voor je uit en om je heen verschijnen. De wolk wordt wat langwerpiger in je bewegingsrichting. het centrum van de wolk zal zich met je mee verplaatsen. Maar wanneer wordt besloten dat er beweging is en hoeveel in welke richting? Is de wolk ijl en uitgestrekt dan duurt dat even voordat besloten kan worden dat bewogen is. Is de wolk compact van aard (goede ontvangst, veel satellieten) dan wordt beweging gauwer gemerkt. Je snapt wel: het zijn de instellingen van het Kalman filter die een grote rol spelen. De ene GPS is kwiek met positieverandering en de andere is traag daarin. De kust is nu om bij iedere snelheid dat Kalman filter zo te kietelen dat die niet te traag is met positie veranderingen maar ook weer niet te zenuwachtig kwiek. En wat als je een tunnel in gaat en ontvangst valt weg? De ene leegt het filter, schat de positie vanuit de laatste richting/snelheid en komt - als er weer ontvangst is - pas na een tijdje achter waar die wel is (de wolk moet opnieuw worden opgebouwd; middelpunt positie vergeleken met geschatte positie). Anderen updaten de inhoud van het Kalman filter (verzinnen dus zelf als het ware mistdruppels) aan de hand van geschatte richting/snelheid en dan zie je dat - als je uit de tunnel komt - die pas na een paar honderd meter (of wat seconden wachten) convergeert van de 'waar die dacht te zijn 'naar 'waar die is'. Maar of je dit verschil in de praktijk kan zien: ik weet het niet. Ik hoop dat ik een bruikbare schets heb gegeven van een paar grondbeginselen.
Aanbevolen berichten