emiledk Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 (bewerkt) Hallo All, Ik ben deze week wat aan het hobby’en geweest, en een PC-programma gefabriceerd (NLRegio.exe) wat wellicht voor meer cachers die GSAK gebruiken interessant kan zijn. Het programma is in Visual Basic geschreven; met het programma kan je zien waar je in welk jaar gecached hebt, en wel op een iets fijnmaziger manier dan het tonen op provincie-niveau. Het eindresultaat ziet er dan zo uit (bij mij althans…): Sommigen hebben het plaatje al mogelijk in mijn profiel zien staan bij geocaching.com. Je kan maar gek zijn op statistieken…. Dit kan gemaakt worden door eerst in GSAK een export te maken van de eigen founds, of de hele database zo je wilt, naar een GPX-file. Je doet dat als volgt: Bij de export moet een vinkje gezet worden bij "Include GSAK extra fields in export". Als je het programma NLRegio opstart krijg je het volgende scherm te zien: Een kind kan de was doen (hoop ik): speel eventueel met de te tonen jaren, en selecteer de zojuist in GSAK ge-exporteerde GPX-file. Klik vervolgens op “Maak overzicht” That’s all. Nu wil het zo zijn dat sommige mysteries en events hun oorspronkelijke coördinaten in de Noordzee hebben. Daar trapt dit programma niet in. Die regio’s worden gezien als een ‘fake’-regio. Aan te bevelen valt om bij die caches een gecorrigeerde coördinaat in GSAK op te geven. Zodra op het scherm de landkaartjes getoond worden, wordt in de directory vanwaar u NLRegio hebt opgestart, het bestand NLRegio.bmp aangemaakt. Dit plaatje bevat een schermprint van de landkaartjes, en kunt u desgewenst in uw profiel plakken (evt. kunt u deze eerst zelf nog even converteren naar JPG-formaat). Toch nog een klein ‘probleem’: omdat het programma geschreven is in Visual Basic, dienen diverse DLL-bestanden in de windows-directory aanwezig te zijn. Als je maar vaak zat programma’s installeert zal dat mogelijk al het geval zijn, en anders moeten die even apart geïnstalleerd worden. Dat kan je (o.a.) doen vanaf: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en Als je zo’n bestand mist breekt het programma bij het opstarten al af met een vage foutmelding. Je kan het programma NLRegio.exe zelf downloaden vanaf: http://home.deds.nl/~emiledk/NLRegio.exe Suggesties zijn welkom. Oh ja, als na installatie van dit alles de PC het niet meer doet, je geen enkele cache meer vindt, of de aandelenbeurs nog verder in elkaar stort: ik weet van niets, kom niet bij mij… Groetjes, Emile 28 december 2008 bewerkt door emiledk
Powk Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 Hoi Emile, plaatje ziet er leuk uit. Is er een mogelijkheid om het plaatje te saven? Groeten. Powk
Jurgen & Co Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 (bewerkt) Heb zowel een export gpx van gsak gebruikt als ook mijn originele finds.gpx. Maar beide geven alleen maar rode blokjes. Er komt geen fout melding. De aantallen zijn nul. Kun je een tip geven? En wanneer je VB wilt updaten waar moeten dan deze bestanden geplaatst worden? 26 december 2008 bewerkt door Jurgen & Co
emiledk Geplaatst 26 december 2008 Auteur Geplaatst 26 december 2008 Hoi Emile, plaatje ziet er leuk uit. Is er een mogelijkheid om het plaatje te saven? Groeten. Powk Staat al op mijn to-do-lijstje. Nu kan dat nog door met Alt-Printscreen een kopie van het Window naar het klembord te kopiëren (en dan weer te plakken in een grafisch programma). Ik wil dit nog wel gaan aanpassen, maar moet nog even uitzoeken hoe...
*BaJo* Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 Is er een mogelijkheid dat je dit in samenwerking met de gasten achter GSAK zover krijgt dat het een standaard functie binnen de statistieken word?????
emiledk Geplaatst 26 december 2008 Auteur Geplaatst 26 december 2008 Heb zowel een export gpx van gsak gebruikt als ook mijn originele finds.gpx. Maar beide geven alleen maar rode blokjes. Er komt geen fout melding. De aantallen zijn nul. Kun je een tip geven? En wanneer je VB wilt updaten waar moeten dan deze bestanden geplaatst worden? De plaats van het programma NLRegio maakt niet uit. Vanaf de Microsoft-site kan je de setup downloaden waarmee de DLL-files worden geinstalleerd. Waar je die setup neerzet is ook om het even; de setup zelf zal de voor dit programma benodigde DLL-files in de windows-directory plaatsen. Maar als je NLRegio al zonder problemen kon starten heb je deze files helemaal niet meer nodig. Over de rode blokjes: Lastig te beoordelen vanaf deze plek. Het programma leest de GPX-file uit. Die ziet er per cache ongeveer als volgt uit: De vetgemaakte regels zijn voor het programma van belang. <wpt lat="51.843267" lon="5.21725"> <time>2007-09-23T00:00:00.0000000-08:00</time> <name>GC15PJX</name> <desc>[GCE] Poldermolen Waardenburg GC15PJX (1.5/1) Small</desc> <url>http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=7fefcd75-6cb3-43fe-ad06-c9284f9d3993</url> <urlname>[GCE] Poldermolen Waardenburg by team Wij Drie</urlname> <sym>Geocache Found</sym> <type>Geocache|Traditional Cache|Found</type> <gsak:wptExtension xmlns:gsak="http://www.gsak.net/xmlv1/2"> <gsak:UserFlag>false</gsak:UserFlag> <gsak:Lock>false</gsak:Lock> <gsak:DNF>false</gsak:DNF> <gsak:Watch>false</gsak:Watch> <gsak:UserData>Gelderland </gsak:UserData> <gsak:UserFound>2007-09-23</gsak:UserFound> <gsak:FirstToFind>false</gsak:FirstToFind> <gsak:User2> </gsak:User2> <gsak:User3> </gsak:User3> <gsak:User4> </gsak:User4> <gsak:County> </gsak:County> <gsak:UserSort>0</gsak:UserSort> <gsak:SmartName>GCEPolde</gsak:SmartName> <gsak:LastGpxDate>2008-12-23</gsak:LastGpxDate> </gsak:wptExtension> <groundspeak:cache id="683084" available="True" archived="False" xmlns:groundspeak="http://www.groundspeak.com/cache/1/0"> <groundspeak:name>[GCE] Poldermolen Waardenburg</groundspeak:name> <groundspeak:placed_by>team Wij Drie</groundspeak:placed_by> <groundspeak:owner id="81119">Wij Drie</groundspeak:owner> <groundspeak:type>Traditional Cache</groundspeak:type> <groundspeak:container>Small</groundspeak:container> <groundspeak:difficulty>1.5</groundspeak:difficulty> <groundspeak:terrain>1</groundspeak:terrain> <groundspeak:country>Netherlands</groundspeak:country> <groundspeak:state>Gelderland</groundspeak:state> <groundspeak:short_description html="True">Een simpele cache op een prachtig en zeer ontspannen plekje.</groundspeak:short_description> <groundspeak:long_description html="True"> blablabla </groundspeak:long_description> <groundspeak:encoded_hints>onder een steen</groundspeak:encoded_hints> <groundspeak:logs> </groundspeak:logs> <groundspeak:travelbugs> <groundspeak:travelbug id="672276" ref="TB15BB8"> <groundspeak:name>Lebkuchen Birthday Bug</groundspeak:name> </groundspeak:travelbug> </groundspeak:travelbugs> </groundspeak:cache> </wpt> De originele finds-GPX werkt sowieso niet. De GPX moet echt in GSAK aangemaakt worden. En uiteraard moet de GPX wel de gevonden caches bevatten, anders klopt het dat de hele kaart rood blijft. Als je de GPX-file in een text-editor, of desnoods in Word opent, kan je dit tekstbestand gewoon lezen. Zien de vetgemaakte regels er bij jou soms anders uit? (los uiteraard van vondstdatum en exacte coördinaten)?
emiledk Geplaatst 26 december 2008 Auteur Geplaatst 26 december 2008 Ik heb dit programmaatje nu geschreven juist omdat het nog niet in GSAK zit. Maar als dit inderdaad een breder gedragen behoefte vervult, dan zijn zij wellicht wel genegen zo iets in te bouwen. Met de macro-generator van GSAK zal dat vast wel kunnen. Alleen krijg ik dat niet voor elkaar, ik heb me nog nooit echt verdiept in die zeer uitgebreide macrotaal (in mijn spaarzame vrije tijd zit ik namelijk tegenwoordig alleen maar te cachen ). Wellicht komen er nog een hoop reacties/suggesties die nog tot een hoop aanpassingen zullen zorgen. Daarna kan ik het wel eens voorleggen aan Clyde van GSAK.
Jurgen & Co Geplaatst 26 december 2008 Geplaatst 26 december 2008 Bij de export moest dus een vinkje gezet worden bij "Include GSAK extra fields in export "
emiledk Geplaatst 27 december 2008 Auteur Geplaatst 27 december 2008 Een nieuwe versie (1.0.1) is gemaakt: er wordt nu automatisch een plaatje aangemaakt met de landkaartjes. Deze komt in de directory van waaruit NLRegio is opgestart, en heet NLRegio.bmp. NLRegio is te downloaden vanaf NLRegio
Remunj Geplaatst 27 december 2008 Geplaatst 27 december 2008 Zal wel een mooi programmaatje zijn, maar ik zie alleen maar rode vakjes.
Aanbevolen berichten