Spring naar bijdragen

Baud rate


roderick_schmitz

Aanbevolen berichten

De titel is denk ik wel duidelijk, wat houdt dit eigenlijk in?

 

Mijn gsm heeft een ingeboude gps met een baud rate van 4800bps (volgens het boekje). Mijn bt gps 9600bps (volgens de beschrijving op de doos). Maar als ik in GeoScout autodetect doe dan vindt hij alleen mijn bt gps op de juiste poort (COM6) maar hij zet er de baud rate 2400bps bij.

 

Dus mijn vraag, wat is het verschil hiertussen en heeft het effect op de naukeuirgheid of iets dergelijks?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Baudrate is de communicatie-snelheid die jou gps aan kan.

 

Jou GPS van 9600 bps (ofterwijl 9600 baud) kan 9600 bits per seconde (ofterwijl 9600/8 = 1200 bytes per seconde (een byte is opgebouwt uit 8 bits)) ontvangen.

Jou GSM 4800 baud kan maar 600 bytes per seconde aan.

bewerkt door Nemelis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

baud per seconde betekent het aantal symbolen dat er per seconde kan worden verstuurd. Vroeger had je ook modems waarbij de snelheid in baud per seconde werd uitgedrukt. Tegenwoordig gaat dat allemaal in bits per seconde.

 

Het komt op het zelfde neer. Het is de snelheid van het overdragen van de data. Een device van 9600bps zal dus sneller z'n data overdragen dan een van 4800bps.

 

Je moet dit bij de COM poort wel goed instellen want als je iets probeert te ontvangen met 4800bps dat verstuurd wordt op 9600bps dan mis je de helft :beerchug:

bewerkt door moxventura
Link naar opmerking
Deel via andere websites

baud per seconde betekent het aantal symbolen dat er per seconde kan worden verstuurd. Vroeger had je ook modems waarbij de snelheid in baud per seconde werd uitgedrukt. Tegenwoordig gaat dat allemaal in bits per seconde.

 

Het komt op het zelfde neer. Het is de snelheid van het overdragen van de data. Een device van 9600bps zal dus sneller z'n data overdragen dan een van 4800bps.

 

Je moet dit bij de COM poort wel goed instellen want als je iets probeert te ontvangen met 4800bps dat verstuurd wordt op 9600bps dan mis je de helft :beerchug:

 

ehm, zonder te technisch te worden. Baud is niet noodzakelijk hetzelfde als bps. (google is your friend)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

baud per seconde betekent het aantal symbolen dat er per seconde kan worden verstuurd. Vroeger had je ook modems waarbij de snelheid in baud per seconde werd uitgedrukt. Tegenwoordig gaat dat allemaal in bits per seconde.

 

Het komt op het zelfde neer. Het is de snelheid van het overdragen van de data. Een device van 9600bps zal dus sneller z'n data overdragen dan een van 4800bps.

 

Je moet dit bij de COM poort wel goed instellen want als je iets probeert te ontvangen met 4800bps dat verstuurd wordt op 9600bps dan mis je de helft :beerchug:

 

ehm, zonder te technisch te worden. Baud is niet noodzakelijk hetzelfde als bps. (google is your friend)

 

Oops, je hebt gelijk. Het is idd ook afhankelijik van de datacompressie die wordt gebruikt. Echter de OP gaf aan dat zijn GPS een baudrate van 9600bps heeft, dus dan zou 1 baud wel gelijk zijn aan 1 bit per seconde.

 

voor meer info zie Wikipedia (even de link naar het (minder technische) Nederlandse artikel gegeven, al vind ik als techneut de Engelse duidelijker)

bewerkt door Nemelis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, het gaat dus om informatie heen en weer tussen telefoon en satteliet.

 

Dan is het dus raar dat op de doos van mijn BT-GPS staat dat hij 9600 aankan, maar geoscout vindt hem alleen op 2400. Dan wordt ik dus toch flink benadeeld lijkt mij zo.

 

iemand enig idee hoe dit op te lossen? Ik kan bij het instellen van de bt compoort helaas niet kiezen voor een bapaalde baud zoals moxventura aangeeft.

bewerkt door roderick_schmitz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, het gaat dus om informatie heen en weer tussen telefoon en satteliet.

 

Dan is het dus raar dat op de doos van mijn BT-GPS staat dat hij 9600 aankan, maar geoscout vindt hem alleen op 2400. Dan wordt ik dus toch flink benadeeld lijkt mij zo.

 

iemand enig idee hoe dit op te lossen?

 

Nee, het gaat om informatie uitwisseling tussen gps-onvanger en telefoon.

 

Ik weet even niet wat de minimale snelheid is om e.e.a. goed te laten werken. Is denk ik ook afhankelijk waar de positie wordt berekend, in de BT-GPS of in de handset.

 

Edit: onderstaand uit Wikipedia:

Baud is een eenheid die het aantal signaalwisselingen ofwel symbolen per seconde op een datatransmissiekanaal, of meer algemeen, op een informatieverbinding aangeeft. De eenheid ontleent zijn naam aan Emile Baudot, de uitvinder van de baudotcode voor telegrafie.

 

Baud wordt vaak onterecht als synoniem gezien van bits per seconde. De uitspraak dat men een modem van 56k baud heeft is daarom niet correct: 56k is de bitrate die wordt bereikt door een 7 bits/symbool met 8000 symbolen/s te verzenden.

 

Het maximaal aantal signaalwisselingen dat een kanaal kan overdragen, is afhankelijk van de bandbreedte van het kanaal. Een normale telefoonlijn heeft een kunstmatig begrensde bandbreedte van ongeveer 3000 hertz. Er is een fundamentele grens voor dit kanaal die in 1924 door Harry Nyquist werd bepaald. Nyquist leidde af dat voor een kanaal van 3000 Hz de maximale snelheid van signaalwisselingen 6000x bedroeg. Voor binaire signalen bedraagt zodoende de maximale snelheid over het kanaal 6000 b/s en is de lijnsnelheid dus ook 6000 baud.

 

Wel kan men, door de signaalwisselingen uit meer dan twee niveaus te laten bestaan, meer dan binaire informatie overbrengen. Door bijvoorbeeld 8 signaalniveaus te definiëren, wordt per signaalwisseling drie bits informatie overgebracht (23), zodat de snelheid nu 18 000 bits per seconde bedraagt (bij nog steeds 6000 baud).

 

De maximale datasnelheid van een kanaal wordt gegeven door de wet van Shannon-Hartley. Voor een telefoonlijn behoort de signaal-ruisverhouding minimaal 30 dB te zijn. Dat wil zeggen: de ruis is minstens een factor 1000 (= 10(30/10)) zwakker dan het signaal. Bij 3000 Hz en 30 dB resulteert dit in een kanaalcapaciteit van circa 30 000 bits per seconde.

 

Als gevolg daarvan dacht men tot eind 20e eeuw dat de maximale snelheid over een telefoonlijn op ongeveer 30 000 bits per seconde zou liggen. De nieuwste coderingstechnieken hebben er echter toe geleid dat de snelheden nog verder opgeschroefd konden worden, waarbij in 2001 de grens van ongeveer 57 000 b/s is gehaald. Bij die technieken wordt gebruik gemaakt van adaptieve detectoren.

 

Voorbeeld: Een modem van 2400 b/s seint, door gebruik te maken van symbolen die vier bits informatie overdragen, met een snelheid van 600 baud.

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dus dit is ook alweer een beetje duidelijker voor mij. :beerchug:

 

het gaat dus om de gegevensuitwisseling tussen de telefoon en de BT-GPS. Als de BT-GPS nu de berekeningen doet en de positie dan doorstuurt lijkt het mij minder van belang dan dat de telefoon het geheel nog moet gaan uitrekenen.

 

Maakt het überhaupt wel zoveel verschil? Heb geen idee hoeveel informatie er heen en weer verstuurd moet worden... Mischien is het wel zo weinig dat het nu niet uitmaakt of er de mogelijkheid is om 10 stukjes te versturen, als ik toch maar 1 stukje hoeft te versturen. (om het ff makkelijk neer te zetten)

 

Of heb ik het nu weer fout en gaat het om de snelheid van het versturen van de info en niet de hoeveelheid? :yes:

 

[edit]

Hmm dat wikiverhaal doet mij duizelen :yes:

[/edit]

bewerkt door roderick_schmitz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je e.e.a. al werkend gehad?

Zo ja, is het snel genoeg? Ik bedoel als je in een auto of zo rijdt, houdt het systeem je rij-snelheid soepeltjes bij?

 

Ook edit ;-), ja dat wiki verhaal moest ik ook vaker lezen om het een beetje te begrijpen. Dat hele baud verhaal was vooral vroeguh interessant in de tijd van de eerste modems. Maar het speelt nog steeds natuurlijk.

bewerkt door Team Gelaen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dus dit is ook alweer een beetje duidelijker voor mij. :yes:

 

het gaat dus om de gegevensuitwisseling tussen de telefoon en de BT-GPS. Als de BT-GPS nu de berekeningen doet en de positie dan doorstuurt lijkt het mij minder van belang dan dat de telefoon het geheel nog moet gaan uitrekenen.

 

Maakt het überhaupt wel zoveel verschil? Heb geen idee hoeveel informatie er heen en weer verstuurd moet worden... Mischien is het wel zo weinig dat het nu niet uitmaakt of er de mogelijkheid is om 10 stukjes te versturen, als ik toch maar 1 stukje hoeft te versturen. (om het ff makkelijk neer te zetten)

 

Of heb ik het nu weer fout en gaat het om de snelheid van het versturen van de info en niet de hoeveelheid? :yes:

Eigenlijk gaat het om allebeide: Hoe meer info je wilt versturen, hoe meer snelheid je eigenlijk wilt hebben, want anders moet je lang wachten voordat het verstuurd is.

 

Maar bij een klein berichtje maakt het niet uit.

 

Vergelijk het met mail voor het world wide web tijdperk... Veel mensen vonden in het begin - toen de mail zeer beperkt was - een 2400 baud modem (OK 2400 bps modem, maar het werd in de volksmond altijd met 2400 baud aangeduid) snel zat. Echter hoe meer men via mail kon versturen (b.v. plaatjes ge-attached aan een berichtje) hoe sneller men de modem wou hebben, want anders was men lang online (en dat kostte veel geld (alles ging via de telefoonlijn en moest je dus per minuut betalen))

 

[edit]

Hmm dat wikiverhaal doet mij duizelen :lol1:

[/edit]

Wees blij dat je dan niet de engelse versie hebt bekeken, die gaat technisch ook nog eens de diepte in :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Gelaen, het werkt so far. Alleen heb ik nog geen hoge snelheden geprobeerd. Op me fietske gaat het goed, maar of de snelheid dan ook klopt, geen idee. (Vito navigator heb ik mee gewerkt)

 

Maar het baud gedeelte heeft dus eigenlijk niet zo heel veel te maken met de nauwkeurigheid begrijp ik eruit. Tenzij het zo langzaam is dat de positieberekening een grote vertraging heeft. Maar hoe ik daar ooit achter kom.....?

 

In ieder geval is maandag de eerste cache gevonden (uit de drie die we gedaan hebben) Donderdag weer op pad maar dan dus met de BT-GPS in de hoop dat deze niet met de static navigation werkt. Wou het nu allemaal een beetje beter voorbereiden om wat meer succes ervaringen te krijgen :P Dus vandaar dit hele baud verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk gaat het om allebeide: Hoe meer info je wilt versturen, hoe meer snelheid je eigenlijk wilt hebben, want anders moet je lang wachten voordat het verstuurd is.

 

Er van uitgaande dat er dus niet zoveel verzonden hoeft te worden heen en weer, (geen plaatjes etc maar alleen positieberekeningen) zou de baud rate dus niet zo enorm veel uitmaken. Zeker niet als je loopt en dus lage snelheden hebt.

 

Sorry voor de snelle post achter alkaar, ik had geen idee hoe jou quote in mijn vorige bericht te passen met de edit knop.

bewerkt door roderick_schmitz
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt natuurlijk snel bergaf fietsen en dan af en toe een blik op de snelheid werpen. Maar of dat zo veilig is? :P

 

Een keer meerijden in een auto zou dat moeten uitwijzen. Of wellicht is er iemand op het forum die daar meer vanaf weet.

 

Het zou zomaar kunnen dat de software die je gebruikt (ook in de gps), ook geen verschil maakt tussen baud en bps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry voor de snelle post achter alkaar, ik had geen idee hoe jou quote in mijn vorige bericht te passen met de edit knop.

 

Wel effe off-topic: Je kunt bij meerdere berichten op de 'quote' knop klikken. Vervolgens via add-reply een bericht toevoegen. Alle berichten die je qe-quote hebt staan er dan als quote in. Vaak zul dan echter e.e.a. nog moeten editen om het een beetje duidelijk te maken is mijn ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk gaat het om allebeide: Hoe meer info je wilt versturen, hoe meer snelheid je eigenlijk wilt hebben, want anders moet je lang wachten voordat het verstuurd is.

 

Er van uitgaande dat er dus niet zoveel verzonden hoeft te worden heen en weer, (geen plaatjes etc maar alleen positieberekeningen) zou de baud rate dus niet zo enorm veel uitmaken. Zeker niet als je loopt en dus lage snelheden hebt.

Mijn ervaring is dat het in de auto ook niet uitmaakt. Ik heb voor de grap eens een proefje gedaan met mijn TomTom en mijn Garmin en dan zie je dat de TomTom iets sneller reageert op veranderingen, maar dat ze voor de rest op ongeveer de zelfde gemiddelde snelheid uitkomen (+/- 10% boven wat de teller in de auto (die normaal ongeveer een afwijking van 10% heeft, dus klopt de snelheid van TomTom en GPS wel)).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...