Spring naar bijdragen

Waarom wordt geocaching een onbekende sport genoemd?


seahopke

Aanbevolen berichten

Misschien een wat vreemde vraag maar na het lezen van sommige draadjes elders op dit forum heb ik een vraag over de openbaarheid van het geocachen.

In diverse onderwerpen wordt nogal eens gesuggereerd dat geocaching een stiekem spel is dat enkel bekend is bij insiders, dus enkel mensen die op websites van groundspeak komen zouden weten wat geocaching inhoudt.

Aanvankelijk had ik een autonavigatiesysteem voor in de auto en op een later moment maakte ik kennis met g.p.s. wandeltochten buiten de diverse autonavigatiesystemen om: ik had samen met mijn vrouw een gps-wandeltocht gedaan bij gps-groesbeek.nl

Omdat ik die wandeltocht leuk vond en zo'n geko handig vond voor kanotochten heb ik zo'n apparaat aangeschaft en ben ik op internet naar informatie gaan zoeken: als je op gps zoekt stuit je al snel op geocaching, met andere woorden: geocaching is geen geheim, is niet geheimzinnig maar iedereen die het internet op kan is in staat alles over geocaching te lezen en daarmee is geocaching naar mijn idee een publiekelijk en openbaar gegeven.

Graag wil ik weten wat hierop de officiële of juiste visie is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Uiteraard is geocaching openbaar, niemand hoeft voor de ballotagecommissie te komen of entreegeld te betalen. Het grote verschil zit in het uitoefenen er van.

Als je een potje aan het voetballen bent en iemand komt aanlopen, stop je niet de bal onder je trui en ga je niet zogenaamd je veter vast zitten maken.

Bij het zoeken naar de cache ga je wel stiekem te werk.

En als je weet waar er één ligt ga je dit niet aan de grote klok hangen, met zijn allen hebben we een aantal geheimen.

 

Over geocaching zijn ook al diverse artikelen verschenen in bekende bladen als Op pad en in lokale kranten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is Geocaching wel een sport :thumbup:

 

Volgens mij is het gewoon een hobby die bij enkelen bekend is. Je kunt er bepaalde sportelementen in herkennen, bij sommige cache®s zoals lekker lange wandelingen of fietstochten maar ook fanatisme, vals spelen en ander onsportief gedrag (oa op fora)... Kruiswoordraadsels maken en sudoku's oplossen zijn immers ook (nog !) niet olympisch.

 

Ik wacht overigens met spanning op de eerste cacher die met EPO betrapt wordt of met andere doping!

 

Mijn persoonlijke beleving bij sport is heel anders, voor mij is het dus hobby/ tijdverdrijf.... Je mag het natuurlijk natuurlijk altijd een sport noemen, maar dan is volgens mij de kans groot dat je de lachers op je hand hebt bij de buitenstaanders.

 

Verder is het niet erg als mensen er vanaf weten wat geocaching is, alleen waar de caches liggen moet wel even "onder ons" blijven.

bewerkt door koedeboe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn idee is het geheime deel ervan, dat niet iedereen hem zomaar vindt en weghaald of zo. Wil je dat voor elkaar krijgen, is het wel handig om het "stiekum"te doen. Maar geloof me, niet iedere cacher is zo. Ik heb zelf een cache waar ik zo af en toe in de buurt ben, en wat ik dan allemaal hoor. Je moet de cache helemaal doen wil je kunnen loggen, per ongeluk vinden is er niet bij. Nu weet de rest van de omgeving ervan dus dat geeft niet. Het geeft alleen wel aan dat er genoeg mensen zijn, die het stiekume niet zo nauw nemen.

 

Geowandelaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het geocachen op zich mag algemeen bekend zijn, je mag er openlijk over praten maar de 'schatten' mag je niet veraden omdat dit het spel voor anderen verpest: daar kan ik me goed in vinden.

De meeste discussies zullen kennelijk dan ook gaan over hoe goed of hoe gemakkelijk een cache verstopt moet worden: wel zodanig dat deze niet zomaar 'per ongeluk' gevonden kunnen worden door mensen die (nog) niet aan het spel mee doen maar wel zo gemakkelijk dat spelers niet hele parken hoeven om te spitten.

Bedankt voor de antwoorden waarover ik al heel tevreden ben; ik zou het graag aan de moderators over laten hoelang dit topic open blijft.

bewerkt door seahopke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...