yvonneGPS Geplaatst 25 september 2008 Geplaatst 25 september 2008 Ik heb een GPS60 (garmin) en ik zie op internet allerlei termen voorbij schieten. welke instellingen zijn nou de juiste?? Hier een aantal kreten/termen die ik tegenkom en niet weet wat ik er mee moet doen: -peilingwijzer -koerswijzer -metrisch -WGS54/Dutch -Koers boven/koers noord -mapdatum Wat zijn de goede instellingen?? ik heb soms namelijk wel eens dat de pijl naar links wijst terwijl de cach toch echt recht voor me ligt! graag hulp!!
t-bones Geplaatst 25 september 2008 Geplaatst 25 september 2008 (bewerkt) vooruit, een poging. 1. Peilingwijzer: de kompasrichting in graden van de plek waar je bent (dus echt bent) naar de plek waar je heen gaat. Wijzigt dus met je positie. 2. Koerswijzer: de kompasrichting in graden van de plek waar je vertrokken bent (verandert dus niet) naar de plek waar je heen gaat. In beide gevallen zie je een streep op je scherm; bij 1 loopt die vanaf je actuele positie naar je eindpunt, in geval 2 staat de lin vast op je kaart en kan je positie verschillen. 3. Metrisch is het getallenstelsel dat je GPS hanteerd: meters of voeten en dergelijke. Ook bij de positie aanduiding kun je dat instellen. Bij het Geocachen gebruiken we de HDDD MM.MMM instelling. Voor Scouting word de rijksdriehoeksmeting gebruikt. Dan zet je die instelling op 'Dutch Grid'. Je hoeft niets om te rekenen: dat doet de GPS voor je. 4. WGS54 / Dutch: ik denk dat je WGS84 bedoeld, anders moet je hem daar op zetten. anders kloppen je posities niet met het GeoCaching wereldje. 5. Koers boven / koers noord slaat op je beeldscherm: heb je op je beeldscherm constant het noorden boven of is je looproute de bovenkant en draait de kaart mee? Je kunt dat instellen, en (denk ik) ook nog meegeven waar hij wisselt. Bijvoorbeeld: tot een schaalgrootte van 2 kilometer (als je aan het rijden bent of zo) is Noord constant boven, net als een papieren kaart, daaronder wisselt je GPS en gaat over op koers boven- de kaart draait mee zoals je loopt en dus het terrein ziet. 6. Mapdatum is het meetsysteem dat ten grondslag lag aan het maken van de kaarten. In de GPS zit meen ik een lijst van ongeveer 100 verschillende. Welke je toepast verschilt per kaart en plek op de aardbol en ook nog per activiteit. Zie ook onder 4. Mocht ik onzin hebben uitgeslagen: het forum corrigeert wel... Succes, enne.... bij Scouting heb je vast ook leren afzien! Veel plezier! T-Bones 25 september 2008 bewerkt door t-bones
yvonneGPS Geplaatst 25 september 2008 Auteur Geplaatst 25 september 2008 als ik een cach coördinaat invoer en zeg 'ga naar' wil ik dat de pijl me rechtstreeks naar de plek wijst en niet gek gaat draaien naar de verkeerde kant. welke instelling moet ik hiervoor hebben??
smeule Geplaatst 25 september 2008 Geplaatst 25 september 2008 als ik een cach coördinaat invoer en zeg 'ga naar' wil ik dat de pijl me rechtstreeks naar de plek wijst en niet gek gaat draaien naar de verkeerde kant. welke instelling moet ik hiervoor hebben?? Kalibreren van het kompas wil ook wel ook wel eens helepen. Kalibreren = zie je handleiding
De Roode Loper Geplaatst 25 september 2008 Geplaatst 25 september 2008 als ik een cach coördinaat invoer en zeg 'ga naar' wil ik dat de pijl me rechtstreeks naar de plek wijst en niet gek gaat draaien naar de verkeerde kant. welke instelling moet ik hiervoor hebben?? Kalibreren van het kompas wil ook wel ook wel eens helepen. Kalibreren = zie je handleiding Volgens mijn bescheide mening kun/hoef je een GPS60 niet te kaliberen omdat die geen electronisch kompas heeft.
yvonneGPS Geplaatst 25 september 2008 Auteur Geplaatst 25 september 2008 klopt, er zit geen kompas op
De Roode Loper Geplaatst 25 september 2008 Geplaatst 25 september 2008 als ik een cach coördinaat invoer en zeg 'ga naar' wil ik dat de pijl me rechtstreeks naar de plek wijst en niet gek gaat draaien naar de verkeerde kant. welke instelling moet ik hiervoor hebben?? Als je stil staat gaat je pijltje "tollen". Loop eens een paar meter en hij geeft de goede richting aan. De GPS kan pas goed je plaats bepalen als je in beweging bent. Correct me if I'm wrong .
Huntertje Geplaatst 25 september 2008 Geplaatst 25 september 2008 als ik een cach coördinaat invoer en zeg 'ga naar' wil ik dat de pijl me rechtstreeks naar de plek wijst en niet gek gaat draaien naar de verkeerde kant. welke instelling moet ik hiervoor hebben?? Als je stil staat gaat je pijltje "tollen". Loop eens een paar meter en hij geeft de goede richting aan. De GPS kan pas goed je plaats bepalen als je in beweging bent. Correct me if I'm wrong . En goed uitkijken dat je niet TE veel naar je scherm kijkt en niet waar je je voeten neerzet
wirholt Geplaatst 25 september 2008 Geplaatst 25 september 2008 Als je stil staat gaat je pijltje "tollen". Loop eens een paar meter en hij geeft de goede richting aan. De GPS kan pas goed je plaats bepalen als je in beweging bent. Even wat exacter. Je hoeft niet te lopen voor een goede plaats bepaling. Maar als je GPS geen kompas heeft, dan moet hij de richting bepalen uit de verplaatsing. Daarbij wordt aangenomen dat je de GPS recht voor je houdt. Als je voldoende verplaatst bent (afhankelijk van de nauwkeurigheid van je plaatsbepaling), kan de GPS uitrekenen in welke richting je beweegt en dus in welke richting de GPS gehouden wordt. Pas dan kan het pijltje goed de richting gaan aanwijzen waar je heen moet.
Aanbevolen berichten