Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Sinds afgelopen vrijdag (twee dagen) zijn wij in het bezit van een GPSMAP 60CSX. Sinds 2004 hadden wij een Etrex Vista van het eerste type. De vergelijkingen in de onderstaande tekst gaan dus tussen bovenstaande twee typen.

De afgelopen weken zijn we op internet aan het vergelijken gagaan om een opvolger voor onze "oudere" GPSr te vinden. De volgende 3 typen hadden onze aandacht:

Vista HCX. Handig vanwege hetzelfde uiterlijk en besturing als onze vorige maar nu met nieuwe technologie onder de kap. De goedkoopste onder de opvolgers

GPSMAP 60CSX. Goede ervaringen te lezen op het internet en natuurlijk van dezelfde fabrikant als onze vorige GPSr. Qua prijs de "middenmoter" onder de opvolgers.

Colorado. Nieuwste generatie maar wel de duurste van de drie.

De reden dat we een wat duurdere GPSr zouden gaan aanschaffen konden we voor onszelf goedpraten omdat Geocachen een gezamelijke hobby van ons is die we kunnen combineren met onze "weekendje weg" hobby.

Uiteindelijk is het dus de GPSMAP 60CSX geworden. Deze zou qua aanschaf wat financiele ruimte overlaten en alle functies bieden die we al gewend waren. Plus verbeterde technologie. En gelukkig de mogelijkheid om met USB op onze laptops aan te sluiten. Onze vorige GPSr had alleen een COM-aansluiting. Het enige nadeel leek ons dat we moesten wennen aan andere knoppologie. En misschien dat een externe antenne wat breekbaarder is

Aangezien ik militair ben krijg ik bij Bever sport 10% korting. Dit heeft de doorslag gegeven om de GPSr daar te kopen. Fysiek terug kunnen naar een "ouderwetse" winkel gaf toch een prettig gevoel.

Het geld dat we overhielden t.o.v. de Colorado hebben we besteed aan TOPO NL op SD-card. Hierover later meer.

Eenmaal thuisgekomen met onze nieuwe GPSMAP 60CSX hebben we, als een kind op sinterklaasavond, de verpakking leeggehaald en geteld of alles aanwezig was. De inhoud klopte maar helaas zat er enkel een Engelse beschrijving bij. De nederlandse blijkt in PDF te downloaden, of in papieren vorm aan te vragen bij Garmin. Het ontbreken van de NL handleiding werd goedgemaakt door het aantreffen van een 128Mb geheugenkaart i.p.v. zoals op de doos beschreven 64Mb.

De gebruiksaanwijzing hebben we bekeken waar het gaat om basiszaken. Alle extra functies lezen we in de loop van de week even door. (Zoals de meeste Nederlanders!)

Het apparaat zelf maakte een robuuste indruk. Ook de goed ingepakte antenne. Er zat een lanyard (draagkoord) bij. Deze gebruikte ik bij mijn Vista regelmatig om het apparaat om mijn nek te hangen. De lanyard bij de 60CSX bleek echter te kort waardoor deze alleen te gebruiken is om om de pols te dragen. Ik heb er voor gekozen om het draagkoord van mijn Vista aan de nieuwe GPSr te bevestigen.

Natuurlijk zijn we onze nieuwe aanwinst gelijk gaan proberen. Betere ontvangst was een hoofdreden voor aanschaf. In mijn achtertuin (vrij zicht op de hemel) gaf de GPSMAP 60 CSX ons 8 satelieten waar de Vista ons er 2 a 3 gaf. Verbetering dus! Het beeldscherm bleek (ook in het donker) goed afleesbaar en instelbaar qua lichtsterkte.

De TOPO SD-card was natuurlijk ook geplaatst en werd bekeken op details. Natuurlijk hadden we de details op "meeste" ingesteld. Door het kleurenscherm krijg je een goed beeld van de omgeving om je heen en de verschillende terreineigenschappen. Dit gaat ons veel omlopen schelen!

Nu hebben we onze nieuwe ontvanger inmiddels twee dagen in gebruik waarbij we zowel caches in het bos als in bebouwd gebied hebben gelopen.

Onderweg naar een cache blijkt de GPSMAP 60CSX wat meer over het dashboard van de auto te schuiven als de Vista. De rug van de GPSMAP blijkt wat gladder als bij de Vista. Dit mag echter de pret niet drukken.

De Vista deed er aanzienlijk langer over om een goede fix te krijgen. Dat is bij onze nieuwe aanwinst zo gepiept. Wandelend naar waypoints blijkt de 60CSX "eng" nauwkeurig te zijn t.o.v. de oude Vista. Vanmorgen kwam ik met beide voeten OP de cache uit, onder het veelgenoemde bladerdek. Met mijn Vista schat ik dat ik (of leiver gezegd de GPSr) een afwijking van o'n 10 meter zou hebben. Met de GPSMAP 60CSX was dit 4 meter.

Handig maar niet noodzakelijk is ook de Geocache modus waarmee een gevonden cache eenvoudig als gevonden kan worden weggeschreven. Deze functies wijzen zichzelf, zonder daarbij de handleiding te raadplegen. De menu's zijn zo goed als gelijk aan die van mijn oude Vista waardoor het navigeren in die menu's voor mij relatief eenvoudig is. De menu's zitten m.i. logisch in elkaar waardoor ik denk dat ook een "newbie" hiermee snel uit de voeten kan. De knoppen op de GPSMAP zijn prettig te bedienen, makkelijker als bij de Vista naar mijn mening.

Bij thuiskomst kwam het aansluiten op de computer. De meegeleverde software is eenvoudig maar doet waar het voor bedoeld is. Dit moest ik controleren op de laptop van mijn vrouw omdat ik zelf walg van Microsoft. Jammer genoeg is ook Garmin een Microsoft slaaf waardoor ik voor het gebruik i.c.m. met mijn MacBook op zoek moest naar een alternatief. Gelukkig is dat voorhanden.

Alles bekeken zijn we blij met deze aanschaf. De komende tijd maar eens goed de handleiding lezen en kijken wat er allemaal mogelijk is!

Hopelijk hebben mensen die op het punt staan een nieuwe GPSr aan te schaffen iets aan de bovenstaande informatie. Er is zat info aanwezig op het forum maar mocht je willen mailen met vragen, feel free!

Marc "Ellino"

Geplaatst

Ook wij zijn op zoek naar een nieuwe GPS en twijfelen tussen de GPSMAP 60Csx en de Vista Hcx.

Een belangrijk detail is de hoeveelheid caches die erin kunnen ... Op de site van de fabrikant staat dat er 1000 caches/waypoints in het apparaat kunnen... Als je er een grotere memorykaart in hebt zitten, neemt dit aantal dan ook toe?

Alvast bedankt!

Geplaatst
Ook wij zijn op zoek naar een nieuwe GPS en twijfelen tussen de GPSMAP 60Csx en de Vista Hcx.

Een belangrijk detail is de hoeveelheid caches die erin kunnen ... Op de site van de fabrikant staat dat er 1000 caches/waypoints in het apparaat kunnen... Als je er een grotere memorykaart in hebt zitten, neemt dit aantal dan ook toe?

Alvast bedankt!

Nee, het max. aantal waypoints is een vast aantal, ongeacht de grootte van de memorycard.

Wat bij een groter geheugen wel mogelijk is, is meer POIs (Point Of Interest) op te slaan/te uploaden.

Greetz, Bloodwoosj.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...