Spring naar bijdragen

Geocaching op tv-gelderland. - Opnames voor 'hallo gelderland'.


Eagles

Aanbevolen berichten

Gisteren hebben we meegewerkt aan een reportage voor het programma 'Hallo Gelderland' voor de regionale omroep TV-Gelderland :exclamation:

Ze wilden een item doen over geocaching: voor de leek uitleggen wat het is en dat dit zich afspeelt onder andere in Gelderland, door middel van het meehunten naar een cache. Zo moest het zichtbaar worden door er direct bij betrokken te zijn en niet vanaf een afstandje gefilmd.

Het ging allemaal heel snel. Dinsdagavond las ik een mailtje van Irene ten Voorde (redactie Hallo Gelderland) dat ze door Zuurtje op ons gewezen was als hunters in Gelderland, die al een tijdje bezig zijn en wellicht geschikt om mee te werken aan het item. 's Avonds gelijk gereageerd want het leek ons reuzeleuk om te doen. Donderdag hebben we afgesproken dat we het vrijdagochtend gelijk zouden opnemen.

Het item werd opgenomen door de verslaggever zelf, met een camera + richtmicrofoon op z'n schouder en ik werd voorzien van een draadloze microfoon. (Deze filmmethode is à la Bromet, zoals ook in bijv. Buren van de VPRO: de cameraman vraagt als verslaggever al filmend wat hij wil weten en doet mee.)

Vanaf 8:45 tot 12:15 hebben we diverse soorten shots opgenomen. Uitzoeken van een cache achter de PC, voorbereiden door spullen pakken, op weg met zoeken in de auto en wandelend, het vinden, loggen, goodies ruilen. En ondertussen wat uitleg geven over waarom het nou zo leuk is en wat de uitgangspunten zijn waar je je zo'n beetje aan houdt.

We zijn naar de Waalbandijk geweest. Die hadden we al wel gedaan, maar omdat de tijd beperkt is en omdat je zo goed rekening kunt houden met geschiktheid voor uitzending, zijn we hier op af gegaan. En natuurlijk omdat het een mooie cache is in het Gelderse landschap. Tim (de cameraman en verslaggever dus) zocht gewoon mee en [i:post_uid10]hij[/i:post_uid10] had hem natuurlijk nog niet gevonden. Zodoende konden we er toch een echte hunt van maken dachten we van tevoren al.

Maar wat bleek: het [b:post_uid10][i:post_uid10][u:post_uid10]WERD[/u:post_uid10][/i:post_uid10][/b:post_uid10] een echte hunt. We konden dat verrekte eerste punt gewoon niet meer vinden waar we dachten waar hij moest zijn!!! Hij lag totaal ergens anders. Toen we hem hadden, herkenden we het gelijk weer. Maar we hoefden dus niets te faken. :blush: :blush:

Het is natuurlijk afwachten wat er allemaal van in de uitzending komt. Naar mijn idee is in elk geval het beeld duidelijk overgekomen over hoe en wat geocachen inhoudt.

Het moet natuurlijk allemaal kort en bondig achter elkaar worden geplakt, want van al het materiaal blijft op TV ongeveer max. 4 minuten over. (Lijkt erg weinig, maar op TV kun je dan met beeld en geluid een hoop vertellen.) Hier heb ik zo goed mogelijk rekening mee proberen te houden, zodat er niet een scheef beeld gevormd zou worden door te lange verhalen. Die worden dan vaak toch maar weggelaten of ingekort en dan zou de inhoud namelijk kunnen worden vervormd.

We vonden het alledrie (d.w.z. Miranda, Tim en ik) erg leuk om te doen. Tim gaat waarschijnlijk zelf ook een keer een GPS huren bij de beestje-met-platte-staart-winkel in Nijmegen. Hij vond het echt geinig.  ;)

Bijdeweg: er zit op dit moment een goodie ingestopt van TV-Gelderland. Het is een klein metalen klokje, +/- zo groot als de kast van een horloge, met een standaardje er achter en TV-Gelderland er opgedrukt. Echt een leuk dingetje, ik had het zo willen hebben. Dus........

 

Zodra bekend is wanneer het wordt uitgezonden zal ik het hier bekend maken voor de Gelderlanders onder ons die het kunnen ontvangen. Tevens zet ik _natuurlijk_ m'n video dan op scherp.

 

Groetjes,

Walter en Miranda.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nou, er zit altijd een heel klein kansje in dat een regionale omroep uitzending ook voor 'buitenlanders' binnen het bereik valt. Als NLnet het namelijk ook een leuke en geschikte reportage vindt, dan kan het daar ook uitgezonden gaan worden. TV-Gelderland heeft daar verder geen invloed op, die sturen alleen al hun gemonteerde materiaal op.

Voor wat betreft dat mpg'tje, tja dat moet kunnen met mijn systeem. Alleen dat wordt nogal wat uitgezoek want dat zou de eerste keer zijn. 'k Zal er eens over nadenken.

Walter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk zeg, ben heel benieuwd, zal de TV in de gaten houden en de video op scherp.

 

Ben zelf met scouing eens met Tim op pad geweest op dezelfde manier, hij filmen en intervieuwen tegelijk... best grappig eigenlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo allemaal,

 

Nou, het is bekend:

 

[b:post_uid0]***** Aanstaande dinsdag (14-5) is de uitzending van het Geocaching-item in Hallo Gelderland. *****[/b:post_uid0]

Het programma start voor het eerst 's avonds op 18:30 en wordt om het uur herhaald.

 

De reporter/cameraman vertelde dat het een 4 minuten item was geworden. (Zoals ik tijdens de opnames begreep is dit de maximum tijd die beschikbaar is voor dergelijke onderwerpen.)

'k Ben zeer benieuwd!

 

Groetjes,

Walter en Miranda.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wordt dit ook omgezet en op internet geplaatst...?

Zou tof zijn...

ben benieuwd....

Tja, is wel m'n bedoeling. Maar of het ook allemaal gaat lukken? Ik heb dat nog nooit gedaan, maar wellicht krijg ik wat hulp van een collega op het werk.

Wordt vervolgd...

 

(B.t.w. hou de volgende dag ook NLnet in de gaten, daar zou het ook in kunnen komen. Ligt aan hun selectie.)

 

Walter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GRRRRR :blush: !#$%!@^ :blush: %$@!^$@  ;)

 

Het zou vanavond worden uitgezonden, maar het is op het allerlaatste moment door de eindredactie uitgesteld.

 

Er zat deze avond een item in wat op het laatste moment veel extra tijd kostte. Voor degenen die gekeken hebben: de garantiekwestie met de scooter. Onverwachts was er reactie van de importeur, die bleeeeef carambalen. De presentatrice kon er bijna geen eind aan maken. Ook was er ineens extra informatie van de consumentenbond over de aangekondigde verandering in de wet qua omgekeerde bewijslast die er zeker bij moest. Ook het gesprek in de studio liep wat anders qua planning.

Ik was er al bang voor tijdens de uitzending. De presentatrice keek al wat bedenkelijk en greep een keer naar haar 'oortje' waar ze info van de regie in krijgt. En op een gegeven moment zei ze dat ze nog maar 1 minuut hadden om het af te ronden.

De eindredactie heeft vandaag uiteindelijk besloten om het Geocaching item uit te stellen. Het moet nu opnieuw worden ingepland.

 

Ik heb hierover na de uitzending van Hallo Gelderland contact gehad met Irene ten Voorde om te vragen hoe en wat. Ze geeft natuurlijk de nieuwe datum wel door en bood ook excuses aan, ze kon er ook niets meer aan doen vertelde ze. En ze had het planningsbord nog niet bekeken dus kon ze nog niet inschatten wanneer het dan komt.

 

BALEN!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GRRRRR :blush: !#$%!@^ :blush: %$@!^$@  ;) 

 

De eindredactie heeft vandaag uiteindelijk besloten om het Geocaching item uit te stellen. Het moet nu opnieuw worden ingepland.

 

BALEN!!!

Dat heb je met tijdloze items. Een actuele aanleiding zou de gang van zaken bespoedigen. Als hunter Akela bijv. daadwerkelijk was gesneuveld tijdens het cachen - en dan niet aan de Elserkade maar bv in park Sonsbeek in Arnhem - dan zou dat het uitzendtijdstip aanzienlijk naar voren halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh, ja als ik de website bekijk ziet het er inderdaad naar uit dat het donderdag komt.

Ik heb echter nog geen bericht gehad van TV-Gelderland, maar als je hun website zo ziet, dan moet het nu toch wel erg zeker zijn. (Ze maken normaal alleen melding van het ene hoofdonderwerp, het geocaching item was opvulling, maar nu staat het er letterlijk vermeld! )

Ik ga er dus van uit dat het nu echt komt. Als ik een melding heb gehad van Hallo Gelderland dan geef ik het hier ook nog wel door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...