Spring naar bijdragen

Scriptje voor .loc-bestanden


technetium

Aanbevolen berichten

Hallo ik kom net terug uit Engeland. Voordat ik daar naar toe ging, heb ik op gc.com .loc-bestanden gedownload van caches in het gebied waar ik naartoe ging. In Engeland bleek dat ik met die gegevens geen cache kon vinden. Het is toch handig om te weten of dat je niet voor een multi of een gedisablede cache staat, of je moet zoeken naar een fotokokertje of een munitiekistje en af en toe kan de hint ook helpen.

 

Deze gegevens zijn niet beschikbaar als je de .loc bestanden van gc.com gebruikt. Ik heb me daarom vanmiddag even kwaad gemaakt en een (PHP-)scriptje geschreven dat van een cache de pagina op gc.com opvraagt, en daar die gegevens uithaalt. Een andere functie zoekt in een stuk tekst dingen die op een waypoint lijken, roept per wp de hiervoor beschreven functie aan en maakt een .loc-bestand aan waar die gegevens wel inzitten.

 

Ik denk dat deze functionaliteit ook handig kan zijn voor andere cachers. Ik kan dat scriptje ook op m'n website laten draaien, maar volgens mij is dat tegen de voorwaarden van gc.com: "You may not reproduce or retransmit the Site Materials". Nu bedenkt ik me net dat gc.nl ook informatie van gc.com reproduce en retransmit. Heben jullie daar speciale toestemming voor? Zou ik eventueel wel de code van dat scriptje kunnen verspreiden/doneren aan gc.nl? Ik kan me voorstellen dat gc.com niet blij is als hun servers worden bestookt met automatische requesten.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik weet niet op hoeveel Euro per uur je je vrije tijd berekent, maar voor ongeveer één uur minimumloon heb je al voor 3 maanden een Premium Membership en kun je 2.500 caches per dag downloaden in GPX formaat, zonder PHP te moeten schrijven, testen, aanpassen, enz en zonder gevaar te lopen met de "Termr of Use" van gc.com. En met de tijd die ik hiermee spaar, ga ik caches zoeken...

bewerkt door sTeamTraen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet op hoeveel Euro per uur je je vrije tijd berekent (...) En met de tijd die ik hiermee spaar, ga ik caches zoeken...

Goeie tip, ik denk dat ik maar stop met het maken van een fiets multi. In de tijd die ik daarmee bespaar kan ik caches zoeken. Of nog beter: Ik ga direct naar de Action/Kruitvat/Xenos. Voor een uur minimum loon kan ik daar meer goodies kopen dan ik ooit in een cache gevonden heb.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze gegevens zijn niet beschikbaar als je de .loc bestanden van gc.com gebruikt. Ik heb me daarom vanmiddag even kwaad gemaakt en een (PHP-)scriptje geschreven dat van een cache de pagina op gc.com opvraagt, en daar die gegevens uithaalt. Een andere functie zoekt in een stuk tekst dingen die op een waypoint lijken, roept per wp de hiervoor beschreven functie aan en maakt een .loc-bestand aan waar die gegevens wel inzitten.
volgens mij staan de 'terms of use' dit niet zonder meer toe, en kan(zal) het leiden tot een ban op geocaching.com. Wees dus voorzichtig met dit soort technieken! (http://www.geocaching.com/about/termsofuse.aspx punt 5)

 

Overigens zit alle info wèl in de .gpx bestanden, al moet je daar weer lid voor zijn - wat mi natuurlijk weer niet zo erg is want je maakt tenslotte ook gebruik van de site enzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

volgens mij staan de 'terms of use' dit niet zonder meer toe, en kan(zal) het leiden tot een ban op geocaching.com. Wees dus voorzichtig met dit soort technieken!

 

Inderdaad, het gaat om "screen scraping" en daar weten ze bij Groundspeak heel veel van. Ook al doe je het zonder de gegevens te willen verspreiden, is het verboden en riskeer je een "ban" op je usernaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Mijn twee cent:

 

Ik zou zo'n scriptje wel willen hebben.

Of de terms-of-use dit toestaan weet ik niet, maar ik denk niet dat Groundspeak het gebruik kan ontdekken.

Per slot van rekening: als ik het document met een browser ophaal of via een scriptje, dat zie je aan de server side niet (tenzij je rare dingen doet met headers of zo).

 

En ja, ik weet dat er een premium membership is maar om eerlijk te zijn vind ik dat vrij duur.

Ik ben een beginnend geocacher en weet niet eens of dit leuk blijft, maar ik schat in dat ik dit iets van 1x/mnd of zo ga doen.

Dat betekent dat ik omgerekend bij een jaarabonnement omgerkend $ 2.50 betaal per gpx file.

En als dat dan nog ten goede kwam aan degene die de cache gemaakt heeft, ok, maar alleen voor de website, mmm.

(wat dat betreft zou ik veel liever hebben dat het mogelijk was om een betaling te doen en bv voor $ 10 de mogelijkheid te krijgen om bv 100 gpx files te downloaden (waarbij de $10 dus 100 onbeperkt geldig blijvende credits oplevert).

 

Groetjes, FM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Per slot van rekening: als ik het document met een browser ophaal of via een scriptje, dat zie je aan de server side niet (tenzij je rare dingen doet met headers of zo).

 

Of tenzij je dat 300x doet in 10 minuten, dat zien ze wel van de IP-traffic.

 

Ik ben een beginnend geocacher en weet niet eens of dit leuk blijft, maar ik schat in dat ik dit iets van 1x/mnd of zo ga doen.

 

Dan heb je eigenlijk geen GPX file nodig. Gewoon de cachepagina uitprinten.

 

Dat betekent dat ik omgerekend bij een jaarabonnement omgerkend $ 2.50 betaal per gpx file.

 

Scriptjes configureren enz is tijdrovend. Ook al hanteer je een "tarief" voor je vrije tijd ter hoogte van de minimumloon, na ongeveer 9 minuten sleutelen ben je duurder af dan $2.50.

 

(wat dat betreft zou ik veel liever hebben dat het mogelijk was om een betaling te doen en bv voor $ 10 de mogelijkheid te krijgen om bv 100 gpx files te downloaden (waarbij de $10 dus 100 onbeperkt geldig blijvende credits oplevert).

 

Als Premium Member krijg je meer dan alleen maar GPX files (bookmarks, onbeperkt watchlist, notificaties, betere kaartfuncties), dus dat wordt moeilijk om uit te splitsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Per slot van rekening: als ik het document met een browser ophaal of via een scriptje, dat zie je aan de server side niet (tenzij je rare dingen doet met headers of zo).

 

Of tenzij je dat 300x doet in 10 minuten, dat zien ze wel van de IP-traffic.

Ja, dat was dan ook niet wat ik van plan was. Wat ik zou willen is een cache selecteren en voor die ene cache dan een gpx file genereren. 300x in 10 minuten is zeker te zien. Ik vond trouwens een proggie geotoad. Dat doet iets dergelijks (en downloadde meteen zo'n 100 caches binnen 10 mile). Nadeel was dat de verschillende caches niet gelabeld waren (of ik heb gewoon iets doms gedaan). Anyway in smartgpx krijg ik een lijstje caches zonder namen.

 

Ik ben een beginnend geocacher en weet niet eens of dit leuk blijft, maar ik schat in dat ik dit iets van 1x/mnd of zo ga doen.

 

Dan heb je eigenlijk geen GPX file nodig. Gewoon de cachepagina uitprinten.

Ja, is zeker een alternatief.

Wat natuurlijk ook een rol speelt is dat ik misschien wel een beetje lui ben en dus liever geen coordinaten overtyp en zo.

Verder weet ik ook niet precies wat er in de gpx files van geocaching.com staat, dus het is sowieso wat moeilijk om in te schatten of het het geld uberhaupt waard is.

 

BTW: ik gebruik gewoon een telefoon (met symbian en een bluetooth gps muis). Ik ben niet echt een schatzoeker, maar geocaching geeft een doel aan een wandeling en brengt je soms op mooie plekjes waar je anders niet gekomen zou zijn. Mijn partner vindt het echter nix als ik onderweg te vaak wil stoppen om aan de gps "te prullen" zoals ze dat dan zegt.

 

BTW2: als er iemand een betere suggestie heeft voor symbian sw, dan smartgpx: graag

(wat dat betreft zou ik veel liever hebben dat het mogelijk was om een betaling te doen en bv voor $ 10 de mogelijkheid te krijgen om bv 100 gpx files te downloaden (waarbij de $10 dus 100 onbeperkt geldig blijvende credits oplevert).

 

Als Premium Member krijg je meer dan alleen maar GPX files (bookmarks, onbeperkt watchlist, notificaties, betere kaartfuncties), dus dat wordt moeilijk om uit te splitsen.

Ja, maar ik ben nog niet zover dat ik dat nodig heb.

bewerkt door eFfeM
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...