wirholt Geplaatst 17 augustus 2008 Geplaatst 17 augustus 2008 Mijn vragen zijn wellicht van toepassing op veschillende Garmin apparaten, niet allen de eTrex. Ik heb zelf een eTrex Vista HCx. Die heb ik nu een aantal weken gebruikt naar volle tevredenheid. Nu wil ik ook gebruik gaan maken van betere kaarten. Daartoe heb ik een micro SDHC kaartje gekocht. Eerste vraag: De specificatie van Garmin heeft het alleen over Micro SD, maar SDHC blijkt ook te werken. Alleen ben ik benieuwd of ook de volle capaciteit van de SDHC kan worden benut. Ik heb MapSource 6.14.1 op mijn PC, maar ik kan nergens vinden hoe ik bepaal hoeveel ruimte er nog vrij is op het kaartje. Weet iemand dat? Of kan de GPSr dat ergens laten zien? Tweede vraag: Met wat moeite en gebruik van "MapSource Map Compatibility" is het me gelukt de OpenStreetMaps van Nederland in de GPSr te laden. Hoewel het op het kaartje er wel leuk uitziet, vallen ze me tegen, omdat de meeste wegen niet gebruikt worden bij het berekenen van routes. Ik wil de kaart dus verwijderen. Hoe doe ik dat? Het menu Hulpprogramma's in MapSource heeft wel de mogelijkheid "Garmin-geheugen module wissen, maar dat lijkt niet te werken. Ik krijg geen keuze over wat ik kan wissen en ik kan alleen annuleren. Ergens anders las ik dat je kaarten niet kunt wissen, alleen zou je de kaart kunnen overschrijven met een lege kaartset. Dat lukt me ook niet. Als ik niets selecteer, wil MapSource ook geen kaart naar de GPS sturen. Weet iemand of en hoe kaarten gewist kunnen worden? Derde vraag: Aan mijn PC zit een SD kaart lezer. Bij het micro-SDHC kaartje zit een convertertje ter grote van een SD kaart, waarin de micro-SDHC past, zodat je het ook in apparaten met een SD lezer kunt gebruiken. Echter, de kaart wordt door de PC niet gezien. Windows blijft vragen om de juiste media in de "Verwisselbare schijf". Vermoedelijk gebruikt Garmin een dataformaat dat Windows niet begrijpt. Is er software waarmee je dat kaartje vanuit Windows wel kunt benaderen, lezen en eventueel aanpassen?
kalkendotters Geplaatst 18 augustus 2008 Geplaatst 18 augustus 2008 De specificatie van Garmin heeft het alleen over Micro SD, maar SDHC blijkt ook te werken.Alleen ben ik benieuwd of ook de volle capaciteit van de SDHC kan worden benut. Ik heb MapSource 6.14.1 op mijn PC, maar ik kan nergens vinden hoe ik bepaal hoeveel ruimte er nog vrij is op het kaartje. Weet iemand dat? Of kan de GPSr dat ergens laten zien? Als de kaart herkend wordt, dan kun je er vanuit gaan dat ook de volledig capaciteit gebruikt wordt. Voor zover ik kan vinden kun je op de GPS niet zien hoeveel geheugen er in gebruik/vrij is. Wel geeft mapsource een foutmelding als je meer kaarten probeert te bewaren dan er in het geheugen passen. Met wat moeite en gebruik van "MapSource Map Compatibility" is het me gelukt de OpenStreetMaps van Nederland in de GPSr te laden. Hoewel het op het kaartje er wel leuk uitziet, vallen ze me tegen, omdat de meeste wegen niet gebruikt worden bij het berekenen van routes. Ik wil de kaart dus verwijderen. Hoe doe ik dat? Het menu Hulpprogramma's in MapSource heeft wel de mogelijkheid "Garmin-geheugen module wissen, maar dat lijkt niet te werken. Ik krijg geen keuze over wat ik kan wissen en ik kan alleen annuleren.Ergens anders las ik dat je kaarten niet kunt wissen, alleen zou je de kaart kunnen overschrijven met een lege kaartset. Dat lukt me ook niet. Als ik niets selecteer, wil MapSource ook geen kaart naar de GPS sturen. Weet iemand of en hoe kaarten gewist kunnen worden? Kaarten kun je alleen wissen door er een andere kaart overheen te zetten. Je zult dus minimaal een kaartdeel moeten selecetren in Mapsource en die naar de GPS moeten sturen. (dat kan bv een stukje ijsland zijn ) Of je zet op de GPS gewoon de openstreetmapkaart uit, via het menu op de mapweergave. Aan mijn PC zit een SD kaart lezer. Bij het micro-SDHC kaartje zit een convertertje ter grote van een SD kaart, waarin de micro-SDHC past, zodat je het ook in apparaten met een SD lezer kunt gebruiken. Echter, de kaart wordt door de PC niet gezien. Windows blijft vragen om de juiste media in de "Verwisselbare schijf". Vermoedelijk gebruikt Garmin een dataformaat dat Windows niet begrijpt. Is er software waarmee je dat kaartje vanuit Windows wel kunt benaderen, lezen en eventueel aanpassen? Met behulp van die adapter wordt de micro-SDHC omgezet naar een SDHC kaart. Veel kaartlezers kunnen echter alleen maar SD kaartjes lezen en geen SDHC. Soms kan dit met een software update verholpen worden. Het dataformaat op de SD(HC) kaartjes die garmin gebruikt is gewoon FAT, en dus door een PC te lezen en schrijven. Veel mensen gebruiken dan ook een kaartlezer om veel kaarten in een keer op de 60CSX te zetten omdat dat merkbaar sneller gaat dan via de 60CSX zelf.
wirholt Geplaatst 18 augustus 2008 Auteur Geplaatst 18 augustus 2008 (bewerkt) Wel geeft mapsource een foutmelding als je meer kaarten probeert te bewaren dan er in het geheugen passen. Ik kan dus ook proberen het kaartje vol te schrijven en dan maar zien wanneer het fout gaat. Dan ben ik wel even bezig. 18 augustus 2008 bewerkt door wirholt
wirholt Geplaatst 18 augustus 2008 Auteur Geplaatst 18 augustus 2008 [Kaarten kun je alleen wissen door er een andere kaart overheen te zetten. Je zult dus minimaal een kaartdeel moeten selecetren in Mapsource en die naar de GPS moeten sturen. (dat kan bv een stukje ijsland zijn )Of je zet op de GPS gewoon de openstreetmapkaart uit, via het menu op de mapweergave. Helpt het om er een willekeurige andere kaart overheen te zetten, bv een echte authentieke officiële legaal gekochte en dure Garmin kaart? Of wordt de OSM kaart alleen gewist door een OSM kaart?
kalkendotters Geplaatst 18 augustus 2008 Geplaatst 18 augustus 2008 [Kaarten kun je alleen wissen door er een andere kaart overheen te zetten. Je zult dus minimaal een kaartdeel moeten selecetren in Mapsource en die naar de GPS moeten sturen. (dat kan bv een stukje ijsland zijn ) Of je zet op de GPS gewoon de openstreetmapkaart uit, via het menu op de mapweergave. Helpt het om er een willekeurige andere kaart overheen te zetten, bv een echte authentieke officiële legaal gekochte en dure Garmin kaart? Of wordt de OSM kaart alleen gewist door een OSM kaart? Elk willekeurig kaartdeel zal alle reeds in de GPS aanwezige kaarten overschrijven (met uitzondering natuurlijk van de basemap).
wirholt Geplaatst 20 augustus 2008 Auteur Geplaatst 20 augustus 2008 Iedereen die met deze topic heeft meegedaan bedankt! Als ik alles goed overweeg kom ik tot de conclusie dat een micro SDHC kaartje weggegooid geld is, omdat je er toch niet in slaagt meer dan 2 GB te gebruiken. Ik heb hem dus teruggebracht en heb een 2 GB micro SD kaartje gekocht. Bijkomend voordeel is dat ik dat kaartje ook kan lezen en schrijven in de kaartjeslezer van mijn PC, waardoor sommige kaarten veel sneller op het kaartje te krijgen zijn dan via MapSource. (Verwarrend dat "kaart" twee dingen kan betekenen.) Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
Aanbevolen berichten