Spring naar bijdragen

Downloaden track- of routebestand: Hoe die ik dat?


Gast Kraanman

Aanbevolen berichten

Hi geocachers

Als newbie zit ik met héél wat vragen ivm waypoints downloaden.

Heb al verschillende wandelingen gemaakt met de gps opgeslagen en weken later de wandeling opnieuw eens gelopen aan de hand van de opgeslagen waypoints en dat ging prima.Nu wil ik toch wel eens waypoints van het net halen om wandelingen of fietstochten te maken die anderen reeds gemaakt hebben en op het net gezet hebben.Wie kan mij eens alles van naaldje tot draadje uitleggen wat ik precies nodig heb om waypoints te downloaden want ik begrijp er geen bal van.Ben in het bezit van een Garmin E-trex legend gps,heb ook de benodigde kabel om te downloaden van de pc.Heb reeds deze vraag al eens gesteld , doch geen antwoord gekregen . Hopelijk reageert er iemand die mij wil helpen.

vriendelijke spotieve groeten

Hoogstoel Emile ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vaak worden gps-wandelingen, etc. op het net aangeboden in de vorm van routes of tracks.

 

De track verschilt van de route doordat de route door iemand wordt aangemaakt, terwijl de track veelal door de gps wordt aangemaakt.

Een route is een zelf aangemaakte reeks waypoints die achterelkaar gezet een route vormen, die je kunt volgen.

De track-functie in je gps maakt daarentegen automatisch een soort van kruimeltjes-spoor van de wegen en paden waarlangs je gewandeld/gefietst hebt. Ook dat kruimeltjesspoor kun je onder een bepaalde naam opslaan en later nog een keer volgen.

 

Een veelgebruikt programma om deze routes en tracks naar je gps te kunnen up- en downloaden is het freeware-programma EasyGPS.

 

Op de sites worden de routes en tracks vaak aangeboden in een formaat dat door EasyGPS gelezen kan worden.

 

De werkwijze is dan als volgt:

- Download het route- of trackbestandje vanaf het Internet naar je harde schijf

- Start EasyGPS op en lees het gedownloade bestandje in

- Upload de gekozen route vanuit EasyGps naar je gps.

 

Omgekeerd kun je ook door jezelf samengestelde tracks en routes vanuit je gps naar EasyGPS laden en in een bepaald formaat op je harde schijf opslaan.

 

Ik heb de procedure hier in het kort beschreven. Je zult het programmaatje EasyGPS echter eerst ook nog even moeten inrichten, bv. de juiste com-poort aangeven, merk en type gps invullen, etc. Maar daarvoor kun je het beste even de handleiding bij EasyGPS raadplegen.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je mapsource gebruikt kun je de routes en tracks eenvoudig downloaden van internet. Meestal zijn het gezipte files met twee of drie bestanden in verschillende bestandsformateen. Pak deze zip-files met een ontzipper uit. Vervolgens moet je ze afhankelijk van het bestandstype met de optie importeren in Mapsource binnenhalen.

Daarna kun je ze gewoon naar je gps sturen.

Ik heb zelf een Streetpilot en een Emap en bij beiden werkt dit goed.

 

Volgens mij is het verschil tussen track en route/waypoints dat een track het gevolgde spoor is zoals door de gps is opgeslagen tijdens het lopen/fietsen. Dit spoor geeft de daadwerkelijk gevolgde route aan. Een route (waypoints) zal meestal via de weg lopen en kan dus afwijken van de daadwerkelijk gevolgde weg als deze op het kaartmateriaal niet aanwezig is (fiets en wandelpaadjes). Zeker als Mapsource de route herberekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...