Rovel Geplaatst 10 augustus 2003 Geplaatst 10 augustus 2003 Ik zoek me rot, maar ik kom er weer eens niet uit. Ik heb een aantal Belgische IGN kaarten (1:25.000) gescand om te gebruiken in OziExplorer. Om te calibreren moet ik Map Datum en Map Projection ingeven. Maar in de lijstjes die Ozi voorstelt kom ik niet een herkenbare Map Datum tegen (of het moet Bellevue(IGN) zijn) of de Lambert(72?) projectie tegen. Wel Lambert Conformal Conic, maar dan moet ik een pop-up schermpje 'Lambert Projection CC Setup' invullen, en de (A)Lambert AEE projection, maar dan moet ik ook een pop-up schermpje invullen.. Wie kan me vertellen wat in te vullen bij Map Datum, Map Projection en in het Lambert Projection CC Setup-scherm of het Lambert AEE Projection-scherm?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 10 augustus 2003 Geplaatst 10 augustus 2003 Meer details zijn te vinden bij: http://www.ngi.be/NL/NL2-1-6.shtm Alle getallen die je nodig hebt kan je vinden in het document http://www.ngi.be/Common/articles/G/navige...ren_met_GPS.pdf en zoals vaak met echt fundamenteel belangrijke zaken: helemaal achteraan in bijlage 2. Laat svp weten hoe het gaat; de kabouters zijn er nog steeds niet uit met de 1:50.000 digitale kaarten.
Rovel Geplaatst 11 augustus 2003 Auteur Geplaatst 11 augustus 2003 Inderdaad staat het belangrijkste achterin het pfd bestand van het NGI. Zij gebruiken voor hun kaarten op schaal 1:25.000 de datum European 1950 en de projectie UTM. Dit staat, zo zie ik nu, ook op hun kaarten aangeduid. Enfin, calibreren in Ozi met deze datum en projectie levert exacte lat/lon resultaten op. Nog een kleine tip voor het scannen van de NGI kaarten (en misschien wel voor alle kaarten): de gridlijnen lopen niet paralel met de zijkanten van de kaart. En aangezien het belangrijk is recht te scannen, moet je dus uitgaan van de gridlijnen.
Gotcha! Geplaatst 11 augustus 2003 Geplaatst 11 augustus 2003 Nog een kleine tip voor het scannen van de NGI kaarten (en misschien wel voor alle kaarten):de gridlijnen lopen niet paralel met de zijkanten van de kaart. En aangezien het belangrijk is recht te scannen, moet je dus uitgaan van de gridlijnen. Da's voor eigenlijk alle UTM projecties zo
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 11 augustus 2003 Geplaatst 11 augustus 2003 Maar wat te doen als er twee grids zijn in UTM zoals in de buurt van onze 6 graden? Stukje van de kaart in de ene zone en een stukje in een andere? Ik zag op de 1:50k digitale kaarten dat ozi heel vernuftig stoeit met de twee mogelijkheden: welk raster je ziet hangt af van hoeveel kaart zichtbaar in de ene zone en in de andere. Als je een beetje o-w scrollt klappen de rasterlijnen om.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 20 januari 2005 Geplaatst 20 januari 2005 Om terug te komen op het begin want kennelijk is er wat kort na mijn laatste bericht iets veranderd. Ik lees dit in de Ozi Explorer history file: Development Version 3.95.3g6 (August-2004) Fixes * Under certain circumstances the map could not be saved from the Check Map Calibration option, this has been fixed. * Fixed a problem with loading route files caused a couple of versions ago when the number of waypoints was increased, the route waypoints did not match the loaded waypoints. * More changes for Lambert Conformal Conic import, mapinfo tab files in Lambert CC are now supported, fixed problem where the parameters were being saved in the .map file as feet instead of meters (if the import was in feet). * Fixed a problem with the new ozfx3 format when creating 3D maps Dus er is nu een Lambert Conformal Conic projectie bekend aan Ozi en dus zijn alle Belgische problemen voorbij (hoop ik) en kunnen onze zuiderburen naar hartelust Lambert coördinaten gebruiken.
Aanbevolen berichten