Wij Drie Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 Weer een bosbrand in de provincie Utrecht. Deze keer in Bornia. Cache What to Say ligt hier. En dat is nog het minst belangrijke! Grote brand in bossen bij Austerlitz AUSTERLITZ- Een forse brand is vanochtend uitgebroken op het landgoed Bornia in de bossen tussen Driebergen en Austerlitz. Tussen de vijf a tien hectare staat in brand. Het gaat om een smeulende brand in de onderlaag van de bosbodem. De brandweer houdt de randen van dit gebied nat om uitbreiding te voorkomen. Volgens de brandweer wordt er geen bewoning bedreigd. De politie haalt wel recreanten uit het gebied. Tientallen brandweerauto’s van alle brandweerkorpsen uit de regio Utrecht zijn onderweg, aldus de brandweer. Zo helpen korpsen uit IJsselstein, Veenendaal, Maarsbergen, Rhenen, Zeist en Bunnik. Een Chinook van Soesterberg is opgeroepen om te assisteren bij het blussen. De brand kan op dit moment nog niet worden bestreden omdat de brandhaarden nog niet exact zijn gelokaliseerd. De brandweer zoekt met wagens en zelfs per motor naar vuurhaarden. Het betrokken gebied is groot en moeilijk toegankelijk, volgens een woordvoerder van de brandweer. Verkeer op de weg van Driebergen naar Austerlitz wordt omgeleid. Het gebied is afgesloten voor publiek. Landgoed Bornia, vroeger bezit van adellijke families, wordt beheerd door het Utrechts Landschap. Eind juli hield de Utrechtse politie een Veenendaler aan die ervan werd verdacht een bosbrand te hebben gesticht op de Amerongse Berg. Die brand heeft naar schatting twee hectare natuurgebied in de as gelegd. 120 brandweerlieden toen werden ingezet om het vuur te bedwingen. De brandweer had toen grote moeite om aan voldoende bluswater te komen. Er werden speciale wagens met een tankinhoud van 6.000 liter ingezet. Een normale brandweerauto heeft 1.500 liter aan boord. Om het af- en aanrijden van de voertuigen niet te hinderen, werd besloten de doorgaande weg tussen Amerongen en Overberg/Scherpenzeel geheel af te sluiten. Utrechts Nieuwsblad Team Wij Drie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zenz Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 Volgens RTV Utrecht is het Heidestein: Grote bosbrand in Austerlitz Austerlitz - Op het landgoed Heidestein tussen Austerlitz en Driebergen is vrijdagochtend een grote bosbrand uitgebroken. Diverse korpsen uit de wijde omgeving werden ingezet. Een ingezette Chinook-helikopter is teruggetrokken omdat het inzetten daarvan te veel risico's voor mensen zou op kunnen leveren. De brandweer gaf groot alarm, onder meer het brandbestrijdingspeloton Heuvelrug werd ingezet. Het gebied wordt ontruimd, er zouden nog veel toeristen aanwezig zijn. Daarna wordt de Chinook alsnog ingezet.Het dorp Austerlitz loopt geen gevaar, zo werd verzekerd. De brandweer heeft zich door bomen om te zagen een weg naar de brandhaard toe gebaand en is nu aan het blussen. En daar ligt Mysterious Past... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kruimeldief Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 Zag het net op TV. Verschrikkelijk gewoon. Ik vind het zo'n zonde. Natuurlijk is het vervelend als je juist daar een cache hebt verstopt. Maar een cache komt er wel weer. Dat bos in dezelfde samenstelling nooit weer. En dan alle dieren die er in voorkomen......... Trouwens, je zal er zelf maar net lopen te cachen. Ik heb een keer een bosbrand meegemaakt en zat er voordat ik het doorhad, middenin. Dat is niet echt een prettig gevoel hoor. Wat kunnen die bomen fikken. Zo staat er nog een grote denneboom en zo zie je het ding in een keer volledig in de hens staan.... en even later is het een rokende en smeulende stronk. GRTZ kruimeldief geen oneliner nu Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast zon_straal Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 Hallo, Ik vind het nogal triest dat er ten eerste zorgen gemaakt worden om de cache, het gaat hier om natuurgebieden. Wat de grootste prioriteit heeft en niet de cache. Ten tweede wil ik euro en company nog even herinneren om eens contact met de boseigenaar op te nemen, zoals in de regelementen beschreven staan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lex en Leo-team Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 Hallo,Ik vind het nogal triest dat er ten eerste zorgen gemaakt worden om de cache, het gaat hier om natuurgebieden. Gek he? En dat op een site voor geocaching. Ik lees trouwens nergens dat het het eerste is waar de topicstarter aan dacht toen hij of zij hoorde van de bosbrand. Natuurlijk is een cache niet het belangrijkste als er een bosbrand is geweest maar ik vind het wel een belangrijk item om als tweede, derde of vierde aan te denken. Ik vind het ook tamelijk logisch dat als er een bosbrand is geweest er op een geocachingforum gesproken wordt over de gevolgen voor onze hobby, over de andere negatieve aspecten van zo'n fik praten we wel weer ergens anders Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 Ik zal het dus niet hebben over '..andere negatieve aspecten van zo'n fik.." maar over de positieve aspecten. Over het algemeen produceren bossen een toenemende biomassa (in de vorm van hout en afgevallen bladeren etc.). De dode materie wordt afgebroken maar dat kan lang duren zeker bij dennen. Nu onze bossen ruig gaan worden en dode takken, bladeren en bomen niet worden opgeruimd zie je met eigen ogen dat er wel wordt afgebroken maar dat toch heel wat brandbare zaken zich opstapelen. Waar komen onze steenkolen vandaan? Bosbranden zijn een natuurlijk verschijnsel en zorgen dat de mineralen die in de dode materie zitten vrij komen in snel tempo. Dan is nieuwe groei mogelijk. Zolang af en toe een stukje bos in een gebied - waar alle bomen hetzelfde zijn en van dezelfde leeftijd - afbrand komt dat de biodiversiteit ten goede. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rovel Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 Juist, prof. Voor een bos is het inderdaad geen ramp als er eens de brand in vliegt. In een bos-na-de-brand is de vegetatie weelderiger, de fauna en flora talrijker aan soorten. In wezen maken wij ons bij dit soort gebeurtenissen zorgen om onszelf. Het beetje natuur dat we hebben gaat ook nog eens in vlammen op. Het enige waar we ons echt zorgen over moeten maken zijn die dieren die niet kunnen vluchten en dus verbranden. En over de caches, natuurlijk Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast zon_straal Geplaatst 8 augustus 2003 Share Geplaatst 8 augustus 2003 ....... Branden wordt inderdaad in sommige landen als beheersmaatregel toegepast. dit is echter in Nederland al jaren verboden. Branden kan, tenzij, het zeer gecontroleerd gebeurd in juiste banen worden geleid. Maar dan in de winter. Deze tijd van het jaar is het voor reptielen, insecten etc.fataal. Dit duurt veel langer, eer het leven weer hersteld is. Flora kan er beter 'mee omgaan'. Ik heb nu niet zoveel zin om hier gedetailleerd op in te gaan................ Wat betreft afgelopen bosbranden, dit waren vooral percelen waar de successie aardig op gang was. Delen waren al geruime tijd zeer goed beheerd. Een mooie structuur. Ook wordt er veel moeite en energie door beheerders gedaan, dit nog afgezien van alle kosten. Delen zijn geplagd met een zeer fraai resultaat. us roep niet direct dat brand goed is...Dat is zeer kort door de bocht. Laten we energie steken in het genieten van onze kostbare natuur. Dat doet niet iedere cacher, er zijn er genoeg die alleen een lijstje af willen gaan..... zie eerder bericht.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kruimeldief Geplaatst 9 augustus 2003 Share Geplaatst 9 augustus 2003 Laten we energie steken in het genieten van onze kostbare natuur.Dat doet niet iedere cacher, er zijn er genoeg die alleen een lijstje af willen gaan..... zie eerder bericht.. Welk eerder bericht? Snaputnie. Het is zowiezo zonde voor het bos en de dieren. Maar als ik denk aan de gemiddelde cache in de grond dat al snel, vooral in het begin, een 100 euro waard is, dan is ook dat zonde. Het geld groeit de meeste van ons niet op de rug. Enneh, wat bedoel je nu met het aangehaalde? Snap je eerdere bericht niet, snap niet wat een lijstje af willen werken met het niet doen van energie steken in de natuur door een geocacher, en..... Snap niet wat je bedoelt met ENERGIE STEKEN. Vuur geeft toch energie?Begrijp ik goed dat je de woorden van Lupardi hebt gesnopen en nu ENERGIE wilt STEKEN in het bos? Dus de hens erin? GRTZ Kruimeldief (die nieuwelingen soms rare jongens vind) Greenpeace (uitgesproken als: Grienpies): Multinational in propaganda voor milieuproblemen die het goed doen op TV. Grote papierverspiller en de grootste tegenstander van de enige serieuze energiebron die geen CO2 en luchtvervuiling produceert. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rovel Geplaatst 9 augustus 2003 Share Geplaatst 9 augustus 2003 . Ik heb nu niet zoveel zin om hier gedetailleerd op in te gaan................ Zon_straal, Je arrogantie bevalt me totaal niet en ik vertrouw je voor geen meter. Ten eerste meld je je alleen effe aan om een aantal van ons de les te lezen en als je dan eindelijk wat te vertellen hebt, dan heb je er geen zin in. Daarnaast weet je dat er bij zijn die alleen maar een lijst af lopen en dat betekent dus dat je op de hoogte bent van hetgeen er in geocaching wereld om gaat. En dat voor een nieuwkomer? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wij Drie Geplaatst 9 augustus 2003 Auteur Share Geplaatst 9 augustus 2003 Ik weet niet wie Zon_straal is, maar de plaatselijke bosbeheerder is het zeker niet. Die vindt het allemaal wel meevallen getuigen het volgende bericht uit het Algemeen Dagblad van zaterdag 9 augustus (Pagina 3): ... Volgens een boswachter valt de schade aan de natuur mee. "Behalve gras heide en struiken zijn alleen wat jonge, grove dennen verbrand, maar die staan er over twee jaar gewoon weer. Van de grote, grove dennen zijn alleen de onderste delen van de stammen geblakerd." ... Toch nog, als starter van dit draadje, een reactie aan Zon_Straal. Uiteraard gingen mijn eerste gedachten uit naar de boompjes en de beestjes. Wij hebben Bornia ontdekt door het geocachen en hebben het er tot nu toe erg naar ons zin gehad. Maar, zoals al eerder terecht is opgemerkt, gaat dit forum over onze hobbie Geocachen. Ik heb het draadje dus gestart om medecaches te waarschuwen even niet naar Bornia te gaan wegens bosbranden. En ik maakte mij zorgen om de twee caches in het gebied. MAAR ik vind dit, zoals ik in het eerste berichtje opmerkte, het minst belangrijkste. Team Wij Drie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rovel Geplaatst 10 augustus 2003 Share Geplaatst 10 augustus 2003 En hiermee is dit binnenbrandje ook weer geblust Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kruimeldief Geplaatst 10 augustus 2003 Share Geplaatst 10 augustus 2003 Het is vandaag eigenlijk al helemaal niet meer zo warm. Zitten we dagen te zeuren dat het zo verschrikkelijk is en nu, nu het bij mij in de schaduw maar 19 graden is, vind ik het oervervelend dat het al zo snel al weer zo koud is. De zomer is zo weer voorbij en dan duurt het nog een maand en dan zijn de teken weer voorbij. En dan komt de tijd weer dat die verrekte bossen niet eens willen branden omdat alles zo verschrikkelijke nat is. Overal loop je dan te sompen en natte "poten" op te lopen en dan zit je weer te smeken om mooi weer. Warom schrijf ik dit, hier en nu? Zou het niet weten. Zonnesteek van een zonnestraal denk ik GRTZ Kruimeldief, die weer verder gaat met webloggen en van zijn vakantie genieten. Hastalapasta en cache voorzichtig, voordat je het weet zit het vuur al aan je schenen en staat het water tot aan je lippen loopt het van schrik je dun uit de broek en komt het cachen je de neusgaten en je strot uit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Ixi Geplaatst 14 augustus 2003 Share Geplaatst 14 augustus 2003 Ligt daar niet een cache van mij opgeslagen, nou die kan dus wel tegen dat fikkie. En het bos overleefd het ook. Dis komt het allemaal weer goed Ixie Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kruimeldief Geplaatst 14 augustus 2003 Share Geplaatst 14 augustus 2003 Ach, nog ff en je cache verzuipt er weer GRTZ Kruimeldief Hebt u een vuurtje voor mij? - Heb je terug van een bosbrandje? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden