Prof. Y. Lupardi Geplaatst 12 april 2002 Geplaatst 12 april 2002 Bij mijn benaderingen van instanties die terreinen beheren zit ik nu met de taak om ZHL duidelijk te maken dat geocaching geen 'spel zonder noemenswaardige natuur-educatieve waarde' hoeft te zijn. Dus caches met veel wandelen door mooie plekken en een log vol met opmerkingen in de trand van "wat mooi" e.d. Kan iemand geschikte kandidaten aandragen uit eigen ervaring?
kapper Geplaatst 12 april 2002 Geplaatst 12 april 2002 maak ze eens attent op de ligging van de meeste caches. doorgaans in gebieden met een grote "natuur-educatieve waarde"......
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 12 april 2002 Auteur Geplaatst 12 april 2002 maak ze eens attent op de ligging van de meeste caches.doorgaans in gebieden met een grote "natuur-educatieve waarde"...... Nogal risky vindt ik. Als ze er even voor gaan zitten op het net en b.v. op de geocaching Benelux-kaart wat caches in Zuid Holland one-clicken komen ze snel bij caches die al in hun natuurgebieden zitten...
Gast 77-1011013881 Geplaatst 12 april 2002 Geplaatst 12 april 2002 Ik heb zo'n vermoeden dat ze zelf toch wel op het idee komen om bij een zoekmachine geocaching in te tikken dan komen ze vanzelf ook bij de kaart uit, dussuh......
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 12 april 2002 Auteur Geplaatst 12 april 2002 Ik had ze voor een uitleg ook al verwezen naar geocaching.nl Je hebt te maken met organisaties waar iedereen de toegewezen taken uitvoert en het daarmee druk-druk-druk heeft. Personeel gaat niet uit eigen initiatief kijken; daar moet een opdracht voor zijn en er moet over de resulaten gerapporteerd worden aan personen hogerop die beslissingen nemen. En mensen die hun weg weten op het net lopen niet in grote aantallen rond in kantoren en die er wel zijn staan niet te popelen om zich meer werk op de hals te halen. Hoe er in - dit geval ZHL - hierarchisch en burocratisch te werk wordt gegaan en hoeveel vrijheid personeel heeft bij de taakinvulling weet ik niet. Iemand een idee en/of ervaring? Dus zoek ik wat hapklare brokken bijeen om hun informatie wat bij te sturen.
gr1 Geplaatst 12 april 2002 Geplaatst 12 april 2002 Had de man van het Brabants Landschap dat niet geroepen, dat geocaching weing milieu-educatiefs om de hakken heeft? Belachelijke opvatting, alsof je alleen maar in de natuur mag verkeren als je er iets van wilt opsteken. Zorgeloos wandelen zou dan ook taboe zijn. Maar afgezien daarvan: geocaching dient naar mijn idee wel degelijk educatieve doelen. De beoefenaar wordt immers achter zijn computer vandaan gelokt, de natuur in, en leert op die manier die natuur te appreciëren. En dat wakkert de belangstelling aan. Zie de logs: ...nooit gedacht dat in mijn woonomgeving.... etc. Ook raakt hij, als hij maar genoeg geocacht, doordrongen van de boeiende verscheidenheid van het Nederlandse landschap. En er zijn allerlei uitzetters van caches die veel wetenswaardigs over de natuur vermelden. Kijk maar naar enkele caches van prof. Lupardi zelf, bijvoorbeeld. Geocaching bezorgt honderden mensen een al dan niet ongecompliceerde natuurbeleving. Hulde.
zwerver Geplaatst 12 april 2002 Geplaatst 12 april 2002 Ik krijg de indruk dat de beheerders die een gereserveerde houding bezigen ten aanzien van geocaching, doorgaans niet het profiel hebben waarin websurfen hoog scoort. Dat zal worden overruled zodra er een soort frustratiegrens wordt overschreden, dus dat moeten we zien te voorkomen. (Hoewel ik ze de geneugden van het surfen, dan wel geocaching natuurlijk van harte gun! ) Mijn cache "Middelblok" "ligt" op een ZHL terrein. Veel reacties bevatten iets in de trent van "Mooi gebied!". Inmiddels is de cache een virtuele geworden, omdat de eerste tastbare cache in beslag was genomen (bleek, toen ik een bericht kreeg waaruit ik opmaakte dat de tweede tastbare cache snel opgehaald moest worden.) Wellicht heb je daar wat aan: Middelblok I, Middelblok III Het zou wel heel triest zijn als de natuur alleen opengesteld zou worden voor educatie. Het zou werkelijk (letterlijk) ZONDE zijn als je er niet gewoon doorheen mag banjeren, omdat je het gewoon fantastisch vindt, of omdat heerlijk even los van de sleur wilt komen. Ik vindt natuurbeheer natuurlijk een hele goede zaak (want we hebben er hier niet zo veel van), maar ben absoluut tegen het monopoliseren van natuur door "Ko, de boswachters" en aanverwanten (dat beetje dat we hebben, daar wil ik wel op een sociale manier van genieten).
kapper Geplaatst 13 april 2002 Geplaatst 13 april 2002 Die mensen van de Landschappen zullen toch niet van zichzelf denken dat ze met NATUUR bezig zijn ? Van Dale zegt over natuur o.a. : "wat de mens om zich heen ziet en wat beschouwd wordt als nog niet door de mens gewijzigd" hebben we daar nog wat van in Nederland ?? grtn Koos
Waterboys Geplaatst 15 april 2002 Geplaatst 15 april 2002 Ik heb lange bedenktijd genomen, maar zet de bescheidenheid toch maar even aan de kant. Westelijk van Haarlem ligt het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Persoonlijk vind ik dit één van de mooiere duingebieden in Nederland. Vorig jaar hebben we hier de Thijsse´s Wish Trilogie (3 caches) uitgezet, van strand tot binnenduin. Het thema is afkomstig van Jac. P. Thijsse. Ons doel was om dit onder de aandacht te brengen middels deze caches. Het dynamische zand op het strand, het veranderde landschap achter de zeereep en het begroeide binnenduin. Om alle drie de caches te doen, moet je 16 km wandelen en op de fiets is het nog meer, plus nog wat kilometers wandelen. De schrijvers van de logjes zijn lovend over de natuur en ook vaak erg moe. Ook vaak een opsomming van de flora en fauna die hun pad kruisten. Ik denk dat dit zeker een voorbeeld is dat geocaching een natuur-edukatieve waarde kan hebben. Natuur-edukatieve waarde vind ik nogal opgeblazen woorden, ecologen/biologen taal. Natuurbeleving is net zo mooi. Ik kan vreselijk van de natuur genieten, zonder te weten welk nut plant x en dier y hebben. Het Nationaal Park Zuid-Kennmerland wordt beheerd door een 13-tal instanties. De grotere daarvan zijn: Natuurmonumenten, PWN (waterleidingbedrijf) en Staatsbosbeheer.
zwerver Geplaatst 15 april 2002 Geplaatst 15 april 2002 de Thijsse´s Wish TrilogieKlinkt als een expeditie die ik ook wil doen. Ik wil namelijk ook graag van de natuur genieten, zonder de namen van alle grasjes en hun bewoners te kennen. Als ik daar toevallig wel achter kom (hoe kom je daar "toevallig" achter?), dan graag natuurlijk, maar het hoeft niet. Ik hoef ze ook niet allemaal te zien, ook. Daarmee vrees ik overigens dat het grootste deel van de Nederlandse bevolking er nog net iets minder van af weet dan ik, terwijl ik hoop dat ze minstens zo van die natuur genieten. We gaan hopelijk geen biologie examen afnemen na afloop van een bezoek aan een natuur-educatief beheerd terrein. (Als je zakt, dan moet je precies terug lopen zoals je gekomen bent. Dan komt de GPS, die je toch al bij je had anders was je er misschien sowieso niet gekomen, toch weer extra goed van pas.)
Aanbevolen berichten