Spring naar bijdragen

Omrekenen naar coordinaten


amts

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Vraagje:

Ik sta op een coordinaat en krijg een aanwijzing aantal meters onder een bepaalde hoek, hoe kan ik dit omrekenen in nieuwe coordinaten.??

AMTS

Je vraagt naar een omrekening in nieuwe coordinaten, maar in de praktijk gaat dit anders.

 

Je staat op een punt waarvan je op dat moment het coordinaat hebt en wilt gaan naar een punt a.d.h.v. de gegeven richting en afstand. In de handleiding van je GPS (of in geval van PDA in de software help) zul je moeten zoeken naar de mogelijkheid om een projectie te maken.

Bij de meeste Garmin GPS apparaten doe je dit door een waypoint in de lijst te selecteren en dan de menu functie projecteer te kiezen. Kies de afstandseenheid (bijv km of m) en de richting (0-359 graden) en zo zal je GPS een nieuw waypoint aanmaken. Vervolgens kun je dit WP kiezen als bestemming en lopen maar. :thumbup:

 

Indien je over grotere afstanden gaat projecteren dan is het wel van belang dat je de juiste instelling kiest voor het Noorden. Ware Noorden (true north, TN) of magnetische noorden (magnetic north, MN) zijn de mogelijkheden. De instelling TN is de meest gebruikelijke voor het geocachen.

 

Succes ermee.

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagje:

Ik sta op een coordinaat en krijg een aanwijzing aantal meters onder een bepaalde hoek, hoe kan ik dit omrekenen in nieuwe coordinaten.??

AMTS

Het is niet de gemakkelijkste manier maar wel goed om te weten: laat je laatste WP als bestemming staan en loop naar een punt dat het gewenste aantal meters daar vanaf ligt en een hoek die 180 graden meer of 180 graden minder is dan wat je moet hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagje:

Ik sta op een coordinaat en krijg een aanwijzing aantal meters onder een bepaalde hoek, hoe kan ik dit omrekenen in nieuwe coordinaten.??

AMTS

Het is niet de gemakkelijkste manier maar wel goed om te weten: laat je laatste WP als bestemming staan en loop naar een punt dat het gewenste aantal meters daar vanaf ligt en een hoek die 180 graden meer of 180 graden minder is dan wat je moet hebben.

Dat lijkt me inderdaad niet de makkelijkste manier. Sterker nog, het kan veel makkelijker, maar het hangt van je gps af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...