Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten voor oziexplorer? - Kaarten downloaden op internet?

Vraag

Geplaatst

Afgelopen weekend voor het eerst aan Geocaching gedaan en... meteen verslaafd. Wat leuk is dat!!

Maar... ik heb van een kennis het programma OziExplorer geleend met daarbij de Nederlandse topografische kaarten op schaal 1:25.000. Echter, ik wil ook graag de kaarten van de rest van de Benelux en zoveel mogelijk Europese landen. Weet iemand waar deze kaarten op het internet te vinden zijn? Downloadgrootte maakt niet uit (ben in het gelukkige bezit van kabelinternet :P )

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Zo af en toe en hier en daar duikt de vraag op: postcodes en geografische positie.

Het mooiste zou zijn op je kaart een omgrensd gebied te zien van een gezochte postcode. Maar zo luxe is het (nog) niet.

Ik zat laatst even te spelen met Ozi en kwam op de name-search mogelijkheid terecht. Tegelijkertijd kwam er in de groep van gps_nl  e.e.a. over de postcodes.

Zo komt Michel met het bericht dat hij de zaak voor Ozi kant en klaar heeft en dat het te vinden is op

http://home.hccnet.nl/michel.post/GPS/

Gewoon de twee files in de 'Name Search' folder van Ozi zetten en je kan de database laden en een postcode opzoeken. Met een muisklik wordt de kaart opgezocht en getoond. Best wel luxe.

Alleen bedenk: die lijst vreet (hij is ongecomprimeerd) zo'n 61 Mb aan diskspace.

• 0
Geplaatst

bedankt voor de tip Prof.

héél mooi die postcodes.

even een (misschien) domme vraag,

kan je ook een WGS84 coördinaat opgeven, en dat OZI dan gelijk naar de goede kaart gaat ?

• 0
Geplaatst
bedankt voor de tip Prof.

héél mooi die postcodes.

kan je ook een WGS84 coördinaat opgeven, en dat OZI dan gelijk naar de goede kaart gaat ?

Je kan doen:

Map > Find Maps... > From Entered Position

Je krijgt dan een schermpje met kaarten die in aanmerking komen. Daaruit kan je er eentje kiezen.

Ozi zoekt dan in de Maps-directory/ maps-map ;-).

In de knoppenbalk rechts van Info staat ook een handige mogelijkheid om andere kaarten te zoeken.

DS

• 0
Geplaatst

dezelfde vraag had mij ook al eens gesteld. Het is dus geen domme vraag. {:-)

Mijn oplossing is alsvolgt:

Ik laad via 'Map' menu de 'blank map'. Daarop zet ik een waypoint door de waypoint list te openen, en een 'add' te toen en dan de juiste positie in te typen.

In de waypoint list klik het zojuist ingevoerde punt actief en druk de knop 'Find Map for selected waypoint'.

Dan ben ik er.

Weet iemand hoe het handiger kan?

Latere aanvulling:

Heb ik bovenstaande net gepost en ik lees een ander antwoord.

Ja dus, zie het antwoord hierboven!!! :-)

Edited By Prof. Y. Lupardi on juli 15 2002 at 13:04

• 0
Geplaatst

Prof, met alle respect, maar ik geef de voorkeur aan de methode van Stada !   :D

Weer een stapje verder .....

Bedankt allebei !!

grtn. koos

• 0
Geplaatst

Ik verstout mij nog een (misschien domme) vraag te stellen.

Het komt voor dat een waypoint (bijna) precies op de rand van een kaart ligt.

Voor een goed overzicht zou het plezierig zijn als twee of meer kaarten aan elkaar "geplakt" kunnen worden. Zelf heb ik dit al gedaan met schaar en prittstift.

Kan dit software-matig, en zoja, zou het panel  :D mij kunnen (en willen) zeggen hoe ??

bvd koos

• 0
Geplaatst

Met deze vraag heb ik mij al eerder (voor de GPS in mijn leven kwam) bezig gehouden. Het speelt in de GIS-wereld (Geographic Information Systems) als vraag: hoe kan ik voor op het scherm snel de info halen uit een veel groter geheel?

Er zijn twee wegen: kleine kaartsnippers in grote getale of een heel grote file.

Kijk eens bij Diane op:

http://www.hhit.hsholland.nl/diane/index.html

waar ze 1:50.000 hebben of bij

http://classic.locatienet.nl/

waar ze 1:25.000 snippers hebben die door de browser naadloos aaneen geplakt worden op het scherm. Zo kan je over de kaart van Nerderland bewegen.

Maar ja: dan de zoom. Bij classic zie je dan een ander soort kaart (ook weer snippers).

Stel je hebt 5000 luchtfoto's  van 300 Mb ieder die dus samen een beeld van 1,5 Tb zouden maken. Dat kan geen computer behappen. Dankzij de multimedia (4 Gb video file bestaan) kan onze desktop computer best wel wat aan waar zoveel toch niet.

Maar er is het ECW format dat comprimeert zodat je in dit voorbeeld maar 30 Gb overhoudt wat op een moderne harddisk past.

En laat Ozi nu ECW-files kunnen importeren en er staat op het to-do lijstje 'directe ECW-ondersteuning' dus dat geeft hoop.

Er is een gratis ECW compressor te halen bij:

http://www.ermapper.com/

die files tot 500 Mb aan kan. En bovendien (maar dat is in dit kader niet van belang) de helderheid, kleurenzetting, lensvertekening, perpectiefvertekening enz. kan goedzetten.

Er is ook een standalone viewer en diverse plugins.

Degelijke grote beelden worden mbv een Image Web Server via het Internet gedistribueerd. Een 60-dagen proefversie is dacht ik te downloaden. maar dan moet je wel een IIS Microsoft server draaien (zie: http://www.coveryourasp.com/PWS.asp ) en dat kan mijn 400 MHz Celeron Windoosje niet aan.

Het ideaal zou dus zijn: een totale kaart 1:25.000 van Nederland in ECW format die Ozi kan slikken.

Misschien kan die van de kaartsnippers van Diane gemaakt worden met ECW-compressor, dat heb ik niet bekeken.

Maar de KabouterBond kaartjes zouden denk ik digitaal knip- en plakwerk nodig hebben om de wiite buitenranden eraf te halen. En als je dan toch bezig bent kan je ze net zo goed gelijk digitaal plakken...

Ga je in navigatiemode van Ozi dan merk je hoe belangrijk het picture-file-format is: jpeg beelden duren eeuwen voordat die binnengehaald en klaar zijn net zoals png.

Maar het Ozi eigen OZF2 format is stukken bruikbaarder. Dan hoeft ook (net zoals met ECW) niet de hele file binnengehaald te worden maar slechts een gedeelte ervan. Ga je met zo'n kaart in Ozi scrollen dan zie je eventjes witte stukken in beeld: er wordt data van de harddisk gehaald.

Ook merk je het probleem van het uitzoomen: zo'n OZF2 file moet je van te voren aanmaken met de gewenste zoomlevels. En daar moet tijden aan gewerkt worden want op een juiste manier meer pixels bijeennemen en transformeren tot een enkel pixel is rekenintensief. Hoe meer zoom-levels je wilt hebben later, hoe groter je OZF2 file wordt (maar niet langzamer in gebruik).

Nu is het zo dat Ozi altijd 'een kaart laad'. De methode van de kaartsnippers (ieder een file dus kaart)) is dan weinig bruikbaar. We moeten dus gaan voor een totale ECW-kaart 1:25.000.

• 0
Geplaatst

Prof. bedankt voor de uitvoerige heldere uitleg.

"We moeten dus gaan voor een totale ECW-kaart 1:25.000"

WE moeten gaan.....

Kan ik wat doen ?

grtn. koos

• 0
Geplaatst

Nou ja 'we', vele handen maken ligt werk. En om alles alleen te gaan doen is zo saai.

Voor zover ik het nu kan bekijken moet hetvolgende gedaan worden:

1. een topokaart uit de 1:25.000 serie converteren met de aangegeven sofwtare naar een ECW. Zien hoe de calibratie moet. In ieder geval hebben we al een map-file.

2. zien hoe Ozi dit slikt. Gaat het goed en snel?

3. dan een grote kaart gaan maken. Zien hoe je met ERMapper dat kan doen in aanmerking nemende dat de Diane kaartsnippers 1:50.000 beschikbaar zijn. Hierarchisch verdeeld in folders met zo iets als 56.000 piepkleine gif-files als ik men niet vergis. Kunnen die automatisch geplakt worden (mozaiekbeeld?)

4. zien of de ERMapper ook de reeds bestaande 1:25.000 kaarten kan knippen en plakken.

5. hoe groot wordt dan de totale Nederlandse kaart? Is dat nog hanteerbaar?

6. lukt dat allemaal met knip en plak niet dan kan geprobeerd worden of de automatische plakker ingezet kan worden die te vinden is bij:

http://www.t3i.nl/

losgelaten op de Diane kaartjes die dan omgenummerd en georganiseerd moeten worden.

Bij de gratis ECW-compressor versie staat een limiet van 500 Mb vermeld. Maar of die op input- of output- grootte slaat weet ik niet.

zat om uit te zoeken en te proberen dus.

Laatste opmerking: ik kijk in mijn la en zie een officieele CD van ERMapper met viewer, compressor en web server voor de windoos. Plus een map met papieren folders over de software (met mooie plaatjes)

Edited By Prof. Y. Lupardi on juli 16 2002 at 20:16

• 0
Geplaatst

nog een paar vraagjes ...

ik heb een heel mooie .jpg van Rotterdam.

die zou ik graag in OZI gebruiken.

ik heb bemerkt van er dan ook een bijbehorend .map file nodig

is.

hoe wordt dat aangemaakt ?

kan ik dat zelf ?

helpt OZI hierbij ?

ik hoor heel graag ......

gedankt alvast.

grtn. koos

Edited By kapper on juli 18 2002 at 16:16

• 0
Geplaatst

In Ozi Explorer kan je zelf een kaart caliberen; daar is een aparte interface/invoer voor beschikbaar. Met de hand klik je punten aan op het scherm en typt die posities in.

Dan zal Ozi een .map file voor je maken na een desbetreffende 'save'.

Ik zou zeggen: kijk eens naar de demo van Ozi: die bevat een volledige HELP (zoek op 'calibrate').

En als je dan ziet hoe mooi dat gaat dan wil je niet meer anders. Ozi Ahooi!

Iets anders is: hoe weet je de positie van ijkpunten. Eerste manier: zelf waypoints maken. Twee: die van een ander lenen. Drie: gebruik de lijst van RD punten. daar zitten veel kerktorens in met een nauwkeurigheid van ongeveer 5 meter. En kerken staan altijd wel op kaarten vermeld of op foto's zichtbaar.

Edited By Prof. Y. Lupardi on juli 18 2002 at 20:07

• 0
Geplaatst

Ik ben zelfs eens gaan experimenteren (naar aanleiding van die vraag over een jpg beeld van Rotjeknor) en dit leverde het volgende verhaaltje op:

Op de vraag of je ook satellietbeelden in Ozi Explorer kan gebruiken bij wijze van kaart, moet ik bevestigend antwoorden. Tenminste als deze foto's in een 'goed' GeoTIFF format beschikbaar zijn.

Een zoek in de help van Ozi levert op dat we eerst maar eens een paar utilities moeten downloaden van de http://www.oziexplorer.com/ site. De file heet  Tiffutil.zip. Vervolgens moet je met een paar dos-programma's aan de slag op Geotiff beelden. Maar niet alle GeoTiff 's zijn bruikbaar. Er is n.l. nogal wat variatie in de manier en in wat men hoe in de TIff-file opbergt.

Waar haal je de goede beelden vandaan?

Er is een plek waar je 10-meter pixel SPOT beelden kan vragen. Geheel gratis maar je moet er wel even goed naar zoeken. Hier moet je eerst beginnen:

http://geoengine.nima.mil

Waar je van alles kan doen. Het ziet er niet erg overzichtelijk en vriendelijk uit. Maar ja, het is ook 'military'.

Onderaan heb je een veld met tabs. Die staat als het goed is op 'Find'. Het handigste is meestal: neem een plaatsnaam en vul 'Netherlands' in. Een volgende verse page geeft je wat er gevonden is en dan kan je het gewenste aanklikken. Dan kom je op een kaart van Nederland en omstreken. Je kan inzoomen. Klik nu op de tab 'NIMA Coverages' en je krijgt een ander veld waarin je aanvinkt 'D0I 10M'  en de 'update map' knop indrukt. Gelukkig duikt heel Nederland gearceerd op. Er is dus iets voor ons.

Nu een 'Define AOI (Area of Interest)'. Dit wordt wat lastiger (veel getallen intypen) maar er is ook een interactieve manier. Helaas werkt die niet met iedere browser. Er is gelukkig een 'View' tab en dan kan je zien wat je hebt gekozen. Neem geen te groot gebied: de maximale download filegrootte is 50 Mb. Noteer van het beeld dat je wil hebben de opgegeven coordinaten allemaal. Later voor het ijken zal je ze nodig hebben! Als het naar je zin is kan je via de tab 'Download Order' de bestelling plaatsen. En het is gratis! Na even geduld uitoefenen (het is soms druk bij dit loket)  kan je een zip-file downloaden. Klik dus de ' D0I 10 M  in GeoTIFF format' aan en 'download' dan.

Bekijken in Paint Shop Pro 6.0 (die kan grote files aan) geeft verdere informatie over het beeld: 256 kleuren, 96 pixels/inch, 'Converted MUSE rasterfile'  en het aantal pixels in beide richtingen.

Nu kan Ozi allleen maar omgaan met TIFF files die 256 kleuren bevatten. Dat zit dus goed. Anders zouden er kunstgrepen nodig zijn en wel: 1. haal de geo-info uit de tiff. 2. zet de tiff om naar 256 kleuren (hierbij gaat in Painshop Pro de geo-info verloren). 3. voeg de geo-info toe aan de nieuwe tiff-file.

Gelukig wordt een gedeelte van de geo-info in deze tiff-files door Ozi gepakt; er wordt tenminste niet geklaagd als je de tiff-file Ozi binnen haalt via 'File', 'Import Map', 'Single DRG Map'. Er blijken dan ook wat import defaults te zijn : WGS84 en UTM. Je moet de UTM zone opgeven. Die is 31. Verder is er iets van offsets. Laat die maar zitten. Het resultaat is in ieder geval een map-file die verkeerde calibratie bevat en die je misschien ook een verkeerde mapdatum hebt gegeven.

Dat gaan we met de hand goed zetten (het kan niet anders). Doe in Ozi een 'check and calibrate map'. We weten (dat hadden we genoteerd) de posities van diverse hoeken en het centrum van de foto. Ook is het eenvoudig te zien hoeveel pixels het beeld groot is (In Paintshop Pro b.v.). Je kan dus de coordinaten en de pixelposities invoeren.

Helaas, die opgegeven posities zijn niet nauwkeurig. Je kan ermee beginnen maar je moet later verbeteren.

Hoe, dat is een vraag waar ik mee zit. Ik heb een hoop RD-punten in de vorm van kerktorens die op de foto's nog wel terug te vinden zijn. Of ik kan wat kenmerkende plekken opzoeken, in Ozi met de 1:25.000 kaarten gaan zien wat die posities zijn en die overnemen.

Betere manieren hoor ikgraag!!!!! Misschien heeft iemand dit al eens gedaan?

P.S. Orthorectified wil zeggen: de foto's zijn zo bewerkt dat het lijkt alsof je altijd loodrecht naar beneden kijkt op een plat oppervlak.

• 0
Geplaatst
Het komt voor dat een waypoint (bijna) precies op de rand van een kaart ligt.

Voor een goed overzicht zou het plezierig zijn als twee of meer kaarten aan elkaar "geplakt" kunnen worden. Zelf heb ik dit al gedaan met schaar en prittstift.

Kan dit software-matig, en zoja, zou het panel  :D mij kunnen (en willen) zeggen hoe ??

bvd koos

Ik heb hier over zitten denken. Wat je zou kunnen doen is het volgende:

Je maakt met bijv. PaintShop Pro o.i.d. nieuwe kaarten die je steeds maakt van vier originele ( ;) ) "kabouter"-kaarten.

Je legt als het ware vier kaarten bij elkaar en het midden wordt het middelpunt van de nieuwe kaart. Je plakt dan dus het kwart rechtsonder, links onder, rechtsboven en linksboven aan elkaar. Op die manier onstaat een nieuwe serie kaarten waarvan de middelpunten nu de vroegere hoekpunten waren.

Van deze kaarten ga je opnieuw een map-file maken.

Als je nu op een oude kaart precies op de rand komt, klik je in Ozi op die button met de pijltjes. Daarmee worden nu kaarten getoond die ook dat coördinaat bevatten. Je kan dan kiezen voor een van je nieuwe kaarten waarbij blijkt dat dat randput nu een plek is op het midden van die kaart.

Hopelijk is het duidelijk. Het is even werk maar dan heb je ook wat!

• 0
Geplaatst

Voor de liefhebbers heb ik met GEM en CorelDraw een

goede kaart van de achterhoek gemaakt. Op straatniveau

met evt. waypoints en tracks. Is 3,9Mb (  :D Gimli) groot dus moet wel

in je mailbox passen.

Koste even werk maar dan heb je ook wat! Mail maar naar (NOSPAM weglaten)

Groeten Taco

Edited By Bytheway on aug. 19 2002 at 16:23

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...