Spring naar bijdragen

mapsource-route op je Garmin


willem franken

Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,

 

Ik heb een GPSmap 60CSx. Ik zet een in mapsource een wandelroute uit. Ik zend vervolgens deze route naar mijn gps. Ik roep deze route op in mijn gps.

In het scherm zie ik keurig de uitgezette route.

 

Het probleem vind ik dat uitgezette route "vast" blijft staan. Tijdens de wandeling/fietstocht moet ik met de

pijltje-toets "mijn driehoekje" in het beeld houden. Zonder route in het beeld blijf je constant je zelf zien waar je bent op de kaart. Met een ingeschakelde route is dat niet het geval.

 

Is daar iets aan te doen zodat "jezelf"in beeld blijft.

 

groet, willem franken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Willem,

wat je verkeerd doet is dat je vanuit het route- of trackscherm de optie kaart aanklikt.

Die is echter bedoeld om iets met de route of track te doen.

 

Kies bij een route voor navigeer, bij een track voor tracback. Als je alleen op de kaart de track wilt volgen moet je toon op kaart aanvinken, en dan OK. Ga dan naar het gewone kaartscherm, dat beweegt wel mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Willem,

wat je verkeerd doet is dat je vanuit het route- of trackscherm de optie kaart aanklikt.

Die is echter bedoeld om iets met de route of track te doen.

 

Kies bij een route voor navigeer, bij een track voor tracback. Als je alleen op de kaart de track wilt volgen moet je toon op kaart aanvinken, en dan OK. Ga dan naar het gewone kaartscherm, dat beweegt wel mee.

 

Wanneer ik kies voor Navigeer, dan gaat mijn gps zelf een route bepalen (dit wil ik niet). Ik wil graag de getekende route vanuit mapsource wandelen. Volgens mij is er een verschil tussen route en track. Het is geen track !! Het tweede deel van de antwoord is mij nog niet duidelijk.

 

Ik kies dus niet voor navigeer maar voor kaart. Wat moet dan doen om ervoor te zorgen dat de kaart meegaat.

 

groet, willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kies dus niet voor navigeer maar voor kaart. Wat moet dan doen om ervoor te zorgen dat de kaart meegaat.
Nogmaals, niet voor kaart kiezen, want die kaart beweegt niet mee.

 

Kennelijk heb je ingesteld staan dat routes via wegen geleid moeten worden.

Zet MENU/MENU/Instellen/Routering/Begeleidingsmethode/ op Op verzoek of op Niet via wegen.

Als je nu voor Navigeer kiest kun je de route wel langs de getekende punten laten lopen.

 

Overigens is de algemene opvatting dat voor wandelen een track prettiger is dan een route.

 

Wat is in mijn vorige antwoord niet duidelijk? Dat is mij weer niet duidelijk.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kies dus niet voor navigeer maar voor kaart. Wat moet dan doen om ervoor te zorgen dat de kaart meegaat.
Nogmaals, niet voor kaart kiezen, want die kaart beweegt niet mee.

 

Kennelijk heb je ingesteld staan dat routes via wegen geleid moeten worden.

Zet MENU/MENU/Instellen/Routering/Begeleidingsmethode/ op Op verzoek of op Niet via wegen.

Als je nu voor Navigeer kiest kun je de route wel langs de getekende punten laten lopen.

 

Overigens is de algemene opvatting dat voor wandelen een track prettiger is dan een route.

 

Wat is in mijn vorige antwoord niet duidelijk? Dat is mij weer niet duidelijk.

 

Ik heb jouw advies opgevolgd. Ik zie nu inderdaad keurig de route in het scherm staan. hartelijk dank voor de tip.

Toch nog een vraagje. Je hebt het over een track. Een track is toch een tocht die je al gelopen/gefiest hebt en hebt vastgelegd in je gps. Een route het je nog niet gelopen/gefiest maar is geheel nieuw.

 

Ik vind het fijn dat je mee vooruit hebt geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kies dus niet voor navigeer maar voor kaart. Wat moet dan doen om ervoor te zorgen dat de kaart meegaat.
Nogmaals, niet voor kaart kiezen, want die kaart beweegt niet mee.

 

Kennelijk heb je ingesteld staan dat routes via wegen geleid moeten worden.

Zet MENU/MENU/Instellen/Routering/Begeleidingsmethode/ op Op verzoek of op Niet via wegen.

Als je nu voor Navigeer kiest kun je de route wel langs de getekende punten laten lopen.

 

Overigens is de algemene opvatting dat voor wandelen een track prettiger is dan een route.

 

Wat is in mijn vorige antwoord niet duidelijk? Dat is mij weer niet duidelijk.

 

Ik heb jouw advies opgevolgd. Ik zie nu inderdaad keurig de route in het scherm staan. hartelijk dank voor de tip.

Toch nog een vraagje. Je hebt het over een track. Een track is toch een tocht die je al gelopen/gefiest hebt en hebt vastgelegd in je gps. Een route het je nog niet gelopen/gefiest maar is geheel nieuw.

 

Ik vind het fijn dat je mee vooruit hebt geholpen.

 

Ja dat klopt. Een route is berekend m.b.v. de pc of de GPSr. Een track heb je al een keer gelopen, gefietst, gevaren, gereden, gevlogen, etc.

Beide kun je (opnieuw) volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat klopt. Een route is berekend m.b.v. de pc of de GPSr. Een track heb je al een keer gelopen, gefietst, gevaren, gereden, gevlogen, etc.

Beide kun je (opnieuw) volgen.

 

In de laatste versies van mapsource kun je ook tracks tekenen die je ook weer kunt volgen op je gps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een track heb je al een keer gelopen, gefietst, gevaren, gereden, gevlogen, etc.

 

Dit is niet helemaal waar. Een track is niet per definitie het spoor van een route die je (of iemand anders) al eens gelopen of gefietst hebt. Vaak is dat wel zo, maar eigenlijk is het niet meer dan een ander soort van "route" weergeven, en die kun je ook handmatig achter je pc maken. Kijk bv. maar eens wat er op de site http://www.composite.nl/ligsite/google_map...ck_plotter.html mogelijk is. Of kijk naar een pakket als GPS Trackmaker op http://www.gpstm.com.

 

Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon tracks van een ander gebruiken, zoals die bv. op www.gpstracks.nl aangeboden worden.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak het volgende onderscheid:

 

Indirecte route: een lijn die twee of meer punten via wegen verbindt.

Directe route: een lijn die via rechte stukken van punt tot punt loopt.

Tracklog: een reeks punten die door rechte lijnen verbonden zijn. De punten zijn automatisch opgenomen door de tocht te lopen/rijden. Er heeft geen nabewerking plaatsgevonden, behalve misschien dat ongewenste punten zijn verwijderd, of meerdere tracklogs zijn samengevoegd.

Track: als tracklog, maar dan bewerkt, of op de computer getekend. In het toestel de tracklog bewaren is ook bewerken.

 

Dit is echter geen algemeen gebruik, de termen worden niet altijd strikt gebruikt.

 

In MapSource kun je precies zien wat het is.

Routes vind je op het tabblad Routes, direct of indirect kun je gewoon zien. Ook gemengd is mogelijk.

Tracks en tracklogs staan op het tabblad Tracks. Bij elk punt van een tracklog wordt een tijdstip vermeld, bij tracks niet.

 

Behalve de tijdstippen is dit ook allemaal op de toestellen te zien.

Op een aantal toestellen zijn de tijdstippen ook te zien, door bij een trackback- of bewaaropdracht een trackpunt aan te wijzen; als er geen tijdstip bekend is krijg je in plaats daarvan de hoogte, tenminste als die bekend is.

Het is trouwens zo dat op de trackspagina 1 tracklog staat, en een aantal tracks. Dit kun je bijna letterlijk opvatten. Alleen als je vanaf de computer tracks met de naam ACTIVE LOG xxx naar het toestel gestuurd hebt kun je tracks vinden bij de tracklog.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...