Spring naar bijdragen

Hoe zet je "RD" in user grid op Magellan eXplorist?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hi,

Hoe zet je "RD" in het "user grid" op de Magellan eXplorist 600?

Natuurlijk weet ik hoe dat in een Magellan Meridian gaat, want zo een heb ik ook.

Het eerste deel is hetzelfde, ook beschreven op de site van Prof. Y. Lupardi:

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm

Maar in de Explorist krijg je bij mapdatum nog een 2e scherm waar geconfigureerd moet worden.

Let op:

bij mapdatum 1e scherm: dA, dF, dX, dY, dZ, net als bij een Meridian.

bij mapdatum 2e scherm: (en daar gaat het om!),

Rotation X (sec), Rotation Y (sec), Rotation Z (sec) en Scale factor (ppm).

Wat moet je daar in zetten?

Ruud (aka Barjon)

Geplaatst

Hier komen we zonder nadere gegevens van Magellan niet makkelijk uit.

De clou is: meestal gebruikt een handheld GPS voor de omrekening tussen mapdatums de 3 parameters (Shift x,y,z) via een Molodensky transformatie. We hopen dan dat er alleen een schuif nodig is tussen beide ellipsoïden. Maar dat hoeft niet.

Een algemenere oplossing benodigt ook nog eens gegevens over de rotatie. Het ziet er dus naar uit dat de 600 een betere en meer algemene berekeningsmethode gebruikt; een vorm van een Helmert transformation, denk ik.

"The transformation between two such systems involves three translation components Tx, Ty, Tz and three rotation angles Rx, Ry, Rz."

Helaas zijn er diverse manieren om de Bursa-Wolf formulas te gebruiken. De vraag is: het rotatiepunt behoort bij 1 van beide mapdatums. Maar welke?

Ik heb de volgende getallen gevonden:

Translaties in meters (x,y,z): -565,036 -49,914 -465,839

Rotatie ( rad * 10E-6) ingeval rotatiepunt het middelpunt is van de ellipsoïde: (alfa, beta, gamma) +1,9848 -1,7439 +9,0587

Schaal delta (ppm) +4,00772 * 10E-6

Voor rotatie bij ons middelpunt (Amersfoort) zijn deze hetzelfde behalve de shifts (in meters)

593,032 +26,000 +478,741+

Verder: een rad komt overeen met pi radialen. (360 graden is 2 pi rad) dus dat is om te rekenen naar seconden.

Maar ja, Magellan zal uitsluitsel moeten geven over de juiste betekenis van hun menu-entries. Je kan gaan zitten uitproberen natuurlijk svp dank u wel.

De converter CC40 kan je het best gebruiken om de uitkomsten te controleren. Ophalen bij http://www.rdnap.nl/ (download).

Geplaatst

Oeps, dit wordt erg technisch, alhoewel ik het best graag boven water krijg. Ik had al via mail kontakt met Prof. Y. Lupardy en heb hem inmiddels voorgesteld hier op het forum verder te 'kouwen' in de hoop dat iemand anders er ook nog iets aan heeft.

Ik ga nu eerst even met vakantie en daarna wil ik met Magellan bellen/mailen om erachter te komen of zij de vraag (praktisch) kunnen/willen beantwoorden. Ben hier erg nieuwsgierig naar.

Ik dacht eerst dat mijn vraag simpel met "wat getallen" was te beantwoorden, maar de Prof. heeft me op andere gedachten gebracht.

Het gekke is dat ik voor "iets met RD coordinaten" steeds mijn oude Magellan Meridian pak, terwijl het ook met mijn (luxe) Magellan Explorist 600 zou moeten kunnen. Alleen staat nergens beschreven hoe je voor "Dutch RD" de kaartdatum tabellen voor een z.g. "User Grid" moet vullen. Immers bij de standaard instellingen zit geen "Dutch RD" en moet je de definities/referenties zelf onder "User Grid" invoeren.

Later meer, Ruud (aka Barjon)

Geplaatst (bewerkt)
Je kan gaan zitten uitproberen natuurlijk svp dank u wel.

Heb je ook een referentieset met daarin omgerekende RD coordinaten?

Oeps, dit wordt erg technisch, alhoewel ik het best graag boven water krijg. Ik had al via mail kontakt met Prof. Y. Lupardy en heb hem inmiddels voorgesteld hier op het forum verder te 'kouwen' in de hoop dat iemand anders er ook nog iets aan heeft.

Tot nu toe heb ik die tweede pagina gewoon op 0 laten staan. Ik heb niet gemerkt dat dat problemen gaf. Maar ik zal zoals prof voorstelde eens experimenteren om te zien wat de fout zonder is. En wat het dan met moet zijn om die fout 0 te maken.

bewerkt door hrng
Geplaatst
Tot nu toe heb ik die tweede pagina gewoon op 0 laten staan. Ik heb niet gemerkt dat dat problemen gaf. Maar ik zal zoals prof voorstelde eens experimenteren om te zien wat de fout zonder is. En wat het dan met moet zijn om die fout 0 te maken.

Heb die 2e pagina ook nog op 0 laten staan, maar kreeg wat anders dan met de Meridian. Heb toen nog wat geprutst met Magnetisch en True North, dat maakte ook weer wat uit. Toen ben ik even gestopt, omdat ik vond dat ik aardig chaotisch bezig was: eerst maar eens wat andere ervaringen peilen. Nu sta ik even stil, dwz ga eerst even naar bed en dan op vakantie.

Bye, Ruud (aka Barjon)

Geplaatst (bewerkt)

Heb die 2e pagina ook nog op 0 laten staan, maar kreeg wat anders dan met de Meridian. Heb toen nog wat geprutst met Magnetisch en True North, dat maakte ook weer wat uit. Toen ben ik even gestopt, omdat ik vond dat ik aardig chaotisch bezig was: eerst maar eens wat andere ervaringen peilen. Nu sta ik even stil, dwz ga eerst even naar bed en dan op vakantie.

Bye, Ruud (aka Barjon)

De fout is inderdaad erg groot nu ik het nareken met het programma PCTRANS 4.01 welk downloadbaar is van www.hydro.nl . Meer dan 100 meter (Consequent ruim 20 in de x en 110 in de y. Misschien zegt dat iemand iets). Ik snap niet hoe ik in het verleden die RD cache heb kunnen vinden.

Dit lijkt er wel heel erg op het gevraagde maar het levert bij mij vooralsnog geen betere resultaten:

rd_expl_600.jpg

Als je het verschil van de a en f tussen bessel en wgs84 berekend dan kom je ook op:

Delta A (meters) = +0740.000 [cursor]

Delta F (meters) = +0.10037480

Toch maar een bij Magellan aankloppen.

bewerkt door hrng
Geplaatst

Hi,

Het was maar een korte vakantie, dus weer terug om mee te doen aan de discussie.

Even melden HOE ik het op mijn Magellan Meridian (Yellow) heb "ingeregeld". Geldt overigens ook voor de Magellan Sportrak.

Dit verhaaltje is door "Thales Navigation NL" uitgegeven in de NL taal, heet "Instellen RD coordinaten", maar is nu niet meer op hun website te vinden.

Start de Meridian.

Ga naar Menu en kies Setup.

Ga naar Coord. Sys. en selecteer (b.v.) Secundair

Vul de volgende gegevens onder "Gebr. rast." in.

Projectie: "Trans Merc"

Geograf. Breedte vertrekpunt: 52.15617N

Geograf. Lengte vertrekpunt: 005.38763E

Ga naar Volg.

Schaalfactor: 0.99990790

Eenheid tot meter omz. 1.0

Fout O bij vertrek: 00155000.0

Fout N bij vertrek: 00463000.0

Ga naar "Klaar"

Ga naar Datum kaart en selecteer (b.v.) Secundair

Vul de volgende gegevens onder "User" in.

da: 740m

df: 0.1003748

dx: 593m

dy: 26m

dz: 478m

Bevestigen met "Opslaan"

De hamvraag is: is dit bruikbaar voor de eXplorist XXX? Zo ja, dan is het in elk geval onvolledig omdat er nog in een volgend scherm "iets" moet/kan worden ingevuld. (zie begin thread)

Vandaag heb ik via de Magellan website deze vragen gesteld:

Please help me to fill the 3 (user) configuration screens to get the "Dutch RD-grid" at my eXplorist600. 1st screen via Menu|Preferences|Map Units|Coord System and after that, 2nd and 3rd screen via Menu|Preferences|Map Units|Map Datum.

Does a document exist that describe what to do and which input is available?

Nu maar eens even afwachten wat zij gaan antwoorden.

Ruud (aka Barjon)

Geplaatst (bewerkt)
Hi,

Het was maar een korte vakantie, dus weer terug om mee te doen aan de discussie.

Even melden HOE ik het op mijn Magellan Meridian (Yellow) heb "ingeregeld". Geldt overigens ook voor de Magellan Sportrak.

Dit verhaaltje is door "Thales Navigation NL" uitgegeven in de NL taal, heet "Instellen RD coordinaten", maar is nu niet meer op hun website te vinden.

Start de Meridian.

Ga naar Coord. Sys. en selecteer (b.v.) Secundair

Vul de volgende gegevens onder "Gebr. rast." in.

Projectie: "Trans Merc"

Geograf. Breedte vertrekpunt: 52.15617N

Geograf. Lengte vertrekpunt: 005.38763E

Ga naar Volg.

Schaalfactor: 0.99990790

Eenheid tot meter omz. 1.0

Fout O bij vertrek: 00155000.0

Fout N bij vertrek: 00463000.0

Ga naar "Klaar"

Ga naar Datum kaart en selecteer (b.v.) Secundair

Vul de volgende gegevens onder "User" in.

da: 740m

df: 0.1003748 (let op: een 0 extra op het scherm, is bij Sportrak ook!)

dx: 593m

dy: 26m

dz: 478m

Bevestigen met "Opslaan"

De hamvraag is: is dit bruikbaar voor de eXplorist XXX? Zo ja, dan is het in elk geval onvolledig omdat er nog in een volgend scherm "iets" moet/kan worden ingevuld. (zie begin thread)

Vandaag heb ik via de Magellan website deze vragen gesteld:

Please help me to fill the 3 (user) configuration screens to get the "Dutch RD-grid" at my eXplorist600. 1st screen via Menu|Preferences|Map Units|Coord System and after that, 2nd and 3rd screen via Menu|Preferences|Map Units|Map Datum.

Does a document exist that describe what to do and which input is available?

Nu maar eens even afwachten wat zij gaan antwoorden.

Ruud (aka Barjon)

Hallo Barjon.

Ik had je vraag al een aantal keer zien staan, maar even niet in de gelegenheid om het voor je bekijken, nu dus wel :thumbdown:

Ik heb het RD stelsel ingesteld gekregen in de Sportrak Pro, Explorist 100 en Explorist 300. De laatste stond het niet in en heb ik net even gedaan om je verhaal even na te lopen. Het klopt hier tot (zeg maar) op de meter t.o.v. WGS-84!! Ik zie wel een verschil in het begin van de menu structuur. Daar waar jij dus een tweede scherm mist of denkt te missen :crybaby:, staat dat menu er wel degelijk!! Dat tweede menu is er dus wel, maar is iets anders dan bij de Sportrak of Meridiaan. Setup kent de Explorist niet, wel preferences of voorkeuren.

Even instellen dan:

- menu

- preferences

- map units

- derde regel: coord. system op user grid zetten

- Trans Merc

- Geograf. Breedte vertrekpunt: 52.15617N

- Geograf. Lengte vertrekpunt: 005.38763E

- Ga naar Volg.

- Schaalfactor: 0.99990790

- Eenheid tot meter omz. 1.0

- Fout O bij vertrek: 00155000.0

- Fout N bij vertrek: 00463000.0

- Ga naar "Klaar"

en dan naar het tweede scherm:

- menu

- preferences

- map units

- vierde regel: Map Datum op user grid zetten

- da: 740m

- df: 0.1003748

- dx: 593m

- dy: 26m

- dz: 478m

- Bevestigen met "Opslaan"

Het werkt dus gewoon. Nog een verschil met de Sportrak is dat het oproepen van RD via de Explorist wat meer handelingen vereist, terwijl met een Sportrak je een secundair coordinaten systeem op je scherm hebt na één druk op de knop. Die mogelijkheid mis ik op de Explorist toch wel een beetje. Bovendien kun je twee stelsels op je scherm tegelijk bekijken. De Explorist kent dus geen primair en secundair stelsel, zoals bij de Sportrak of Meridiaan. Een beetje verwarrend, dat was ook mijn ervaring :thumbup: Ik hoop dat je aan mijn uitleg wat hebt en er zo verder uitkomt!

bewerkt door Team Firefox
Geplaatst

Hi team Firefox,

Met jullie uitleg, daar is helemaal niets mis mee, zo heb ik het ook gedaan en zo lijkt het in orde.

Echter er komt nog een volgend configuratiescherm en dat scherm bedoel ik steeds!

Daarop moet/kun je configureren:

rotation X (sec)

rotation Y (sec)

rotation Z (sec) en

Scale Factor (ppm)

Natuurlijk kun je die 4 waarden van dat scherm op 0 laten staan, deed ik ook, maar...

1) of dat juist/optimaal is vraag ik mij af en

2) of "het hele verhaal" voor de Meridian/Sportrak (van Thales) ook geldt voor de Explorist (zoals door jullie en mij toegepast), is voor mij ook een open vraag.

Dat is het waar ik achter hoop te komen met mijn vraag aan Magellan, tenminste als zij antwoord gaan geven en dat wil nog wel eens niet lukken.

Ruud (aka Barjon)

Geplaatst (bewerkt)

Hallo, ik heb net een Explorist 100 aangeschaft, die dat 'extra'schermpje inderdaad niet heeft.

Ik heb inderdaad direct ook het RD-stelsel eringezet, en het lijkt prima te werken, ik heb nog geen idiote afwijkingen geregistreerd, ook niet als ik terwijl hij op 'RD'grid staat, een cache zoek.

Ik zet de coordinaten van een cache erin, daarna schakel ik over op 'RD'en zoek ik hem in de topografische atlas 1:25.000 alvast op. (makkelijk erheen lopen/rijden) . Als ik dan de cache echt ga zoeken neem ik niet eens de moeite hem terug te zetten op WGS84, maar blijft hij op RD staan. Geen probleem tot nu toe .

-in de explorist 100 staat niet standaard het RD-grid, dat moet je inderdaad als gebruikersgrid aanmaken.

-ook moet je de kaartprojectie (kaartdatum) aanpassen. ( delta X, delta Y, en delta Z. )

Dit wordt bij een Explorist 100 de 'user'kaartdatum.

Die rotation X Y Z staat er niet in, maar ik heb dus niet het idee dat hij onnauwkeurig is.

groeten, Edzo

bewerkt door team205
Geplaatst

De meeste handheld GPS-en gebruiken de Molodensky transformatie met slechts een dx, dy en dz schuif.

De Helmert transformation is meer algemeen en houdt ook rekening met eventuele rotaties, zodat je dan Rx, Ry en Rz (plus nog wat) erbij krijgt als parameters. Aangezien dit een andere formule is zullen de parameters ook anders zijn. De dx die je invult bij Molodensky heeft een andere waarde dan de dx voor Helmert.

Voor ons RD-stelsel is de Molodensky manier zo goed dat alle nauwkeurigheidsfouten die opduiken minder dan 1 meter zijn.

Er zijn mapdatums denkbaar waarbij Molodensky grotere fouten maakt dan de 10 meter nauwkeurigheid van de handheld GPS. Maar vraag me niet welke die pathologische mapdatums zijn.

Geplaatst
Hi team Firefox,

Met jullie uitleg, daar is helemaal niets mis mee, zo heb ik het ook gedaan en zo lijkt het in orde.

Echter er komt nog een volgend configuratiescherm en dat scherm bedoel ik steeds!

Daarop moet/kun je configureren:

rotation X (sec)

rotation Y (sec)

rotation Z (sec) en

Scale Factor (ppm)

Natuurlijk kun je die 4 waarden van dat scherm op 0 laten staan, deed ik ook, maar...

1) of dat juist/optimaal is vraag ik mij af en

2) of "het hele verhaal" voor de Meridian/Sportrak (van Thales) ook geldt voor de Explorist (zoals door jullie en mij toegepast), is voor mij ook een open vraag.

Dat is het waar ik achter hoop te komen met mijn vraag aan Magellan, tenminste als zij antwoord gaan geven en dat wil nog wel eens niet lukken.

Ruud (aka Barjon)

OK, duidelijk. Mogelijk heeft de 600 wat andere firmware aan boord dan de 100, 200 en 300. Je zou eens kunnen informeren bij de leverancier. Ik heb toen gelijk bij Futurumshop geïnformeerd en kreeg een duidelijk en correct antwoord op die vraag. Je kan nog een stapje verder gaan door bij Holland Nautic te informeren, dat is de importeur.

Als je die 4 waarden gelijk aan 0 stelt, kan je toch weer m.b.v. van WGS-84<>RD converter checken of ze overeenkomen? De eerder aangehaalde instellingen werken in ieder geval voor de Sportrak Pro en Explorist 300. Ik heb ze net uitgeprobeerd en vergeleken en ook op een kaartje geplot en beide GPS-en geven zowel met WGS-84 en RD dezelfde coordinaten en kaartpositie bij een aangenomen coordinaat.

Geplaatst
De meeste handheld GPS-en gebruiken de Molodensky transformatie met slechts een dx, dy en dz schuif.

De Helmert transformation is meer algemeen en houdt ook rekening met eventuele rotaties, zodat je dan Rx, Ry en Rz (plus nog wat) erbij krijgt als parameters. Aangezien dit een andere formule is zullen de parameters ook anders zijn. De dx die je invult bij Molodensky heeft een andere waarde dan de dx voor Helmert.

Voor ons RD-stelsel is de Molodensky manier zo goed dat alle nauwkeurigheidsfouten die opduiken minder dan 1 meter zijn.

Er zijn mapdatums denkbaar waarbij Molodensky grotere fouten maakt dan de 10 meter nauwkeurigheid van de handheld GPS. Maar vraag me niet welke die pathologische mapdatums zijn.

Als ik de Prof goed begrijp, dan is hetgeen team Firefox en ook ik (als user data) in 2 schermen in de eXplorist ingevoerd hebben, de z.g. "Molodensky transformatie met slechts een dx, dy en dz schuif" en waarbij geldt "voor ons RD-stelsel is de Molodensky manier zo goed, dat alle nauwkeurigheidsfouten die opduiken minder dan 1 meter zijn". De groene tekst is van de Prof.

Deze toelichting sluit (voor mij) de discussie bevredigend af, alhoewel...

Voel je vrij om nog verder te reageren.

Ik ben/blijf vooralsnog benieuwd naar het Magellan antwoord en zal dat hier melden zodra het er is.

Ruud (aka Barjon)

Geplaatst (bewerkt)
Deze toelichting sluit (voor mij) de discussie bevredigend af, alhoewel...

Voel je vrij om nog verder te reageren.

Ruud (aka Barjon)

Voor mij ook slechts deels. Ik ben wel heel benieuwd welke waarden je gaat invoeren voor:

rotation X (sec)

rotation Y (sec)

rotation Z (sec) en

Scale Factor (ppm)

En of je een afwijking constateert tussen beide stelsels, want daar gaat het uiteindelijk om!

Waar ik ook benieuwd naar ben is of er met de 600 nu wel of niet een projectie waypoint is aan te maken, zoals bij de Sportrak en Meridiaan. Ik heb daar naar gezocht en kwam tegenstrijdige antwoorden tegen, dus ben benieuwd naar een antwoord van een echte gebruiker en niet van een verkoper :thumbdown:

bewerkt door Team Firefox
Geplaatst
Waar ik ook benieuwd naar ben is of er met de 600 nu wel of niet een projectie waypoint is aan te maken, zoals bij de Sportrak en Meridiaan. Ik heb daar naar gezocht en kwam tegenstrijdige antwoorden tegen, dus ben benieuwd naar een antwoord van een echte gebruiker en niet van een verkoper :thumbdown:
Zoals je begrijpt kan ik die alleen maar voor een eXplorist 600 beantwoorden, alhoewel de 400, 500 en 600 (afgezien van enkele opties) nagenoeg gelijk zijn.

In de (allereerste) software vs. 5.1.61 zat geen projectiemogelijkheid.

In de (kerstmis 2005) software vs. 5.2.03 is de functie projectie (gelukkig) toegevoegd.

Mijn eXplorist staat op de Engelse taal en dan kom je er via: menu|Adv. Features|Projection.

Op dat scherm kun je invullen/zie je:

from: Position

Distance: 0000.00km

Bearing: 0.00 °

xx° xx.xxxN

yyy° yy.yyyE

button SAVE

De blauwe velden zijn keuze/invulvelden.

Het laatste vak bevat het N/E resultaat van de projectie.

Met SAVE kom je met de projectie waarden en de naam "proj00x" terug in een standaard scherm vanwaaruit je het net als een waypoint/POI kunt opslaan.

Is dit wat je weten wilde?

Groetjes, Ruud (aka Barjon)

PS

Nog geen antwoord van Magellan.

Voorlopig heb ik op het "3e scherm" 4 keer 0 laten staan, net als jullie en dat lijkt me (mede n.a.v. het antwoord van de Prof.) helemaal ok.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...