Malyenki Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 Ik heb een vraag, die ik al besproken heb met onder andere Peetee en Lex, nogmaals dank daarvoor. Maar helaas ben ik er nog niet uit. Ik heb sinds twee weken een nieuwe GPS, een GPSmap 60Cx. Hiervoor had ik een GPS60. Belangrijkste reden was de minder goede ontvangst van de GPS60. Ik gebruikte de GPS60 ook in de auto. Dat deed ik als volgt: in mapsource maakte ik een route tussen twee punten (bijvoorbeeld van huis naar een parkeerplaats), mapsource berekende de route en ik stuurde het hele zwikje naar de GPS. De GPS navigeerde me met eenvoudige aanwijzigingen naar de goede plek. Nu met de nieuwe GPS krijg ik dat niet voor elkaar. Het lijkt erop dat mapsource alleen het begin en eindpunt naar de gps stuurt, maar niet alle door mapsource gemaakt waypoints die de route vormen. Ik ben al allerlei instellingen van de GPS langs geweest, maar ik heb nog steeds geen idee. Als het met de nieuwe GPS niet kan, dan zou ik het een achteruitgang vinden. Ik heb ook het draadje gevolgd over routering onderweg, maar dat is dus niet wat ik bedoel. Mijn vraag is dus of ik gemaakte routes in mapsource kan gebruiken in de nieuwe gps, en zo ja, wat moeten dan de instellingen zijn.? Ik heb de routering op 'niet via wegen' staan. Heb ook gekozen voor 'verberg basiskaart'. Verder is TOPO NL op de gps geïnstalleerd. Heeft iemand nog een ideetje??? Alle hulp is welkom.
Lex Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 (bewerkt) Ik ben er niet zeker van of ik mijn laatste PB wel verstuurd heb, dus daarom maar een herkansing: Een 60Cx neemt van een route alleen de tussenpunten over die je zelf opgegeven hebt in MapSource. Als je een route via wegen gemaakt hebt moet in het toestel ook die routerende kaart actief zijn. De 60 Cx berekent als je de route activeert de route opnieuw, en het resultaat zal erg lijken op wat MapSource deed. Als je de route gemaakt hebt op CN, en als dat niet op de Cx actief is, zal de route via de basiskaart worden berekend. Dat wil je niet. Als je in MapSource een route niet via de weg maakt dien je zelf de tussenpunten te plaatsen. Je krijgt dan een gebroken lijn, en die zal exact zo op de 60Cx verschijnen als je bij activatie kiest voor niet via wegen. Als je deze route volgt krijg je pop-up schermpjes bij het naderen van elk tussenpunt. In het kompasscherm kun je afstand en richting tot het eerstvolgende tussenpunt zien. Dat kan ook in datavelden worden getoond op de kaart. Ik heb altijd gedacht dat dit systeem in principe door alle toestellen uit de 60-serie werd gevolgd. Het verbaast me dat de GPS60 in deze afwijkt. Als je de route op de oude wijze laat berekenen is het niet veel werk om zelf even de waypoints te zetten voor een separate directe route. Voordeel is dat je dan precies weet wat je verstuurt. 28 oktober 2007 bewerkt door Lex
Malyenki Geplaatst 28 oktober 2007 Auteur Geplaatst 28 oktober 2007 (bewerkt) Het ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij, maar ik snap het niet Misschien moet ik er nog bij vermelden dat ik de route binnen mapsource maak met european metroguide versie 5. En ik heb geloof ik ook ergens gelezen dat de 60Cx dat niet aanneemt (of zoiets). Bovendien zie ik in mapsource bij Kaarten (linksbovenin) nergens topo nl staan. Kan dat er nog wat mee te maken hebben? Wat ik heel graag wil weten is: wat ik met de gps60 deed, kan ik dat ook doen met de gpsmap60CX, of is dat gewoon onmogelijk? 28 oktober 2007 bewerkt door Malyenki
pa3fus Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 Met City Navigator kaarten geladen in je GPS kan deze zelf routeren. Dit is wel niet het antwoord op je vraag, maar het lijkt me dat je je huidige GPS tekort doet door thuis een route te gaan maken en die dan wilt uploaden. Buiten de deur lijkt het me makkelijker om een bestemming (adres) of waypoint te kunnen selecteren en daar de route naar te laten berekenen. Het kost je misschien even iets, maar je zult het vast me me eens zijn dat het op die manier een stuk fijner werkt dan enkel 1 vast opgeslagen route in je GPS te hebben staan. Groeten Jan-Willem.
Malyenki Geplaatst 28 oktober 2007 Auteur Geplaatst 28 oktober 2007 Met City Navigator kaarten geladen in je GPS kan deze zelf routeren. Dit is wel niet het antwoord op je vraag, maar het lijkt me dat je je huidige GPS tekort doet door thuis een route te gaan maken en die dan wilt uploaden. Buiten de deur lijkt het me makkelijker om een bestemming (adres) of waypoint te kunnen selecteren en daar de route naar te laten berekenen. Het kost je misschien even iets, maar je zult het vast me me eens zijn dat het op die manier een stuk fijner werkt dan enkel 1 vast opgeslagen route in je GPS te hebben staan. Groeten Jan-Willem. Da'sinderdaad geen antwoord op de vraag Ik weet van City navigator, en ook dat dat zo'n 170 euro kost. Misschien komt dat ooit nog eens. Maar even terug naar het probleem. Is het niet stom dat de GPS60 het wel kon, en dat het veel geavanceerdere apparaat de GPSMAP 60Cx het niet zou kunnen??? Er moet toch een manier zijn. Voorlopig wil ik wel thuis de routes eerts zelf maken (dat ben ik toch gewend). Maar HOE???
Peetee Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 Ik heb nog eens een willekeurige route aangemaakt in Topo NL, en die wordt op mijn eigen Cx toch goed weergegeven. namelijk in rechte lijnen. Hij gaat ook niet spontaan herberekenen. Moet ik er wel bij vertellen dat ik deze route op de Cx ook eerst moest activeren voor hij op het scherm zichtbaar werd. Daarnaast heb ik de basiskaart en CityNavigator op Verbergen/Hide gezet. Die zijn dus niet actief. Bovendien staat de routering op "Niet via wegen" ingesteld.
Malyenki Geplaatst 28 oktober 2007 Auteur Geplaatst 28 oktober 2007 (bewerkt) Ik heb nog eens een willekeurige route aangemaakt in Topo NL, en die wordt op mijn eigen Cx toch goed weergegeven. namelijk in rechte lijnen. Hij gaat ook niet spontaan herberekenen. Moet ik er wel bij vertellen dat ik deze route op de Cx ook eerst moest activeren voor hij op het scherm zichtbaar werd. Daarnaast heb ik de basiskaart en CityNavigator op Verbergen/Hide gezet. Die zijn dus niet actief. Bovendien staat de routering op "Niet via wegen" ingesteld. Aha, nu zie ik volgens mij dat we elkaar niet goed begrijpen. Als ik in Mapsource een route aanmaak, bedoel ik het volgende: Ik geef alleen het beginpunt en eindpunt en klik vervolgens op "Opnieuw berekenen". Mapsource maakt dan een route (en allemaal tussenliggende waypoints). Stuur ik deze route naar de GPS60, dan gaat dat goed, hij stuurt ook de tussenliggende waypoints. Stuur ik em naar de GPSMAP 60Cx, dan stuurt ie alleen begin- en eindpunt. En hij geeft dan inderdaad een rechte lijn tussen die twee punten. 28 oktober 2007 bewerkt door Malyenki
deBruineBeren Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 Ik denk dat het volgende aan de hand is (het zelfde als lex maar dan in andere woorden): Met MapSource en Metro Guide 5 maak je een route op de PC. Jij geeft het start en eind coördinaat op en MapSource met behulp van Metro Guide 5 maakt daar een route van. Op elk knooppunt in de route maakt MapSource een Routepunt aan. Als je route naar de 60 verstuurd dan worden al deze Routepunten naar de GPS verstuurd. Als je de route naar de 60Cx verstuurd gebeurd er iets anders. De 60Cx kan zelf routes berekenen (mits de juiste Metro Guide of City Select kaarten in de GPS zitten) MapSource stuurt dus alleen het begin en het eind coördinaat naar de GPS. De 60Cx zal dan zelf een opnieuw de route berekenen. Het probleem is dat jij niet de juiste kaarten in de 60Cx het zitten. De 60Cx kan dus alleen een route berekenen op zijn basis kaart. En als jij de optie "Niet via wegen" aan hebt staan dan zal hij zelfs dat niet doen. Je krijgt dus een hemelsbrede route. Om dat MapSopurce het verschil zit tussen een 60 (geen ingebouwde route berekening) en een 60Cx (wel ingebouwde route berekening) gaat het fout. Het zou mooi zijn als MapSource keek of dat ook de juiste kaarten in de 60Cx zouden zitten, maar dat gebeurd helaas niet. Er is maar een oplossing en dat is routeerbare kaarten in de 60Cx laden. Omdat je Metro Guide 5 al hebt zou Metrowizz een oplossing voor je kunnen zijn.
Peetee Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 (bewerkt) Aha, nu zie ik volgens mij dat we elkaar niet goed begrijpen.Als ik in Mapsource een route aanmaak, bedoel ik het volgende: Ik geef alleen het beginpunt en eindpunt en klik vervolgens op "Opnieuw berekenen". Mapsource maakt dan een route (en allemaal tussenliggende waypoints). Stuur ik deze route naar de GPS60, dan gaat dat goed, hij stuurt ook de tussenliggende waypoints. Stuur ik em naar de GPSMAP 60Cx, dan stuurt ie alleen begin- en eindpunt. En hij geeft dan inderdaad een rechte lijn tussen die twee punten. Ik heb je inderdaad in eerste instantie verkeerd begrepen. Maar ik heb nu gedaan wat beschrijft, en dan is het resultaat wat jij ook constateert: een rechte lijn tussen het start en eindpunt. En dat is natuurlijk niet wat je wilt. Er is maar een oplossing en dat is routeerbare kaarten in de 60Cx laden.Omdat je Metro Guide 5 al hebt zou Metrowizz een oplossing voor je kunnen zijn. Ik denk dat dit inderdaad de enige oplossing voor je is. Ik heb dat ook getest met de Cx en dat werkte bij mij goed. 28 oktober 2007 bewerkt door Peetee
Malyenki Geplaatst 28 oktober 2007 Auteur Geplaatst 28 oktober 2007 (bewerkt) Ik heb gekeken, maar weet niet precies hoe het werkt. Ik zal het even moeten uitvogelen. Maar als het technisch wordt, dan is mijn Engels niet zo heel best. (Ook als het niet technisch is trouwens ) EDIT: Heb het inmiddels gedownload, maar heb nu geen idee wat ik moet doen. Ik weet niet wat stap4 betekent... (kom ik heel dom over? ) 28 oktober 2007 bewerkt door Malyenki
Peetee Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 (bewerkt) In stap 4 geef je aan Mapsource de opdracht aan de kaartenselectie naar je gps te laden. Mapsource maakt nu eerst een index bestand aan. Nadat dit is aangemaakt wordt het zendproces van Mapsource onderbroken en neemt Metrowizz het over. De volgende stap wordt automatisch door Metrowizz uitgevoerd. 28 oktober 2007 bewerkt door Peetee
Malyenki Geplaatst 28 oktober 2007 Auteur Geplaatst 28 oktober 2007 Volgens mij heb ik het voor elkaar. Metrowizz lijkt te werken, morgen een testrit doen. Allen bedankt voor het meedenken.
Malyenki Geplaatst 29 oktober 2007 Auteur Geplaatst 29 oktober 2007 Vraag is voor mij beantwoord, draadje mag wat mij betreft worden gesloten
Team Firefox Geplaatst 31 oktober 2007 Geplaatst 31 oktober 2007 Ik heb nog eens een willekeurige route aangemaakt in Topo NL, en die wordt op mijn eigen Cx toch goed weergegeven. namelijk in rechte lijnen. Hij gaat ook niet spontaan herberekenen. Moet ik er wel bij vertellen dat ik deze route op de Cx ook eerst moest activeren voor hij op het scherm zichtbaar werd. Daarnaast heb ik de basiskaart en CityNavigator op Verbergen/Hide gezet. Die zijn dus niet actief. Bovendien staat de routering op "Niet via wegen" ingesteld. Gelukkig staat het draadje nog open, want ik heb nog een vraag aan Peetee: Hoe kan jij routeren via Topo NL, dat kan toch alleen met CN, CS en MG?
Peetee Geplaatst 31 oktober 2007 Geplaatst 31 oktober 2007 (bewerkt) Ik heb nog eens een willekeurige route aangemaakt in Topo NL Gelukkig staat het draadje nog open, want ik heb nog een vraag aan Peetee: Hoe kan jij routeren via Topo NL, dat kan toch alleen met CN, CS en MG? Klopt, de Topo NL is inderdaad niet routeerbaar kaartmateriaal. De route heb ik handmatig aangemaakt door in Mapsource gewoon wat waypoints aan te maken en die in een route op te nemen. Maar wat ik me afvroeg was of een gps met routeringscapaciteit ook een handmatig aangemaakte route automatisch zou gaan herberekenen. En dat is dus niet het geval. En om eerlijk te zijn vraag ik me nog steeds af waarom er wat dat betreft een verschil is. M.a.w. waarom wordt een berekende route op een Cx automatisch herberekend en een handmatig aangemaakte route niet? 31 oktober 2007 bewerkt door Peetee
Aanbevolen berichten