Team Kipje Geplaatst 10 juni 2003 Geplaatst 10 juni 2003 Bij een niet nader te noemen cache in Z'meer, moet je van verschillende punten met bijbhorende radius, een gemeenschappelijk snijpunt berekenen. Heb ik het nu even provisorisch gedaan, op het uitgeprintte kaartje. (En dus de cache niet gevonden ). Vraag ik mij af of er geen computerprogrammaatjes zijn om e.e.a. uit te rekenen. Uit mijn schooljaren weet ik nog wel iets van eerst de tussenliggende driehoek uitrekenen, maar een programmaatje doet 't net even ietsjes beter/sneller/makkelijker/preciezer (doorstrepen wat niet toepassing is)
elsinga Geplaatst 11 juni 2003 Geplaatst 11 juni 2003 Bij een niet nader te noemen cache in Z'meer, moet je van verschillende punten met bijbhorende radius, een gemeenschappelijk snijpunt berekenen. Heb ik het nu even provisorisch gedaan, op het uitgeprintte kaartje. (En dus de cache niet gevonden ). Vraag ik mij af of er geen computerprogrammaatjes zijn om e.e.a. uit te rekenen. Uit mijn schooljaren weet ik nog wel iets van eerst de tussenliggende driehoek uitrekenen, maar een programmaatje doet 't net even ietsjes beter/sneller/makkelijker/preciezer (doorstrepen wat niet toepassing is) Dit soort dingen doe ik het liefst met mijn GPS V, met Proximity Waypoints.
stefanne_3 Geplaatst 11 juni 2003 Geplaatst 11 juni 2003 Andere GPS software kan dit ook voor je doen. Het is bedoeld voor de scheepvaart om bijvoorbeeld wrakken te markeren. Er gaat dan een alarm als je binnen een bepaalde afstand van een waypoint komt. Het zijn dus cirkels om een waypoint heen. De snijpunten worden uiteraard niet berekend omdat het daar niet voor bedoeld is. Maar als je voldoende inzoomed (zeg 20 meter) dan kan je zelf een waypoint neerzetten daar waar de cirkels snijden. Dit wordt vaker gedaan met caches. Meestal valt dan één van de twee snijpunten (bij 2 cirkels) dan letterlijk in het water zodat je niet op de verkeerde plaats hoeft te zoeken.
Team Kipje Geplaatst 21 juli 2003 Auteur Geplaatst 21 juli 2003 Ben er inmiddels achter dat je daar de cosinus-regel voor nodig hebt, en heb toen zelf maar een eenvoudig xls-sheetje in el;kaar gedraaid die de betreffende punten uitrekent.
deBruineBeren Geplaatst 22 juli 2003 Geplaatst 22 juli 2003 @ Team Kipje, Wil je dat Excel sheetje met ons delen ? Ik ben in Frankrijk bijna in het water gaan staan. Gijntje, stefanne_3 Was een mooie cache.
Binkie Geplaatst 22 juli 2003 Geplaatst 22 juli 2003 De theoretische achtergrond over dit probleem kan je nalezen op deze pagina Maar dat lijkt me overbodig als Team Kipje ons gewoon verbluft van z'n parate kennis over trigoniometrie en Excel, door gewoon even... (subtiel) .... je weet wel .... (/subtiel)...
Pyxis Nautica Geplaatst 8 september 2003 Geplaatst 8 september 2003 Hier zijn 2 url's van proggie's die je kunt gebruiken voor het berekenen van snijpunten. http://www.rdnap.nl/download/CC40.exe http://www.hydro.nl/pgs/nl/pctrans_nl.htm Greetings Pyxis Nautica
PeKa Geplaatst 9 september 2003 Geplaatst 9 september 2003 ik heb hetzelfde moeten doen voor een belgische cache, Kasteel d'Ursel en heb oziexplorer daarvoor gebruikt... had wel de fout gemaakt dat ik de 2 punten omgedraaid had en daardoor een verkeerd snijpunt kreeg en dus op een totaal verkeerde plek aan het zoeken was.
Binkie Geplaatst 9 september 2003 Geplaatst 9 september 2003 PCTrans lijkt enkel de snijpunten tussen een circel en een lijn te kunnen berekenen, NIET tussen 2 circels. Coordinate Calculator laat wel toe om de snijpunten tussen 2 circels te berekenen (ook tussen een circel en een lijn). Hoe dan ook, beide zijn knappe programmaatjes die ons heel wat kopzorgen kunnen besparen.
Aanbevolen berichten