Spring naar bijdragen
  • 0

TOP25 aanpassen voor OziCE

Vraag

Geplaatst

@Allemaal,

Eindelijk is het me gelukt, heb een kabouter ontmoet die me heeft geholpen bij het zoeken/vinden

van een set CD's.

Helemaal blij ben ik direct aan de slag gegaan met img2ozf en vervolgens vol verwachting de bossen in

getrokken. Helaas is het mogelijk om met GPS te verdwalen...... :D

Wat bleek, een behoorlijke verschuiving in de kaartprojectie van OziCE. Nu had ik ergens gelezen dat er voor

de wat oudere OziExplorer PC versies iets gedaan moest worden met een file datums.dat genaamd.

Ik heb deze aanwijzing toegepast op mijn iPAQ met PPC-2002 en wat blijkt nu........probleem opgelost :blink:

Indien mogelijk hoor ik graag wat onze Prof. hier van denkt voor dat ik weer de bossen in trek om vervolgens

weer te verdwalen :)

Nu kreeg ik van een kabouter (die mij al eerder heeft geholpen) nog een tip m.b.t. een reeks van nieuwe

*.map bestanden. Het resultaat van deze nieuwe map's heb ik vergeleken met de door mij gebruikte

oplossing en ik kan u zeggen dat mij geen verschil is opgevallen. Wellicht dat de Prof. hier zijn licht eens

over wil laten schijnen want ik ben nog te nieuw hier om een deugdelijk oordeel te kunnen vormen.

Ik heb overigens nog drie screencaps gemaakt van OziCE op mijn PDA. daarop zie je 1x met datums.map

vervolgens 1x zonder datums.map en met de nieuwe map's die ik kreeg aangeboden. Ik heb echter geen

mogelijkheid om deze afbeelding op het forum te krijgen, wie zou ik hem kunnen mailen om hem op het

forum te krijgen?

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ja, ja, mijn RD-stokpaardje berijden...

Geocaching is in de USA begonnen en de Amerikanen waren de eerste die consumer GPS-en op de markt brachten en nog steeds het grootste deel van die markt beheersen. En GPS is van USA military.

Dit alles tesamen genomen is het wiedes dat we het Amerikaanse WGS84 systeem met graden notatie gebruiken. Of het metrische UTM-raster dat voor ons niet zo handig is.

Internationaal gebruikt men de wereldwijde ITRS (in de praktijk ITRFxx met xx het jaar van meting om zo continental drift e.d te verdisconteren) die als ellips dezelfde heeft als WGS84 in gebruik heeft.

En in Europa hebben we lokaal het ETRS dat vast zit aan onze continentale schol zodat we die niet ieder jaar hoeven bij te regelen.

En wie weet gaat die aanduiding bij cachespages op GC.com (graden in WGS84 plus UTM) wel veranderen in WGS84 plus RD !!! Dat zou nog eens leuk zijn.

Wij zijn nu wel lekker digitaal met onze kaarten maar als je op een papieren topo-kaart 1:25.000 zit uit te meten en te zoeken dan ben je echt gezegend met RD-coordinaten!

• 0
Geplaatst

Binnen 24 uur reactie van de Prof. (had hem eerder verwacht) ;)

Ik moet zeggen dat mijn stelling niet meer zo hard is sinds ik in Frankrijk ben geweest.

Zo als de Prof zegt, als je met een papiere kaart aan de slag moet (Dutch Treasure GC624C)

Dan is het wel zo makkelijk dat h.e.e. in meters is verdeeld.

En niet zeker niet is een of andere lokaal fans graden systeem.

Blijven er dus twee systemen over:

RD maar dat is een lokaal systeem.

UTM maar ik begrijp dat je dat dan ieder jaar aan moet passen.

Vandaar mijn stelling: gebruik WGS84.

Verders even goede vrienden. :beerchug:

• 0
Geplaatst
UTM maar ik begrijp dat je dat dan ieder jaar aan moet passen.

Gelukkig is dit niet waar.

Wat de Prof. erover zegt is wel waar, maar het jaarlijkse verloop is alleen van belang voor preciesiemetingen. Het verloop is in de orde van 2,5 cm/jaar.

Met de bij geocaching gebruikelijke nauwkeurigheid duurt het tientallen, zo niet honderden jaren voor er een verschil merkbaar zou worden.

++ Lex ++

• 0
Geplaatst

Het zal wel heel wat jaartjes wachten worden voordat het UTM-raster (en dus WGS84) een meter verkeerd komt te liggen.

Het zijn alleen wetenschappers die op de grenzen van de nauwkeurigheid zitten te werken en die zodoende de continentale verschuiving elk jaar kunnen meten. En dan is er nog de aardas die wiebelt en verschuift plus dat de aarde niet iedere dag eenzelfde beetje langzamer draait enz.

Wat dit laatste betreft: de komende schrikkel-seconde is al een paar keer uitgesteld. De aarde is minder minder snel gaan tollen dan verwacht.

Welk soort raster en notatie je gebruikt: graden WGS, meters UTM, meters RD, meters Gauss-Krüger, Lambert etc. het hangt af van wat je doet.

Moet je een grondgebied opmeten dan zitten daar allerlei notarieele en legalistische zaken aanvast. En dan kom je in ieder land terecht op meten in locale coördinaten want die hebben 'status' in wettelijke zin.

WGS84 is voor militairen. Het UTM raster noteren ze in MGRS (Military Grid Reference System) en die gaat in zijn notatie maar tot op de meter. En militairen meten niet nauwkeuriger. Trouwens, gezien de schaal van de kaarten waarmee ze werken is een potloodlijntje erop in verhouding al gauw dikker dan 10 meter!

Wetenschappers meten wel en die gebruiken de ITRF (International Terrestrial Reference Frame).

WGS84 is prima bruikbaar voor handheld GPS-en maar wat ik zou willen is: geef de notatie toch op in decimale graden. Vraag het maar aan de Engelsen die ooit zijn overgeschakeld van pond/shilling/pence (4/8/7 als prijs aanduiding) naar decimale ponden.

Trouwens ook voor computers is het gewoon lastig om voortdurend vertaalslagen te moeten maken. B.v. de afstand tussen twee punten in graden, minuten en seconden (plus decimale seconden) genoteerd zittend op 5 meter resp. 47 meter boven de WGS84 ellipsoïde. Ga er maar aan staan...

Een programma zoals Ozi bewaart intern zijn posities in decimale graden. Maar postprocessing software rekent eerst alles terug naar het Cartesische x.y.z systeem zodat je altijd met 3 getallen zit. Maar wiskundig werkt het dan als een tierelier voor al dat gereken.

Trouwens ook programma's die van ene naar de andere map-datum omrekenen gebruiken als universele tussennotatie die x,y,z.

• 0
Geplaatst

Zo! Nu ik eindelijk zelf m'n licentie binnen heb van OziCE kon ik zelf eens gaan knoeien en uitvogelen wat er nou allemaal gebeurt met de ijking en aflezing.

Er moet EERST even duidelijk verschil gemaakt worden tussen een goed geijkte kaart en een goede aflezing/invoering. Er kan volgens mij toevallig best een situatie zijn waarbij de ijking fout is èn de aflezing, zodat je netto goed bezig denkt te zijn als je koppeling hebt met je GPS en fout als je waypoints gaat invoeren met de hand.

Wat in elk geval handig is, is dat de nieuwe OziCE (1.11.1) standaard al het datum Rijksdriehoeksmeting kent! Als je dus de ijkfiles gebruikt met "Rijksdriehoeksmeting" erin (en dus NIET "RD") heb je zelfs geen datums.dat file meer nodig om het datum bekend te maken in OziCE, zie voor die ijkfiles mijn rommel-homepage. Ook kun je (wellicht: nu wel, eerder niet?!?) onder File->Configuration->General Settings het Position Format, en zodoende ook de aflezing in de statusbalk, op User-TM zetten.

(De keuze die ooit is gemaakt om het datum in de .map files RD te noemen, zoals ze dus op de CD's staan, is natuurlijk niet geheel onlogisch geweest. Als je dan toch een nieuw datum moet verzinnen en introduceren via datums.dat dan is RD voor de hand liggend i.p.v. het lange Rijksdriehoeksmeting. Alleen aangezien Ozi en OziCE dit niet overgenomen hebben, maar daar intern in het programma gekozen is voor de lange naam, is de combinatie van de oude .map files met nieuwe Ozi wat onhandiger geworden dan nodig.)

Goed, na deze lange intro: wat heb ik gedaan?

-> OziCE 1.11.1 geïnstalleerd

-> ozf2 file plus .map file met Rijksdriehoeksmeting erin op de PDA gezet

-> géén datums.dat aanwezig (overigens dezelfde excercitie is ook gedaan met .map file met RD erin in combinatie mèt een datums.dat, dit leverde _exact_ dezelfde resultaten op, dus dit noem ik verder niet meer)

-> Position Format (zie hierboven) op "User-TM" gezet

Als ik dan een gridlijnenkruising onder de cursor positioneer, dan lees ik in de statusbalk EXACT de goede getallen af (bijvoorbeeld op de kruising 185-432 lees ik ook echt 185000 432000 af)

Conclusie: de kaart is GOED geijkt.

Zet ik dan het Position Format op Deg.Min om lat/lon af te lezen en in te kunnen voeren bij het aanmaken van waypoints (je zou heel naïef kunnen denken dat je dan in WGS84 verder gaat), dan lees ik af: 51 52.601'N 5 49.401'E. En dat terwijl deze kruising in WGS84 als coördinaten N51° 52.5437' E 5° 49.3711' heeft (opgezocht in Ozi-PCversie). Zijn de coördinaten 51 52.601'N 5 49.401'E dan fout?!? -> NEE, het zijn echter graden en minuten behorend bij Rijksdriehoeksmeting.

Je kunt echter niet bij een met Rijksdriehoeksmeting geijkte kaart kiezen voor een display en invoer in WGS84. Je hebt dus alleen de keuze om dan in het kilometergrid van RD in te voeren, of in lat/lon Rijksdriehoeksmeting (en dat is zeer ongebruikelijk en niet te doen voor Geocachers).

Dus de enige oplossing is: de kaart moet al in WGS84 geijkt worden en het Position Format ingesteld worden op Deg.Min. Dat is de enige manier om in geocachingformaat een waypoint in te kunnen voeren en ook een goed geijkte kaart te hebben.

=> .map files van de Bruine Beren gedownload vanaf de homepage van Zenz. Daar ga ik nu mee verder. (Al dat werk om die files te maken lijkt dus zeker niet voor niets! :eek: )

Deze werkwijze heb ik overigens nog niet uitgeprobeerd. De resultaten meld ik nog wel, maar ik heb wat verwachtingen... dat het goed gaat.

Ik heb ook nog even gekeken naar het voorbeeld van Zeke (de 3 screendumpjes). Hij zegt dat hij stond op de positie die overeenkomt met het eerste en het derde plaatje, dus wysiwyg. Wat zegt de cursor in de statusbalk: 52 43'12.7"N 6 55'14.7"E. Omgerekend in deg.min is dit: 52 43.2117'N 6 55.2450'E.

Voer dit maar eens in in Ozi-PCversie, met het invoerdatum op WGS84: dan kom je *bijna* op het kruispunt uit dat je krijgt als je 1) het kleine lijntje onder de 55 van het East deel in de statusbalk en 2) de lange lijn net boven de cursor in plaatje 1 en 3 verlengt.... niet het juiste punt dus.

Voer je het nog eens in, maar dan met het invoerdatum op Rijksdriehoeksmeting (of voor sommigen onder ons: RD).... dan kom je wèl uit op de plek waar de cursor in plaatjes 1 en 3 staat. Dus je hebt niets aan de aflezing in de statusbalk in relatie met het "geocaching"-WGS84.... want het is in Rijksdriehoeksmeting lat/lon en niet in een ander datum te kiezen... alleen in een ander grid.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...