Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Voor mijn oude eTrex maakte ik zelf een 3.15V voeding, door een GSM voeding van vijf euro te hacken, en daar voor 8 euro een Pfranc connector aan te solderen. Voor nog geen 13 euro had ik een eTrex 12V kabel. Voor de eTrex Cx serie zie ik dat de kabels zo'n 50 euro kosten. Is het niet veel meer dan een 12V->5V converter en een USB plugje met snoer van nog geen 5 euro? Kortom, ben ik zelf niet voor een tientje klaar? Wie heeft al zo iets gemaakt? Wat zijn de specs van de eTrex Cx serie? Of moet er een USB fake-host in de voeding zitten, zoals bij veel USB apparaten geldt?

Geplaatst
Voor mijn oude eTrex maakte ik zelf een 3.15V voeding, door een GSM voeding van vijf euro te hacken, en daar voor 8 euro een Pfranc connector aan te solderen. Voor nog geen 13 euro had ik een eTrex 12V kabel. Voor de eTrex Cx serie zie ik dat de kabels zo'n 50 euro kosten. Is het niet veel meer dan een 12V->5V converter en een USB plugje met snoer van nog geen 5 euro? Kortom, ben ik zelf niet voor een tientje klaar? Wie heeft al zo iets gemaakt? Wat zijn de specs van de eTrex Cx serie? Of moet er een USB fake-host in de voeding zitten, zoals bij veel USB apparaten geldt?

Kijk even in de electro winkel naar een voeding voor MP3 spelers. Elke 5V USB voeding is OK. Max €10,-

http://www.pixmania.nl/nl/nl/236940/art/ha...er-12v-24v.html

Geplaatst (bewerkt)
Kijk even in de electro winkel naar een voeding voor MP3 spelers. Elke 5V USB voeding is OK. Max €10,-

http://www.pixmania.nl/nl/nl/236940/art/ha...er-12v-24v.html

Ah, da's eigenlijk geen geld. Maar zit hier nog iets slims in, of is het gewoon 12V->5V en de juiste USB connector? En wat wil de eTrex met USB aansluiting voor voeding? Is dat 5V? In de handleiding lees ik iets van 'Power: two 1.5V AA betteries, 12V DC Adapter, or PC/USB Adapter'. Alsof je zowel de 5V van de PC als 12 V er op kan zetten. Maar in dat laatste geval is de 50 euri die de officiele kabel kost wel erg veel. Kan me haast niet indenken dat ze er zo'n prijs voor kunnen vragen als het net als de 60-serie kabel met R-connector gewoon een 12V doorvoer is. Voor de eTrex met E-connector of de GPSMaps met R-connector schijft Garmin netjes welke pennetje welke spanning mag hebben, maar voor de eTrex serie met USB connector kan ik dat nergens vinden.

Maar goed, als jij (of iemand anders) een voeding met gewoon simpelweg 5V op de USB connector heeft en die werkt geloof ik direct dat dat werkt, en hoor ik dat dus graag.

... Aha, ik lees nu op www.gps-garmin.nl dat ze een "Voertuigvoedingskabel eTrex C. Met aanpassing van 12V naar 5 Volt." verkopen, dus lijkt inderdaad gewoon 12V naar 5V te zijn. Nou, da's dan snel aangepast, want ik heb nog een 12V -> 3.15V van mijn oude eTrex liggen. Weerstandjes aanpassen, en klaar. Topic gesloten?

bewerkt door superboppe
Geplaatst (bewerkt)

Oké.... Ik kan het voor 0,86 euro doen... :P

Dit (78s05) werkt namelijk ook prima. Te gebruiken in een auto (12V), in een vrachtauto (24V) of met elke andere spanningsbron < +/- 30V.

Wel even opletten of het amperage niet te groot wordt, maar dat verwacht ik zeker niet als je hem ook kunt laden met een USB-poort... :thumbup:

bewerkt door gpsgek
Geplaatst
Oké.... Ik kan het voor 0,86 euro doen... :P

Dit (78s05) werkt namelijk ook prima. Te gebruiken in een auto (12V), in een vrachtauto (24V) of met elke andere spanningsbron < +/- 30V.

Wel even opletten of het amperage niet te groot wordt, maar dat verwacht ik zeker niet als je hem ook kunt laden met een USB-poort... :thumbup:

Zijn er geen condensators nodig om evt. piekspanningen eruit te filteren?

Geplaatst
Zijn er geen condensators nodig om evt. piekspanningen eruit te filteren?

Eigenlijk wel he? Nou, vooruit, een condensatortje à 0.1 uF ervoor en erachter. Komt er een paar cent bij...

Geplaatst (bewerkt)

Blijft toch gek dat ze er 49,- voor vragen.

Die voor de nuvi doet het ook op de eTrex en kost 22,-.

Nog even verder gezocht naar universele die het voordeel hebben dat je ze ook voor andere apparaten kan gebruiken, nadeel is dat er geen kabel bijzit (maar die heb je natuurlijk al)

Sweex 6,95

Novita 4,95

C02F0A72-0D90-4B35-800B-5EF10908A08D.jpg

Kwam ook deze tegen met 2 tegelijk, handig voor je iPod én GPSr.

usb_car_adapter_d.jpg

Keuze genoeg voor mensen die niet zelf solderen.

bewerkt door stefanne_3
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...