Forward_observer Geplaatst 26 augustus 2007 Geplaatst 26 augustus 2007 Goedendag, Het lijkt er op dat mijn gele GPS60, dus geen luxere versie!! steeds vaker moeite heeft om het signaal vast te houden. satelieten zijn slecht te vinden en vallen vaak weg. En dit niet alleen onder bladeren van de bomen. Vaak ook gewoon in open veld. Bij de cache 'mystery van de 3 zusjes', stond de kompaswijzer echt alle kanten op te wijzen. Op deze wijze is het wel erg een avontuur om een cache te vinden, als je niet van je gpsje van op aan kan wie heeft ook deze ervaring?
deBosjes Geplaatst 26 augustus 2007 Geplaatst 26 augustus 2007 Wij hebben een GPSMAP 60CSx met dezelfde ervaring. Het lijkt wel dat sinds eind vorig jaar de ontvangst kennelijk een stuk slechter is geworden. Ik heb gelezen dat de zon steeds meer activiteiten vertoond (zonnevlekken) dat kan heel goed de oorzaak zijn. Wij maken weer vrij veel gebruik van een heel doodgewoon kompas om de route richting in iedergeval te weten.
Peetee Geplaatst 26 augustus 2007 Geplaatst 26 augustus 2007 Tja, behalve dat de satellieten wel eens ongunstig staan (waardoor een mindere ontvangst), wil een master reset ook wel eens helpen. Ik heb daar eerder wel eens profijt van gehad. Hoe je dat doet staat hier.
Forward_observer Geplaatst 26 augustus 2007 Auteur Geplaatst 26 augustus 2007 oke bedankt. ga dit is rustig doorlezen en kijken of het werkt. alvast bedankt.
deBosjes Geplaatst 26 augustus 2007 Geplaatst 26 augustus 2007 Bedankt! Dat is nieuwe informatie!. Ik merk overigens geregeld dat de kaart een poosje blijft 'hangen'. Je moet soms een heel eind lopen voordat de kaart eindelijk in een goede positie staat echter de GPS-coördinaten lijken wel goed mee te lopen. Ik zal de 'grote reset' maar eens uitproberen.
Forward_observer Geplaatst 27 augustus 2007 Auteur Geplaatst 27 augustus 2007 Vandaag heb ik de reset op mijn gele GPS60 maar is geprobeerd zoals hier boven werd aangegeven. Het lijkt erop dat de nauwkeurigheid iets duidelijker is. Maar ja dat signaal he zo gauw je in de buurt van hindernissen 'huis, bomen' enz komt valt het signaal zichtbaar weg
Peetee Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Vandaag heb ik de reset op mijn gele GPS60 maar is geprobeerd zoals hier boven werd aangegeven. Het lijkt erop dat de nauwkeurigheid iets duidelijker is. Maar ja dat signaal he zo gauw je in de buurt van hindernissen 'huis, bomen' enz komt valt het signaal zichtbaar weg Je hebt WAAS wel uit staan, toch? En de batterij spaarstand NIET aan?
Forward_observer Geplaatst 27 augustus 2007 Auteur Geplaatst 27 augustus 2007 Peetee, klopt inderdaad deze staan uit. maar baal ervan dat ik niet eens een cache onder de bomen kan zoeken. zelfs in het ope veld vaak zelfde verhaal
flatfisher Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Tja, ik vind het moeilijk om in te schatten hoe groot het probleem nu werkelijk is. Kijk, in moeilijke omstandigheden, bijvoorbeeld in het bos, zal de satellietontvangst meestal slecht zijn. Het is dan niet ongebruikelijk om af en toe totaal geen ontvangst meer te hebben. Meestal is er wel ergens een open plek te vinden waar je dan wel drie of vier signalen kunt oppikken. Dan weet je in ieder geval weer waar je bent! Hoe je nu verder moet is een ander probleem, niet onoplosbaar maar staat even buiten het verhaal over signaalsterkte. Overigens zal tijdens een verplaatsing in het open veld ook de signaalsterkte niet continue zijn. Ook dan valt er af en toe wel eens een signaal weg, of wordt er weer een andere satelliet gelockt. Maar over het algemeen zal je dan wel een goede positiebepaling moeten hebben. En als je dan een stuk gaat lopen, niet een paar meter maar minstens enkele tientallen meters, dan zou de richtingspijl zich toch tamelijk rustig moeten houden en hooguit wat bijdraaien als je niet exact in de juiste richting beweegt. Maar hou hierbij ook wel een rustig wandeltempo aan, je GPS is geen kompas en heeft een beweging nodig om op basis van verplaatsing de juiste richting te kunnen bepalen. Als je stilstaat, weet je GPS wel waar je bent, maar niet in welke richting het Noorden zich bevindt. Ik hoop dat je GPS doet wat ik hierboven heb geschreven, dan is er eigenlijk niet echt een probleem en heb je de mogelijkheden van een GPS-ontvanger misschien een beetje overschat. Maar anders denk ik dat er toch iets mis is met je GPS en zou je misschien beter eens terug kunnen gaan naar de winkelier. Of eens een uitstapje maken met een andere geocacher, voor een 'second opinion'. Succes.
Peetee Geplaatst 27 augustus 2007 Geplaatst 27 augustus 2007 Ik heb hetzelfde probleem als Flatfisher. Hoe groot het probleem echt is kan ik moeilijk inschatten. De GPS60 is van de vóór-SirfIII generatie, wat inhoudt dat de ontvangst zo nu en dan te wensen overlaat. Over hoe daarmee om te gaan zijn vele draadjes volgeschreven. Zoek maar eens op het forum. Maar als jij toch wel een duidelijk achteruitgang hebt geconstateerd dan is er misschien toch iets anders mis, en is een bezoekje aan de leverancier niet verkeerd.
Aanbevolen berichten